Denis v minulosti pôsobil v hudobnom showbiznise ako manažér známych hudobných interpretov či ako organizátor veľkých, ale aj menších hudobných podujatí. Okrem iného sa venuje už 12 rokov marketingu a médiám. Vo Visibility zastáva funkciu event managera, kde má na starosti všetky naše Visi eventy, konferencie, webináre, workshopy a pod. Ako sa mu v súčasnosti darí a ako vyzerá event management na Slovensku?

Ahoj, Denis! 🙂

Čomu sa ešte venuješ okrem event managementu vo Visibility?

Už od roku 2012 sa venujem marketingu, či to bolo v rôznych veľkých media housoch, či reklamnom segmente. Tomu sa venujem aj dnes a popritom spolupracujem s Visi. 

Najviac sa však zameriavam na tvorbu obsahu na sociálne siete. Z veľkej časti tvoríme video content pomocou mojej siete content creatorov a spoločne pre značky vymýšľame a tvoríme rôzne zaujímavé a kreatívne typy obsahu pre ich marketingové kanály. Eventy sú jedna z mojich srdcoviek, preto ich s veľkou radosťou organizujem aj pre Visi.

Koľko eventov už máš za sebou? Aspoň približne 🙂

Uff … určite ich bolo 100+. Od menších eventov, kde boli desiatky účastníkov, až po také, kde ich boli tisíce.

Ako si sa k tejto práci dostal? Spomenieš si ešte na svoj prvý event?

Nespomínam si úplne presne, ale začalo to niekedy v roku 2011/12, kedy môj známy otvoril bar v centre mesta a poprosil ma, či by som mu nevedel pomôcť dostať tam ľudí a vymyslieť akcie/eventy a pod. No a tak sme sa do toho pustili. Každý víkend sme mali tematický event, kde bola skoro vždy fullka. 🙂

Ktorý z eventov bol tvojou najväčšou výzvou?

Nenazval by som to výzvou, ale dnes už peknou a zábavnou spomienkou. Bolo to turné skupiny Nerieš, ktorým som vtedy robil manažéra. Z nápadu pri kávičke sa stala 6-dňová tour s ich vtedy novým albumom Animal.

Výsledkom bolo 6 koncertov a 6 dní cestovania po celom Slovensku s minibusom a 20-timi ľuďmi na krku. 

Mojou úlohou to bolo celé zmanažovať, od najmenších detailov pre samotné koncerty – stage, zvuk, svetlá, predaj vstupeniek, až po ubytovanie, logistiku a pod.

A neviem, či to môžem povedať, ale však budiš – kedže bolo treba investíciu, aby sa to vôbec dalo zrealizovať, tak som to z veľkej časti financoval z mojej čerstvo načerpanej hypotéky na nový byt. Takže, ak by to náhodou nevyšlo, asi by to bol problém. 😀

Ale určite to boli aj veľké eventy pre Hant Arénu, kde ma oslovili na marketingovú a tiež organizačnú spoluprácu. Jedným z nich bol event Raper Vivaldi – spojenie symfonického orchestra s hiphopovými a popovými interpretmi a druhý bol čisto hiphopový.

Oba eventy boli špecifické svojím programom, dramaturgiou či stage dizajnom. Kapacita haly bola 5-tisíc, už len jej naplnenie bolo pre mňa veľkou výzvou a školou zároveň. 

Čo najnepríjemnejšie si počas organizácie zažil?

Občas nastanú situácie, keď, jednoducho, nevychádza nič, čo ste plánovali, a event sa proste nepodarí/nepredá. To je asi tá nepríjemná a odvrátená strana, keď musíte mať pripravený aj plán B a hasiť problémy na každom fronte. Taká je hra. 🙂

Na čo sa najčastejšie pri príprave eventov zabúda?

Tak to by bol asi dlhý zoznam.

Ak sa bavíme napríklad o koncerte, tak to môže byť od zabudnutia pások na ruku pre 3-tisíc divákov, až po mikrofón pre interpreta. Predstav si, že dav je pripravený na koncert, z kapely sú už všetci nastúpení, že stačí vyjsť na stage a ty zistíš, že nemáš pre speváka mikrofón. (real story 😀)

Naozaj, zabudnúť sa dá na hocičo, neviem, či sa niekedy stalo, že sa na niečo nezabudlo.

Každý event je niečím iný, špecifický a vždy sa k nemu pristupuje individuálne. Najlepšou prípravou je mať všetko poznačné, spísané, mať plán a to-do list, resp. checklist. Ale aj tak sa vždy na niečo zabudne, evenťáci by vedeli povedať. 😀

Čo je pre teba najväčší stres, resp. máš ho vôbec? 😀

Eventy … Samozrejme, že mám, ale rokmi a skúsenosťami som sa naučil mu predísť dôslednou prípravou. Ale ako som spomínal vyššie, keď náhodou niečo nevychádza podľa plánu, tomu stresu sa vyhnúť nedá. Je to aj dôkaz toho, že mi na tom záleží a chcem, aby všetko vždy dopadlo na výbornú.

Cítiš rozdiely spred covidovej éry a po nej?

Mne sa podarilo zorganizovať aj event počas Covidu pre skoro 1200 ľudí, keď sa na chvíľu otvorila kultúra a uvoľnili sa opatrenia. Pri vstupe sme rozdávali rúška divákom. 😀

Samozrejme, rozdiel je extrémny. V podstate 2 roky sa eventy organizovali online, začali fungovať online streamy, online webináre, online konferencie, čo sa predtým v podstate organizovalo len sporadicky, a to, samozrejme, zanechalo stopu.

Napríklad, prvá plánovaná Boost konferencia pre Visibility mala byť v normálnom režime. Prišiel však Covid a my sme zorganizovali tuším jednu z prvých online marketingových konferencií. Verím, že už nič také nepríde. 🙂

Po Covide sa vraj lístky v predstihu predávajú len veľmi pomaly. Vieš poradiť, čo väčšinou pomôže rozbehnúť predaj?

Vieš čo, ono to tak bolo vždy. Ten najväčší peak predaja vstupeniek, resp. registrácií, je pár dní pred eventom, kedy sa človek rozhodne, že na to podujatie už na 100 % ide a lepší plán nemá. Pre organizátora je to nepríjemné, lebo do poslednej chvíle nevie, ako vlastne event hospodársky dopadne.

Ak predaj nejde podľa predstáv, treba skúsiť rôzne marketingové kanály či taktiky. Veľmi fungujú súťaže o vstupenky, prípadne ceny od partnerov. Dnes je doba, kedy content predáva, čiže netreba sa spoliehať na statické bannery a spustené PPC-čka a čakať na zázrak. Treba robiť veľa zaujímavého, pútaveho contentu, spojiť sa s content creatormi, prípadne influencermi a určite využiť aj ich kreativitu, silu a dosah, aby sa povedomie o evente šírilo čo najviac.

Je možné na SVK zjednávať sumu? Alebo je to najmä o známostiach?

Je to ako pri každom inom biznise, kde máš lacnejších a drahších dodávateľov. Rokmi však nazbieraš množstvo kontaktov a budovaním vzájomných dobrých vzťahov dokážete o sumách jednať. Je veľmi pravdepodobné, že dodávateľ, s ktorým ideš jednať prvýkrát, ti dá inú sumu za svoje služby či produkty, ako keď s ním máš dlhoročný vzťah a odrobených niekoľko eventov. 

Či už potrebuješ catering na event, prípadne postaviť stage, alebo keď jednáš s umelcom o výške honorára.

Ak by si nerobil na eventoch, resp. v oblasti marketingu, čomu by si sa venoval?

Asi pravdepodobne športu. Futbal hrávam od 6 rokov, venujem sa mu dodnes v podobe futsalu. 

Ale ak by to malo byť niečo, čo by ma aj živilo, tak sú to dve veci:

  • Hudba – Ale asi v podobe sound designu, masteringu, v skratke práca v nahrávacom/hudobnom štúdiu.
  • Video – Veľmi ma baví strih videí, tomu sa sem-tam aj venujem a vždy sa teším, keď si môžem nájsť čas a nejaké videjko editnúť.

Čo ťa dokáže najviac uvoľniť po ťažkom dni? Ako relaxuješ?

Odložiť telefón a notebook. 

Určite tiež čas, kedy som na tréningu či PlayStation. 😀 Neverila by si, ale to je taký únik z reality, že na 2-3 hodinky si hlavou niekde úplne inde a to moja hlavička občas veľmi potrebuje.

Čo teraz počúvaš?

Najčastejšie hukot svojich detí. 😀 Ale ak si nájdem čas, a to je hlavne v aute, tak aktuálne je to audiokniha o Tomášovi Baťovi, ale inak môj playlist obsahuje kadečo, najčastejšie tam však nájdeš mená ako Kendrick Lamar či Anderson Paak.

Z čoho sa vieš najviac tešiť?

Rozdelím to na pracovný a osobný život.

V tom pracovnom sa najviac teším, keď vzniká niečo nové, milujem výzvy a rád prekonávam očakávania a limity. Či sú to nové projekty, nové spolupráce. Milujem ten pocit, keď sa obzriem späť po nejakom čase a viem si pozrieť výsledky svojej práce. 

V súkromnom sa najviac teším z chvíľ strávených so svojimi detičkami, rodinou či priateľmi, ideálne, keď vypadneme niekam na chatu, výlet či dovolenku a užívam si tie prítomné momenty.

Denis Csino na preliezkach so svojou dcérou

Ľutuješ niečo zo svojho života?

Uuuf, záľudná otázka. Ale neľutujem asi nič. V podstate aj tie zlé veci či rozhodnutia, ktoré som možno v tej chvíli ľutoval, ma vyformovali v človeka, ktorým som dnes. Snažím sa neustále zlepšovať a pracovať na sebe a, samozrejme, že túto cestu sprevádzajú aj zlé časy, zlé rozhodnutia, ale vždy si poviem, že pokým nejde o zdravie, nejde o nič. 🙂

Aké máš najbližšie plány?

Na tento rok som si stanovil niekoľko plánov a cieľov, riadim sa taktikou tzv. harmóniou piatich oblastí a tie sa snažím udržiavať v rovnováhe. Na tento rok je mojím cieľom viac naštartovať a nakopnúť kariérnu oblasť, sebarozvoj, zdravie a kondíciu. Samozrejme, tie plány sú aj konkrétne pomenované, ale tie nebudem prezrádzať. 😀