SEO je skratka, ktorá znamená Search Engine Optimization, po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače. SEO je proces, ktorého výsledkom je návštevnosť webovej stránky z neplatených , tzv. “organických” výsledkov vyhľadávania vo vyhľadávačoch, v slovenskom prostredí predovšetkým z Google Search.

Čo je SEO - organika, neplatené výsledky

Tento článok má za cieľ predstaviť SEO pre kohokoľvek, kto hľadá aktuálnu a zrozumiteľnú definíciu a chce porozumieť praktickému významu SEO.

Načo vám je SEO?

SEO potrebujete vtedy, keď sa váš web nezobrazuje v Googli na slová alebo frázy, na ktoré by sa mal zobrazovať, alebo ak chcete, aby sa zobrazoval na poprednejších stranách a vyššie v zozname. Napríklad, povedzme, že vás živí web predávajúci drevené húpacie koníky. Ak ste na Googli prešli až na 15. stránku po zadaní dopytu „drevené húpacie koníky“ a stále nič, asi ste zúfalí. Mám pre vás ale dobrú správu. Existujú postupy, vďaka ktorým sa váš web môže prepracovať vyššie. Aké to sú, popíšem nižšie.

Prečo začať so SEO čím skôr?

SEO je spolu s PPC (Pay Per Click) reklamami súčasťou širšej disciplíny SEM (skratka zo Search Engine Marketing), čo prekladáme ako marketing vo vyhľadávačoch. Tento je veľmi dôležitou súčasťou internetového marketingu ako takého. Ak chcete robiť marketing pre svoj web, začnite so SEO. Stránka optimalizovaná pre vyhľadávače vám totiž poskytne solídny základ aj pre všetky ostatné marketingové aktivity ako PPC kampane, komunikáciu na Facebooku a podobne.

Ak ste už začali pre svoje podnikanie robiť iné marketingové aktivity, tak sa čím skôr začnite zaoberať aj problematikou SEO. Ak sa vám totiž podarilo vytvoriť (väčší) dopyt po vašom produkte alebo brande, ale váš web nie je možné vyhľadať pri zadaní príbuzných kľúčových fráz, strácate mnoho príležitostí a hádžete synergický efekt do koša. SEO sa totiž stará o tzv. „pull“ kanál návštevnosti vášho webu – organiku. Vy sami vašej cieľovej skupine nič netlačíte (push), ona si vás sama nájde, pritiahnete si ju cez Google (pull).

SEO špecialisti sa zvyčajne zaoberajú aj príbuzným CRO, čo je skratka z Conversion Rate Optimization (po slovensky optimalizácia konverzného pomeru). Cieľom optimalizácie konverzného pomeru je vytvoriť už existujúcemu návštevníkovi na webe podmienky k tomu, aby mohol splniť cieľ webu, tzv. „konvertovať“. Napr. aby si objednal dreveného húpacieho koníka na e-shope, ktorý ich ponúka.

Princíp SEO

Váš web môžete dostať vyššie len vtedy, keď viete, čo rozhoduje o poradí webov vo výsledkoch vyhľadávania. Google má obrovskú databázu informácií o weboch (tzv. index), ktorú získava prechádzaním internetu automatickými robotmi – Googlebotmi. Webstránky následne zoraďuje podľa relevancie na rôzne vyhľadávacie dopyty (kľúčové slová) podľa veľmi zložitého algoritmu s viac ako 200 faktormi.

Najdôležitejšie SEO faktory:

  1. Kvalita a množstvo spätných odkazov vedúcich na celú doménu a jednotlivé stránkyJednotlivé weby na internete sú prepojené odkazmi (tzv. preklikmi). Ak na váš web odkazuje iný web, tvorí tým prirodzenú citáciu (ako pri vedeckom článku) a tak zvyšuje vašu prestíž. Čím autoritatívnejší a relevantnejší zdroj odkazu, tým lepšie.
  2. Relevancia a kvalita obsahu na konkrétnej stránke webu vzhľadom k vyhľadávanej kľúčovej fráziJe dôležité, aby ste mali stránku, ktorá bude čo najlepšie spĺňať očakávania používateľa, keď vyhľadáva určitú kľúčovú frázu.
  3. Technická a UX kvalita konkrétnej stránky webu vzhľadom k očakávaniam hľadajúcehoStránka sa musí načítať rýchlo, jej obsah musí byť čitateľný a jej tématická relevancia musí byť dobre podložená aj v kóde stránky.
  4. Dáta o návštevnosti a správaní používateľov stránkyGoogle vie vyhodnotiť, ak sa niekto na váš web preklikne z výsledkov vyhľadávania, ale okamžite sa vráti, lebo nenašiel, čo hľadal.
  5. Dáta o relevancií a popularite značkyV rámci tzv. „Brandových metrík“ Google analyzuje zmienky a používanie mena vašej značky na internete
  6. Kvalita a počet zmienok webstránky na sociálnych sieťachGoogle vyhodnocuje aj sociálne signály, t.j. koľko dostala daná podstránka „likov“ na Facebooku a pod.

Toto je veľmi zjednodušený zoznam prvých šiestich najdôležitejších skupín hodnotiacich faktorov podľa prieskumu spoločnosti MOZ. Váš web potrebuje dosahovať čo najlepšie pomyselné „skóre“ vo väčšine týchto oblastí súčasne, aby spoľahlivo porážal konkurenciu. Nestačí excelovať v jednej oblasti, ostatné môžu web brzdiť.

V akom stave je váš web z hľadiska týchto faktorov viete zistiť pomocou SEO auditu.

Postup SEO: Ako optimalizovať web pre vyhľadávače

Čo možno spraviť, aby ste sa každý mesiac tešili z narastajúcej organickej návštevnosti zadarmo?

1. Analyzujte kľúčové slová

V prvom rade potrebujete vedieť, na aké frázy sa váš web má zobrazovať a cieliť, koľko ľudí ich vlastne vyhľadáva, a aký potenciál pre váš web predstavujú. Pre tieto účely sa vytvára analýza kľúčových slov.

2. Zabezpečte si technicky optimalizovaný web

Váš web je platforma pre obsah, ktorý ponúkate používateľom. Rovnako ako auto potrebuje dobrý podvozok, aby vás spoľahlivo vozilo, váš web potrebuje mať kvalitné technické základy:

3. Vytvorte na webe obsah zodpovedajúci kľúčovým slovám

Obsah na vašom webe by mal čo najlepšie uspokojovať potreby používateľa, ktorý s nejakým zámerom vyhľadáva vami cielené kľúčové slová. Preto je potrebné, aby ste pre každú kľúčovú frázu mali pripravenú ideálne jednu silno zameranú vstupnú (pod)stránku. Najmä:

4. Šírte dobré meno vášho webu

Faktory mimo vášho webu sú mimoriadne dôležité, preto:

  • investujte čas (a peniaze) do rozširovania vášho portfólia spätných odkazov  z relevantných (t.j. z vášho odvetvia) a autoritatívnych zdrojov. Začnite napr. tým, že oslovíte ľudí, ktorých osobne poznáte a viete, že vlastnia alebo spravujú weby alebo profily na sociálnych sieťach.
  • Začnite tiež sami komunikovať na sociálnych sieťach ako Facebook, ale nezabúdajte ani na Google +, Twitter, či LinkedIn.
  • Ak ste firma, nezabudnite sa zaregistrovať na Google moja firma, aby ste sa dobre zobrazovali v lokálnych výsledkoch vyhľadávania Google.
  • Zbierajte e-mailové adresy a začnite posielať svojim fanúšikom a známym newslettre

5. Analyzujte svoje výsledky a zdokonaľujte svoje postupy

Aby ste dokázali merať výsledky vášho SEO snaženia, merajte návštevnosť webu aspoň pomocou:

On-page SEO vs. Off-page SEO

On-page SEO sa zaoberá vylaďovaním vášho webu. Ide o zmeny na vašom webe, či už technického alebo obsahového charakteru. Z technickej stránky musí byť pre Googlebota ľahko čitateľný a štruktúrovaný. Obsah musí byť originálny, kvalitný a relevantný pre cielené kľúčové frázy (celé témy). Napríklad na vašom webe o drevených húpacích koníkoch by ste mali mať zobrazených množstvo krásne spracovaných koníkov s fotkami vo vysokej kvalite a všetkými možnými podrobnosťami a navyše sekciu článkov o húpacích koníkoch.

Off-page SEO sa zaoberá tým, ako je váš web zmieňovaný na iných miestach na internete, mimo vášho webu. Ide hlavne o spätné odkazy na váš web z iných webov. Dôležité je, aby vyzerali prirodzene a boli z autoritatívnych zdrojov. Viac sa dočítate v mojom článku o linkbuildingu.

White Hat vs. Black Hat SEO

White hat SEO sú postupy, ktoré sú odporúčané samotnými vyhľadávačmi a patrí sem všetko, čím zlepšujete použiteľnosť webu pre používateľov. Ide hlavne o tvorbu výborného obsahu, dobré on-page nastavenia stránky a budovanie vzťahov s inými webmi tak, aby na vás prirodzene odkazovali.

Black hat SEO zahŕňa postupy, ktoré sú vyhľadávačmi zakázané a ak ich odhalia (manuálne alebo pomocou algoritmu), tak ich môžu penalizovať. Tieto postupy sa snažia oklamať algoritmus, aby si myslel, že váš web je lepší, ako je v skutočnosti. Ide napríklad o rôzne komplikované schémy budovania (kupovania) neprirodzených odkazov na váš web. Viac o sa dočítate v tomto článku o aktualizáciách algoritmu a penalizáciách od Google.

 

Aby som to zhrnul, výsledkom SEO je zobrazovanie webstránok vo výsledkoch vyhľadávania, čím vyššie v zozname, tým viac ľudí ich uvidí a pravdepodobne sa aj preklikne na váš web. Tieto pozície jednotlivých stránok sú relatívne stabilným zdrojom organickej návštevnosti, a táto je vždy zadarmo. Preto je „organika“ dôležitý zdroj návštevnosti každej webstránky.