V dňoch 18. a 19. novembra sa v Istanbule konala konferencia Digit.EMEA, ktorej hlavnou témou boli inovácie a budúcnosť online marketingu. Najčastejšie zneli slová AdBlock, User privacy či Attention economy. Čo nás teda čaká a neminie?

Obchod s našou pozornosťou

Pojmy ako selektívna pozornosť alebo bannerová slepota sú „obľúbenými spoločníkmi“ marketérov už roky. Vďaka internetu sa však pozornosť ľudí rozptyľuje ešte viac. Zaujať používateľa je čím ďalej tým náročnejšie. Nehovoriac o snahe udržať si jeho pozornosť.

Nové výskumy potvrdzujú, že:

  • V roku 2000 bol priemerný rozsah pozornosti človeka 12 sekúnd. Nedávne štúdie ukazujú, že sa tento čas skrátil na 8 sekúnd.
  • Sme viac zaneprázdnení ako kedykoľvek v minulosti. A to aj napriek tomu, že v práci trávime menej času ako pred pár rokmi a stále viac sa hovorí o dôležitosti work-life balance. Vďaka internetu a mobilným zariadeniam sme sa však dostali do takzvaného „always on” režimu. Naša myseľ nedokáže vypnúť. Ruku na srdce, koľkým z vás chodia pracovné e-maily na súkromný telefón? A koľkí z vás odolajú pokušeniu pozrieť si pracovný mail, ktorý vám pípne aj o 22:00 h? Ja teda nie. 🙂 Práve toto spôsobuje, že sa cítime vyčerpanejší a máme väčší problém s udržaním pozornosti.
  • Čím viac možností človek má, tým ťažšie si vyberá. Radšej, ako sa podrobiť tomuto mučivému rozhodovaniu, neurobí nič. Aj výskumy dokazujú, že používatelia sa dnes cítia preťažení množstvom online obsahu a možností. Namiesto ich sledovania sa preto radšej obrátia na svojich priateľov a známych (tomuto javu sa venujem aj nižšie v článku).

V súvislosti s týmto trendom sa objavuje pojem Attention economy. Ide o prístup k riadeniu informácií, kde sa zaobchádza s ľudskou pozornosťou ako s nedostatkovým tovarom. Inak povedané: „Pozornosť je komodita, ktorej má každá osoba len obmedzené množstvo.” („Attention is a resource – a person has only so much of it.“ Matthew Crawford).

Čo to znamená pre nás, pre online marketérov? Pravidlá hry sa menia. Postupne pre nás metriky, ako je CPT, CPC nebudú dôležité. Namiesto ceny za preklik sa bude obchodovať s cenou za pozornosť používateľa (napríklad 100 eur za hodinu pozornosti používateľa). Už dnes sa vyvíjajú rôzne aplikácie a softwary, ktoré nám majú pomáhať zmerať práve pozornosť používateľa. Takto znie predpoveď Paula Rossiho z The Economist Media Bussinesses.

Generácia Y sa búri online reklamám

Najviac sa to prejavuje v dvoch aspektoch:

  • Súčasná „digitálna generácia” neverí tomu, čo sa im snažia povedať firmy či marketéri. Veria len dvom veciam. Tomu, čo si vytvoria sami a tomu, čo im povedia priatelia a známi.
  • Stále viac ľudí využíva AdBlock. Celkom ironické je, že blokovanie reklám má aktívne až 45 % marketérov. 🙂

Ako sa popasovať s týmito faktami?

Odpoveď 1.: Gamifikácia

Ak si generácia Y potrebuje niečo vytvoriť sama, prečo im to nedovoliť. Gamifikácia je uplatňovanie hracích princípov, dizajnov a postupov v „nehracích” oblastiach ako je napríklad aj marketing.

Príkladom gamifikácie je appka Domino´s pizza. Pomocou nej si cez svoj mobil  alebo tablet sami zostavíte pizzu, ktorú vám reálne vyrobia a donesú. Ak ste v tvorbe pizze dosť dobrý, ponúknu vám dokonca prácu. 🙂

 

Podľa Gaba Zichermanna sa prvky gamifikácie stanú základom marketingovej komunikácie všetkých firiem, ktoré chcú na trhu prežiť. Ak chcete o tejto téme vedieť viac, odporúčam niektorú z jeho kníh The Gamification Revolution alebo Gamification by Design 2.

 

Odpoveď 2.: Boj s AdBlock-erom

Thomas Mendrina vo svojej prezentácii o tom, ako AdBlock ohrozuje existenciu niektorých (hlavne spravodajských) portálov prišiel s návrhom zaujímavého riešenia tejto situácie.

  1. Je potrebné ľudí vzdelávať. Používatelia musia začať chápať, že portály potrebujú svojich zamestnancov (reportérov, grafikov, programátorov…) z niečoho platiť. Práve reklama je zdrojom ich príjmov. Keď si ju návštevníci blokujú, pripravujú tým portály o živobytie.
  1. Okrem vzdelávania existuje ďalšie riešenie. A to je dať návštevníkom portálu na výber. Ak majú zapnutý AdBlock pri návšteve, dostanú na výber. Buď si ho vypnú, aby videli reklamy, alebo si musia „vstup” na portál predplatiť. Inak nedostanú možnosť vidieť jeho obsah. Toto riešenie však predpokladá, že portál má skutočne jedinečný obsah, ktorý nedokážete inde nájsť zadarmo.

2 perličky na záver

Dobrá správa pre nás marketérov. Podľa prognóz sa čím ďalej, tým častejšie budú zo CEO firiem stávať CMO. Je to kvôli tomu, že práve oni najlepšie rozumejú potrebám trhu, zákazníkov a aj zamestnancov. Tiež by mali odstrániť súčasný nelichotivý stav čerpania financií na marketing. Podľa prieskumov je viac ako 40 % financií investovaných do marketingu stratou peňazí. Inak povedané nemajú žiadny efekt.

Pokiaľ si vážite svoje súkromné informácie a vlastnú identitu, rozhodne by ste nemali prehliadnuť službu https://www.sedicii.com/. Táto aplikácia si dáva do budúcnosti za cieľ vrátiť identitu ľudí do ich vlastných rúk. S jej pomocou by ste mali zistiť, ktoré firmy, portály a aplikácie disponujú vašimi údajmi. Následne by ste mali možnosť požiadať o úpravu či definitívne odstránenie týchto informácií. Držíme im palce, no je nám jasné, že k tomu cieľu vedie ešte dlhá cesta.

Cestovateľské okienko do Istanbulu 🙂

Do Istanbulu sme išli krátko po útokoch na Paríž, kedy sa špekulovalo o tom, že sa podobné útoky chystajú aj v Istanbule. 6 speakerov dokonca odrieklo zo strachu svoju účasť. Ostatní, ktorí sa konferencie zúčastnili, dávali svoj postoj najavo aj pomocou hashtagu #notafraid.

V hoteli, kde sa konala konferencia, boli prísne kontroly ako na letisku a po celom meste kopec policajtov. Cítili sme sa celkom bezpečne. Okrem konferencie sme si užili aj krásy mesta a rozhodne odporúčam pridať ho na zoznam destinácií, ktoré sa oplatí vidieť (i keď, úprimne, žiť by som tam nechcela ;)).

istasnbul

istanbul3

istanbul2