Vývoj webu nie je jednoduchá záležitosť. A to bez ohľadu na to, či ste klient alebo agentúra, ktorá tento web vyvíja. Proces vývoja webu má aj svoje úskalia, ktorým som sa venoval v mojom staršom článku. Tentoraz som si pre vás pripravil niekoľko krátkych, no užitočných odporúčaní.

Na začiatku projektu by sme si mali ujasniť niekoľko otázok:

  • Čo očakávame od webu?
  • Aký je jeho cieľ?
  • Aké má mať funkcionality?
  • Robíme novú stránku alebo meníme starú stránku?

Tieto veci sú potrebné pre pripravenie projektu ako takého. Následne je dôležité pripraviť aj niekoľko ďalších vecí:

  • Máme už kúpenú doménu?
  • Aký hosting zvoliť? Bude nám stačiť ten súčasný priestor a server?
  • Kto sa bude starať o novú stránku? Má k tomu potrebné znalosti alebo ho treba vyškoliť?
  • Máme už existujúci Google Analytics kód, s ktorým chceme merať aj novú stránku?

 

Ešte pred vývojom stránky sa väčšinou pripravuje dizajn. Preto je potrebné pre grafika pripraviť maximum podkladov, presnú špecifikáciu a očakávania.

V závislosti od odpovedí treba pripraviť „pôdu“ na nasadenie hotovej stránky. K tomuto bude potrebné vytvoriť databázu, FTP účet a sledovací kód pre Google Analytics, prípadne ďalšie služby. Dôsledná príprava pomôže urýchliť celý proces.

Povedzme, že poznáme odpovede na naše otázky, máme všetko pripravené a chystáme sa na spustenie nového webu. Predtým je však rozumné si starý web zálohovať. Prípadne vytvoriť jeho neverejnú kópiu, aby sme mali prístup k starému obsahu.

Web je hotový a ideme ho migrovať. Na čo nesmieme zabudnúť pri jeho migrácii na live doménu?

 

Zapnúť indexáciu pre internetové vyhľadávače

Vývoj webu je niekedy zdĺhavý proces a môže pokojne trvať aj dva mesiace. Tento vývoj často prebieha na developerských, avšak verejných doménach. Prirodzene, nechceme, aby tam chodil Google a indexoval obsah, ktorý môže byť zhodný napríklad s obsahom pôvodného webu, ktorý ideme vymeniť. Preto by sme po migrovaní webu a spustení živej prevádzky mali skontrolovať toto nastavenie napríklad vo WordPresse alebo v súbore .htacces.

Nastavenie 301 presmerovania starých URL adries na nové URL adresy

Tento krok je dôležitý najmä vtedy, ak meníme nový web za starý. Na starý web z rôznych kútov internetu smerujú odkazy. Tie však smerujú na presnú URL adresu, ktorá môže byť napríklad visibility.sk/sluzby/super-web. Nová adresa však je napríklad visibility.sk/super-web. Ak by ľudia klikli na tieto staré odkazy, dostali by sa na 404-ku a ani Google by nebol z toho nadšený. Preto do súboru -.htacces napíšeme 301 presmerovanie pre tieto adresy.

Redirect 301 /sluzby/super-web  http://www.visibility.sk/super-web

travolta

Analyzujme efektívne a cielene. Vďaka goalom v Google Analytics

Google nás už indexuje a presmerovania sú hotové? Výborne. V tom prípade sa môžeme pozrieť na nastavenie cieľov, ktoré bude merať Google Analytics. Na webe máme nejaké formuláre či CTA prvky na stiahnutie e-booku a podobne. Preto nastavme tieto prvky ako merateľné ciele. Vyplnenie formulára môžeme merať niekoľkými spôsobmi. Jedným z nich je napríklad načítanie ďakovnej stránky s pridaným parametrom. Napríklad  www.visi.sk/dakujeme?from=kontaktpage

Nastavenie URL adries pre externé služby

Pri vývoji stránky sa často používajú aj externé aplikácie a služby. V prípade WordPressu to môžu byť napríklad aj platené pluginy. Tieto prémiové pluginy v rámci protipirátskej ochrany používajú generovanie prístupového kľúča na základe URL adresy, na ktorej má daný plugin fungovať. Preto je dôležité, aby boli po migrácii tieto adresy zmenené. Bez toho by nám nefungovali napríklad aktualizácie, čo by mohlo ohroziť bezpečnosť webu. Toto platí aj pre ďalšie služby, ako sú interaktívne mapy od Googlu či reCAPTCHA.

Bezpečnostné nastavenia

Niekoľko tipov na zvýšenie bezpečnosti WordPress stránok som už spísal v tomto článku. Niektoré platia iba pre WordPress stránky, niektoré sa dajú použiť všeobecne. Napríklad môžete zmeniť „File Permision“ na FTP tak, aby neboli súbory a priečinky upravovateľné. Rovnako môžeme na hostingu obmedziť krajiny, z ktorých sa dá prihlásiť na FTP. Ak to teda náš hosting umožňuje.

giphy

Cookies lišta

Za predpokladu, že podnikáme v rámci EÚ, tak musíme myslieť aj na povinnosti stanovené legislatívou. Preto by sme mali mať aktivovanú tzv. „Cookies lištu“. Tá by mala návštevníka stránky informovať o tom, že web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. A teda, že návštevník používaním webu súhlasí s touto skutočnosťou.

Základné on-page SEO nastavenia

Tento bod je prispôsobený najmä vlastníkom WordPress stránok. Ak niekto zadá do Googlu našu stránku a tá sa mu zobrazí, tak si vie vytiahnuť základné informácie, ako sú názov a popis. Avšak tieto texty nemusia byť automaticky pútavé a budú odrezané. Preto by sme napríklad pomocou WordPress pluginu YOAST SEO mali tieto polia vyplniť. Rovnako to platí aj pri zdieľaní našej stránky na sociálnych sieťach. Ak chceme mať lepšiu mieru prekliku, tak by sme mali zapracovať na textoch a obrázkoch pre Google vyhľadávanie a rovnako aj pre sociálne siete.

Toto je niekoľko všeobecnejších odporúčaní, o ktorých si myslím, že sú prospešné a dajú sa aplikovať takmer na každý projekt. Robiť sa dá, samozrejme, oveľa viac. Môžeme sa hrať s nastaveniami ukladania „cache“, optimalizovať obrázky či mimifikovať kód a zvýšiť rýchlosť načítania našej stránky. Tomuto druhu optimalizácie sa budem venovať v niektorom z mojich ďalších článkov.