Ako vylepšiť eshop z pohľadu SEO a pripraviť sa na najsilnejšiu sezónu roka
Leto pomaly, ale isto končí a to znamená iba jediné – najsilnejšia sezóna roka nám klope na dvere. Majitelia a správcovia eshopov, je najvyšší čas dôkladne sa pripraviť na Black Friday, Cyber Monday a predvianočné nákupy. V článku vám poradíme, ako vylepšiť eshop z pohľadu SEO ešte predtým, ako to celé vypukne.
Zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch a zvýšenie návštevnosti sa neudeje zo dňa na deň, preto začnite s optimalizáciou vášho eshopu čo najskôr. Opravte všetky technické a obsahové nedostatky webu a zabezpečte čo najlepšiu používateľskú skúsenosť. Pomôže vám pri tom týchto 8 tipov:
1. Zabezpečte technickú optimalizáciu webu
Ak chcete vyťažiť z tohto obdobia ozajstné maximum, musíte na to eshop náležite pripraviť. K samotnej príprave by mala patriť nielen tvorba kreatívy a nastavenie kampaní, ale aj kontrola technickej stránky webu. Zamerajte sa na nasledujúce body:
Optimalizácia serveru
Výpadok webovej stránky môže znamenať ozajstnú stratu pre váš biznis. Najmä, ak sa to stane počas predvianočných nákupov a obdobia veľkých výpredajov, kedy väčšina eshopov dosahuje najlepšie predaje. Preto sa v prvom rade uistite, či máte server, ktorý bezproblémovo zvládne aj prudký nárast návštevnosti. Otestujte stránku s dostatočným predstihom a optimalizujte, kým je čas. Mnohé nástroje vám poskytnú informácie o dostupnosti webu, a ak sa objaví chyba 5xx, automaticky vám pošlú notifikáciu.
Presmerovanie chybových stránok 404
Zmenou URL alebo odstránením stránky bez správneho presmerovania sa používateľ ocitne na chybovej stránke so stavovým kódom 404. Základná chyba, ktorá vedie k zlej používateľskej skúsenosti a strate organickej návštevnosti či spätných odkazov, ktoré si stránka už mohla vybudovať.
Zo SEO hľadiska je ideálne mať 404 stránok na webe čo najmenej. Ak potrebujete niektoré stránky odstrániť, vždy ich presmerujte pomocou trvalého presmerovania 301 na funkčné ekvivalenty. Ak neexistujú stránky, ktoré by ich nahradili, odporúčame 404 stránky presmerovať na nadradenú kategóriu alebo domovskú stránku.
Na trvalé presmerovanie nezabudnite ani pri zmene URL. Existujúce URL s určitou organickou návštevnosťou však neodporúčame meniť, pokiaľ to nie je úplne nevyhnutné.
Čo s produktami, ktoré sa vypredajú?
Počas nasledujúceho obdobia je potrebné počítať so zvýšeným dopytom, a teda aj s vypredanými produktami.
Stránky produktov, ktoré už nie sú na sklade, neodporúčame zo stránky mazať. Ponechajte ich na webe aktívne s informáciou, že sa ich predaj skončil. Ideálne, ak sa návštevníkom na stránke zobrazia podobné produkty v ponuke. Zvýšite šancu, že používatelia zostanú na vašom webe dlhšie a neobrátia sa na vašu konkurenciu.
Zlepšenie rýchlosti načítania webu
Ak ľudia nakupujú v kamenných obchodoch, neradi sa zdržiavajú čakaním v rade pri pokladni alebo hľadaním tovaru v regáloch. A už vôbec nechcú, aby im niečo ušlo.
Rovnaký vzor správania platí aj v online priestore. Príliš pomalé načítanie webu môže byť veľkým kameňom úrazu, pretože negatívne ovplyvňuje dĺžku návštev na stránke, spokojnosť návštevníkov a mieru konverzie. Ide tiež o jeden z faktorov, ktorý rozhoduje o umiestnení stránky vo výsledkoch vyhľadávania.
Manuálna kontrola, nástroj PageSpeed Insights od Googlu a metrika „average page load speed“ v Google Analytics vám poskytnú pomerne dobrý prehľad o tom, ako je na tom vaša stránka z pohľadu rýchlosti načítania. Následne vykonajte všetky potrebné úpravy tak, aby sa načítavala rýchlejšie. Vo všeobecnosti bývajú najčastejším problémom neoptimalizované obrázky, no nástroj PageSpeed Insights vám rovno poskytne aj konkrétne návrhy na úpravy.
Implementácia štruktúrovaných dát pre Rich Snippets
Rich Snippets sú výsledky vyhľadávania zobrazené vo vyhľadávači Google obohatené o dáta navyše. Môže ísť o obrázky, priemerné hodnotenie obsahu vo forme hviezdičiek, počet hodnotení obsahu, cena tovaru, stav na sklade a podobne.
Rich Snippets pomáhajú zvýšiť mieru prekliku na web a odlíšiť stránku od ostatných výsledkov vyhľadávania. Vyhľadávače vďaka štruktúrovaným dátam ľahšie porozumejú obsahu na stránke.
Otestujte implementáciu štruktúrovaných dát v nástroji Rich Results Test na rôznych podstránkach. Existujú štruktúrované dáta pre rôzne typy obsahu, no tentokrát sa zamerajte primárne na vaše produkty. Odporúčame im správne nasadiť produktové Rich snippets metadáta.
Problémy s indexáciou
Všetky stránky nachádzajúce sa na webe, ktoré chceme, aby boli návštevníkmi dohľadateľné cez vyhľadávače, by mali byť pre boty vyhľadávača dostupné, aby ich mohli zaindexovať a začať zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.
Ak Google indexuje len časť z dôležitých stránok, ktoré sa na webe nachádzajú, je možné, že boty vyhľadávača nedokážu efektívne spracovať všetok obsah. Zamerajte sa na vaše nosné produkty alebo kategórie a skontrolujte, či sú všetky tieto dôležité stránky v indexe.
Poslúži vám nástroj Google Search Console. V časti „Pages“ nájdete zoznam všetkých stránok, ktoré Google z rôznych dôvodov neindexuje. Ak vás zaujíma len konkrétna URL, vložte ju do vyhľadávacieho poľa na začiatku stránky:
Pokiaľ sa vám zobrazí správa „URL is not on Google“ (ako na príklade vyššie), rovno môžete požiadať o indexáciu pomocou tlačidla „REQUEST INDEXING“ vpravo dole.
Na komplexnejší problém s indexáciou vám toto tlačidlo nepostačí, je však viacero spôsobov, ako s ním bojovať:
- odstrániť nesprávne nasadené značky noindex a nofollow,
- odstrániť chybné disallow príkazy v robots.txt súbore,
- implementovať/aktualizovať sitemap.xml súbor,
- tvoriť kvalitný a unikátny obsah,
- zlepšiť interné prelinkovanie,
- budovať spätné odkazy, tzv. linkbuilding.
2. Zamerajte sa na on-page SEO
Obsah na webe by mal uspokojovať potreby používateľov a reflektovať konkrétne kľúčové slová, ktoré ľudia vyhľadávajú. Poďme si to vysvetliť krok po kroku:
Základom je dobrá analýza kľúčových slov
Predtým, ako sa pustíte do ďalších úprav, je potrebné vedieť, na aké kľúčové slová sa chcete zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Pre tento účel vám poslúži analýza kľúčových slov.
Ak si chcete analýzu kľúčových slov vytvoriť, pomôže vám detailný článok od Mareka Šulika. Pokiaľ už máte analýzu vytvorenú, skontrolujte, či je aktuálna a dostatočne reflektuje súčasnú ponuku produktov. Približne po roku odporúčame aktualizovať objemy vyhľadávania, pozície a doplniť nové a relevantné kľúčové slová.
Výber vhodných kľúčových slov
Na základe analýzy identifikujte relevantné kľúčové slová, ktoré v nasledujúcich týždňoch pokryjete novými blogovými článkami, vstupnými stránkami alebo iným typom obsahu. Nezabudnite však, že na získanie popredných miest vo vyhľadávačoch máte už pomerne dosť málo času. Preto ním zbytočne neplytvajte a zamerajte sa na menej konkurenčné „long-tailové“ výrazy. Majú síce o niečo nižšiu hľadanosť, no šanca, že vám prinesú relevantnú organickú návštevnosť včas, je násobne vyššia.
Sezónne kľúčové slová
Hľadanosť kľúčových slov sa počas roka postupne mení a vyvíja. Sezónnosť je preto ďalším dôležitým údajom, ktorý by vás pri tvorbe obsahovej stratégie a redakčného kalendára mal zaujímať.
K zoznamu kľúčových slov pridajte také, ktorých hľadanosť počas septembra až decembra rastie. Pokiaľ je vaša analýza dostatočne rozsiahla a detailná, určite tam takéto výrazy nájdete. Opäť vám pomôže nástroj Google Search Console. V časti „Search results“ nájdete zoznam výrazov, prostredníctvom ktorých sa používatelia dostali na váš web. Pozrite sa lepšie na dáta z minulého roka a pokúste sa nájsť niečo zaujímavé.
K týmto výrazom pridajte ešte pár z vlastnej hlavy. Porozmýšľajte nad relevantnými frázami – vaše produkty/brand spojené napríklad s kľúčovými slovami ako „zľava“, „výpredaj“, „Black Friday“ či „Vianoce“. Následne ich vložte do nástrojov ako Ahrefs, Marketing Miner či Google Keyword Planner a vyhľadajte nové nápady na kľúčové slová. Pozrite sa na ich hľadanosť a vyfiltrujte tie, ktoré sú pre vás zaujímavé.
Ďalší zo spôsobov, ako rýchlo a jednoducho identifikovať trendy vo vyhľadávaní, je bezplatný nástroj Google Trends.
Tvorba nového obsahu
Pravidelné publikovanie (kvalitného!) obsahu vám zabezpečí vyššiu návštevnosť a mieru konverzie. Avšak nezabudnite, že obsah je dôležité publikovať dostatočne včas, ideálne tri týždne až mesiac dopredu.
Po detailnom výbere kľúčových slov sa už môžete pustiť do samotnej tvorby. Rozdelíme ju na dve časti:
- Obsahové sekcie (blog, slovník, FAQ)
- Nové vstupné stránky
Obsahové sekcie (blog, slovník, FAQ)
Komplexná obsahová stratégia by mala adresovať viacero typov obsahu: blogové články, slovníkové zápisky či odpovede na najčastejšie otázky. Avšak nemusíte ostať len pri týchto formátoch. Ak máte príležitosť, pokojne tvorte videá, infografiky, podcasty alebo čokoľvek iné.
Vytvorte si redakčný kalendár na nasledujúce mesiace. Vďaka nemu získate prehľad o všetkých aktivitách a vopred viete, aký obsah treba pripraviť. Zachováte si tak pravidelnosť a konzistentnosť publikácie obsahu.
Pri tvorbe redakčného kalendára a samotného obsahu nadväzujte na kľúčové slová, ktoré chcete pokryť. Pri týchto sekciách sa zamerajte primárne na frázy s informačným vyhľadávacím zámerom. Teda frázy, ktoré nevedú primárne k nákupu, ale k hľadaniu odpovedí na požiadavku, ktorá súvisí s vašimi produktami. To môže sekundárne viesť k neskoršiemu nákupu, posilňovaniu viditeľnosti na internete alebo k posilneniu povedomia o značke.
Ak sa chcete o tvorbe obsahu dozvedieť viac, prečítajte si nasledujúce články z nášho blogu:
- Prečo tvoriť obsah na webe? Pozrite si konkrétne výsledky
- Ako písať články s dôrazom na SEO
- Copywriting článkov: Ako vybrať správne kľúčové slová a zabodovať v Googli? (Podrobný návod)
Nové vstupné stránky
Nové vstupné stránky sú skvelým spôsobom, ako prilákať nových potenciálnych zákazníkov a ponúknuť im produkty, ktoré počas Vianoc alebo Black Friday tlačíte dopredu. Identifikované kľúčové slová vám napovedia, ktoré vstupné stránky sa oplatí vytvoriť.
Vstupným stránkam vhodne optimalizujte titulok, nadpis, meta popis aj samotný text, vzhľadom na vybrané kľúčové slová. V tomto prípade sa zamerajte na transakčné/komerčné výrazy, pri ktorých je jasný nákupný zámer.
Príklady nových vstupných stránok:
- nákupný sprievodca, napr. vianočných darčekov,
- zoznamy produktov, napr. v Black Friday ponuka,
- zaujímavé súťaže.
Opäť pripomíname, že vstupné stránky je potrebné vytvoriť o niečo skôr, aby sa stihli zaindexovať a vôbec dostať do výsledkov vyhľadávania.
Recyklácia starého obsahu
Ak váš eshop už zažil Vianoce alebo Black Friday, je možné, že ste spomínané vstupné stránky vytvárali. Tento rok nevytvárajte nové, ale použite tie z predošlých rokov. Nemusíte tak začínať znovu od nuly, len pridajte aktuálnu ponuku produktov, lepšie optimalizujete meta tagy a vylepšite celkový dizajn, ak je to potrebné.
Toto odporúčanie platí aj pre tohtoročných nováčikov. Vstupné stránky po skončení vianočnej kampane alebo Black Friday výpredaja z webu nevymazávajte. Prišli by ste o všetko, na čom ste spoločne s danou stránkou pracovali (napr. pozície vo vyhľadávačoch). Namiesto toho ju ponechajte a počas roka na ňu občas myslite. Postupne budujte jej autoritu a interne/externe na ňu odkazujte. Vďaka tomu bude celý tento proces o rok oveľa jednoduchší a rýchlejší.
Rovnaké odporúčanie platí aj pre blogové články alebo iný obsah. Identifikujte relevantný (už vytvorený) obsah, vylepšite ho a aktualizujte. Tento rok ho publikujte s novým dátumom a urobte mu vhodné promo. Republishingom sa stane starý článok opäť tým „čím býval“, v niektorých prípadoch dokonca zasiahne širšie publikum a priláka ešte viac návštev. Veľkou výhodou je, že republishing zaberie oveľa menej času a námahy, ako tvorba úplne nového obsahu. Viac sa dočítate v článku od Mikuláša Prokopa Republishing článkov: Ako vyťažiť maximum z existujúceho obsahu.
Optimalizácia existujúcich stránok
Posledným bodom on-page časti je optimalizácia dobre performujúcich stránok. Vždy je dobré, ak blogovými článkami alebo vstupnými stránkami cielime na nové kľúčové slová, no môže pomerne dlho trvať, kým sa dostaneme do výsledkov vyhľadávania a získame popredné pozície. Preto je dôležité pracovať s už existujúcimi pozíciami kľúčových slov a pokúsiť sa ich ešte viac vylepšiť.
Zamerajte sa na stránky, ktoré majú dlhodobo vysokú návštevnosť z vyhľadávačov. Môže ísť o produktové stránky, ale aj kategórie. Identifikujete ich jednoducho pomocou nástroja Google Analytics:
- vyberte si položky Akvizícia -> Kanály -> Organická návštevnosť,
- zmeňte si primárnu dimenziu na vstupnú stránku,
- nastavte si požadovaný rozsah dátumov, napr. posledných 12 mesiacov,
- vyexportujte si zoznam najsilnejších vstupných stránok.
Pomocou Google Search Console a časti „Search results“ nájdete zoznam výrazov, prostredníctvom ktorých sa používatelia dostali na tieto stránky. Zakliknite aj políčko „Average Positions“ a zobrazia sa vám rovno aj priemerné pozície pre jednotlivé výrazy.
Okrem týchto stránok sa môžete zamerať aj na obsah, ktorý medziročne v organike poklesol. Znamená to, že stratil aktuálnosť alebo ho porazila konkurencia.
Klesajúci organický obsah si viete pozrieť opäť v nástroji Google Analytics, ale možno o niečo jednoduchšou voľbou je Search Console. Tu je postup:
- vyberte si položku „Search results“,
- zvoľte si časový filter „Compare“,
- vyberte si posledné tri mesiace v medziročnom porovnaní,
- zoraďte si stránky podľa rozdielu kliknutí,
- vyexportuje si daný zoznam.
Keď máte všetky potrebné dáta, identifikujte priestor na zlepšenie a pustite sa do úprav vybraných stránok.
Optimalizujte stránkam titulky, nadpisy, meta popisy s použitím relevantných kľúčových slov. Nezabudnite používať synonymá a rôzne variácie slov. Všetky zmeny sledujte, testujte čo funguje a zvyšujte mieru prekliku z výsledkov vyhľadávania. Pomôcť vám môžu aj nasledujúce články z nášho blogu:
- 11 najčastejších chýb pri tvorbe titulkov z hľadiska SEO
- Chcete viac klikov v Googli? Prečítajte si týchto 7 tipov, ako vylepšiť CTR v SERP-e
Zákazník si na eshope produkt nemôže vyskúšať ani chytiť, preto sú pre neho obrázky dôležitým záchytným bodom. Sú dostatočne atraktívne? Majú obrázky vyplnený alt text s použitím kľúčových slov? Alt texty spolu s názvom obrázkov sú ďalšie hodnotiace faktory, podľa ktorých Google zoraďuje weby vo vyhľadávaní.
Popisy produktov a kategórií by mali dostatočne reflektovať relevantné kľúčové slová. Sú napísané pútavo a poskytujú všetky potrebné informácie? Alebo sú len od slova do slova skopírované a rovnaké ako na desiatkach eshopov?
Na všetky tieto otázky si poctivo odpovedzte a vykonajte úpravy všade tam, kde je to potrebné.
3. Myslite na UX (používateľskú skúsenosť)
Zaužívané heslo tu môžeme trochu pozmeniť a povedať: náš návštevník, náš pán. Ak máte vyladené všetky predošlé body, ešte stále ste nevyhrali. Pokiaľ nemyslíte na používateľa a jeho pozitívnu skúsenosť, je veľká pravdepodobnosť, že vaše výsledky nebudú optimálne.
Podobne ako pri technickej časti, aj tu si vytvorte menší audit, no tentokrát použiteľnosti. Skontrolujte všetky nasledujúce aspekty:
- zrozumiteľná štruktúra webu,
- ľahká čitateľnosť obsahu,
- funkčnosť interných odkazov,
- responzivita webu,
- konzistentnosť CTA prvkov,
- čistý a prehľadný dizajn,
- funkčné vyhľadávanie,
- bezproblémový košík a jednoduchý nákupný proces.
Jednoducho povedané, postarajte sa o to, aby návštevníka na stránke nečakali žiadne nepríjemnosti a nenechajte ho zablúdiť. Celý proces od príchodu až po odchod čo najviac vylepšite a zjednodušte. Tam to však nekončí. V tomto období počítajte aj so zvýšeným počtom objednávok, teda nezabudnite zabezpečit, aby ich doručenie netrvalo dlhšie, ako zvyčajne.
4. Testujte!
Popri spomínaných on-page a UX úpravách zvážte rovno aj A/B testovanie. Výsledky budete mať vďaka potenciálne zvýšenej návštevnosti rýchlejšie vyhodnotené a môžete tak na vašom eshope dosiahnuť lepšiu mieru konverzie.
Pri A/B testovaní vytvoríte 2 alebo viacero verzií stránky, ktoré sa líšia vo vybraných prvkoch. Následne budete sledovať, ktorému viariantu sa bude v stanovených cieľoch dariť lepšie. Testovať môžete prakticky všetky prvky webu, ktoré majú vplyv na správanie používateľa, napr. titulky, nadpisy, všetky texty na stránke, ich dĺžku, veľkosť písma, CTA prvky či obrázky.
Ako s A/B testovaním začať, aké nástroje používať a ako zbierať či správne vyhodnocovať dáta, sa dočítate v článku od Jara Urama Ako správne uchopiť A/B testovanie?.
5. Poprepájajte stránky internými odkazmi
Interné prelinkovanie je užitočné nielen pre návštevníkov, ale aj pre robotov vyhľadávača, ktorým uľahčuje orientáciu na stránke. Na základe interných linkov môžete cielene zdôrazniť a posilniť dôležité vstupné stránky a povedať vyhľadávačom, ako spolu jednotlivé stránky súvisia. Relevantný interný odkaz môže tiež zvýšiť čas strávený na webe a počet navštívených stránok.
Všetky relevantné stránky, ktoré spolu súvisia, by mali na seba vzájomne odkazovať. Prezrite si stránku a identifikujte všetky príležitosti na využitie interných odkazov. Nezabudnite na to ani pri tvorbe nového obsahu a napríklad články prelinkujte s produktovými stránkami alebo kategóriami.
Obsah, ktorý je pre vás v tomto období kľúčový, nezabudnite prelinkovať z domovskej stránky. Tá máva zvyčajne najsilnejší „link juice“, no pokojne využite aj iné časti webu. Všetkého však veľa škodí a platí to aj pri internom prelinkovaní. Ak sa na stránke nachádza príliš veľa odkazov, návštevníka to môže odradiť od ďalšej akcie.
6. Rozšírte portfólio spätných odkazov
Budovanie spätných odkazov je ďalšou z ťažiskových SEO aktivít, ktorej cieľom je zlepšenie pozícií vášho webu vo výsledkoch vyhľadávania (SERP-e). Spätné odkazy sú už dlhohodobo primárnym faktorom v algoritme vyhľadávača Google. Preto získavanie silných spätných odkazov pre domovskú stránku a kľúčové vstupné stránky by malo byť jednou z vašich top priorít. Zamerajte sa na získavanie spätných odkazov z tematicky relevantných a autoritatívnych domén.
Existuje veľké množstvo spôsobov, ako spätné odkazy získať:
- guest posting,
- publikácia PR článkov,
- linkbait, teda tvorenie „návnad“ na spätné odkazy,
- promovanie obsahu na sociálnych sieťach, blogoch, prostredníctvom e-mailu,
- oprava pokazených odkazov a prelinkovanie zmienok značky,
- odkazy od marketingových partnerov,
- kreatívne linkbuildingové kampane.
Ak sa chcete dozvedieť viac o tejto téme, odporúčame vám článok od kolegu Jána Andrejka: SEO v roku 2021: Ako na linkbuilding.
7. Nezabudnite na lokálne SEO
Nezabúdajte, že Black Friday či predvianočné nákupy nie sú vyhradenou záležitosťou online priestoru (samozrejme, to sa netýka výnimočných situácií). Eshopy s kamennou prevádzkou, myslite preto na optimalizáciu pre lokálne vyhľadávanie. Spotrebitelia si často overujú informácie na internete ešte predtým, ako sa fyzicky vydajú do obchodu. Medzi aspekty, na ktoré by ste sa mali zamerať, patrí:
- existencia stránky Google firemný profil (GBP),
- optimalizácia a aktualizácia textu použitého na stránke Google firemný profil,
- zabezpečenie recenzií na stránke Google firemný profil,
- on-page optimalizácia stránok pre jednotlivé lokality,
- off-page optimalizácia stránok pre jednotlivé lokality.
Tejto téme sa bližšie venoval kolega Ján Andrejko v článku: Lokálne SEO: Kam zmizli organické výsledky v Googli?.
8. SEO & iné marketingové kanály
Myslite na to, že SEO je len jeden z online marketingových kanálov. Najlepšie výsledky dosiahnete vtedy, ak efektívne využijete a poprepájate aj iné platformy. Zdieľajte a promujte nové vstupné stránky, obsah či produkty na sociálnych sieťach, prostredníctvom e-mailového marketingu alebo PPC reklám. Pripomeňte sa používateľom a pomôžte im dokončiť nákup vďaka remarketingu.
Zamyslite sa, aký „mix“ kanálov je pre váš eshop v tomto období najlepší a nezabudnite na správne vyhodnocovanie výsledkov.