8 dôvodov, prečo vám PPC kampane neprinášajú konverzie
PPC reklamy sú schopné privádzať relevantných návštevníkov na vaše stránky takmer okamžite. Stačí vytvoriť web, zacieliť naň PPC reklamy a môžeme sa tešiť z nových návštevníkov. Je to však to najdôležitejšie, čo chceme dosiahnuť? Čo ak návštevník na vašej stránke nenájde to, čo naozaj hľadal alebo nenakúpi z iných dôvodov?
Vy budete platiť za kliknutia, návštevnosť bude vysoká, ale nič z toho. Zákazník nenakúpi, nezaregistruje sa, nezavolá a možno sa už nikdy nevráti. Jednoducho neurobí žiaden krok, ktorý očakávate.
Predpokladajme teda, že PPC kampane sú nastavené správne, ale aj napriek tomu neprichádzajú želané konverzie. V čom môže byť problém?
1. Nesprávna štruktúra kategórií
Produkty v e-shopoch by mali byť čo najpresnejšie zaradené do kategórií. Napríklad pri e-shope s oblečením nestačí vytvoriť iba kategóriu „oblečenie“ a tam mať pokope tričká, rifle aj tepláky. Sú na to dva dôvody. Prvý je lepšia prehľadnosť pre samotného zákazníka a teda menšia šanca, že opustí stránku.
Druhým dôvodom je relevatnejšie cielenie PPC reklám. Vďaka tomu môžeme vytvárať reklamy zacielené napríklad na tričká a posielať ľudí do správnych kategórií. Zvýši sa vďaka tomu aj vaše Quality Score, pretože vyhľadávaný výraz bude ladiť s reklamou, aj s cieľovou stránkou. Výsledkom bude nižšia cena za preklik.
2. Nesprávny alebo chýbajúci popis produktu
Ak predávate napríklad koženú bundu hnedej farby na gombíky s kožušinovým limcom, nestačí pridať len jej obrázok. Je potrebné k produktu dať aj čo najpresnejší popis, ktorý odpovie na všetky možné zákazníkove otázky. Vy možno viete, čo predávate a zdá sa vám zbytočné o tom písať. Váš zákazník ale nemá možnosť si bundu obzrieť, vyskúšať alebo ohmatať materiál. Vie len to, čo mu prezradíte.
Kvalitný obsah je dobrý pre SEO, ale pomôže Vám aj pri PPC reklame. Opäť to súvisí s Quality Score a s relevanciou reklám. Ak nemáte čas alebo kapacity na tvorbu obsahu, zapojte copywritera, ktorý Vám bude vytvárať popisy a titulky produktov.
3. Zložitý nákupný proces
Čím viac zákazníkom ich nákup skomplikujete, tým viac z nich to vzdá na polceste. Dali ste pár ľuďom otestovať nákup na vašom webe? Koľko im to trvalo? Vedeli to bez toho, aby na webe blúdili päť minút? Ak neviete, ako by mal vyzerať jednoduchý a použiteľný e-shop, inšpirujte sa úspešnou konkurenciou. Verte, že oni tento aspekt riešia a majú ho nastavený čo najefektívnejšie.
Vo vašom obchode by mali byť jasne viditeľné „call to action“ prvky ako napríklad „vložiť do košíka“, „košík“, „objednať “ a podobne. Nákupny košík by mal byť na stránke ľahko identifikovateľný a celkový nákupný proces čo najjednoduchší.
4. Rýchlosť stránky
Ja osobne patrím medzi tých menej trpezlivých a ak sa stránka načítava pri každom prekliku 10 sekúnd, tak ju opúšťam a idem ku konkurencii alebo hodím notebook o zem a už sa nikdy nevrátim. A takých, ako ja, je mnoho.
5. Dôveryhodnosť stránky
Ak si má zákazník u vás niečo kúpiť, musí vám najprv veriť. Dôveryhodnosť stránky súvisí s dizajnom a informáciami na webe. Na zákazníka nepôsobí dobre, ak je e-shop zbúchaný na kolene a pôsobí lacno či amatérsky. Na stránke by mali byť jasné obchodné podmienky, údaje o firme a kontakty na firmu.
6. Platba a doprava
Dovoľte svojim zákazníkom zaplatiť online, prevodom alebo na dobierku. Informujte ich, do kedy môžu tovar očakávať. Ak môžete, poskytnite dopravu zdarma pri nákupe nad určitú hodnotu. Mnoho zákazníkov odradí vysoké poštovné a to aj napriek tomu, že máte pomerne nízke ceny. Niektorých môže odradiť dlhá dodacia lehota.
Vždy je však dobré uvádzať pravdivé informácie a nesľubovať doručenie do 24 hodín, ak to neviete splniť. Bolo by to kontraproduktívne a zákazník by sa so zlou skúsenosťou mohol podeliť na rôznych fórach alebo pri hodnotení e-shopu v cenových porovnávačoch.
7. Produkt
Sú prípady, kedy predaju nepomôže ani tá najlepšie spravovaná PPC kampaň. Ak predávate niečo, čo sa predáva ťažko, tak je len malá šanca, že vaše PPC kampane budú dosahovať pozitívne výsledky. V tomto prípade sa treba zamyslieť, či nie je na čase zmeniť sortiment.
8. Cena
Kým zákazník nakúpi, pozrie si zopár ďalších podobných stránok, poprípade nejaké fóra alebo odborné články. Jednoducho porovnáva, porovnáva a opäť porovnáva. Okrem iného samozrejme aj cenu.
Ak máte podobný sortiment ako iné e-shopy, ale cenovo ste značne drahší, miera konverzie bude zrejme nižšia. Pri miernych cenových rozdieloch môžu zavážiť služby navyše ako doprava zdarma, odoslanie do 24 hod, predĺžená záruka a podobne.
S týmito ôsmymi problémami sa stretávam ako PPC-čkár pri kampaniach najčastejšie. Väčšinou stačí iba pár drobných zmien a počet konverzií rastie a cena za konverziu klesá.
Ak máte daľšie postrehy, budem rád ak sa s nimi podelíte v komentároch.