Články píšem už 7 rokov. Za tento čas som prešla rôznymi štádiami v rámci mojej pisateľskej motivácie či inšpirácie. Od toho, že som mala „milión“ nápadov na témy a články, až po to, že som hodinu sedela, uvažovala čo napísať a na nič som neprišla.

Ako som našla tému na tento článok

Aktuálne som bližšie k tej nekreatívnej a neproduktívnej časti spektra. Na dnes (piatok 12.1.) som mala v kalendári task „Napísať článok“. Ako sa blížil koniec týždňa, nemala som nič vymyslené a obávala som sa, že tento deň začnem práve tým úmorným hľadaním témy.

Avšak včera sa niečo udialo! Mali sme meeting k nášmu marketingu a bavili sme sa o tom, ako ľudí vo firme motivovať písať články, resp. čo im bráni v tom, aby písali. Vtedy Evka navrhla, že možno by bolo fajn, keby som im ukázala, ako som ja začínala, čo mi pomohlo, prípadne, ako s pisateľským blokom bojujem ja. Tadaaaa, téma tohto článku bola na svete.

Začnite malým cvičením

Položte si otázku: „Chcem písať články?“ alebo na začiatok by možno stačilo aj: „Chcel/a by som skúsiť písať články?“. Ak ste si povedali „Nie“, tak odporúčam rovno preskočiť na časť „Nevidíte v tom zmysel“. Ak si aj po jej prečítaní poviete „Nie“, tento článok nie je pre vás. 😉 

Ak ste si povedali jednoznačné „ÁNO!“ alebo len malé, tiché, váhavé „áno“, čítajte ďalej! A skúste sa zamyslieť, v ktorej z týchto príčin sa vidíte vy.

Dôvody, prečo ľudia nepíšu články:

  • Nenapadá vám žiadna téma.
  • Nemáte čas.
  • Myslíte si, že nemáte talent.
  • Bojíte sa, že sa strápnite.
  • Nevidíte v tom zmysel.

Poďme sa pozrieť na to, ako s týmito prekážkami bojujem ja.

1. Nemáte tému…

Písať nemusíte len o svojej práci, resp. len odborné články. Témou na článok môže byť naozaj čokoľvek, čo súvisí s vašou prácou, či motiváciou.

Tiež sa často stáva, že keď vás konečne niečo napadne, tak máte pocit, že to už bolo „stokrát“ omielané. Alebo zistíte, že váš kolega o tom už napísal. Možno je to pravda… a čo má byť? Každý píše inak a na jednu tému sa dá pozrieť z rôznych uhlov. To, že už niečo bolo napísané, neznamená, že vy o tom nemôžete písať tiež.

S témou a spôsobom, akým sa k nej postavíte, tiež súvisí forma článku. Keby som 7 rokov v kuse písala ten istý typ článkov a tým istým štýlom, tak to rýchlo unudí nielen mňa, ale aj čitateľov.

V pár bodoch som preto zhrnula, akým témam sa v článkoch venujem a aké rôzne formy využívam.

    1. Odborné články. O budovaní značky či content marketingu.
    2. Novinky z firmy. Naposledy to bolo zhodnotenie roku 2017.
    3. Príbehy. Či už svoj vlastný príbeh alebo niečo, čo sa mi stalo v práci.  
    4. Milujem rozhovory!  
    5. Tiež rada do článku spíšem zhrnutie toho, čo mi dala/čo ma naučila nejaká kniha, konferencia či online kurz.  
    6. Case studies.
    7. Zhrnutia, respektíve zoznamy, či už mojich obľúbených kníh, článkov, filmov… Možností je nekonečne.
    8. A niekedy si úplne uletím a napíšem napríklad takúto haluz.

2.Nemáte čas

K tomu mám len 3 veľmi jednoduché body:

  • Čas sa vždy nájde, ak sa chce. Ak je vám prednejšie niečo iné, zrejme to má vo vašich očiach vyššiu prioritu. Alebo na písanie nemáte dostatočnú motiváciu.
  • Ak máte motiváciu, ale naozaj, naozaj nemáte čas, tak dosť pravdepodobne robíte chybu vo svojom time-manažmente. Jedna z najčastejších chýb je, že robíte na veciach, ktoré ponáhľajú, a nie na veciach, ktoré sú skutočne dôležité. Ako si určiť priority a organizovať čas, som písala v tomto článku.  

  • Napísanie článku nemusí zabrať až tak veľa času. Pozrite sa na možnosti formátov, ktoré spomínam vyššie. Mne osobne trvajú príbehové články najmenej, lebo len spíšem, čo sa mi stalo. Na druhej strane odborné články píšem najdlhšie.

3. Nemáte talent

Alebo si to aspoň myslíte. Ja som však presvedčená, že písať články sa vie naučiť každý. Platí to tak v rôznych oblastiach života. Napríklad v športe. Niekomu, kto má talent, to ide jednoduchšie, avšak bez tréningu sa ďaleko nedostane. Naopak, človek bez talentu, ktorý naplno maká, predbehne aj toho talentovaného, ktorý nerobí nič.

Toto bol môj prvý článok. Áno, viem, že je to zlé. Keď som si ho teraz, po toľkých rokoch otvorila, mala som chuť ho zmazať. Alebo aspoň vymeniť ten trápny, zle naformátovaný, fotobankový obrázok a opraviť tie strašné chyby. Nehovoriac o tom, že by neuškodilo doplniť podtitulky a vlastne to celé prepísať. 😀 Povedala som si však, že tomu odolám. Po prvé, aby som aj vám mohla ukázať, že ak som mala nádej ja, máte ju aj vy! Po druhé preto, aby som si mohla pripomínať, kam som sa za tie roky posunula.

4. Bojíte sa, že sa strápnite

A vypustíte von článok, ktorý ľudia zhejtujú. A ako všetci vieme, čo je raz na internete, to tam ostáva navždy. Aj keď to vymažete, nejaký „dobrák“ si urobí screenshot. 😉 

Preto je dobré mať vždy viac názorov. Ideálne od niekoho, kto danej problematike rozumie a tiež od niekoho, kto tomu až tak nerozumie. Ja osobne by som si dala pozrieť článok minimálne dvom, no maximálne 3 ľuďom. Lebo zase príliš veľa názorov môže uškodiť a zmiasť.

Kľúčové je tiež, dať si článok skontrolovať po gramatickej stránke.

U nás vo firme si článok prechádza naša marketingová manažérka Evka, a ak sú nejaké pochybnosti o obsahu, tak aj ja. Autorovi vždy povieme, čo by sa ešte dalo zlepšiť. Spoločne pracujeme na článku, až kým nie je pripravený uzrieť svetlo internetového sveta.

S negatívnymi komentármi sa tiež dá naučiť žiť. Treba rozlišovať hejt od konštruktívnej kritiky. Tá je konkrétna a v niečom vás posúva. Je, samozrejme, na vás, či ju prijmete.

5. Nevidíte v tom zmysel

Písanie článkov je skvelý spôsob, ako:

  • Si budovať svoje meno ako odborník z brandže. Ak píšete pre firmu, v ktorej pracujete, tak je jasné, že tým pomáhate jej marketingu. Ste však uvádzaný ako autor a tým pádom si budujete aj svoje vlastné meno. Ak budete chcieť v budúcnosti zmeniť prácu, budete mať v rukách viac ako väčšina uchádzačov.
  • Sa naučiť niečo nové. Keď browsujete po internete a narazíte na dobrý článok, tak si ho prečítate. A tam väčšina ľudí skončí. Ja si ten článok zaznačím do poznámok aj s tým, čo ma v ňom zaujalo. A keď sa mi to hodí, použijem to v mojom článku (s odkazom na zdroj, samozrejme). Tým pádom si novú či zaujímavú info určite lepšie zapamätám, ako keby som si článok len prečítala.
  • Utvrdíte sa v tom, čo viete. Písanie článkov je skvelý spôsob, ako si utriediť svoje myšlienky. Často si vďaka tomu uvedomím, čo som predtým netušila.
  • Mňa osobne baví aj samotný proces písania článku. Nie každý to tak má, no napriek tomu píše. Motivátorom môže byť, okrem vyššie spomínaných, aj úspech. Nič nepoteší viac, ako pozitívny komentár či vysoká čítanosť.

Ak sa však pri písaní článkov vyslovene trápite, nenávidíte to, tak asi nemá zmysel sa do toho nútiť. Existujú aj iné formy, ako sa prezentovať či učiť. 😉

Malá pomôcka: recyklujte

Ako som spomínala v úvode článku. Počas toľkých rokov písania sa aj mne stáva, že „vyhorím“. Preto mi veľmi pomáha, keď si uvedomím, že nemusím tvoriť stále nové témy. Niekedy stačí zrecyklovať tému, ktorej som sa už venovala. Robím to nasledovne:

  1. Jednu tému spracujem do viacerých formátov. O DNA značky som napríklad hovorila vo videoblogu, v článku a bude aj v novom ebooku o budovaní značky. Nemusíte mať strach z toho, že to ľudí bude otravovať. Videoblogy si často pozrú ľudia, ktorým sa články čítať nechce. Ak naň narazí niekto, kto článok už čítal, tak video buď vypne, alebo si ho dopozerá, aby si „zopakoval“, čo už o danej téme vie.
  2. Republishujem. Za rok 2017 som republishovala dva články. Čo to znamená? Nájdem si článok, ktorý je minimálne 2 roky starý. Aktualizujem ho o nové info a uverejním s novým dátumom. Dôležité je uviesť v článku fakt, že ide o republishing, a naozaj tam doplniť nové veci. Vyhýbajte sa tomu, že len zmeníte dátum na starom článku a budete sa tváriť, že je nový.  

Články, ktoré pomôžu

Zoznam mojich článkov, ktoré sa venujú téme content marketingu a copywritingu.

https://visibility.sk/blog/6-ciest-ako-motivovat-zamestnancov-k-pisaniu-clankov/

https://visibility.sk/blog/10-sposobov-ako-ozivit-vas-blog/

https://visibility.sk/blog/naucte-sa-pisat-kvalitne-clanky/

https://visibility.sk/blog/17-unikatnych-tipov-na-vytvorenie-uspesneho-titulku/

Napadá vám nejaký problém, ktorý vám bráni v písaní a nebol spomenutý? Prípadne máte iné tipy/triky, ako sa na písanie článkov namotivovať? Podeľte sa o ne v komentári. Jeden šťastlivec vyhrá možnosť poslať svoj článok na konzultáciu.