PPC špecialisti sú v súčasnej dobe na roztrhanie. Ak sa v tejto sfére vyznáte, dvere do sveta online marketingu máte otvorené dokorán. Ako však docieliť, aby o vás agentúry priam bojovali? 🙂

1. Začať od základov a študovať

Niekde začať treba a dobré základy sú nevyhnutné v každom odbore či profesii. Preto je potrebné si naštudovať čo najviac zo základných poznatkov o PPC. Zdrojov je naozaj veľa. Na úvod sa vám môže zdať tých informácií veľmi veľa, no nemajte strach, všetko sa dá naučiť. Uvediem niekoľko príkladov, odkiaľ môžete čerpať:

  • Google AdWords Help Resource – je to užitočný sprievodca, ktorý poskytuje základný náhľad problematiky PPC z perspektívy Googlu.

  • videá – sú tiež skvelou formou učenia sa, hlavne, ak máte veľa nezodpovedaných otázok. YouTube alebo Koozai TV ponúkajú množstvo materiálu. Sú ideálne  pre tých, ktorí si radšej pozrú videá, než čítajú množstvo textu. Existujú tiež rôzne výukové videokurzy, napríklad na stránke Udemy. Sú to videá Isaaca Rudanskeho, tie sú však za poplatok. Kurzy sú veľmi rozsiahle a ich kúpou získate ako bonus celoživotný prístup a možnosť diskutovať svoje otázky priamo s autorom.

2. Učte sa od ostatných v PPC oblasti

Zdieľajte a učte sa od ostatných – či už od kolegov, alebo v rámci online skupín, fór alebo LinkedIn skupín. Poučiť sa z chýb druhých vám môže ušetriť čas aj peniaze. Nebojte sa pýtať. Môžete mať pocit, že množstvom otázok budete ostatných otravovať, ale je to najlepší spôsob učenia sa.

A priznajme si, ak robíte zmeny do AdWords účtu bez toho, aby ste si boli istí, že to robíte správne, tak je to chyba. Jej náprava bude možno oveľa ťažšia a drahšia, než sa radšej vopred spýtať.

3. Naučte sa štruktúru AdWords účtu

Zaregistrujte sa a prihláste do svojho AdWords účtu. Zoznámte sa s jeho rozložením a ďalšími nastaveniami. Preskúmajte každú časť a venujte dostatok času porozumeniu toho,  ktorý Tab čo znamená, aby ste naplno ovládali AdWords rozhranie. Na prvýkrát to môže byť trocha zmätočné, ale čím skôr sa naučíte, kde čo je, tým rýchlejšie toto prostredie ovládnete.

4. Určite si svoje PPC ciele

Čo chcete od PPC? V úvode si treba dobre zvážiť krátkodobé a dlhodobé ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Či už chcete zvýšiť predaj, počet návštevníkov, podporiť rast profitu, alebo vytvoriť povedomie o značke, potrebujete implementovať správnu PPC stratégiu. Následne si musíte určiť, či sú tieto ciele dosiahnuteľné a merateľné a prispôsobiť tomu optimalizačné techniky v rámci stanovených cieľov.

5. Vytvorte si skúšobnú kampaň

Cvičenie robí majstra – vždy! Mali by ste sa uistiť, že máte správne nastavenia. Je to nevyhnutné pre hladký priebeh kampane. Prezrite každú možnosť a zistite, z čoho máte na výber.

Aby ste našli viaceré kľúčové slová pre svoju kampaň, použite Keyword Planner z Google AdWords. Tento nástroj poskytuje príklady kľúčových slov podobných tomu, ktoré ste zadali.

Ukáže vám navrhovaný bid, rovnako ako priemerné mesačné vyhľadávania. Pri vytváraní predstavy, ako populárne konkrétne kľúčové slovo je (koľko naň biduje konkurencia), majte však na pamäti, že tieto dáta nie sú vždy presné. Väčšinou sa tento nástroj používa len ako doplnkový pri tvorbe kampaní.

 

Každá kampaň potrebuje mať smerovanie – či už je to brandová kampaň, kampaň zacielená na konkurenciu, alebo všeobecná (produktová) kampaň. Od tohto bodu musíte v každej kampani vytvárať tematické reklamné skupiny a cielené kľúčové slová.

Každá reklamná skupina by mala obsahovať 3 reklamy. Ďalej môžete použiť 2 alebo 3 rôzne typy zhôd toho istého kľúčového slova pre jednu reklamnú skupinu. Táto základná štruktúra vám dá lepšiu kontrolu nad výdavkami a maximalizuje vaše ROI.

Vyskúšajte si tiež nastavovanie AdWords rozšírení. Tie sú skvelé pre zvýšenie vášho CTR. To následne zlepší vaše skóre kvality, ktoré zároveň zredukuje vašu CPC.

6. Stiahnite si Google AdWords Editor a preštudujte ho

Google AdWords Editor je skvelý nástroj, ktorý vám pomôže optimalizovať váš účet. Najlepší spôsob, ako sa s týmto nástrojom zoznámiť, je stiahnuť si ho a vyskúšať!

Výhody použitia Google AdWords Editor:

  • Môžete hromadne spravovať svoje kampane, reklamné skupiny a kľúčové slová, teda napríklad pridať viacero kľúčových slov naraz.
  • Vyhnete sa chybám, keďže žiadne zmeny nie sú implementované, pokiaľ ich neuverejníte.
  • Môžete kopírovať a presúvať prvky medzi kampaňami/reklamnými skupinami spolu s kľúčovými slovami a reklamami – toto šetrí veľa času!
  • Systém vás upozorní, ak používate duplicitné kľúčové slová – aby sa zaistilo, že si nebudú navzájom konkurovať.
  • Viete uverejniť viacero negatívnych kľúčových slov naraz.

7. Optimalizujte svoje kampane

Aby ste z AdWords kampaní vyťažili maximum, optimalizácia musí prebehnúť každý mesiac. Uvediem len niektoré z techník, ktoré môžete použiť pre optimalizáciu kampaní:

  • Vyhľadávacie dopyty – sú dôležité, keďže vám môžu pomôcť nájsť vysoké CTR a konvertujúce kľúčové slová, ktoré môžete pridať do kampaní. Tiež vám môžu pomôcť nájsť negatívne kľúčové slová, aby ste zablokovali akýkoľvek irelevantný traffic.
  • Zvýšenie bidov pre top pozície – čím je bid vyšší oproti konkurencii, tým vyššie bude umiestnená vaša reklama, čo zlepší visibilitu reklamy.
  • A/B testovanie reklám – musíte svoje reklamy testovať pravidelne. Keď každá reklama dosiahla viac ako 100 zobrazení, pozastavte reklamu s najnižším CTR a vytvorte novú, relevantnejšiu reklamu tak, že skopírujete a pozmeníte reklamu s najvyšším CTR.
  • Pozastavenie najdrahších kľúčových slov – zredukujte svoje náklady pozastavením najdrahších kľúčových slov, ktoré neprinášajú žiadne konverzie za posledné 3 mesiace. Urobte to isté pre kľúčové slová s najmenším počtom zobrazení a kliknutí.

8. Spravte si certifikáty Google AdWords  

Aby ste boli kvalifikovaný na Google AdWords, potrebujete spraviť skúšky Google AdWords Fundamentals a Advanced Search. Google má výborné študijné materiály, ktoré vám pomôžu  pripraviť sa.

Je  náročné si všetko naštudovať, ale tieto informácie sú potrebné, aby ste prešli. V rámci Academy for Ads je naozaj veľké množstvo študijných materiálov a následne máte možnosť získať aj certifikát. Nemusíte mať obavy, testy sú zadarmo a je možné ich robiť aj na viackrát, ak by to na prvý pokus nevyšlo.

9. Dýchajte & spracujte všetko, čo ste sa naučili

Gratulujem! Ak ste sa dostali až k tomuto bodu, dosiahli ste, čo je vo vašich silách, aby ste sa presadili v PPC! Teraz sa pokojne posaďte, dajte si šálku kávy a premýšľajte nad všetkým, čo ste sa naučili. Nechajte informácie usadiť sa v hlave a ďalej optimalizujte kampane!