Či ste jednotlivec, alebo agentúra, určite ste sa stretli s touto požiadavkou: vytvorte mi stránku na Facebooku. Ešte predtým, ako som začala pracovať v marketingu so sociálnymi sieťami, spravovala som pár stránok. Bola to pre mňa skôr zábava. Ako to však urobiť tak, aby prinášala stránka to, čo potrebujeme? Spísala som pre vás krátky manuál. 

Myslite

Prvým dôležitým bodom je zamyslieť sa. Treba si zodpovedať na otázky – čo chcem dosiahnuť, na čo stránka bude slúžiť a kto bude moja cieľová skupina. Ako to urobiť asi netreba veľmi podrobne vysvetľovať. Sadnite si a začnite písať bod po bode, čo je vaším cieľom.

Vytvorte si nejakého ideálneho klienta, ktorému v marketingu hovoríme persóna. Určíme si jeho vek, vzdelanie, záujmy, sociálne postavenie a všetko, čo nám môže byť v budúcnosti prospešné. Tí, ktorí chcú byť ozajstní detailisti, si môžu vytvoriť aj antipersónu, ktorá bude predstavovať najhoršieho možného klienta. Ak chcete zažiť srandu, vyskúšajte si to. Zábava bude zaručená.

Vytvorte stránku

Ak už viete, na čo má stránka slúžiť, a čo ňou chcete dosiahnuť, prejdite priamo k vytvoreniu:

  1. Prídete na stránku www.facebook.com.
  2. Bez prihlásenia prejdete na spodok stránky, kde máte možnosť Vytvoriť stránku pre osobnosť, skupinu alebo firmu. Týchto spôsobov je viac, ja som vybrala ten, ktorý mi prvý napadol.☺️Vytvoriť stránku na Facebooku
  3. Vyberiete si zameranie, ktoré stránka bude mať. Ak idete napríklad zakladať stránku obchodu vášho kamaráta, vyberiete si Miestna firma alebo prevádzka.Výber z kategórií
  4. Zvolíte kategóriu – povedzme, že ide o malé potraviny.
  5. Vyplníte údaje, ktoré od vás Facebook chce – je potrebné vyplniť každú jednu kolónku, inak vás nepustí ďalej. Informácie sa po vytvorení dajú upravovať v sekcii Informácie naľavo na stránke.

Personalizujte

Stránku máte vytvorenú. Postupne si povypĺňajte všetky kolónky, ktoré sa len vyplniť dajú. Pamätajte na pravidlo – čím viac informácií cieľovej skupine dáte, tým bude vaša stránka dôveryhodnejšia a o to lepšie budete schopní plniť svoje ciele.

Najdôležitejšími aspektmi sú najmä kontaktné údaje, call to action tlačidlo a popis stránky. Na tom si dajte pri vytváraní patrične záležať. Rovnako si vytvorte Používateľské meno. Tým sa url adresa vašej stránky personalizuje.

Ak by som to mala zjednodušiť, zhrniem to takto: vyplňte všetko, čo sa dá v sekcii Informácie + pridajte na stránku call to action tlačidlo + pridajte Používateľské meno (to nájdete pod profilovou fotkou s označením @pouzivatelskemeno).

Call to action tlačidlo je hneď po titulnej fotke druhým do očí bijúcim prvkom. Práve ono presviedča ľudí k akcii, ktorú si volíte ako váš cieľ. Chcete, aby nakupovali z vášho e-shopu? Pridajte tlačidlo Nakupovať. Chcete, aby sa zaregistrovali na vašu stránku? Pridajte tlačidlo Zaregistrovať. Tu si treba dať pozor na to, aby ste tlačidlo správne prelinkovali. Stačí malý preklep a je nefunkčné. To vedie k tomu, že ľudí otrávite a zo stránky odchádzajú. To je zlé a nechceme to. ☺️

Nemenej dôležitou súčasťou je výstižná profilová a titulná fotka. Na niektorých stránkach Facebook spustil už aj titulné fotky vo forme videa. Vedia veľmi pekne ozvláštniť vizuál stránky, no treba myslieť na to, že video by malo byť urobené na mieru pre cover fotku a nie je jedno, čo bude obsahovať. Malo by byť krátke, výstižné a bez príbehu. Ide primárne o všeobecnú údernú propagáciu vášho produktu alebo služby a nie o krátku vtipnú scénku vytvorenú pre potreby marketingu vo firme.

Keď už máte všetko vyplnené tak, ako píšem vyššie, pridajte si na stránku nejaké príspevky. Pokojne aj postupne, dajte tomu čas. Až keď je na stránke niečo zaujímavé, pozvite svojich priateľov, aby jej dali „páči sa mi to“.

Získať fanúšikov viete aj prípravou a zapnutím kampane na získanie fanúšikov alebo podporou príspevkov. Oba tieto spôsoby sú však platené – do propagácie musíte investovať nejaké finančné prostriedky.

Komunikujte

Keď už máte stránku tip-top pripravenú, je čas zvoliť si nejakú komunikačnú stratégiu. Tá by mala zahŕňať všetko, čo vám pomôže pri správe stránky. Zamyslite sa a spíšte si to. Hľadajte inšpiráciu u zahraničnej konkurencie. Určte si spôsob, akým sa budete ľuďom prihovárať – vykanie alebo tykanie, vizuálne prevedenie komunikácie a pod. Túto časť by ste mali vložiť do rúk profesionálom, pretože nie je ľahké zvládnuť prípravu takejto stratégie bez skúseností a potrebných znalostí.

Pripravte si nejaký jednoduchý plán prispievania a príspevky pravidelne publikujte. Ako často a kedy je veľmi individuálne, nedá sa to zovšeobecniť. Na všetko musíte prísť sami, analýzou a následnou optimalizáciou komunikácie, resp. kampaní. Na to slúži vždy na konci určitého vybraného obdobia tzv. report. Teda analýza dosiahnutých výsledkov.  

Myslite aj na to, že odpovedanie na každý komentár a každú správu je pre budovanie dobrého mena jednou z najdôležitejších vecí. Ak chcete vedieť ako na to, pozrite si môj predošlý článok.

Keď ste si už vašu stránku vytvorili a rozhodli ste sa stať malým sociálnym guru, pamätajte si jednu zásadnú vec – ľudia sa na sociálne siete chodia najmä baviť. Tomu prispôsobujte aj obsah. Rovnako si pamätajte pravidlo, že na Facebooku je všetko individuálne. Existujú len pravidlá Facebooku, za ktoré nechoďte. Zbytočne. Facebook si vás nájde a najhoršou sankciou je zrušenie stránky.

Skúšajte, vymýšľajte, buďte kreatívni. Len to vám zaručí úspech. 👍

Zaujíma vás niečo, čo som v článku nespomenula alebo by ste sa chceli čokoľvek opýtať? Napíšte mi do komentára alebo na mail. Poteší ma každý feedback. 🙂