Vedeli ste, že vo výsledkoch vyhľadávania môžete byť svojím vlastným nepriateľom a konkurentom? Kanibalizácia kľúčových slov je často prehliadaným problémom, ktorý dokáže oslabiť vašu online prítomnosť a pozície vo vyhľadávačoch. Našťastie, existujú efektívne spôsoby, ako sa s ňou vysporiadať.

V nasledujúcom článku sa dozviete, čo presne kanibalizácia kľúčových slov znamená, ako ju identifikovať a čo môžete urobiť, aby ste sa jej vyhli alebo využili vo svoj prospech.

Čo je kanibalizácia kľúčových slov? 

Ku kanibalizácii kľúčových slov dochádza vtedy, keď sa viacero stránok z jednej domény zobrazuje na rovnaké kľúčové slovo vo výsledkoch vyhľadávania a zároveň sa pokúša uspokojiť ten istý vyhľadávací zámer. Ako vyplýva už zo samotného názvu, ide o akési vzájomné „požieranie“ a súperenie o pozície vo výsledkoch vyhľadávania, čo môže spôsobiť, že žiadna z týchto stránok nebude mať dostatočnú silu na dosiahnutie poprednej pozície. John Mueller, senior webmaster v spoločnosti Google, podrobnejšie vysvetľuje kanibalizáciu v tomto videu:

Ukážme si kanibalizáciu na veľmi jednoduchom príklade. Prevádzkujete internetový obchod, kde predávate rôzne typy bicyklov, vrátane horských, cestných, mestských a ďalších. Avšak, kľúčové slovo „bicykle“ je jediným slovom, na ktoré sa snažíte optimalizovať všetky svoje stránky. Keď používateľ vyhľadá dopyt „bicykle“, vyhľadávač, ako napríklad Google, sa musí sám rozhodnúť, ktorá zo stránok je najrelevantnejšia pre dané kľúčové slovo. A práve tu môže nastať problém.

Čo spôsobuje kanibalizáciu?

Ako sme už spomenuli vyššie, najčastejším dôvodom vzniku kanibalizácie kľúčových slov sú viaceré podstránky s identickým alebo veľmi podobným obsahom a ich nevhodná (žiadna) optimalizácia pre vyhľadávače. Stránky si tak konkurujú na ten istý dopyt vo vyhľadávaní, a to je škoda. Okrem toho však existujú ďalšie príčiny:

1. Slabé interné prelinkovanie

Tento problém nastáva, keď stránky na webe nie sú navzájom správne prelinkované. Pre vyhľadávače je potom náročné určiť, ktoré stránky sú dôležitejšie a mali by sa používateľom zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. 

Vezmime si príklad s kategóriami na webe. Nadradená kategória býva zvyčajne všeobecnejšia a podradená kategória konkrétnejšia. Ak nie sú stránky správne optimalizované, môže sa stať, že vyhľadávač, napríklad Google, zobrazí všeobecnejšiu kategóriu pri vyhľadávaní špecifických kľúčových slov.

O tejto téme sa diskutovalo aj počas ďalšieho SEO Centra Google hang-outu, kde John Mueller, odpovedal na otázku, týkajúcu sa dôležitosti interného prelinkovania, nasledovne: „Myslím, že vnútorné prelinkovanie je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete na webovej stránke urobiť, aby ste usmernili Google a návštevníkov na tie stránky, ktoré považujete za dôležité. Môžete sa rozhodnúť, či ich nasmerujete tam, kde môžete najlepšie zarobiť alebo tam, kde ste najviac, alebo možno najmenej, konkurencie schopní.“

2. Nový vs. starý obsah

Problém môže nastať aj v prípade, že vytvoríte nové stránky s aktuálnym obsahom, ale zabudnete presmerovať ich staršie verzie. Na webe tak existujú viaceré podobné stránky, pričom každá z nich má potenciál zobraziť sa vo výsledkoch vyhľadávania. 

3. Autoritatívny súboj

V niektorých prípadoch sa môže stať, že vami preferovanú stránku, ktorú chcete používateľom zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, „prebije“ iná stránka, ktorá má z pohľadu vyhľadávačov silnejšiu autoritu, na čo má vplyv napríklad množstvo a kvalita spätných odkazov, ktoré na stránky smerujú.

Prečo si dať na kanibalizáciu pozor?

Kanibalizácia kľúčových slov môže mať negatívny vplyv na výkonnosť a organickú návštevnosť stránky, a to najmä kvôli tomu, že dochádza k:

Plytvaniu crawl budgetom

Crawl budget určuje, ako často boti vyhľadávača navštevujú váš web a koľko času si na jeho prehliadanie vyčlenia. V prípade, že máte viacero stránok s obsahom, ktorý je veľmi podobný alebo dokonca identický, môže dôjsť k jeho plytvaniu. To znamená, že roboti vyhľadávača zbytočne míňajú čas a kapacity, čo môže mať za následok, že iné dôležité stránky sa nedostanú do indexu včas, prípadne vôbec alebo len zriedka.

Malé webové stránky sa crawl budgetom nemusia príliš zaoberať, ale väčšie weby (najmä e-shopy), ktoré trpia štrukturálnymi problémami spojenými s veľkým počtom stránok, ktoré nie sú správne optimalizované, vrátane rôznych variantov produktov a filtrov, môže táto chyba výraznejšie zabolieť.

Nešťastnému UX

Na to, aby mohol vyhľadávač poskytnúť relevantné výsledky na určitý dopyt, musí najskôr identifikovať zámer, s ktorým používateľ daný dopyt vyhľadáva. Nemusí to ale vždy fungovať dokonale, najmä keď to vyhľadávaču ešte viac sťažíme. Predstavme si nasledovný (opäť zjednodušený) príklad:

Používateľ zadá do vyhľadávania dopyt „rolovacia garážová brána“, no na vašom webe sa nachádza niekoľko nesprávne optimalizovaných stránok na tento výraz. Vyhľadávač tak môže byť mierne zmätený a namiesto produktovej stránky používateľovi zobrazí článok o rolovacích garážových bránach, ktorý opisuje ich výhody. 

V tomto prípade ste o krok pozadu. Používateľ je pripravený nakúpiť, no narazil na článok s informáciami, ktoré by ho ešte len mali presvedčiť k nákupu. Jeho komerčný vyhľadávací zámer nebol uspokojený, a tak opúšťa stránku, a vy ste prišli o príležitosť získať nového zákazníka. Okrem toho, Google tento odchod považuje za negatívny signál, čo môže ovplyvniť vašu budúcu pozíciu vo vyhľadávači.

Oslabeniu autority

V prípade, že na vašom webe existuje viacero podobných stránok, môže vzniknúť nasledujúci problém. Povedzme, že máte dve podobné stránky a každá z nich má päť vysoko kvalitných spätných odkazov. Jednotlivo však tieto stránky budú slabšie v porovnaní s konkurenčnou stránkou, na ktorú smeruje desať kvalitných spätných odkazov z autoritatívnych zdrojov. Totiž, ak by si vyhľadávače mali vybrať, pravdepodobne by uprednostnili práve konkurenčnú stránku, aj keď máte koniec koncov rovnaký celkový počet spätných odkazov.

Preto, ak máte dve stránky s identickým obsahom, ktoré navyše nepokrývajú rôzne vyhľadávacie zámery, najlepším riešením môže byť ich spojenie do jednej stránky. Týmto spôsobom vyriešite problémy spojené s delením spätných odkazov a vytvoríte jednu silnú stránku.

Avšak, ak je na webe potrebná existencia viacerých stránok s podobným obsahom, je dobré, aby spätné odkazy primárne smerovali na tú stránku, ktorú preferujete a chcete zobrazovať používateľom vo výsledkoch vyhľadávania. Takto zvýšite autoritu tejto stránky a zabezpečíte, že bude dosahovať lepšie výsledky. Samozrejme, nezabudnite na optimalizáciu stránok podľa zámeru vyhľadávania.

Kedy sa (ne)treba obávať?

Skôr než sa pustíte do riešenia problémov spojených s kanibalizáciou, je dôležité posúdiť, či ide o skutočný problém, ktorý má negatívny vplyv na organický výkon webovej stránky. Existujú totiž prípady, keď môže byť výhodou, ak sa viaceré vaše stránky zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania na rovnaké kľúčové slovo.

Ako príklad môžeme uviesť dva recepty, ktoré sa umiestnili na prvých pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania na kľúčové slovo „lievance“. Stránka Varecha týmto spôsobom získala viac priestoru v SERP-e (Search Engine Results Page), čím zvýšila pravdepodobnosť, že si ich výsledky používatelia všimnú a prekliknú sa práve na ne.

SERP s kľúčovým slovom lievance

Taktiež platí, že môžete cieliť viacerými stránkami na jedno kľúčové slovo v prípade, že zodpovedajú odlišnému vyhľadávaciemu zámeru. Príkladom môže byť kľúčové slovo „hotely v Barcelone“. Toto kľúčové slovo má zmiešaný zámer vyhľadávania – Google zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania články, resp. cestovateľských sprievodcov, pričom predpokladá, že niektorí používatelia iba hľadajú informácie a chcú si urobiť prehľad.

SERP s kľúčovým slovom hotely v barcelone

Zároveň však pre tých, ktorí sú pripravení si ubytovanie rezervovať, zobrazuje aj stránky s ponukami konkrétnych hotelov.

Výsledky vyhľadávania na kľúčové slovo hotely v barcelone

V tomto prípade by bolo ideálne, aby webové stránky, pre ktoré je daný dopyt relevantný, mali vytvorené oba typy obsahu. To, aký typ výsledkov Google zobrazuje, si viete overiť jednoducho a to tak, že zadáte konkrétne kľúčové slovo do vyhľadávača.

Okrem toho, Google môže okrem klasických „blue links“ vo výsledkoch vyhľadávania zobrazovať aj viaceré formáty obsahu. Vezmime si ako príklad kľúčové slovo „make-up tipy“. Pri vyhľadávaní tohto kľúčového slova narazíme na rôzne formáty obsahu, ako sú články, YouTube videá a tiež obrázky. Google totiž predpokladá, že niektorí používatelia uprednostňujú informácie v písanej podobe, iní si radšej prezerajú obrázky a ďalší preferujú konzumáciu obsahu prostredníctvom videí.

Výsledky vyhľadávania na kľúčové slovo make-up tipy

SERP - kľúčové slovo make-up tipy

Výsledky v Googli na kľúčové slovo make-up tipy

Ak vytvoríte a správne optimalizujete rôzne formáty obsahu na dané kľúčové slovo, nebude to mať negatívny vplyv, práve naopak. Týmto spôsobom môžete dosiahnuť väčšiu viditeľnosť vo výsledkoch vyhľadávania a zvýšiť organickú návštevnosť. 

Problém navstáva vtedy, ak navzájom stránky súperia a bojujú o pozície vo vyhľadávaní, čo viditeľne ubližuje dosahovaným výsledkom. V nasledujúcich odsekoch vám bližšie opíšeme, ako rozpoznať tento problém, a kedy je potrebné zasiahnuť.

Ako kanibalizáciu kľúčových slov identifikovať? 

Existuje niekoľko spôsobov a nástrojov, ktoré vám môžu pomôcť identifikovať problém s kanibalizáciou kľúčových slov. Poďme sa pozrieť na niektoré z nich.

Google Search Console

Jedným z najužitočnejších nástrojov na identifikáciu kanibalizácie je bezplatný nástroj Google Search Console. Postup je nasledovný:

  1. Stránka by v prvom rade mala byť pridaná do Google Search Console.
  2. V prípade, že máte prvý krok úspešne zvládnutý a v nástroji sa nachádza dostatok dát, otvorte si „Search Results“ v ľavom paneli:

Ukážka zo Serach Console Search Results

  1. Kliknite na „New“ pre vytvorenie nového filtra a zvoľte možnosť „Query“. To vám umožní filtrovať dáta podľa vybraných kľúčových slov:

Ukážka zo Serach Console Query

  1. Zadajte kľúčové slovo, pri ktorom máte podozrenie, že dochádza ku kanibalizácii:

Ukážka zo Serach Console Query kaniblazácia

  1. Prejdite do sekcie „Pages“. Tu uvidíte zoznam stránok, ktoré sa používateľom zobrazujú vo vyhľadávaní na daný dopyt (za zvolené časové obdobie):

Ukážka zo Search Console Pages

Ak zistíte, že na daný dopyt sa zobrazujú viaceré stránky namiesto jednej, je to znak možnej kanibalizácie kľúčových slov. Je však potrebné dôkladnejšie preskúmať tieto stránky a zistiť, či sa nevyskytujú nasledovné problémy:

  • Prudký pokles počtu kliknutí alebo zobrazení.
  • Ťažkosti pri získavaní popredných pozícií vo výsledkoch vyhľadávania.
  • Zobrazovanie nerelevantných stránok na konkrétny dopyt.

Pri uvedenom príklade vyššie sa na kľúčovú frázu „seo audit“ zobrazuje celkovo päť podstránok. Avšak, štyri z týchto stránok majú minimálne zobrazenia a kliknutia. V tomto prípade to teda nepovažujeme za problém, nakoľko stránky medzi sebou evidentne nesúperia vo vyhľadávaní na daný dopyt.

Ahrefs

Ďalším z jednoduchých spôsobov, ako môžete identifikovať kanibalizáciu kľúčových slov, je pozrieť sa na históriu vašich pozícií v nástroji Ahrefs. Postup je takýto:

  1. Otvorte si Ahrefs Site Explorer.
  2. Zadajte svoju doménu do vyhľadávania.
  3. Prejdite do sekcie „Organic keywords“ v ľavom paneli:

Ukážka z nástroja Ahrefs organic keywords

  1. Vyfiltrujte si konkrétne kľúčové slovo, na ktoré sa chcete pozrieť bližšie:

Ukážka z nástroja Ahrefs K

  1. Kliknite na tlačilo „Position history“, ktoré má podobu rastúceho grafu.
  2. Rozbalí sa vám okno, v ktorom nájdete všetky vstupné stránky, ktoré sa umiestňujú na dané kľúčové slovo vo vyhľadávaní a vývoj ich pozícií (za zvolené časové obdobie):

Ukážka z nástroja Ahrefs Vstupné stránky

Pozrime sa bližšie na tieto dve URL adresy, ktoré sa zobrazujú na dopyt „oculus games”:

Ide o stránky s odlišnými URL adresami, na ktorých sa nachádza rovnaký obsah – zoznam tých istých produktov, resp. hier. Všimnite si, že prvá URL adresa sa konštantne zobrazovala na približne rovnakej pozícii, no koncom augusta úplne vypadla z výsledkov vyhľadávania a Google ju nahradil druhou stránkou.

Toto už je učebnicový príklad kanibalizácie, keď stránky nemajú silu prebojovať sa na prvé pozície, pretože si rozdeľujú silu medzi seba. Takto môže Amazon prichádzať o potenciálnych zákazníkov.

Vyhľadávač

Otvorte Google a do vyhľadávacieho okna zadajte vašu doménu a kľúčové slovo, s použitím vyhľadávacieho operátora „site:“. Zobrazia sa vám všetky stránky, ktoré obsahujú toto kľúčové slovo v texte.

Príklad:

Do vyhľadávania sme zadali: site:visibility.sk analýza kľúčových slov

Do vyhľadávania sme zadali: site:visibility.sk analýza kľúčových slov

Vo výsledkoch vyhľadávania sa nám zobrazilo celkovo 276 stránok. To ale neznamená, že pri všetkých ide o potenciálny problém s kanibalizáciou. Vo väčšine prípadov sa slovné spojenie „analýza kľúčových slov“ nachádza len v texte, pričom stránka primárne cieli na iné kľúčové slová.

Prvé štyri výsledky sa týkajú analýzy kľúčových slov, no všetky stránky majú iný vyhľadávací zámer. Prvý výsledok je komplexným článkom, ktorý podrobne vysvetľuje problematiku analýzy kľúčových slov a postup jej tvorby. Druhý výsledok je stručným slovníkovým vysvetlením pojmu, zatiaľ čo tretí výsledok smeruje na e-book vo forme PDF a štvrtý predstavuje stránku služby, ktorú naša agentúra poskytuje.

Uveďme si druhý príklad, v ktorom sme do vyhľadávania zadali: site:drmax.sk opaľovanie:

Do vyhľadávania zadali: site:drmax.sk opaľovanie

Medzi prvými výsledkami sa zobrazili tri stránky, ktoré cielia na rovnaké kľúčové slová a nachádza sa na nich veľmi podobný obsah – ponuka opaľovacích prípravkov. V tomto prípade je možné, že ide o prípad kanibalizácie. Avšak, ako sme už spomínali, bolo by potrebné podrobnejšie analyzovať tieto stránky a ich výsledky.

Ako riešiť tento problém?

Ak ste si stopercentne istí, že čelíte kanibalizácii, potom je potrebné podniknúť akčné kroky.  Neexistuje však jedno univerzálne riešenie, ktoré by sa dalo aplikovať na všetky prípady. Záleží na tom, kde je kameň úrazu.

Tu je 5 možných spôsobov, ako kanibalizáciu riešiť:

Zlúčenie identického obsahu 

Ak na webe existujú stránky, ktoré nie sú dosť unikátne a cielia na rovnaké kľúčové slovo, zvážte ich spojenie do jednej silnejšej a komplexnejšej stránky. Toto riešenie však odporúčame iba vtedy, ak jednotlivé vstupné stránky neposkytujú používateľom akúkoľvek pridanú hodnotu a nie je možné ich užšie zacieliť na špecifickejšie kľúčové výrazy, tzv. long-taily. 

Začnite tým, že si vyhodnotíte výkonnosť jednotlivých stránok. Pomôžu vám nástroje ako Google Analytics alebo Google Search Console. Na základe dát ako počet kliknutí, počet zobrazení a pozície vo vyhľadávaní sa rozhodnite, ktorej stránke sa darí lepšie. Tú stránku ponechajte a druhú trvalo presmerujte cez 301 redirect.

Avšak, obsah stránok zlučujte dôkladne, aby ste neprišli o už dosiahnuté výsledky. Po hlbšej analýze môžete napríklad zistiť, že jedna zo stránok má vyššiu návštevnosť, zatiaľ čo druhá má obsah, ktorý generuje viac konverzií. V takom prípade by mal byť cieľom presun konverznejšieho obsahu na stránku s vyššou návštevnosťou.

Presmerovanie cez 301 redirect

Okrem vyššie uvedeného príkladu môže byť presmerovanie cez 301 redirect užitočné aj v prípade, ak máte na webe dostupné zastarané verzie vstupných stránok. Uveďme si príklad: 

Pred pár rokmi ste napísali článok s názvom „Módne trendy na leto 2019“, ale teraz máte na svojom blogu už nový článok, ktorý sa týka módnych trendov na rok 2023. Starý a neaktuálny článok by mal byť presmerovaný na nový, čím navyše môžete posilniť jeho autoritu a silu, ak na tento starší článok smerovali nejaké spätné odkazy.

Dajte si však pozor, aby ste všetky presmerované stránky odstránili zo súboru sitemap.xml a neodkazovali na ne naprieč webom.

Kanonizácia

V prípade, že určitá skupina podstránok má totožný alebo veľmi podobný obsah, je možné pomocou kanonizácie označiť jednu, ktorú by mali vyhľadávače považovať za hlavnú. Tento tag by mal vyzerať nasledovne:

 <link rel=“canonical“ href=“https://vasastranka.sk/preferovana-verzia-stranky/“ />

Toto riešenie je vhodné v prípade, že je na webe potrebná existencia stránok, ktoré majú identický alebo veľmi podobný obsah. Môže ísť o produkty, ktoré majú vytvorené samostatné stránky pre konkrétne farby, rozmery alebo iné. Napríklad:

Pre produkt sekcionálne garážové brány sú vytvorené dve samostatné vstupné stránky, ktoré majú takmer identický obsah. Avšak, každá stránka slúži pre iný segment zákazníkov, teda jedna pre architektov a druhá pre súkromných staviteľov. V tomto prípade je teda potrebná existencia oboch, no aby sa predišlo problémom s kanibalizáciou, boli stránky správne kanonizované.

Pri implementovaní kanonizácie si dajte pozor na to, aby ste nekanonizovali stránku, ktorá má potenciál sa zobrazovať vo vyhľadávaní, a teda existuje súvisiaci vyhľadávaný dopyt. 

Interné prelinkovanie

Ďalším zo spôsobov, ako sa popasovať s kanibalizáciou kľúčových slov, je zlepšenie interného prelinkovania. V prípade, že stránky medzi sebou nie sú vhodne prelinkované, môže byť pre vyhľadávače náročné pochopiť hierarchiu, ktorá medzi nimi vládne. 

Predstavme si, že máte hlavnú kategóriu elektrobicykle a niekoľko podkategórií, ako sú pánske, dámske, horské a trekingové elektrobicykle. Správne prelinkovanie by malo vyzerať nasledovne:

  1. Prelinkovanie z hlavnej kategórie na podkategórie: Na hlavnej stránke elektrobicykle by ste mali vytvoriť odkazy, ktoré smerujú na jednotlivé podkategórie. Tieto odkazy by mali smerovať z relevantných anchor textov, ktoré jasne naznačujú, aký obsah sa nachádza na stránkach.
  2. Prelinkovanie z podkategórií: Naopak, z podkategórií by ste mali vytvoriť odkazy, ktoré smerujú späť na hlavnú kategóriu elektrobicykle. Týmto spôsobom vytvoríte hierarchický vzťah medzi stránkami a pomôžete vyhľadávačom lepšie pochopiť, ktorá stránka je nadradená. Zároveň, jednotlivé podkategórie by mali byť tiež prelinkované medzi sebou.
  3. Prelinkovanie z ďalších stránok: Na stránku hlavnej kategórie by mali smerovať odkazy aj z ďalších súvisiacich stránok na webe.

Ukážka interného prelinkovania na téme elektrobicykle

Netreba však zabúdať ani na budovanie kvalitných externých odkazov, čím môžete zvýšiť autoritu a silu jednotlivých stránok.

Content hub

Posledným riešením, ktoré v článku uvedieme, je tzv. „content hub“. Princíp si môžeme ilustrovať na jednoduchom príklade. Povedzme, že na vašej webovej stránke existujú nasledujúce podstránky:

  1. Pánske čierne saká
  2. Pánske letné saká
  3. Pánske bavlnené saká

Všetky uvedené stránky súperia medzi sebou vo vyhľadávaní na dopyt „pánske saká”. Google nevie jednoznačne určiť, ktorá stránka je na daný dopyt relevantnejšia. Riešenie by v tomto prípade bolo jasné, a to vytvorenie samostatnej vstupnej stránky – pánske saká. 

Tento princíp sa využíva aj na spravodajských weboch. Napríklad vtedy, ak je určitá téma veľmi populárna a generuje sa veľké množstvo nových článkov. Môže ísť napr. o tému volieb. Aby sa predišlo kanibalizácii, vhodným riešením by bolo vytvorenie takéhoto content hubu, napríklad s názvom „Voľby 2023“, v ktorom budú zhromaždené všetky články týkajúce sa danej témy.

Príklad: https://volby.sme.sk/parlamentne-volby/2023

Ukážka content hub na webe Denníka SME