Píšete články na blog, viete hľadať informácie, orietujete sa vo svojej oblasti podnikania. No aj tak sa vám stane, že sa zaseknete? Príde blok a vy sa proste neviete pohnúť ďalej?

writing-bad

Občas pomôže pozrieť sa na veci z iného uhla. V prípade copywritingu to môže znamenať podať tú istú vec (tému), len iným spôsobom.
Zmena žánru (resp.formy) vám nie len pomôže pohnúť sa z miesta a získať nadhľad, ale hlavne oživí váš blog. Veď koho by bavilo stále dokola čítať len prípadové štúdie alebo len rozhovory?

Preto vám v tomto článku ponúkam zoznam 10 rôznych druhov blogových príspevkov:

1. Interview

Nájdite zaujímavého človeka z oblasti, v ktorej podnikáte a trochu ho vyspovedajte.  Zorganizujte osobné stretnutie pri kávičke alebo pošlite mail s otázkami. Práve rozhovor dokáže nevšedným spôsobom oživiť váš blog.

Výhodou interview tiež je, že si trochu oddýchnete od písania. To však neznamená, že to zaberie menej času.  Ťažko si predstaviť väčší „fail,“ ako prísť na rozhovor nepripravený.

Na začiatok odporúčam pridržiavať sa nasledovných zásad:

  • Rozhovor nemusíte robiť len s niekým, kto je populárny, resp. známy vo vašej oblasti. Hlavnou zásadou pri výbere respondenta je, aby bol zaujímavý. Pre automobilových nadšencov bude zaujímavý aj rozhovor s automechanikom, ktorý sa svojmu remeslu venuje 30 rokov.
  • Zistite si o osobe, s ktorou robíte rozhovor, čo najviac informácií.
  • Na začiatku rozhovoru mu dajte všeobecné otázky o tom čo robí, prečo to robí, čo ho na tom baví. Prípadne ho vyzvite, aby sa predstavil. Či už robíte rozhovor s niekým viac alebo menej známym, musíte ho na začiatku rozhovoru čitateľom predstaviť.
  • Na konci položte otázku „Je čokoľvek, čo by ste chceli dodať?“ Dáte takto svojmu respondentovi priestor vyjadriť myšlienku, ktorú nemal šancu povedať počas rozhovoru.

Stále som vás o výhodách interview nepresvedčila? Je tu ešte jeden argument. Ak poprosíte vášho respondenta, aby zdieľal váš článok, získate tým nových čitateľov. Samozrejme, čím je osoba populárnejšia, tým väčší prínos to pre vás bude mať.

2. Infografiky

Infografika by mala v prvom rade dávať zmysel sama o sebe. Ak ju však dáte do kontextu,  viete ju použiť aj ako príspevok na blogu. Obaľte infografiku textom.

  • Použite ju ako ilustráciu resp. doplnok k tomu, o čom v článku píšete. My sme takýmto spôsob použili infografiku o content marketingu.
  • Popíšte, čo vás viedlo k tomu, aby ste infografiku vytvorili.
  • Opíšte čitateľom metodiku výskumu a tvorby infografiky.

3. Zoznamy

Ak píšete edukačný článok a chcete ho podať zaujímavým a ľahko stráviteľným spôsobom, práve zoznam je ideálne riešenie. Výhody zoznamov sú:

  • Titulky na štýl „8 dôvodov prečo…“, „10 rád ako…“, sú pre čitateľov lákavé a zaujmú ich pozornosť.
  • Vďaka členeniu článku na body dokážete sprehľadniť dlhší a náročnejší text.

Vytvoriť zoznam môžete 3 rôznymi spôsobmi:

  • Máte zložitejšiu tému, ktorú je potrebné rozčleniť, aby bola pre ľudí zrozumiteľnejšia.
  • Máte dobrý námet na zoznam, napadajú vám však len 2-3 body. Vtedy použite zázračný nástroj s menom Google 🙂 (P.S.: neskončite pri hľadaní na prvej strane).
  • Budujete si zoznam postupne. Počas práce, vzdelávania. Vytvorte si miesto, kde budete jednotlivé body zapisovať. Keď ich bude dosť, len to celé dáte dokopy a článok je na svete.

Na našom blogu takýchto zoznamov nájdete viacero:

 

4. Zbieranie externých zdrojov

Ak chcete ušetriť čas a námahu pri písaní, toto je cesta pre vás. V podstate ide o formu zoznamu, kedy odkazujete na externé zdroje.  Na našom blogu nájdete každý mesiac zoznam najzaujímavejších článkov zo zahraničných blogov. Toto je posledný z nich.

Do tejto kategórie by sme mohli zaradiť aj článok Naše obľúbené blogy.

5. Case studies

Písať edukačné veci pútavým spôsobom je super, ide však väčšinou „len“ o teóriu. Ak chcete presvedčiť pragmaticky založených ľudí, dajte im čísla a výsledky.

Výhody prípadových štúdií sú:

  • Prípadové štúdie predstavujú skvelý spôsob ako osloviť čitateľov bažiacich po faktoch.
  • Zároveň vďaka nim odprezentujete prácu, na ktorú ste hrdí.
  • Článok v podobe case study môžete použiť aj ako prezentáciu pri presviedčaní potenciálneho klienta.

Príklad z našeho blogu je Ako sme budovali značku Bruncher.

6. Novinky z firmy

Okrem edukačných článkov sa dá blog použiť aj na selfpromo. Môžete postovať novinky zo života firmy alebo predstaviť nový produkt.

Vyhnite sa však typickému marketingovému predajnému štýlu (inými slovami: zabudnite na teleshopping 😉 ). Radšej ako písať o tom, aký je váš nový produkt super a v čom všetkom je lepší od konkurencie, povedzte ľuďom príbeh o produkte. Prečo ste ho vytvorili, ako vznikal, kto na ňom pracoval a odkážte na predajnú stránku produktu alebo služby.

Ako som spomínala v článku o budovaní love brand, značka je prejavom firemnej kultúry navonok. Ukážte, čo sa vo vašej firme deje prostredníctvom článkov, ktoré odrážajú život vo firme. U nás na blogu nájdete napríklad článok o VISIBILITY day 2013.

7. Novinky z podnikania

Pod novinkami môžeme rozumieť aj najnovšie informácie z oblasti vášho podnikania. Na VISIBILITY blog každý týždeň prinášame Interwebz, ktorý pre vás pripravuje Dávid.

8. Príbehy

Ľudia milujú príbehy. Príbehy o tom, ako vznikal nový produkt. Príbehy o tom, čo ste zažili na konferencii či školení. Úspech majú príbehy ľudí.

Poproste človeka, ktorý u vás pracuje roky, aby napísal, čo všetko sa u vás naučil. Alebo nového pracovníka, aby popísal dôvody, prečo prešiel práve k vám.

Do tejto kategórie tiež patria príbehy zo života firmy. Radi sa delíme o to, čo zažívame. Na základe toho potom vznikajú články ako napríklad Aký bol Webit Congress 2013 v Istanbule? alebo Čo by ste sa dozvedeli, ak by ste sa zúčastnili konferencie ShopComm 2013.

9. Návod na použitie

Tento bod by sme mohli pomenovať aj „Urob si sám“ alebo „Ako na to.“ Nech ho však nazveme akokoľvek, pointa ostáva rovnaká. Poraďte ľudom, ako si niečo dokážu urobiť sami. Tento druh článkov tvorí gro nášho blogu. Jedným z posledných bol napríklad návod Ako zdvojnásobiť návštevnosť blogu.

10. Prehľady

Predstavujú zhrnutie diania za posledné odbobie vo vašej firme alebo vo vašom biznise. Najlepšou príležitosťou pre vytvorenie prehľadu je začiatok nového roka, kedy môžete sumarizovať, čo sa za minulý rok udialo. Napríklad Sedem najnavštevovanejších článkov za rok 2013.