Republishing je stále pomerne nový pojem v našich končinách aj napriek tomu, že je to veľmi účinná cesta, ako si postupne aktualizovať starší, ale úspešný obsah na blogu, a vyťažiť tak z neho ešte o niečo naviac.

Princíp republishingu je v podstate jednoduchý. Identifikujeme historicky úspešné články na blogu alebo webe, ktoré aj X mesiacov/rokov po prvotnom zverejnení prinášajú stále organickú návštevnosť na web a pritom ich obsah by potreboval aktualizáciu.

Zoberme si konkrétny príklad. Na našom VISIBILITY blogu publikujeme nový obsah pomerne pravidelne a je preto prirodzené, že niektoré témy sa časom stanú neaktuálne a pritom je o ne stále záujem. Roky 2010 a 2011 sú už dostatočne stará história, a preto som si pozrel všetky články, ktoré som v týchto rokoch na našom blogu publikoval.

Druhý krok bola kontrola v Google Analytics, či niektorý z nich za posledných 12 mesiacov priniesol na web zaujímavú organickú návštevnosť. No a medzi top 10 článkami sa objavil aj tento:

GA navstevnost

Teda článok takmer 5 rokov starý, ktorý dokázal za rok zaujať okolo 600 ľudí. Najvyšší čas ho aktualizovať a uplatniť princíp republishingu.

Prečo by sme mali republishing robiť?

Google má rád nový a svieži obsah. Neustále testuje nové podstránky v SERPe a vyhodnocuje záujem používateľov. S tým, samozrejme, súvisí aj to, že sa po obsahovej stránke aktualizuje web ako taký, čo tiež prispieva k lepším hodnoteniam zo strany Google.

Aktualizáciou článku dokážeme zasiahnuť aj nové kľúčové frázy, ktoré sa časom vyvinuli alebo úplne zmenili a vieme tým zacieliť mnoho nových vyhľadávaní.

Určite nemôžeme zabudnúť na samotných čitateľov. Čím je obsah aktuálnejší, tým je ich spokojnosť vyššia (= vyššia šanca, že sa vrátia, článok zdieľajú alebo že si toho prečítajú viac). A čím je spokojnosť používateľov s obsahom vyššia, tým sa zvyšuje spokojnosť Google, čím sa vraciame späť k prvému bodu.

V neposlednom rade sa tak učíme, čo na používateľov funguje najlepšie, vieme vyhodnocovať úspešnosť článkov a v čase sledovať trendy. To sú znalosti na nezaplatenie, ak obsah tvoríme na webe pravidelne.

 

Ako na to?

Pri aktualizácii staršieho obsahu musíme okrem samotného obsahu pozerať aj na technické prevedenie. Niekedy, samozrejme, postačuje, ak spravíme drobné faktografické úpravy v texte a v tom prípade môžeme článok publikovať znovu s rovnakým nadpisom aj na rovnakej URL adrese.

Ak však treba prekopať kompletný obsah, je na zváženie, či namiesto rebublishingu nenapíšeme radšej úplne nový článok, do ktorého by sme pridali nielen aktualizované veci, ale aj úplne nové časti. Ak sú témy veľmi podobné, potom, samozrejme, republishing zmysel dáva.

Starý neaktuálny článok nemusí pôsobiť na niektorých čitateľov dôveryhodne a bola by škoda, keby v takej podobe visel na webe. Pravdepodobne ale budeme chcieť upraviť nadpis alebo aj samotnú URL adresu a vtedy treba myslieť na 301 presmerovanie starej URL adresy na tú novú.

Či už článok len kozmeticky upravujeme, alebo ho prerobíme celý, vždy sa publikuje na blogu s novým dátumom a informáciou o tom, kedy a prečo bol daný článok aktualizovaný a z ktorého dátumu bola jeho pôvodná verzia.

V decembri 2015 som na blogu takýmto spôsobom aktualizoval dva staršie články:

Z pohľadu celkovej návštevnosti nám za menej ako mesiac priniesli tieto čísla:

Návštevnosť z článkov po republishingu

Ak to myslíte s tvorbou obsahu vážne, je na mieste nastaviť proces, ktorým budete môcť pravidelne vyhodnocovať úspešnosť jednotlivých článkov a hlavne sledovať trendy v čase. Podľa mňa postačuje raz za pol roka prebehnúť staršie články, skontrolovať ich aktuálnu organickú návštevnosť a potom z nich vybrať 1 – 2, ktoré stojí za to znovu uverejniť v aktualizovanej podobe.

Určite odporúčam pozrieť aj na články, ktoré sú z informačného hľadiska stále aktuálne, pretože po piatich rokoch môže taký obsah stratiť na dôveryhodnosti. Krátky komentár s informáciou, že článok je stále „up-to-date”, nemôže uškodiť.