Máte e-shop a po hodinách tvrdej práce zisťujete, že nikto nenakupuje? Zadáte svoje produkty do vyhľadávania a je tam len konkurencia? Potrebujete sa dostať do výslnia, no neviete ako? Chcete konečne na svojom e-shope plnohodnotne zarábať? Tak si urobte pohodlie, v siedmich krokoch vám ukážeme, ako na to.

Vo VISIBILITY optimalizujeme mnoho e-shopov a roky praxe nám ukázali, že drina pri správe obsahu a jeho optimalizácii je na začiatku bolestná, no potom sa mení na sladké ovocie úspechu.

Optimalizácia e-shopu nie je jednoduchý proces, musíte poznať základné pravidlá a držať sa ich. No po ich aplikovaní uvidíte, že čas vynaložený na túto aktivitu sa vám stonásobne vráti. Pre zjednodušenie takto obšírnej témy vynecháme zložité SEO fatality 🙂 a pozrieme sa len na body, ktoré si dokáže urobiť každý sám na kolene alebo len s malou pomocou administrátora.

Ak spravujete e-shop s množstvom produktov, na konci každej kapitoly nájdete malý trik, ako si to zjednodušiť 😉

1. Optimalizujte URL adresy

Vyhľadávače priam milujú krátke a jasné URL adresy. Optimalizujte svoje URL adresy tak, aby boli čitateľné, obsahovali kľúčové slová a odzrkadľovali štruktúru stránky. Dajte si ale pozor, nepoužívajte v nich zbytočné značky ani paragrafy a snažte sa, aby boli čo najkratšie.

Príklad zlej URL:

http://www.doména.sk/asdkn156541?id

Správna URL:

http://www.domena.sk/kategoria/produkt

Príklad reálnej URL:

http://www.parfums.sk/hugo-boss/no6-bottled-toaletna-voda-pre-muzov/

Optimálna_URL_parfums.sk

 

Tip, ako na to:

V nastaveniach svojho e-shopu viete nastaviť aj tvorbu URL ako SEO friendly. No pozor, ak váš e-shop už funguje, musíte všetky staré URL natrvalo presmerovať na ich nové verzie.  Pri zložitej tvorbe štruktúry sa obráťte na odborníka.

 

2. Vylaďte si hlavné tagy

SEO tagy – sú značky v zdrojovom kóde vašej stránky, ktoré určujú, ako vyhľadávač vidí vašu stránku a ukladá ju do svojho indexu.

Najdôležitejšie sú Title a Description. Tieto značky priamo vidíte vo výsledkoch vyhľadávania:

Tagy_on-page_SEO_eshop

Väčšina CMS (Content managment system) už podporuje ich vkladanie priamo v administrácii danej stránky. Takže nebudete musieť nič písať do kódu. Stačí, ak nájdete polia, ktoré ovplyvňujú tieto značky, a naučíte sa ich používať. Ak sa vám ale nepodarí toto pole nájsť, nezúfajte. Možno ho bude stačiť len nainštalovať do vášho CMS (hľadajte ho pod značkou SEO).

 

Ako vypĺňať Title

Pri vypĺňaní meta značiek viete použiť jednoduchý vzorec, ktorý si teraz ukážeme:

Vzorec:

Kľúčové slovo – Vaša doména

Pri produkte bude kľúčové slovo jeho názov. Ukážme si to ale na príklade:

Ponúkate hrable na webe Zahradkarka.sk. Konkrétne ide o kovové hrable s dreveným poriskom. Optimalizovaný Title bude vyzerať nasledovne:

Kovové hrable s dreveným poriskom – Zahradkarka.sk

Takto optimalizovaný Title dokáže ukázať váš produkt na prvej strane vyhľadávania cez slovo Kovové hrable s dreveným poriskom už do pár týždňov. Pri tejto stratégií nielen zoptimalizujete stránku produktu, ale aj zacielite všetky produkty na koncového užívateľa. Táto technika má názov long tail targeting.

Pravidlá optimalizovania Title:

  • použiť vzorec,
  • nesmie byť dlhší ako 64 znakov,
  • každý jeden musí byť unikátny,
  • musí presne opisovať stránku.

Optimaliacia_title_ABC_knihy

 

Ako písať Meta Description

Meta Description je dôležitý popis stránky. Na základe neho sa návštevník rozhoduje, či klikne na odkaz vo vyhľadávaní. Preto si dajte na ňom záležať. Nemal by presiahnuť 156 znakov. Mal by obsahovať kľúčové slovo alebo jeho variáciu. A čo je hlavné, mal by jasne vysvetľovať, o aký produkt ide, a lákať na jeho prehliadku. Ukážeme si to na našich hrablách.

Ideálny Meta Description produktu:

Hľadáte hrable, ktoré vydržia roky, sú ľahké, a pritom vysoko účinné? Kúpte si kovové hrable s dreveným poriskom a so zárukou. Len u nás za 9,90 €.

Jednoduchý a pritom vysoko účinný popisok, ktorý „zhltne” nielen vyhľadávač, ale ohúri aj vašich potenciálnych zákazníkov.

 

Tip, ako na to:

Ako ste správne pochopili, Title a Description sa dajú upraviť aj automaticky. Ide o malý zásah do databázy, kde sa tieto značky automaticky prepíšu. Keďže každý e-shop je iný, nedá sa napísať jednotný návod. No ak máte schopného programátora, hravo si s tým poradí. Len sa nezabudnite držať vzorca a počtu povolených znakov.

 

Alt popisky obrázkov

Alt popisky obrázkov slúžia slabšie vidiacim aj nevidiacim na identifikáciu veci na obrázku. Kedže vyhľadávač tiež nemá oči, berie ho ako hlavný popis obrázku. Podľa neho vie, čo je na ňom a zobrazuje ho vo svojich výsledkoch.

Keďže mnoho ľudí vyhľadáva produkty cez obrázky, nezabudnite mať Alt popis správne vyplnený pre každý jeden obrázok.

Tip, ako na to:

Alt popisky sa dajú robiť aj automaticky, no potrebujete mať buď správne vyplnené ich názvy v súboroch, alebo ich ťahať z obsahu stránky. Pri obsahových riešeniach je ale problém zistiť, či máte na všetkých obrázkoch daného produktu jeden Alt popis. Toto je duplicita, ktorá je, ako už vieme, nežiadúca. Ak preto zvolíte automatizáciu, odporúčam si každý jeden prejsť a doplniť ho o špecifikáciu. Pre Alt popisky platí rovnaký vzorec ako pri Title stránky:

kľúčové slovo (špecifikácia) – doména

Príklad správne vyplneného alt popisku z eshopu www.shoppie.sk

Alt_popisok_shoppie.sk

 

3. Rýchlosť načítania stránky

Veľmi dôležitým atribútom je tiež rýchlosť načítania stránky. Odmerajte si svoj e-shop cez nástroje ako Page Speed Insights od Google alebo cez Pingdom. Ak sa vaša stránka nedostane pod čas dve sekundy, treba hľadať príčiny. Našťastie, oba nástroje vám poskytnú jasnú predstavu o tom, čo treba zlepšiť.

Alza_Page_Speed_Test

Tip, ako na to:

Dátová veľkosť stránky rozhoduje o rýchlosti načítania. Preto ak pridávate obrázky, dajte si pozor, aby nepresahovali veľkosť 100 kB.

4. On-page Content marketing

Predaj na e-shope, bohužiaľ, už dávno nie je len o produktoch. Na každý produkt dnes dokážete nájsť konkurenciu, ktorá má buď lepšiu cenu, alebo lepší servis. Zo skúseností ale vieme, že nič z toho nie je pri predaji tak dôležité ako prezentácia produktu a jednoduchosť samotného nákupu.

Od teraz sa pozerajte na každú produktovú stránku ako stránku prezentácie daného produktu. Položte si základné otázky ako: Čo to je? Na čo to je? Aký problém to rieši? Pre koho je vyrobený? Čo má navyše a ako toto všetko čo najlepšie predstaviť zákazníkom? Nie nadarmo dnes všade čítate, že „Content is King”. Je to preto, že vyhľadávač ako Google čoraz viac zvýhodňuje stránky s kvalitným a hlavne originálnym obsahom. Preto pri tvorbe produktov nezabudnite napísať pútavý popis, pridajte kvalitné obrázky a video. V popise jednoducho odpovedzte na všetky otázky, ktoré váš návštevník môže k produktu mať. Ak sa to podarí, rozhodne sa nakúpiť.

Jeho rozhodnutie ale, bohužiaľ, nie je všetko. Ak nedokáže nakúpiť, ste opäť na začiatku. Preto svoj nákupný proces neustále testujte, využite napr. A/B testovanie, až kým ho nedostanete do najefektívnejšej podoby. Odstránite tak všetky zbytočnosti a zvýšite konverziu.

Skvelú prácu odvádza tím internetového obchodu Alza.sk, ich produktovým stránkam naozaj nie je čo vytknúť:

Content_Marketing_ALza.sk

http://www.alza.sk/evolveo-gk862-d1149051.htm

 

Tip, ako na to:

Predstavte si, že ste zákazník a otestujte svoj e-shop. Následne o to isté poproste minimálne desať ľudí a zapíšte si výsledky. Prídete na nové inputy a nápady. Hlavne sa neuspokojte s tým, že stránka funguje. Radšej predávať veľa z malej produktovej rady ako málo z kvanta produktov.

 

5. Duplicity

Pri práci na e-shopoch sa neustále stretávame s automatickým importom produktov do systému. Pri týchto importoch vzniká kvantum duplicít, či už ide o kategórie, alebo samotné produkty. Duplicity sú z hľadiska vyhľadávača neprípustné. V lepšom prípade ich nezaindexuje, v tom horšom prepíše index a začnú sa vám zobrazovať nekvalitné stránky na dôležité kľúčové slová, samozrejme, na omnoho nižších pozíciách.

Nezabudnite vždy pred importom zakázať automatickú publikáciu nových produktov alebo im automaticky priraďujte atribút noindex, nofollow. Týmto sa vyhnete celému problému s duplicitami. Jednoducho všetky produkty budete následne editovať a pridávať do kategórií, presne tak, ako si to predstavujete, a až potom im povolíte indexáciu. Znížite tým bounce rate a zvýšite počet konverzií.

Tip, ako na to:

Niektoré produkty musia byť zaradené v niekoľkých kategóriách a budú mať rôzne URL. No tento problém jednoducho vyriešite kanonizáciou. Robí sa to pomocou kanonizačného tagu: rel=canonical, v ktorom jednoducho určíte, ktorá stránka je tá originálna. Všetky takto označené stránky budú pracovať ako jedna.


6. Štruktúrované dáta alias Rich snippets

Rich snippets sú HTML značky od Google. Ich implementáciou dokážete do výsledkov vyhľadávania pridať informácie ako cenu, recenziu, stav skladu atď. Po ich implementácii stúpa preklik z vyhľadávania priemerne o 30 %. Čo v algoritme vyhľadávania dvíha relevanciu na dopyty, teda aj pozície.

 Rich Snippets - Ako optimalizovať eshop - VISIBILITY

Tip, ako na to:

Pre správne zobrazovanie rich snippets pri produktoch je potrebné implementovať Open Graph dáta:

Odporúčané Open Graph metadáta:

  • og:title – titulok stránky,
  • og:type – typ obsahu (webová stránka, článok, video, hudba),
  • og:image – obrázok, ktorý sa má zobraziť pri zdieľaní (minimálna veľkosť je 200x200px, odporúčaná je 1200x630px),
  • og:url – kanonizovaná URL obsahu,
  • og:description – základný popis obsahu, viď meta description,
  • og:locale – jazyk stránky,
  • og:site_name – názov stránky.

Ako ďalšie je potrebné implementovať špecifické produktové štruktúrované dáta.

Odporúčané produktové rich snippets metadáta:

  • title – názov produktu,
  • type – typ produktu,
  • URL – URL produktu,
  • image – obrázok, ktorý sa má zobrazovať pri zdieľaní produktu,
  • site_name – názov e-shopu,
  • description – popis produktu,
  • currency – mena, v ktorej sa produkt predáva,
  • availability – dostupnosť (na sklade, do 3 dní,…),
  • price – cena produktu,
  • rating – priemerné hodnotenie produktu,
  • count – počet ľudí, ktorí produkt ohodnotili,

Štruktúrované dáta si môžete skontrolovať v nástroji na testovanie štruktúrovaných dát.


7. Social Sites

Algoritmu vyhľadávača Google momentálne kraľujú sociálne siete. Je to logické, predsa ak je váš produkt najzdieľanejší či najlajkovanejší, je asi najlepší a vyhľadávač ho aj najlepšie ohodnotí. Preto pri úprave šablóny produktovej stránky nezabudnite myslieť na tlačidlá sociálnych stránok. Nech sú krásne viditeľné a priam lákajú na klik. 

Príklad:

 Social_Buttons_Progameing.sk

Tip, ako na to:

Všetky sociálne stránky majú vytvorené jednouché vytváranie týchto buttonov. Stačí tam ísť a nasledovať kroky: 

 

Záver


Dodržaním našich siedmich krokov optimalizácie pre e-shopy dokáže každý zoptimalizovať svoj internetový obchod do takej úrovne, aby bol vyhľadávačom indexovaný správne. Vďaka týmto krokom bude presne vedieť, o aké stránky ide, čo je na nich a na aké výrazy ich zobraziť. Od tejto chvíle už viete, čo je pre vyhľadávače podstatné, no pri optimalizácii nezabúdajte na to hlavné – na zákazníkov a ich potreby.