Nemáte žiadnu prax, ale chceli by ste robiť v online agentúre? S týmito certifikátmi si môžete rozšíriť svoj prehľad v digitálnom marketingu a vylepšiť svoje CV-čko. Tak prečo sa do nich nepustiť?
Tento článok som napísal pred takmer piatimi rokmi a mal pomerne veľký úspech. Rozhodol som sa ho preto aktualizovať a doplniť o nové zdroje a certifikáty, ktoré majú vo svete cveng.
Reč bude hlavne o certifikátoch spoločností Google, HubSpot a SEMrush:

Certifikáty si môže urobiť úplne každý, kto má trochu odhodlania a zaujíma sa o dianie v online svete. Pri certifikátoch od HubSpotu a SEMrushu budete tiež potrebovať aj znalosť angličtiny, keďže školiace materiály aj test sú iba v tomto jazyku.
Na konci článku nájdete ďalšie tipy na bezplatné online kurzy z rôznych oblastí digitálneho marketingu a rýchly návod, ako a kde odprezentovať svoje nové certifikáty.

Prečo absolvovať školenia a získať certifikáty?

Ak sa vám certifikáty nakoniec podarí získať, nestanete sa hneď super odborníkom na daný nástroj alebo oblasť. Na to budete potrebovať ešte roky praxe. Vyšlete však svojmu potenciálnemu zamestnávateľovi signál, že máte základný prehľad o nástrojoch a odbore, v ktorom chcete pracovať.
Zaujíma vás, ako tieto certifikáty získať?

Digitálna garáž: Základy digitálneho marketingu

Ide o roky zabehnutý vzdelávací projekt od spoločnosti Google, ktorý vám prostredníctvom videí a konkrétnych príkladov priblíži základy online marketingu.
Tento kurz digitálneho marketingu je vhodný pre všetkých online podnikateľov, sturtupistov alebo študentov marketingu. Po jeho absolvovaní budete mať rozhľad v rôznych oblastiach, ako napr. SEO, PPC, sociálne médiá alebo email marketing.
Certifikát si môžete spraviť na stránke Digitálnej garáže.

Informácie o štúdiu:

  • Dĺžka testu: ľubovoľná
  • Počet lekcií: 26 + záverečný test (40 otázok)
  • Počet pokusov: ľubovoľný
  • Platnosť certifikátu: neobmedzená
Digital Garage Certificate

Po absolvovaní skúšky získate takýto certifikát

Certifikát z Inbound Marketingu

Väčšina firiem dnes už komunikuje prostredníctvom sociálnych sietí, blogov, videí, e-bookov a ďalších foriem textového, vizuálneho alebo interaktívneho obsahu.
So znalosťami inbound metodológie budete vedieť nad obsahom rozmýšľať viac strategicky a cielene ho využívať pri premene návštevníkov webu na spokojných zákazníkov.
Test si môžete spraviť v HubSpot Academy.

Informácie o teste:

  • Dĺžka testu: 3 hodiny (bez prestávky)
  • Počet otázok: 60 (viac možností alebo správne/nesprávne)
  • Počet pokusov: ľubovoľný (opakovať môžete po 12 hodinách)
  • Minimálne skóre: 75 %
  • Platnosť certifikátu: 25 mesiacov

Naštudujte si pred skúškou:

  • Hubspot Academy – Pred testom si môžete prejsť 10 lekcií, v ktorých sa dozviete o všetkých aspektoch inbound marketingu. Každá lekcia pozostáva z videa, ale stiahnuť si môžete aj prezentáciu alebo jej textový prepis.
  • Study Guide – HubSpot si pre uchádzačov o certifikát pripravil aj zoznam otázok, s ktorými sa na skúške pravdepodobne stretnete. Keď budete prechádzať jednotlivými lekciami, nezabudnite si zároveň pozerať aj súvisiace otázky s danou témou.

Certifikát z Inbound Marketingu od spoločnosti HubSpot

Takto vyzerá certifikát, ktorý získate po absolvovaní skúšky


 
 

Takto vyzerá badge, ktorý získate po absolvovaní skúšky

Certifikát zo Social Media Marketingu

Sociálne siete patria k tradičným kanálom digitálneho marketingu a väčšina firiem sa bez nich už dnes nezaobíde. Tento kurz a certifikát je ako stvorený pre začínajúcich social media špecialistov.
Nedávno aktualizovaný kurz a certifikát Social Media Strategy od HubSpotu je dobrým sprievodcom marketingu na sociálnych médiách od stratégie cez audity a analýzy, až po tvorbu a promovanie obsahu.
Test si môžete spraviť v HubSpot Academy.

Informácie o teste:

  • Dĺžka testu: 3 hodiny (bez prestávky)
  • Počet otázok: 70 (viac možností alebo správne/nesprávne)
  • Počet pokusov: neobmedzené (opakovať môžete po 12 hodinách)
  • Minimálne skóre: 75 %
  • Platnosť certifikátu: 25 mesiacov

Naštudujte si pred skúškou:

  • Hubspot Academy – Pred testom si môžete prejsť 9 lekcií, v ktorých sa dozviete o všetkých aspektoch marketingu na sociálnych médiách. Každá lekcia pozostáva z videa, ale stiahnuť si môžete aj prezentáciu alebo jej textový prepis.
  • Study Guide – HubSpot si pre uchádzačov o certifikát pripravil aj zoznam otázok, s ktorými sa na skúške pravdepodobne stretnete. Keď budete prechádzať jednotlivými lekciami, nezabudnite si zároveň pozerať aj súvisiace otázky s danou témou.

Certifikát zo sociálnych médií od spoločnosti HubSpot

Takto vyzerá certifikát, ktorý získate po absolvovaní skúšky


 
 

Takto vyzerá badge, ktorý získate po absolvovaní skúšky


Spoločnosť HubSpot ponúka, okrem certifikácie z inbound a social media marketingu, aj ďalšie vzdelávacie kurzy a certifikáty, ktorými môžete rozšíriť svoje znalosti z online marketingu. Odporučil by som napr. Content Marketing Certification, ktorý som si ešte pred rokmi urobil a odniesol som si z neho cenné informácie.

Certifikát z Google Analytics (GAIQ)

Certifikáty z nástrojov Google Analytics a Google Ads (bývalé AdWords) boli kedysi platené. Google sa však rozhodol, že tieto online kurzy otvorí širokej odbornej verejnosti, a preto ich môžete v súčasnosti absolvovať úplne zadarmo.
Google Analytics je základným kameňom webovej analytiky. Ak chcete robiť v online, určite by ste mali ovládať aspoň základy používania tohto nástroja. S kurzami z Analytics Academy ich hravo získate, a ak sa posnažíte, dostanete aj certifikát – Google Analytics Individual Qualification.
Test môžete absolvovať po prihlásení sa na stránke Google Skillshop.

Informácie o teste:

  • Dĺžka testu: 90 minút (bez prestávky)
  • Počet otázok: 70 (viac možností)
  • Počet pokusov: neobmedzene (test môžete opakovať po 1 dni)
  • Minimálne skóre: 80 %
  • Platnosť certifikátu: 12 mesiacov

Naštudujte si pred skúškou:

  • Analytics Academy – Google vo svojej Analytics Academy ponúka bezplatné kurzy, v ktorých vás krok za krokom prevedie základmi webovej analytiky v nástroji Google Analytics. Odporúčam si prejsť najmä Google Analytics for Beginner a Advanced Google Analytics.
  • Centrum pomoci – Google má tiež vymakané Centrum pomoci, v ktorom nájdete úplne všetko. Ak vám niečo nie je jasné v predošlých kurzoch, v centre pomoci to určite nájdete. Väčšina článkov je preložená do slovenčiny, čo môže pomôcť aj menej zdatným angličtinárom.
Certifikát Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)

Takto vyzerá certifikát, ktorý získate po absolvovaní skúšky

Certifikát z Google Ads (bývalé AdWords)

Vyznať sa v najväčšej online reklamnej platforme sveta vám určite pomôže s hľadaním práce v agentúre alebo na marketingovom oddelení nejednej spoločnosti. 
Certifikáty si môžete urobiť z nasledovných oblastí:

Certifikáty a kurzy Google Ads

Kurzy a testy Google Ads


Na úvod odporúčam absolvovať skúšku z vyhľadávacej a obsahovej siete, ktoré tvoria základ tejto platformy.
Test môžete absolvovať po prihlásení sa na stránke Google Skillshop.

Informácie o testoch:

  • Dĺžka testov: 75 minút (bez prestávky)
  • Počet otázok: okolo 50 otázok
  • Počet pokusov: neobmedzene (test môžete opakovať po 1 dni)
  • Minimálne skóre: 80 %
  • Platnosť certifikátu: 12 mesiacov

Naštudujte si pred skúškou:

  • Google Skillshop – pod každým testom sú uvedené študijné materiály, ktoré obsahujú všetko dôležité pre absolvovanie skúšky.
  • Google Ads Pomocník – tak ako pri Centre pomoci pre Google Analytics, tak aj v Google Ads Pomocníkovi nájdete všetky potrebné informácie o celej platforme.
Certifikát z Google Ads Search

Takto vyzerá certifikát, ktorý získate po absolvovaní skúšky

SEO certifikáty od nástroja SEMrush

Ak vás to ťahá k SEO, čiže optimalizácii stránok pre vyhľadávače, môžete začať kurzami od SEMrushu, marketingového nástroja, ktorý je síce platený, ale ponúka aj bezplatné certifikácie.
Pozrite si všetky vzdelávacie kurzy a certifikácie zo SEMrush Academy.
Pri výbere sa vyhnite kurzom, ktoré sú označené ako „SEMRUSH TOOLS“, keďže ide o návody, pri ktorých budete používať platený nástroj SEMrush, čomu sa budete chcieť pravdepodobne vyhnúť.
Ja som si spravil nasledovné certifikáty:

Celkom sa teším aj na Technical SEO Exam, ktorého kurz vedie známy nemecký SEO konzultant a marketér Bastian Grimm.Certifikát Keyword Research Exam od SEMRushCertifikát SEO Fundamentals Exam od SEMRush

Ďalšie možnosti bezplatného vzdelávania

Na záver som pripravil zoznam ďalších kurzov a študijných materiálov, ktorými si môžete rozšíriť svoje vedomosti z online marketingu. Na úvod som pridal tie, ktoré sú bežne platené, ale v čase koronakrízy ich dané firmy sprístupnili zadarmo.

  • Moz Academy – jeden z najznámejších SEO nástrojov Moz ponúka v čase koronakrízy svoje vzdelávacie kurzy zadarmo. Stačí zadať promokód „wegotthis“ a môžete sa vzdelávať. Normálne tieto kurzy stoja stovky dolárov. Okrem toho stránka ponúka aj niekoľko prepracovaných sprievodcov z rôznych oblastí online marketingu.
  • Ahrefs Academy – ďalší SEO nástroj Ahrefs otvoril svoj kurz „Blogging for business“ pre všetkých, ktorých baví content a SEO.
  • Coursera – na tejto stránke nájdete množstvo bezplatných kurzov z oblasti marketingu, za certifikáty si však väčšinou priplatíte. Náš Juraj Sasko vytipoval nasledovné kurzy:
  • Udemy – podobne ako Coursera, aj Udemy ponúka na svojej stránke množstvo bezplatných kurzov zameraných na online marketing a podnikanie.
  • Facebook Blueprint – pre začínajúcich Facebook marketérov odporúčam naštudovať si kurzy priamo od Facebooku, ktoré sú zadarmo a majú aj sprievodné videá.
  • HubSpot Resources – HubSpot ponúka desiatky bezplatných ebookov, šablón a webinárov zo všetkých oblastí online marketingu.
  • The CRO Course: Win on Mobile – tento bezplatný kurz od Google vás prevedie „best practices“ v oblasti CRO (optimalizácie konverzného pomeru) na mobilných zariadeniach.
  • Elements of AI – mať prehľad v oblasti umelej inteligencie bude v marketingu stále dôležitejšie. Rozšíriť obzory si môžete týmto bezplatným online kurzom, ktorý vám predstaví ľudskou rečou problematiku AI.
  • Quick Sprout University – aj na stránkach Quick Sprout, ktoré má na svedomí Neil Patel, nájdete množstvo študijných materiálov z oblastí, ako SEO, content marketing alebo e-commerce.
  • Primer by Google – s touto mobilnou aplikáciou môžete využiť čas v čakárni alebo vo vlaku. 5-minútové lekcie vám osviežia základné znalosti z rôznych oblastí online marketingu.
  • Ak vás zaujíma programovanie, potom určite oceníte aj kolegov výber stránok, kde sa môžete naučiť (nielen) programovať.
  • Visiblog – blog o digitálnom marketingu Visibility navštevujú desiatky tisíc ľudí mesačne a obsahuje aj niekoľko veľmi kvalitných long-form návodov, ktoré vás naučia napr. vypracovať komplexnú analýzu kľúčových slov alebo si zauditovať webovú stránku.
  • VISI Vzdelávanie – netreba zabúdať ani na našu ponuku ebookov, webinárov, video blogov a školení, ktoré si môžete bezplatne stiahnuť/pozrieť na našej stránke.

Ebooky od Visibility o online marketingu
Tento zoznam by sa dal rozširovať donekonečna. Ak máte ďalšie tipy na online kurzy alebo študijné materiály, ktoré by podľa vás v tomto článku nemali chýbať, neváhajte sa s nimi podeliť v komentároch. 🙂
Verím, že som vás motivoval k tomu, aby ste si aspoň jeden z týchto kurzov alebo certifikátov spravili. Držím palce na skúške!
Na záver prikladám ešte rýchle tipy, ako sa pochváliť vašimi čerstvo nadobudnutými certifikátmi.

5 spôsobov, ako sa pochváliť online certifikátmi

Pridajte si certifikáty do svojho LinkedIn profilu

Ak si hľadáte prácu v digitálnom marketingu, pravdepodobne využívate aj sociálnu sieť LinkedIn, ktorá je v marketingovej a biznisovej komunite na Slovensku veľmi obľúbená.
Práve táto profesijná sociálna sieť je výbornou platformou na sebaprezentáciu a budovanie osobného brandu, a tiež super miestom na odprezentovanie vašich nových certifikátov.
V profile to vyzerá nasledovne:
Odprezentovanie certifikátov na sociálnej sieti LinkedIn
Ak si to chcete pozrieť naživo, preskrolujte sa do tejto sekcie na mojom profile.

Ako pridať certifikáty na LinkedIn? (rýchly návod)

Prihláste sa do svojho LinkedIn profilu alebo si vytvorte nový. Na svojom profile kliknite pri položke „Licenses & Certifications“ na symbol plus (+).
Pridávanie nového certifikátu na LinkedIn (krok 1)
Následne vyplňte všetky položky, ktoré vyplniť viete na základe informácií zo stránky, kde ste certifikát získali (alebo priamo z certifikátu) a kliknite na tlačidlo Save (Uložiť).
Pridávanie nového certifikátu na LinkedIn (krok 2)

Jeden status na LinkedIne a Twitteri

Tieto sociálne siete som vybral preto, lebo sa na nich nachádza veľká časť marketingovej komunity (a aj vašich potenciálnych zamestnávateľov). Aby ste však mali nejaký dosah, mali by ste byť najprv na týchto platformách aktívni.
LinkedIn status o certifikátoch

Nezabudnite na CV

K tomuto asi netreba nič dodávať, CV je prvé miesto, kde by ste sa mali certifikátmi pochváliť, ak hľadáte prácu.
Vyzerať to môže napr. takto:
Odprezentovanie certifikátov v CV

Badge v emailovom podpise

Odporúčam hlavne študentom a ľuďom bez praxe, ktorí si píšu s potenciálnymi zamestnávateľmi. Ak už máte nejaké skúsenosti v oblasti online marketingu, tento bod považujem skôr za „overkill“.
Badge v emailovom podpise