Presadiť sa vo výsledkoch vyhľadávania je čoraz ťažšie. Klasické organické výsledky v Google sú vytláčané reklamou, mapami alebo knowledge grafom. Chceli by ste v nich zviditeľniť váš web? Prečítajte si 7 tipov, ako urobiť vaše stránky v Google SERPe atraktívnejšími.

Na úvod článku som zadefinoval 3 pojmy a skratky, ktoré v článku opakovane používam. Online harcovníci môžu túto časť pokojne preskočiť. 🙂

CTR, SERP, SNIPPET

  • CTR alebo miera prekliku je pomer medzi zobrazeniami (impresiami) vašej stránky vo vyhľadávaní a počtom klikov na ňu. Čím väčšie je CTR, tým je vaša stránka zaujímavejšia pre používateľov.
  • SERP je skratka pochádzajúca z anglického Search Engine Result Page, čo je v praxi stránka, na ktorej sa vám zobrazia výsledky vyhľadávania po zadaní kľúčového slova.
  • Snippet je zobrazenie konkrétnej stránky vo vyhľadávaní (titulok, URL, meta description). Ak máte na stránke správne zapracované štrukturované dáta, vo vyhľadávaní sa vám môžu zobraziť tzv. Rich Snippets, ktoré sú „obohatené” o ďalšie prvky, ako hodnotenie, obrázky, dátum a pod.

Ukážka SERPu a snippetu v Google výsledkoch vyhľadávania

Ako zistím CTR mojej stránky v Google?

Počuli ste už o nástroji Search Console (predtým Google Webmaster Tools)? Ide o jednu z najlepších pomôcok správcov webových stránok, ktorú nám Google, ako to má vo zvyku (aspoň, čo sa týka financií), dal zadarmo.

V Search Console si môžete veľmi jednoducho pozrieť mieru prekliku na vaše stránky v Google SERPe. Tento report nájdete v sekcii Search Traffic -> Search Analytics.

Analytika kľúčových slov v nástroji Google Search Console

Údaje v reporte si môžete filtrovať podľa rôznych parametrov. Ja najčastejšie používam Queries (kľúčové slová) a Pages (vstupné stránky), pričom mám zakliknuté všetky dostupné údaje, ako kliky, impresie, CTR a pozície v SERPe.

Filtre štatistík v Search Console

Potom si už stačí navoliť iba časové obdobie a v reporte si môžete pozrieť mieru prekliku na vaše stránky:

CTR - miera prekliku v Search Console

Vďaka tomuto reportu môžete veľmi jednoducho identifikovať stránky, ktoré majú problém s nízkou mierou prekliku a zamerať sa na ne v ďalšej optimalizácii. Po úpravách na stránke a zaindexovaní zmien v Google môžete jednoducho porovnať obdobie pred zmenou a vyhodnotiť, či boli tieto zmeny naozaj účinné.

Údaje zo Search Console nie sú, bohužiaľ, vždy stopercentné, ale nič lepšie zatiaľ nemáme. Navyše Google pri poslednej aktualizácii nástroja sľúbil, že sa v presnosti polepší. 🙂

Ovplyvňuje CTR vaše pozície vo vyhľadávaní?

Keby sme si položili otázku opačne – Môže pozícia vo vyhľadávaní ovplyvniť CTR na vašu stránku? – tak by sme prišli k jednoznačnej odpovedi – áno. Roky sa robia prieskumy o tom, aké CTR majú stránky na rôznych pozíciách v SERPe a pochopiteľne sa najviac klikov dostáva tým na popredných miestach. Posledné čísla z nástroja AWR za február 2016 vyzerajú nasledovne:

Pomer klikov v Google

Do prieskumu bolo zahrnutých 6,051,319 kľúčových slov

Ako môžete vidieť na grafe, prvé 3 stránky v SERPe dostanú približne 50 % zo všetkých klikov. Ak sa vaša stránka umiestňuje nižšie, šanca, že na ňu používatelia kliknú, sa rapídne znižuje.

Teraz sa vráťme k prvej otázke. Ovplyvňuje miera prekliku pozíciu danej stránky v SERPe? Ako to už pri väčšine SEO faktorov býva, o ich efekte sa môžeme len domnievať. Viacero výskumov však naznačuje, že nadpriemerné CTR posúva stránku na vyššie pozície.

Pozrime sa na to prakticky. Ak používatelia dlhodobo klikajú viac na stránku, ktorá sa zobrazuje na 3. pozícii ako na stránky, ktoré sú na 1. a 2. pozícii, Google by ju logicky mal vyhodnotiť ako atraktívnejšiu a vhodnejšiu pre vyhľadávané kľúčové slovo.

Samozrejme, treba počítať aj s tým, odkiaľ používatelia prichádzajú a v akej frekvencii na stránku v SERPe klikajú a či na nej aj nejaký čas pobudnú. Tento SEO faktor by sa bez takýchto poistiek mohol veľmi ľahko zvrtnúť na obľúbenú Black Hat SEO techniku.

Pozrite si úsmevný pokus o manipuláciu CTR v Google jednej slovenskej prekladateľskej firmy. Text zverejnil Samo Marec na svojom Facebook profile v decembri 2014. Išlo o email, v ktorom domnelého uchádzača o prácu zamestnanec agentúry vyzval, aby preukázal svoje schopnosti klikaním na ich firemnú stránku v Google. Veríme, že už medzitým zohnali zdatného asistenta riaditeľa. 🙂

Aby sme si to zhrnuli, viaceré prieskumy nasvedčujú tomu, že CTR je SEO faktor, ktorý má priamy vplyv na pozície. To však nie je to najpodstatnejšie. Záujem zvyšovať CTR máte, samozrejme, aj vtedy, keby CTR v algoritme Google nezohrávalo žiadnu úlohu. Matematika nepustí a stále platí, čím vyššie CTR v SERPe, tým viac klikov a organických návštev.

Teóriu máme za sebou, poďme sa pozrieť na možnosti, ako zvýšiť CTR v Google.

Ako zvýšiť CTR v SERPe?

Titulky

Title Tag alebo titulok je väčšinou prvá vec, ktorú si používateľ všimne vo výsledkoch vyhľadávania. Ak má vaša stránka nízke CTR, aj malou úpravou titulku môžete docieliť jeho zvýšenie.

Pri zmenách titulkov vždy dbajte na to, aby ste v nich zachovali kľúčové slovo (ideálne by malo byť na začiatku titulku) a tiež dodržali jeho odporúčanú dĺžku (najlepšie do 65 znakov). Pomôcť zvýšiť CTR môže aj pridanie benefitu (doprava zdarma, 30 % zľava a pod.).

Na pamäti vždy majte aj používateľov zámer, s ktorým kľúčové slovo hľadá. Chce si kúpiť novú kosačku alebo hľadá tipy, ako pokosiť trávnik ručnou kosou? Ak viete odhadnúť, čo používateľ hľadá, oveľa ľahšie ho dokážete v SERPe zaujať a primäť ku kliknutiu.

Pred úpravou titulku si môžete skontrolovať náhlad snippetu v tomto šikovnom nástroji od Mozu.

Príklad titulku kategórie v eshope aj s dvoma benefitmi:

Výsledok vyhľadávania v Google na slovo náušnice

Ďalší príklad titulku, ktorý chce upútať nízkou cenou:

Titulok v Google s uvedenou cenou produktu

Meta popisy

Meta Description alebo meta popis neovplyvňuje priamo pozície v SERPe. Ak je však správne optimalizovaný a dobre natextovaný, môže mať pozitívny vplyv na CTR. Pri jeho úprave dodržte limit 155 znakov, použite v ňom kľúčové slová (nemusia byť v presnej zhode) a pridajte k nim tiež benefit alebo výzvu k akcii, ktoré by mohli používateľa motivovať ku kliknutiu.

Počet znakov si môžeťe odmerať na stránke Normostrana.sk alebo priamo v textovom editore (Word, OpenOffice…).

Príklad jednoduchého, ale zručne napísaného meta popisu s kľúčovým slovom a benefitmi:

Meta popis stránky s tričkami

URL adresy

Hoci URL adresy nie sú tým najviditeľnejším prvkom v SERPe, aj tieto môžu mať vplyv na mieru prekliku. Ak vidíte v Google škaredú URL adresu, z ktorej nie je jasný cieľový obsah, radšej kliknete na konkurenčnú stránku s peknou adresou.

Keď k pekným URL adresám pridáte ešte omrvinkovú navigáciu (breadcrumb), sprehľadníte tak výsledok vyhľadávania a uvediete používateľa do kontextu. Stačí sa pozrieť na snippet a hneď je vám jasné, že kliknete na kategóriu v eshope, ktorú naozaj hľadáte.

Pekná URL adresa s omrivinkovou navigáciou

Štruktúrované dáta

Vďaka štruktúrovaným dátam môžete do vyhľadávania prepašovať ďalšie prvky, ktoré zatraktívnia vašu stránku a zobrazí sa ako Rich Snippet. Do týchto dát sme už trochu zabŕdli v predošlom bode (omrvinková navigácia), ale možností ako nimi zviditeľniť vaše snippety, je neúrekom. Pozrite si zopár príkladov:

  • Recepty a hodnotenia

Príklad rich snippets pre recepty a hodnotenia

  • Články

Príklad rich snippets pre správy a články

  • Vyhľadávací box

Vyhľadávací box vo výsledkoch Google

Možností, ako urobiť zo svojich výsledkov Rich Snippets, je naozaj mnoho, viac si o nich môžete prečítať na stránke Google Developers alebo Schema.org. Ich správne nasadenie v kóde stránky si môžete overiť napr. v nástroji Structured Data Testing Tool.

Lokálne výsledky

Ak podnikáte v odvetví, kde zohrávajú významnú úlohu kamenné predajne/pobočky, lokálne SEO je nevyhnutnosťou. Pozrite sa, kde sa až môže nachádzať „prvé” miesto v klasických organických výsledkoch, keď sa v nich objavia lokálne výsledky (pripravte si koliesko na myši).

Lokálne výsledky pri kĺúčovom slove žalúzie

Stránka Zaluzia.eu mohla byť kedysi kráľom SERPu, časy sa však menia a dnes je vďaka lokálnym výsledkom na úrovni 6.-7. pozície.

Neviete, ako začať s lokálnym SEO? Vytvorte si Google My Business účet a overte si lokality vašich pobočiek v Google mapách.

Republishing článkov

Čítali ste Jurajov článok o republishingu? Ak nie, určite ho odporúčam prečítať a aplikovať do praxe na vašom blogu. Google aj používatelia milujú čerstvý a aktualizovaný obsah. Ak hľadám aktuálne zdroje o nejakej téme z online marketingu, vždy prihliadam aj na dátum publikácie článku, aby som sa zbytočne nehrabal v neaktuálnom obsahu.

Dátum publikovania článku v Google SERPe

Brandové kampane

Vedeli ste, že u ľudí, ktorí už poznajú vašu značku, máte až dvakrát väčšiu šancu na konverziu? Ak nepodceníte fázu SEE v modeli SEE-THINK-DO-CARE a dostatočne podporíte povedomie o svojej značke platenými reklamami, môže sa to v konečnom dôsledku ukázať aj vo zvýšenej miere prekliku v SERPe.

Možností, ako zlepšiť CTR v SERPe, je mnoho, a určite som neuviedol všetky. Ak som vás inšpiroval k úpravám na vašich stránkach, nezabudnite si odsledovať aj zmeny v nástroji Search Console. Ak máte ďalšie nápady na zlepšenie CTR, podeľte sa s nimi v komentároch. 🙂