Každý rok sa objavujú nové návody, ako robiť alebo nerobiť SEO. Stále počúvame o nových buzzwordoch, ktoré zmenia pravidlá hry. V skutočnosti sa ale nič nezmenilo, základné pravidlá sú stále rovnaké a nájdete ich v príručke z roku 2008 priamo od Google.

Optimalizácii pre vyhľadávače sa venujem od roku 2009. Za ten čas som postrehol len minimálne zmeny v tom, ako robiť SEO. Stále pracujem s tými istými nástrojmi, na webe si všímam tie isté veci, postupne sa na to nabalilo len viac technických vychytávok a štandardov, ako sú mobilná responzivita alebo rýchlosť načítania. Čo sa zmenilo je to, že Google už dokáže lepšie odhaliť manipulatívne techniky a penalizovať tých, ktorí nehrajú podľa pravidiel.

Netvrdím, že sa SEO nevyvíja, ale jeho základné princípy sú stále rovnaké. Veľmi sa mi páčia názory Mareka Prokopa, jedného z českých SEO veteránov, ktorý na túto tému napísal niekoľko článkov. Celú problematiku asi najlepšie vystihuje tento text:

„Principy (SEO) se totiž nemění a ten nejdůležitější princip je směšně jednoduchý:

  • Uživatel chce relevantní stránku.
  • Vyhledavač chce spokojeného uživatele.
  • Webmaster chce spokojený vyhledavač

Webmaster tedy musí vyrobit stránku, která uspokojí vyhledavač, což je ta, se kterou bude spokojený hledající uživatel. To, jak vyhledavač odhadne, s jakou stránkou bude uživatel spokojen, je už méně důležité.“

Všetko ostatné sú len podporné ciele, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť tieto hlavné ciele.

To, že je to naozaj tak, som sa rozhodol demonštrovať v tomto článku. Vedeli ste, že Google pre potreby optimalizácie pre vyhľadávače vytvoril príručku už v roku 2008? Nachádzajú sa v nej základné rady a odporúčania, ako robiť SEO. Postupne ju aktualizoval, ale základ zostáva stále rovnaký. Tu si napríklad môžete pozrieť slovenskú verziu návodu.

Z návodu som vybral všetky odporúčania, ktoré sú platné aj dnes a môžete na nich postaviť svoju SEO stratégiu. Tu sú.

Vytvorte unikátne a presné titulky pre každú stránku.

  • Pre každú stránku vytvorte unikátny titulok, ktorý presne popisuje stránku.
  • Vyhnite sa takým titulkom, ktoré nemajú nič spoločné s obsahom stránky.
  • Ich dĺžka by mala byť taká, aby sa zobrazili celé vo výsledkoch vyhľadávania.

Vytvorte unikátne a presné meta popisy pre každú stránku.

  • Zhrňte v nich obsah stránky, ktorý priláka pozornosť človeka vo vyhľadávači.
  • Nepoužívajte duplicitné a nič nehovoriace popisy, ktoré sa opakujú na každej stránke.

Vytvorte jednoduchú a zrozumiteľnú štruktúru URL adries.

  • Vytvorte jednoduchú štruktúru adresárov, ktorá návštevníkom uľahčí orientáciu.
  • Nepoužívajte generické slová v URL adresách.
  • Kľúčové slová neumiestňujte do URL nasilu.
  • Každá podstránka by mala mať len jednu URL, ak nemá, tak použite 301 presmerovanie alebo rel=cannonical.

Dobrá navigácia pomáha nájsť obsah návštevníkom aj vyhľadávačom.

  • Navigácia sa navrhujte tak, aby sa návštevník z hlavnej stránky postupne vedel dostať na všetky podstránky.
  • Používajte omrvinkovú navigáciu na webe, aj v štruktúre URL adries.
  • Vytvorte dve sitemapy – pre návštevníkov aj vyhľadávače.
  • Vytvorte užitočnú 404 stránku.

Tvorte kvalitný obsah.

  • Používajte relevantný jazyk a pomocou nástroja Google Keyword Planner identifikujte čo najviac vhodných kľúčových slov.
  • Píšte obsah, ktorý sa ľahko číta.
  • V jednom článku sa držte jednej témy.
  • Neustále tvorte čerstvý a jedinečný obsah, ktorý neponúka žiadny iný web.
  • Tvorte obsah pre návštevníkov, nie pre vyhľadávače.

Dajte si záležať na popisných textoch odkazov.

  • Píšte výstižné texty odkazov, aby bolo jasné, na akú stránku odkazujú.
  • Vyhýbajte sa všeobecným slovám, ako „klikni tu“ alebo „tento článok“ a podobne.
  • Naformátujte odkazy tak, aby sa nedali prehliadnuť.

Používajte nadpisy na zdôraznenie dôležitého obsahu.

  • Nadpisy pomáhajú návštevníkom lepšie pochopiť text, ktorý čítajú.
  • Používajte ich len tam, kde to má zmysel a nie umelo.

Nezabudnite optimalizovať obrázky.

  • Vypĺňajte alt popis obrázkov textom, ktorý bude popisný.
  • Rovnako si dajte záležať na tom, aby bolo aj z názvu obrázku jasné, čo sa na ňom nachádza.
  • Vyhýbajte sa všeobecným názvom, ako je „obrázok-1.jpg“.
  • Skladujte obrázky v jednej zložke a využívajte štandardné formáty, ako sú .jpg, .png alebo .gif.
  • Vytvorte si sitemapu aj pre obrázky.

Neindexujte na stránke všetko.

  • Vytvorte si súbor robots.txt a dajte vyhľadávačom vedieť, ktoré stránky nemajú indexovať.
  • V prípade citlivých alebo dôverných informácie použite bezpečnejšie metódy ako robots.txt.
  • Používajte rel=nofollow pri komentárových odkazoch a bráňte sa tak proti spamu.

Optimalizujte mobilnú verziu stránky.

  • Ak máte mobilnú verziu stránky, tak nezabudnite vytvoriť sitemapu aj pre túto verziu a pridať ju do nástroja Google Search Console.
  • Overte si, že vyhľadávač dokáže rozpoznať vašu mobilnú stránku.
  • Overte si, že návštevníkovi sa zobrazí správna verzia stránky podľa zariadenia, z akého sa pripája.
  • Presmerujte návštevníkov na správnu verziu stránky, napríklad na mobilnú verziu produktu, ktorý si práve prezeral a nie na hlavnú stránku.
  • V ideálnom prípade si vytvorte responzívny web. 🙂

Nezabúdajte na to, že propagácia obsahu je rovnako dôležitá ako jeho tvorba.

  • Propagujte vytvorený obsah cez sociálne siete, e-mail alebo obsahovo relevantné komunity.

Využívajte naplno nástroje, ktoré máte k dispozícii.

  • Používajte nástroj Google Search Console, aby ste mali pod kontrolou to, ako Google spracuje váš obsah a ako sa na váš web dostanú návštevníci z vyhľadávača.
  • Používajte Google Analytics, aby ste vedeli, odkiaľ prišli vaši návštevníci, ako sa správali na webe a či vykonali požadovaný cieľ.

Keď si porovnáte verziu návodu z roku 2008 a toho najnovšieho, tak si môžete všimnúť, že takmer nič neubudlo, ani sa nezmenilo. Pribudlo len zopár častí, ale základ je rovnaký.

Myslite na to vtedy, keď budete navrhovať svoju SEO stratégiu. Nenechajte sa ovplyvniť najnovšími buzzwordmi alebo vystrašiť článkami o tom, ako SEO zomiera. Nič z toho nie je dôležité. Stačí sa držať základných princípov, z ktorých väčšina bude platná aj o ďalších 10 rokov.