Písať kvalitné články dokáže každý. Áno, som o tom presvedčená. Niekto má prirodzený talent a ide mu to ľahšie. Iný sa túto zručnosť musí učiť dlhšie. Kto však chce, ten sa to naučí! A prečo som si tým taká istá? Lebo už 5 rokov sledujem, ako to okolo mňa dokázali takmer všetci naši zamestnanci a mnoho našich klientov. 

Tento môj článok vznikol presne pred 2 rokmi. Za tento čas sa mi všetky rady v ňom osvedčili, a preto som sa rozhodla oživiť ho a aktualizovať o pár nových vecí.

Ako začať

Ak si dáte do Google vyhľadávať slová how to write”, how to be a better writer”, nájdete množstvo dobrých a užitočných rád. Avšak po preklikaní pár stránok zistíte, že všetky sú v podstate o tom istom.

Ak ste v písaní textov úplný začiatočník, samozrejme, potešia aj tie. Ak sa však tejto činnosti venujete už dlhšie, je ťažké nájsť niečo nové a osviežujúce, čo by vás nakoplo. Občas sa to však stane a potom to stojí zato. Takýmto bol pre mňa článok od Jamesa Altuchera 33 Unusual Tips to Being a Better Writer.

V čase, keď som si prečítala tento text, som už mala rozpísané asi 3 články zo série o content marketingu. Po prečítaní rád som však niektoré veci zásadne zmenila. Prečo a ako, plus ďalšie rady, ako sa stať lepším copywriterom, nájdete v nasledujúcich riadkoch.

1. Pútavý titulok. Ako to dosiahnuť? Možností je viacero. Titulok môže byť:

Tip: Jeden zo spôsobov, ako si overiť, či je váš titulok dosť pútavý, je odpovedať si na otázku: Keď niekto tweetne môj blogpost len s jeho titulkom, zaujme tento tweet pozornosť?

Téme písania titulkov som sa podrobne venovala v tomto článku. 

2. Podtitulky. Nezabúdajte text členiť. Podtitulky by mali sprehľadniť text, udržať pozornosť čitateľa a navnadiť ho na ďalší obsah.

3. Článok je lepší, ak vymažete prvý a posledný odsek. Aplikovala som túto radu na všetky 3 rozpísané články a voilá – funguje to! Dá sa to prirovnať k predvídaniu budúcnosti. Keď viete o tom, že sa niečo stane, no nijako to nezmeníte. Nezabránite tomu. Tak isto je to s napísaním článku. Aj keď viete o tomto pravidle, takmer vždy ho napíšete tak, že po vymazaní prvého a posledného odseku je lepší. True story 😉

4. Nepýtajte si povolenie. Alebo inými slovami, nepíšte podľa môjho názoru” (alebo ešte horšie IMHO). Po tom, ako som sa zamyslela nad touto radou, zmizli z mojich článkov vety typu: Toto je len môj osobný názor na vec, s ktorým sa nemusíte stotožňovať…” Ak sa za svoj názor nehanbíte, nie je dôvod, aby ste niečo takéto do textov písali. Je to váš pohľad na vec. Nikoho nenútite, aby ho s vami zdieľal.

5. Čítajte veľa, píšte veľa. Táto rada je spomínaná už v tomto článku, kde som popisovala proces zbierania a triedenia podkladov. Po prečítaní článku od Jamesa som začala podstatne viac písať. Ak ma niečo skutočne zaujme, napíšem si to do poznámok spolu so svojím vlastným komentárom.

Všetci máme svoj vnútorný hlas”, ktorým hovoríme, keď nad niečím premýšľame. Naučte sa tento vnútorný hlas preniesť na papier (resp. do počítača). Po prvé sa toto miesto neskôr aj po dlhšom čase môže stať zdrojom inšpirácie, po druhé na to nezabudnete.

6.  „No coffee, no creativity.” Priznávam! Bez minimálne 2 šálok kávy, je moja kreativita, a celkovo produktivita, mŕtva. Takže túto radu sem píšem preto, že sa s ňou na 100% stotožňujem 🙂

7. Buďte úprimní. Hovorte ľuďom veci, ktoré si všetci myslia, no nikto ich nepovie nahlas. Možno bude pár ľudí nahnevaných, že ste prezradili to veľké tajomstvo. No väčšina ocení, že jednáte na rovinu. Robte to však takým spôsobom, aby ste nikomu neublížili. Osočovanie a hejtovanie je cesta, ako získať čítanosť. Nevytvárate tým ale žiadnu hodnotu.

8. Kradnite. Ak je nejaká téma zaujímavá a píše sa o nej, píšte aj vy. Takto znie rada od Jamesa. Ja by som ju doplnila o to, čo som písala aj v predchádzajúcich článkoch. Je v poriadku nechať sa inšpirovať konkurenciou. Avšak len v prípade, že vy to viete spraviť lepšie! Musíte dať obsahu pridanú hodnotu.

9. Používajte veľa bodiek. Nie odstavce sú to, čo robí váš text plynulým a prehľadným. Sú to bodky. Dajte ľuďom čas na to, aby sa zastavili. Zamysleli nad tým, čo ste napísali.

10. Píšte svojím jazykom a jazykom svojho publika. Je jasné, že preklepy, gramatické chyby a iné nedostatky v texte nie sú vítané. Na druhej strane si však treba uvedomiť, že svoje články nepíšete pre jazykovedný ústav alebo pre vašu učiteľku slovenčiny zo strednej. Píšete ich pre ľudí, ako ste vy sami. Preto sa nebojte používať slang, nespisovné slová a iné výrazy typické pre vaše prirodzené vyjadrovanie sa a pre vyjadrovanie vášho cieľového publika.

11. Vyspite sa na to. Doslova a do písmena. Keď článok napíšete, nechajte ho vyzrieť. Vráťte sa k nemu na druhý deň. Prípadne o týždeň. Nájdete množstvo vecí, ktoré dokážete zlepšiť.

12. Nechajte si text editovať. Keby som si nedávala kontrolovať svoje články, boli by prakticky nečitateľné. Prečo?

  • Neovládam čiarky (smutné, ale pravdivé).
  • Robím veľmi veľa preklepov, ktoré po sebe nevidím ani keď si text prečítam stokrát.
  • Pod nátlakom priznám aj to, že občas spravím hrúbku“.

Dôležité však je, že o týchto svojich nedostatkoch viem, a preto som urobila kroky, aby som ich eliminovala. Okrem toho, že si nechávam texty kontrolovať, som sa pustila aj do štúdia knižky, ktorú som dostala pod stromček:

kniha gramatika

Keďže tento článok vznikol pred dvoma rokmi, možno si kladiete otázku, či knižka pomohla. Ja pevne verím, že áno a dúfam, že by to dosvedčili aj naše copywriterky :).

Tri rady na záver:

  • Nikdy sa neuspokojte s aktuálnym stavom vecí. Je super, ak sa vám podarí napísať kvalitný text, ktorý má úspech. Treba sa z toho tešiť, no netreba sa tým nechať zaslepiť. Stále je čo zlepšovať. Musíte na sebe makať.
  • „Haters gonna hate“ alebo Vždy sa nájde niekto, kto bude vašu prácu kritizovať. Ak je to konštruktívna kritika, berte to ako plus, ktoré vás posunie ďalej. Ak je to len prázdny provokačný hejt, usmejte sa nad ním a choďte ďalej. Nedá sa vyhovieť každému.
  • Keď už sme pri tých provokáciách… Ak niekto nezmyselne osočuje vašu prácu, bráňte sa len vtedy, ak je to naozaj nevyhnutné. Odpisujte vždy s chladnou hlavou, snažte sa vyhnúť irónii a sarkazmu (pre mňa asi najťažší moment :))  a nenechajte sa zatiahnuť do nezmyselných hádok, ktoré nikam nevedú. K tomuto bodu pripájam môj obľúbený obrázok:

internet arguing

A ktorá z týchto rád sa mi za tie 2 roky od napísania článku osvedčila najviac? Jednoznačne číslo 5. Občas sa mi stáva, že kvôli vyťaženosti nestíham čítať. Či už blogposty, alebo knihy. Okamžite sa to prejaví na množstve nápadov pre moje články. Zrazu je pre mňa omnoho ťažšie nájsť inšpiráciu, ako keď čítam pravidelne.