Nedávno u nás končil stáž Martin Kováč, ktorý študuje na dánskej akadémii Zealand Institute of Business and Technology. Čo je na tom zaujímavé? V prvom rade prístup jeho školy k celej tejto stáži. Od začiatku až do konca som sa nestíhala diviť, ako to u nich prebieha. A tak som sa o tom rozhodla napísať.

Stáž, ako ju poznáme na Slovensku

Stáž alebo niekde nazývaná aj prax je súčasťou osnov na slovenských stredných a vysokých školách už roky. Zažil ju asi každý, kto študoval. Počkať, počkať….naozaj zažil? Skúsenosť viacerých je taká, že skôr ako firmu, kde by nabrali prax, hľadali spôsob, ako to celé obísť. Ako „oklamať“ školu a nemusieť pri tom reálne pracovať.

A ruku na srdce. Ono to nebolo až také ťažké, keďže jediné, čo škola vyžadovala, bol (ľahko sfalšovateľný) papier s potvrdením o absolvovaní praxe. Tí „šikovnejší“ si to pre istotu dohodli v nejakej firme. Ak by sa náhodou niekto zo školy ozval, vo firme by potvrdili, že tam bol.

Nikto zo školy sa však vo väčšine prípadov neozval. Nikto nezisťoval, čo sa reálne študent naučil a čo mu to prinieslo.

Samozrejme, česť výnimkám. Sú školy a aj študenti, ktorí k tomu pristupujú zodpovedne. Zatiaľ som sa však nestretla s takým zodpovedným a „premakaným“ systémom, ako má Zealand Institute of Business and Technology.

Stáž na dánsky spôsob

Najlepšie bude vyrozprávať vám celý príbeh od začiatku.

1.kapitola: Prvé prekvapenie

Martin sa mi po prvýkrát ozval v polke marca tohto roka. Pričom prax potreboval absolvovať od augusta do konca septembra.

Musím sa priznať, že jeho mail som zaznamenala, no neodpovedala som. A tak sa slušne pripomenul asi po 2 týždňoch. Mal záujem o prax v oblasti tvorby webov. Požiadala som ho o zoznam webov, na ktorých už robil, resp. iných skúseností v tejto oblasti.

Dohodli sme sa, a tak som mu položila štandardnú otázku „Potrebuješ potvrdenie?“ a čakala som klasickú odpoveď Nie, to je pohode.“, prípadne „To mi dáte potom, keď skončím.“ Namiesto toho som dostala toto:

Keď si nájdete čas, mohli by ste mi, prosím, napísať v skratke, ako u Vás taká stáž prebieha? Dneska som sa totiž informoval, v najbližších dňoch budem vypracovávať plán stáže, úlohy, ciele a podobné veci do školy, tak aby som mal približne prehľad a nepísal úplne odveci.

 

Celkom ma to prekvapilo. Nikdy predtým nikto nič podobné nechcel. Ale páčilo sa mi to a hneď som si povedala, že to je super prístup zo strany dánskej akadémie. Poprosila som nášho senior developera, aby mi stručne napísal, o čom stáž bude. Toto je jeho predstava o tom, ako takáto stručná informácia vyzerá ;).  

2. kapitola: Kontrakt

Potom prišlo ďalšie prekvapenie. Ozvala sa mi samotná škola a poslala mi mail s názvom CONTRACT FOR YOUR ACCEPTANCE – INTERNSHIP AGREEMENT ZIBAT easj:00…... Áno, čítate dobre. Bolo potrebné potvrdiť kontrakt medzi mnou, Martinom a školou, kde bol dátum stáže, náplň, ciele a podobné náležitosti.

Všetko sa riešilo cez mail, takže to pre mňa neznamenalo žiadnu administratívnu záťaž. Keď som to potvrdila ja, prišla mi opäť odpoveď od školy, že všetci všetko potvrdili a stáž sa môže v auguste realizovať. Písal sa 14. apríl roku 2016.

3. kapitola: Stáž

V auguste nastúpil Martin, bol u nás 10 týždňov a svoju stáž popísal takto:

Prebiehala podľa mojich očakávaní. Vo Visi je naozaj príjemné prostredie, mladí šikovní ľudia a super kolektív. Dostával som úlohy primerané mojim schopnostiam a vidieť fungovanie takejto online marketingovej spoločnosti bolo pre mňa prínosom.

4. kapitola: Dohra

Očakávali by ste, že absolvovanie stáže, je koniec. Omyl! Po návrate do školských lavíc nasleduje obhajoba. Martin nám ju priblížil: „Na konci stáže musí študent vypracovať report podľa daných požiadaviek, kde popisuje, či a ako splnil dané ciele, resp. kde bolo to zlepšenie. Nasleduje ústna skúška, kde má 10 minút na to, aby to obhájili, po 10 minútach nasledujú otázky a diskusia so skúšajúcimi a známka.

Ba čo viac, nezabudli ani na mňa. Pár dní po ukončení praxe mi opäť prišiel mail zo školy, kde ma pekne poprosili o vyplnenie formulára s hodnotením stáže a študenta. Podotýkam, online formulára. Žiadne dokumenty, prílohy, ani nič podobné.

Ako urobiť stáž užitočnú pre študenta, školu a firmu

Uf, to bol dosť dlhý príbeh, a tak by som ešte v bodoch zhrnula, ako to celé prebiehalo:
1. Krok
Martin dostal zo školy podrobný guideline ku stáži. Jeho obsah vyzeral takto:

staz-koncept 

2. Krok
Kontaktoval firmu s veľmi pekne napísaným mailom, CVčkom a motivačným listom. Nenechal sa odradiť tým, že som hneď neopísala. A to všetko s predstihom takmer pol roka pred stážou.
3. Krok
Študent spolu s firmou, kde ide stážovať, vypracovali ciele, koncept a priebeh stáže.
4. Krok
Po ich schválení škola zaslala kontrakt všetkým zúčastneným stranám. Všetko sme podpísali a potvrdili cez maily. Nebolo potrebné nič zasielať poštou. Len jeden doklad som musela vytlačiť, podpísať, naskenovať a poslať späť mailom.
5. Krok
Prebieha stáž.
6. Krok
Študent má po stáži obhajobu, kde musí prezentovať, čo robil a čo sa naučil.
7. Krok
Firma dostane online formulár o priebehu stáže.

Nie je to jediný rozdiel

Realizovanie stáží nie je jediným rozdielom medzi našimi školami a Zealand Institute of Business and Technology v Dánsku. Martin zažil obe a na otázku, v čom vidí najväčší rozdiel, odpovedá:

V Dánsku som si na začiatku musel zvykať na to, že s učiteľom ste si rovní a je tam na to, aby pomohol študentovi pochopiť danú látku a prejsť úspešne predmetom. Jeho funkcia je niečo ako supervisor, ktorý vždy ochotne poradí a pomôže. Vzťahy sú menej formálne a oslovujeme sa krstnými menami, na rozdiel od mojej skúsenosti na Slovensku, kde je učiteľ nadradený študentom a vzťahy sú čisto formálneho charakteru.

Ako bolo v článku spomínané, nedá sa nikoho (študentov, učiteľov či školy) hádzať do jedného vreca. A tiež nemusí byť tento príklad jediný správny a najlepší spôsob, ako stáž v rámci vzdelávania organizovať. Rozhodne si ale myslím, že je to postup, z ktorého sa dá brať príklad.