Začnite blogovať! 13 tipov pre začínajúcich blogerov
Blogovaniu prepadá stále viac ľudí. Dnes môže blogovať ktokoľvek o čomkoľvek. Využívajú to firmy, jedinci či politici. Blogovať môžete, samozrejme, aj vy. Ak ste sa tak rozhodli a ešte ste nezačali, prečítajte si pár mojich tipov, ktoré je dobré na začiatok dodržať.
1. Vyberte si tému, ktorú máte radi a ktorej rozumiete
Ak by ste mali písať o niečom nasilu iba preto, že chcete písať, skôr či neskôr by ste vyhoreli. Tiež by to bolo na vašich článkoch cítiť. Píšte preto o téme, ktorú naozaj milujete a ktorej rozumiete a na tú sa špecializujte. Nie je asi nič horšie ako blog o všetkom a dokopy o ničom. S takýmto blogom je ťažké preraziť medzi konkurenciou. Špecializujte sa na konkrétnu úzku tému a buďte v nej odborníkom. Ak si vybudujete špecializovaný blog, postupne môžete svoj záber rozširovať.
2. Naučte sa písať kvalitné články
Nemusíte byť hneď profík. Zopár tipov však určite pomôže. Píšete predsa pre ľudí a nie pre seba. Tu môžem odporučiť moje obľúbené články z nášho blogu, ako napríklad:
- 17 unikátnych tipov na vytvorenie úspešného titulku – lebo ako sa hovorí, titulok predáva.
- Píšte blog ako fashion blogerky – perfektný článok o tom, prečo sú fashion blogerky v písaní blogu také dobré a čo si z toho viete vziať.
- Naučte sa písať kvalitné články – zhrnuté všetko, čo potrebujete, aby ste hneď po prečítaní boli o pár levelov vyššie!
3. Blog založte na vlastnej doméne a hostingu
Rozhodne neodporúčam písať na rôznych subdoménach a blogoch zadarmo. Prečo? Váš blog je váš produkt. Je to vaša značka a chcete ho mať pod kontrolou. Tých 15 eur ročne za doménu je dobrá investícia.
Ak píšete po slovensky pre slovenský trh, určite choďte do domény „.sk”. Ak po anglicky, berte doménu „.com”. Ak sa dá, vyhnite sa rôznym .biz, .info, .eu a podobne.
Domény typu „slovenskýnázov.com”, nie sú šťastné riešenie. Ak sa vaše meno stane známejšie, veľa návštevníkov bude aj tak automaticky písať vašu doménu s verziou .sk.
V neposlednom rade, ak by ste chceli niekedy svoj blog predať, verziu na nejakej free subdoméne jednoducho nepredáte. Doménu si zakúpite jednoducho s hostingom, napríklad na Websupport, Webglobe, Onebit a podobne. Tu si zároveň aj overíte, či je váš zvolený názov domény voľný.
4. Blog si založte na WordPress-e
Ten je zadarmo, je veľmi jednoduchý a veľmi rozšírený. Dokonca, pri väčšine hostingoch si ho môžete nainštalovať jedným kliknutím. Existuje viacero systémov na blogovanie. Ale prečo nezobrať hneď ten najlepší s najväčšími možnosťami.
Kde zoženiem WordPress? Pozrite si tento jednoduchý návod na Inštaláciu WordPressu. Potrebujete poradiť či pomôcť? Pridajte sa na Facebooku do skupiny WordPress Slovensko, tam vám niekto rád poradí.
Blog si potom môžete rôzne prispôsobovať, či už vďaka nespočetnému množstvu šablón, ktoré sú zadarmo, alebo platené, či vďaka pluginom, ktoré si nainštalujete pár kliknutiami. Super kúsky nájdete na Themeforest.net. Téma musí byť, samozrejme, responzívna, a teda prispôsobená mobilom a tabletom!
S pluginmi to nepreháňajte. Zbytočne si stránku spomalíte a zvýšite riziko, že niečo nebude fungovať správne. Navyše, pluginy je potrebné aktualizovať (jedno kliknutie) aspoň raz za dva týždne. Robí sa to aj pre to, aby sa vám nehekli súbory cez bezpečnostné diery v pluginoch. Tieto diery sú opravované v aktualizáciách.
Spomeniem pár top pluginov vhodných pre blog:
- SEO by Yoast – pre jednoduchú on-page SEO optimalizáciu,
- JETPACK – Jeden plugin, ktorý vám dá desiatky doplnkov a je prepojený priamo na WordPress.com.
- iThemes Security – pre bezpečnosť,
- Mailchimp – na zber emailov a posielanie newsletterov,
- Contact form 7 – vytvorte si jednoducho kontaktný formulár,
- Black Studio TinyMCE Widget – pre jednoduchú prácu s textom. Pridá položky do rozhrania, kde pridávate článok.
- Akismet – proti komentárovému spamu (je defaultne vo WordPresse nainštalovaný, stačí ho len aktivovať).
5. Zbierajte emailové adresy návštevníkov
A robte to hneď od začiatku. V samotnom wordpresse existuje mnoho pluginov na zbieranie emailov. Napríklad taký Mailchimp je super. Je zadarmo až do 2000 odberateľov a 12000 odoslaných newsletterov mesačne. Ak to presiahnete, gratulujem vám!
Mať dobrovoľne poskytnutý emailový kontakt na relevantného návštevníka vašej stránky, je poklad. Takéhoto návštevníka môžete kedykoľvek informovať o nových článkoch, o novom produkte a podobne. Prečítajte si viac o tom, prečo zbierať emailové adresy alebo ako sa nám podarilo zdvojnásobiť počet ľudí čítajúcich naše newslettre.
Takto vyzerá náš formulár na hlavnej stránke. Iný formulár máme aj na konci článku.
6. Na obrázky na webe musíte mať práva
Na toto je dobré myslieť ešte skôr, než pridáte desiatky článkov s obrázkami voľne stiahnutými niekde z Googlu bez overenia autorských práv.
Dnes už existuje veľké množstvo databáz s obrázkami zadarmo, ale aj databáz s platenými obrázkami s väčším výberom. Skúste napríklad Pixabay alebo Pexels. Ideálnejšie je, ak si viete spraviť vlastné fotky.
Aj takéto pekné fotky nájdete zadarmo na Pexels.com.
Dodajte svojim obrázkom šťavu! Vďaka veľmi jednoduchému online programu Canva môžete ihneď svoje fotky upraviť, pridať zaujímavé texty, ikonky a podobne. Použiť to môžete napríklad na úpravu titulnej fotky. Prihlásite sa na jeden klik cez váš Facebook. Čiže je to program pre lenivcov, ako som ja.
A takto si môžeme obrázok upraviť na titulnú fotku do článku v online nástroji Canva.com.
7. Propagujte svoj blog! Bez toho to dnes nejde
Vynechajte pár pív týždenne a investujte nejaké to euro do propagácie svojich článkov a svojho blogu. Nie je to niečo, čo by blogeri radi počúvali, ale je to tvrdý fakt. Minimálne zo začiatku na web nebudú chodiť návštevníci len tak sami od seba.
Odpromujte svoj nový článok za 5 eur na Facebooku a porastiete oveľa rýchlejšie. Skúste odpromovať aspoň váš najlepší obsah. To, čo má úspech na Facebook-u aj bez promovania, sa oplatí ešte viac boostnuť. Bez návštevnosti a interakcie bude písanie blogu demotivujúce. Navyše na Facebooku môžete svoje články aj šikovne zacieliť na ľudí, čo sledujú podobné stránky či témy. Promovanie odporúčam aj pre nekomerčné blogy.
Na svojom Facebook profile kliknite na „správca reklám“ a vyberte spôsob propagácie.
Ak chcete propagovať príspevok na vašej Facebook stránke, zvoľte „Propagujte svoje príspevky“. Ak chcete zvýšiť počet fanúšikov na vašej Facebook stránke, zvoľte „Propagujte svoju stránku“.
8. Dajte svojmu blogu tvár
Ľudia radi vidia, s kým majú pri čítaní blogu tú česť. Vzbudzuje to v nich väčšiu dôveru a radi si články spájajú s autorom. Nepíšte preto anonymne a dajte svojmu blogu tvár. Pridajte svoju fotku a pár sviežich viet o vás a o tom, prečo píšete.
9. Socializujte sa
Vytvorte si profily na sociálnych sieťach. Vytvorte si profil na Facebooku, Twitteri či Google+. Ak máte vizuálny obsah, vhodný je aj Instagram, Snapchat či Pinterest. Na Facebook patrí, samozrejme, iný obsah ako napríklad na Instagram. Kombinujte obsah zaujímavo tak, aby malo zmysel vás sledovať na viacerých médiách.
10. Na SEO myslite už od prvého článku
Google má rád články, ktoré majú radi ľudia. Píšte pre ľudí, píšte kvalitne a snažte sa ľuďom pomáhať či prinášať zaujímavé informácie. Na SEO myslite už od prvého článku. Vo WordPresse vám poslúži super plugin Yoast SEO. Nainštalujte si ho zadarmo a vyplňte si meta údaje. Pri obrázkoch nezabudnite vyplniť ALT popis a podobne. Nie je to nič, čo by ste nezvládli a je to dobrá investícia do budúcnosti. Obsah je stále kráľ.
11. Spolupracujte s ostatnými blogermi
Spájajte sa a spolupracujte. Spomeňte jeden druhého v článku, vyzdieľajte pokojne cudzí obsah a upozornite na to svojho „konkurenta”. Spolu môžete rásť viac ako každý zvlášť. Skúsiť môžete guest bloging na cudzom populárnejšom blogu. Napíšete zaujímavý článok pre niekoho iného s odkazom na váš blog. Budujte komunitu s podobnými blogmi, ako je ten váš.
12. Outsourcujte
Zrejme nie ste multitalent a nedokážete si urobiť všetko sami. Ide vám písanie, no nejde vám grafika? Potrebujete dobré logo? Jasné, že potrebujete! Dajte to urobiť niekomu, kto to vie, a sústreďte sa na písanie. Nájdite si grafika a dajte si urobiť v rámci finančných možností logo. Grafika nájdete napríklad vo Facebookovej skupine Grafici alebo DizajneriSK, poprípade na Fiverr.com, čo je klasická stránka s 5-dolárovými prácami. Programátora nájdete napríklad na Webtrhu.
13. Začnite!
Všetky predchádzajúce tipy vám budú zbytočné, ak nezačnete. Nesnažte sa mať dokonalý blog. Jednoducho sa držte základných rád a začnite. Ostatné už sa dá dotiahnuť po ceste.
Článok je na konci, no vy na začiatku. Určite sa nájde viac užitočných tipov a postrehov. Teším sa na ne v komentároch.