Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo sú fashion blogy v súčasnosti také populárne? Nie je to len kvôli pekným fotkám blogeriek, ale kvôli tomu, že ich autorky sú autentické a poznajú svoju „cieľovku”.

K napísaniu tohto článku ma motivoval môj kolega, ktorý mi ukázal Instagramový účet fashion blogerky, ktorá mala viac followerov ako všetky Instagramové účty slovenských online agentúr dohromady. Zaujal ma tento fenomén a rozhodol som sa prísť na to, prečo sú fashion blogy také populárne a čo z toho by sa dalo aplikovať aj mimo fashion oblasti. Tu je výsledok.

Vopred sa ospravedlňujem, že v tomto článku spomínam len fashion blogerky a ignorujem všetkých fashion blogerov. Nie je za tým nič osobné, je jednoduchšie písať len o jednom pohlaví. 🙂

Píšu o tom, čo ich baví

Toto je úplne základný predpoklad úspechu. Úspešní budete len vtedy, ak sa budete venovať tomu, čím žijete a čo vás baví. Nikdy nebudete najlepší v niečom, čo vás nudí. Na fashion blogerky (a na blogerov všeobecne) sa to hodí úplne ideálne. Nepoznám nikoho, kto by vo svojom voľnom čase venoval hodiny tvorbe obsahu na svoj súkromný blog, ak by ho to naozaj nebavilo. Ak robíte niečo nasilu, tak je to z toho cítiť už z prvých viet a fotiek.

Vedia sa odlíšiť

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sa blogerky venujú tomu istému a každá len zverejňuje svoje fotky v najnovších modeloch. Nie je to ale o tom, či niekto nosí farebné alebo čierno-biele oblečenie. Je to hlavne o prezentovaní svojej vlastnej osobnosti. Niekto sa môže viac venovať párty témam, niekto umeniu, niekto je serióznejší, ďalší infantilnejší. Dôležité je ale to, že každá autorka sa prezentuje autenticky a píše o svojom vlastnom živote. Ľudí zaujímajú reálne životné príbehy a to je aj dôvod, prečo sú fashion blogy súkromných osôb o toľko populárnejšie ako firemné blogy módnych značiek.

emocie

Ľudia, príbehy, emócie – toto zaberá aj pri blogovaní.

Vedia sa predať

Ak ste niekedy mali svoj súkromný blog, tak viete, že z kontextovej reklamy alebo z banerov na blogu nezbohatnete. Zisky z takýchto aktivít sú často veľmi malé a pokryjú vám keď tak náklady na hosting. Získavanie peňazí z obsahu je v našich podmienkach veľmi ťažká a práve fashion blogerky sú príkladom, ako to robiť tak, aby ste z toho aj niečo mali. Vedia to aj niektoré firmy, a preto štedro blogerky podporujú a zasielajú im nové oblečenie, nové tenisky, pozývajú ich na prehliadky, požičiavajú im produkty na testovanie, atď. Blogerky o tom radi napíšu, pretože sú to väčšinou produkty, ktoré by ich zaujali, aj keby ich nedostali zadarmo. A rovnako to vnímajú aj návštevníci blogu, ktorí nemajú pocit, že by im niekto podsúval reklamu. Je to win-win situácia pre obe strany.

red_poppy_stories

Aj takto môže vyzerať nenásilná reklama na fashion blogu.

Poznajú svoju cieľovú skupinu

Tento bod súvisí s tým, čo som písal vyššie. Ak poznáte svoje publikum, tak viete, že na svojom fashion blogu nemá zmysel publikovať recenziu na teplovzdušný ohrievač, ktorý vám poskytol zadarmo váš sponzor. Blogerky promujú na svojom blogu len také produkty, ktoré by si aj sami kúpili. To je najväčší rozdiel oproti tradičnému modelu reklamy, pri ktorom platí, že kto má peniaze, ten môže mať reklamu kdekoľvek.

Obsah je dôležitý, ale forma predáva

Obsah je kráľ, ale v dnešnej konzumnej dobe musíte pridať aj niečo navyše, aby ste sa odlíšili. Obrázky na mieru len kvôli článku, koláže, videá – to všetko je základ, ktorý nájdete na každom fashion blogu. Návštevníkov nezaujmete generickými fotkami z fotobanky alebo obrázkami produktov z oficiálneho webu. Nie je to autentické.

originalne-fotky

Originálne fotky sú základ

Vedia pracovať so sociálnymi sieťami

Ak by ste niekedy potrebovali zamestnať social media managera do vašej firmy, tak vám odporúčam pozrieť si Instagram niektorej známej fashion blogerky. Pekné a originálne fotky, pravidelne publikovaný obsah, použité sú všetky relevantné hashtagy, na aké si spomeniete, a dôraz sa kladie na komunikáciu s fanúšikmi. Mňa osobne by asi otravovalo odpovedať na každý jeden komentár, tu je to úplný štandard a vec, ktorá vás zbližuje s cieľovou skupinou viac ako čokoľvek iné.

komentare
Blogerky ukážkovo komunikujú so svojimi fanúšíkmi

Dokážu pracovať s obmedzeným rozpočtom

Fashion blogerky nemajú veľký rozpočet na promovanie príspevkov a aj napriek tomu majú ich príspevky kopu lajkov, sú zdieľané a komentované. Je to práve kvôli tomu osobitému prístupu, ktorý som spomínal v predchádzajúcom bode. Namiesto desiatok eur vrazených do promovania príspevkov je pre ne efektívnejšie venovať nejaký čas interakcii s tými, ktorý na obsah reagovali. Budujú si tak s fanúšikmi osobnejší a hlavne dlhodobý vzťah.

Spájajú sa do komunít

Počuli ste o stránkach ako Bloglovin, Lookbook alebo Chictopia? Sú to weby, ktoré združujú ľudí, ktorí sa zaujímajú (nielen) o módu a na ktorých môžu prezentovať nielen seba, ale hlavne svoje blogy. Takéto komunity sú ideálnym priestorom na to, ak chcete preraziť s novým projektom. Jednoduchšie sa vám to podarí v prostredí, ktoré sa prekrýva s vašou cieľovou skupinou, ako keď začnete míňať napríklad na Facebooku s cieľom zasiahnuť čo najviac ľudí a získať čo najviac lajkov.

bloglovin

Bloglovin‘ – 16 miliónov používateľov, 90% tvoria ženy

Vedia, ako sa robí linkbuilding

Fashion blogerky vedia, ako prirodzene získavať spätné odkazy. Nemusia nikoho prosiť, aby na nich odkazoval, ani nerobia žiadny cielený linkbuilding. Vo svojich článkoch prirodzene odkazujú na rôzne produkty a na ďalšie blogy, ktoré sú im sympatické a inšpirujú ich. Ak nejaká blogerka zistí, že na ňu odkazuje nejaký, pre ňu sympatický blog, tak naň tiež rada umiestni odkaz na svojom blogu. Takto vzniká prirodzený kolobeh výmeny odkazov, ktorý pomáha všetkým zúčastneným.

Publikujú pravidelne

Jedným zo základov úspechu obsahovej stratégie je pravidelné publikovanie. Nejde teraz o to, že musíte publikovať niečo nové trikrát do týždňa presne o piatej poobede, ale aby ste sa svojim fanúšikom pripomínali a zdieľali s nimi obsah, o ktorom viete, že ich zaujme. V tomto sú blogerky naozaj dobré a publikujú nový obsah bez ohľadu na počasie, ročné obdobie alebo miesto, kde sa práve nachádzajú. Je jedno, či je zima, či sú v škole alebo na dovolenke. Vždy si nájdu čas, ako zdieľať niečo nové zo svojho života.

Myšlienka na záver

Ak robíte online marketing už dlho, tak sa vám môže stať, že len ťažko narazíte vo svojej oblasti na niečo nové, čo by vás inšpirovalo. Práve v takýchto chvíľach pomáha nájsť si nejakú úplne inú oblasť a hľadať v nej nové myšlienky. Ja osobne som si nikdy nemyslel, že navštívim toľko fashion blogov, ako som ich navštívil kvôli tomuto článku. Snáď v ňom nájdete inšpiráciu aj vy. 🙂