Dofollow odkaz
Definícia
Dofollow je označenie umožňujúce vyhľadávaču sledovať daný odkaz a preniesť link juice medzi webovými stránkami. Označenie „dofollow“ sa síce v HTML kóde nepoužíva, ale vyhľadávače ho vedia identifikovať. Dofollow odkazy sa môžu nachádzať napríklad v blogových článkoch, kde nemôže odkaz vložiť ktokoľvek. Odkazy identifikované ako dofollow danej stránke zvyšujú tzv. PageRank.
Popis
Zakladatelia Googlu sa pri tvorbe jeho algoritmu (PageRank) inšpirovali vedeckými prácami. Pri hodnotení vedeckých prác je množstvo citácií danej práce dôležitým faktorom. Citácie v prípade Googlu sú v prenesenom slova zmysle externé linky smerujúce na danú stránku. Dofollow odkazy naznačujú Googlu, že prelinkovanie si daná stránka zaslúžila, či už svojím kvalitným obsahom, službami alebo produktmi, ktoré ponúka. Takýto link preto dokáže zlepšiť pozície stránky vo vyhľadávačoch.
Spočiatku existovali na Googli iba dofollow odkazy. V roku 2005 sa tento fakt zmenil a Google zaviedol takzvané „nofollow“ odkazy. Dôvodom bolo zneužívanie vkladania odkazov na vlastné stránky. Nofollow tagy majú za úlohu chrániť stránky pred spamovými odkazmi a následnou penalizáciou od Googlu. Neskôr, v roku 2019, začal Google „nofollow“ odkazy rozdeľovať na
„sponsored“ a „UGC“ odkazy, ktoré sa vkladajú do „rel=“ atribútu v anchor elemente.
Ako odhaliť dofollow odkazy?
Identifikácia dofollow odkazov s Google DevTools
Označenie „dofollow“ sa do odkazu na webových stránkach nevkladá. Do „rel=“ atribútu sa vkladajú iba značky „nofollow“, „sponsored“ a „UGC“. Čo znamená, že ak chcete v Google DevTools identifikovať dofollow odkazy, musíte hľadať anchor elementy bez „rel=“ atribútu, alebo identifikovať odkazy so značkami „nofollow“, „sponsored“ a „UGC“.
Identifikácia nofollow odkazov na stránke pomocou Google DevTools.
Zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Da%C5%BE%C4%8Fov%C3%BD_les
Identifikácia dofollow odkazov s Ahrefsom
V prípade, že vlastníte väčšiu stránku s viacerými podstránkami, kontrolovať každú jednu podstránku samostatne by bolo neefektívne. V takomto prípade je lepšie využiť tool od Ahrefsu, ktorý vie rýchlo identifikovať všetky druhy odkazov, či už ide o dofollow, nofollow, UGC alebo sponsored.
Identifikácia dofollow odkazov na stránke pomocou Ahrefsu.
Zdroj: https://ahrefs.com/