Mnoho klientov za nami prichádza zvyčajne s dvomi dôležitými otázkami. Prvou z nich je, aký je rozdiel medzi Facebookom a Instagramom. Druhá je tá, prečo do niektorej z týchto dvoch sociálnych sietí vôbec investovať svoje peniaze. Odpovede (nielen) na obe otázky vám prinesiem v tomto článku.

Facebook alebo Instagram?

Túto otázku si treba položiť úplne na začiatku. Na to, aby sme našli vhodnú odpoveď, však treba poznať rozdiel medzi týmito dvomi sociálnymi sieťami. Treba si však uvedomiť, že firemný profil na Instagrame nemôže fungovať bez stránky na Facebooku. Je to nutnosť.

Začnem Facebookom. Tu sa ľudia združujú za účelom zbierania informácií. Prichádzajú sem, aby si prečítali zaujímavé články, zistili, či ich obľúbená stránka pridala nový recept, akú zaujímavosť vypublikovala a pod. Rovnako sa sem chodia zabávať, oddýchnuť si. Preto by som ho v porovnaní s Instagramom označila ako viac „edukatívny“.

Oproti tomu tu máme Instagram. Sem prichádzame vtedy, ak sa chceme pokochať krásnymi fotkami, chceme spoznávať ľudí, prezentovať seba alebo svoju firmu cez obraz. Je teda viac „vizuálny“.

Prečo Instagram?

Pretože ľudia majú stále väčšiu tendenciu vyhľadávať firmy prostredníctvom Instagramu. Najprv si ich preklepnú tu, potom prichádzajú na Google. Rovnako oficiálne stránky Instagram for Business uvádzajú, že  60 % ľudí tvrdí, že objavili nový produkt práve na Instagrame, a viac ako 200 miliónov „instagramerov“ vidí denne aspoň 1 firemný profil.

Začíname

Prvým krokom je stiahnuť si aplikáciu do svojho telefónu. Teraz nasleduje krok, ktorý si vyžaduje viac času. Používateľské meno. Je ideálne, ak bude zhodné s názvom vašej firmy alebo vášho obchodu, prípadne to bude vaše meno, ak pôjde o firemný profil, kde sa chcete prezentovať vy (napríklad ako bloger). Malo by byť čo najjednoduchšie a ľahko vyhľadateľné. Zamyslite sa, ako by ste svoju firmu alebo seba hľadali na Instagrame vy. Povedzme, že ste Jozef Pekný. Názov vášho účtu by mal teda byť jozef.pekny alebo jozefpekny, alebo jozef_pekny a podobne. Určite to nekomplikujte diakritikou. Hoci sa hovorí „na Slovensku po slovensky“, v tomto prípade na to na chvíľku zabudnite. 😉

Tak a Instagram účet máme založený.

Súkromný ➡ firemný

Keďže vychádzam z toho, že svoj Instagram budete využívať na potreby marketingu, budem hovoriť o firemnom profile. Má nespočetne veľa výhod oproti súkromnému. Bola by to téma na ďalší článok, no spomeniem napríklad to, že sa vám v BIO (popise účtu) zobrazí kategória, v ktorej podnikáte, alebo klikateľná adresa podnikania (prepojí vás priamo na Google mapy), nehovoriac o štatistikách a možnosti propagovania príspevkov, na ktoré v súkromnom profile môžete zabudnúť. Má však jednu maličkú nevýhodu (ako som spomínala vyššie) – je nutné mať existujúcu Facebook stránku, s ktorou sa dá tento účet prepojiť. Facebook stránka je však, čo sa týka online marketingu firmy, nutnosť. Preto sa nebojím, že to pre vás bude prekážkou. 🙂

 

 Zdroj: https://blogs.constantcontact.com

Ako na to? Ak už máte založený súkromný profil na Instagrame, postup je veľmi jednoduchý. Dolu vpravo uvidíte panáčika (alebo krúžok), cez ktorého vojdete do svojho profilu. Tam nájdete nastavenia, rovnako záleží na verzii, ktorú máte – buď to bude ozubené koliesko alebo tri bodky. Tam už nájdete Prepnúť na firemný profil, prepojíte si ho s existujúcou Facebook stránkou a hotovo.

Zdroj: http://www.nor10.com/

Prispôsobte si ho

Tak a prvé kroky máte za sebou. Teraz prichádza časť, na ktorej si treba dať záležať najviac. Vyšperkovať svoj firemný profil tak, aby ste boli dohľadateľní, aby ste ľudí presvedčili vo vašom profile zostať a aby ste ich presvedčili váš profil aj sledovať. Zhrniem to pár, na seba nadväzujúcimi, krokmi:

poznaj ma

sleduj ma 

uver mi 

zaplať mi

POZNAJ MA = BIO

Týmto krokom začína zrod nášho skutočného firemného profilu. Začneme s úpravou vášho BIO. Teda popisu o sebe. Je to to najdôležitejšie, čo sa ľudia dozvedia, keď prídu na váš profil. Rovnako sa tu rozhodujú o tom, či vás začnú sledovať, pretože práve tu vytvárate nielen prvý, ale aj celkový dojem.

V prvom rade si dajte záležať na svojej profilovej fotke. Ak ste osobnosť (bloger), nech vám vidieť do tváre a ste to naozaj vy, ak ide o firmu, je dobré použiť logo. Do iných podôb profilovej fotky by som sa nepúšťala.

Podstatné je tiež vaše meno. Používateľské meno je vaším „nickom“, to používate na prihlasovanie, a pod ním vás ľudia na Instagrame nájdu. Meno obsahuje vaše skutočné meno alebo vašu profesiu, tu môžete tiež napísať niečo o sebe/o firme.

Teraz si sadnite a spíšte si na papier 10 vecí o svojej firme. Zvýraznite si 3, ktoré sú pre vašich zákazníkov TOP. Tie zakomponujte do svojho BIO. Poriadne porozmýšľajte nad tým, čo budú ľudia v profile hľadať, resp. čo by ste hľadali vy. Uvediem príklad. Máte reštauráciu, ľudia teda budú hľadať, aké jedlá ponúkate (slovenská kuchyňa, čína), aká je vaša firemná kultúra (vaše charakteristické črty), prečo majú prísť práve k vám – konkurenčná výhoda (varíte len z lokálnych potravín) a pod. Povedzte im, čo robíte, čo im viete ponúknuť a v čom ste výnimoční. Stručne, pár riadkami a výstižne.

BIO by malo byť pekne vizuálne oddelené v bodoch a nemusíte sa báť ani emotikonov. Dôležité je spomenúť, že je to jediné miesto, kde na Instagrame viete pridať klikateľný link.

SLEDUJ MA

Dostávame sa k bodu, keď musíte pracovať viac so svojou kreativitou. Tu je veľmi dôležité, aby ste sa nebáli otvoriť a tvoriť autentický obsah. Autenticita je jedným z marketingových trendov na rok 2018, preto na ňu nezabúdajte. Instagram je ako stvorený na reálne fotky, zachytávanie čara okamihu, na hranie sa s obsahom. Tým vizuálnym. Vymýšľajte, ukazujte, prezentujte sa. Či ste už osoba alebo firma, nebojte sa ukázať seba/vnútro vašej firmy. Ak sa ľuďom otvoríte, budete vzbudzovať sympatie = zvedavosť = noví sledovatelia. 😉 Čím viac sa nebudete báť ukázať, tým vyššiu interakciu čakajte. Nezabudnite na to, že Instagram miluje selfie. A zásadne pravidlo, VYHNITE SA FOTOBANKE. Ak nemáte chuť fotiť autentický obsah, radšej na Instagram zabudnite.

UVER MI

Nájdite si tri ústredné témy, ktorým sa budete venovať. Také, ktoré ľudia u vás nájdu, keď navštívia váš profil. Nič iné tam nepridávajte. Ako príklad uvediem tri vymyslené témy pre blogera – ľudia v mojom živote, atmosféra, cestovanie. Váš profil bude jednotný, bude dávať zmysel a vždy na ňom ľudia nájdu, čo hľadajú. Super trik je používať stále ten istý filter, prípadne tie isté fičúrky na úpravu fotiek. Toto by zase bola téma na celý článok.

Tento bloger napr. pridáva do každej svojej fotky trochu modrej. 🙂

ZAPLAŤ MI

Ak si dáte záležať na všetkých predošlých radách, verte mi, že sa dostaví vytúžený nákup, resp. cieľ, ktorý chcete vďaka Instagramu dosiahnuť. 😉

Ako komunikovať?

O tejto téme sa dá písať donekonečna. Na každého platí niečo iné, obsah treba prispôsobovať cieľovej skupine, preto skúšajte, testujte. Toto sú tie najvšeobecnejšie odporúčania, ktoré sú však tými najlepšími.

Instagram nám prináša veľa formátov, ktoré vieme využiť, prináša nám tiež možnosti príspevky propagovať rôznymi spôsobmi. Tiež ponúka hastagy, ktorými vieme pekne „priradiť príspevky do kategórií“. Instagram už dlhšie dáva možnosť tieto hashtagy sledovať, čo nám tiež hrá do karát. Ak je väčšina vašich zákazníkov zo Slovenska, nebojte sa využívať aj slovenské hashtagy. Ak máte zákazníkov aj v iných krajinách, pokojne choďte aj do anglických.

Treba rovnako spomenúť popisy pri fotkách. Často sa pýtate, čo je správne. Majú byť dlhšie alebo kratšie? Je to len na vás. Ak máte ľuďom čo povedať, pokojne to povedzte obšírnejšie. V texte použite emotikony, označte (pomocou @) iné firmy, produkty, značky – aj to vás na Instagrame môže pekne zviditeľniť. Ľudia sa na Instagrame totiž správajú podľa určitej schémy. Najprv kliknú na fotku, ktorá sa im páči a prichádzajú na profil. Tu zvažujú, či vás budú sledovať. Ak sa rozhodnú, že áno, vtedy prichádza na rad čítanie popisov. Znova sa teda ukazuje, že dobre vizuálne urobený profil vie priniesť to, čo je vaším cieľom. Len treba mať trpezlivosť a nájsť si čas.

Toto je len zlomok z toho, ako na Instagram. Dajte mi do komentárov vedieť, či by ste sa chceli dozvedieť niečo viac o formátoch, ako ich využívať, možno niečo o tom, ako príspevky podporovať alebo ako využívať UGC (Users-generated content). Rada sa s vami podelím o ďalšie tipy. Pokojne pridajte, či sa vám môj článok páčil. 😉