Zlé jazyky tvrdia, že blogovanie v roku 2025 je mimo asi ako nafukovací bazén na Gerlachovskom štíte – môžete ho tam vyniesť, ale… prečo by ste to robili? V tomto článku sa pozrieme na to, aký význam má blogovanie dnes a ako k nemu pristupovať, aby ste si zabezpečili čítanosť. 

Pôvodný článok ešte v roku 2016 napísal Michal Holaň a ja vám dnes sprostredkujem jeho aktualizovanú verziu obohatenú o nové poznatky.

Nie, blogovanie nie je mŕtve a aj dnes majú blogeri, blogerky a ich tvorba svoje opodstatnenie. Za posledných 9 rokov sa však zmenil prístup k blogovaniu a aj spôsob, akým sa blogy dostávajú k svojim čitateľom; máme tu fenomén sociálnych sietí či možnosť podporiť šírenie blogu aj nejakým tým eurom.

Čo sa zmenilo od roku 2016? 

Ľudia „blogujú“ prostredníctvom newslettrov

Najhorúcejšou formou „blogovania“ dneška je písanie newslettrov. V nich sa tvorcovia delia o svoje myšlienky, pocity aj know-how. Medzi známejších e-mail marketingových blogerov, ktorí sa zameriavajú prevažne na oblasť marketingu a ich newslettre sú zvyčajne plné zaujímavých insightov, môžeme jednoznačne označiť Mareka Šulika s jeho Marš či Jakuba Ptačina a jeho občasník.

Určite však poznáte aj ďalšie newslettre, ako ten od Arnolda Schwarzeneggra či od The Atlantic.

Nie, ani newsletter nie je mŕtvy, práve naopak. Pokiaľ šírite smerom k svojím odberateľom relevantný obsah v správnom čase a s pridanou hodnotou (teda obsah, ktorý ich nejako obohatí), máte vyhrané.

Prečítajte si sériu článkov našej partnerskej agentúry YNK media o mýtoch v e-mail marketingu:

Ľudia „blogujú“ aj prostredníctvom podcastov

V dobe, kedy ľudia menej čítajú a radšej počúvajú (napríklad v autobuse cestou do práce alebo pri vykladaní riadu z umývačky), sú podcasty horúcou platformou pre čokoľvek, napríklad aj pre blogovanie. Je preto pochopiteľné, že sa niektorí blogeri presunuli od písaného slova k tvorbe audiovizuálneho obsahu, podcastom. 

Typickým príkladom blogera – podcastera je Michal Truban. Ten v roku 2023 prešiel od klasického písaného obsahu k tvorbe podcastov, kde s hosťami z rôznych oblastí preberá súčasné témy.

Ľudia „blogujú“ na sociálnych sieťach

Je to tak – od rána do večera sme hypnotizovaní svietiacimi obrazovkami telefónov. Raz lipneme na vtipných videách bez hlbšieho zmyslu, inokedy sa však začítame do príspevku obľúbeného riaditeľa marketingového oddelenia banky na LinkedIne. Zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi by sme tieto statusy čítali na blogu známeho denníka či vlastnej webstránke, dnes tieto statusy sťaby blogy scrollujeme na LinkedIne či na Facebooku.

S podobnou formou blogovania sa spája aj niekoľko výhod. Pokiaľ „blogujete“ na sociálnych sieťach, otvárajú sa vám široké možnosti propagácie vašich príspevkov pomocou boostingu (pokiaľ máte založenú stránku alebo firemný profil).

Niektoré best practices o blogovaní však ani rokmi nestrácajú na svojom opodstatnení a mali by ste sa ich držať pri blogovaní aj dnes.

Ako blogovať v roku 2025

1. Vyberte si tému, ktorú máte radi a ktorej rozumiete

Ak ste milovníkom koní, asi nemá význam písať o motorových kosačkách a akumulátorových krovinorezoch (ibaže by ste museli, za úplatu). Rovnako písanie politických komentárov odporúčam prenechať niekomu, kto má v politike prehľad a je na to aj dostatočný masochista. 

Píšte preto o téme, ktorú naozaj milujete a ktorej rozumiete, špecializujte sa na konkrétnu úzku tému a buďte v nej odborníkom/čkou. Ak si vybudujete špecializovaný blog, postupne môžete svoj záber rozširovať.

2. Píšte kvalitné články postavené na relevantných zdrojoch

Aké jednoduché, však? Nemáte začo. 😀

Na internete je dnes množstvo dostupných návodov a tipov, ako zlepšiť kvalitu svojho písania. Napokon, píšete pre ľudí a ak budú vaše texty zmeskou hrubíc, monotónnych viet a hoaxov z piatej ruky, veľmi si nepomôžete. Minimálne Google vašu snahu neocení a v jeho očiach sa veľmi pravdepodobne stanete nedôveryhodným zdrojom.

Myslite tiež na to, že kvantita nerovná sa kvalite. Možno vás pohltí prvotné nadšenie a vy budete mať chuť každý deň chrliť niečo nové. Hneď v zárodku túto myšlienku zatrhnite – nie je to dobrý nápad. Píšte radšej k veci a striedmejšie; najlepšie bude, keď si stanovíte pravidelný dátum, kedy váš blog bude vychádzať.

A napokon – overujte si zdroje, z ktorých čerpáte informácie a buďte si istí, že ide o pravdivé a overené dáta. Nezabudnite (napr. v závere článku) tieto zdroje aj uviesť a v prípade, že citujete, náležite tento text označte úvodzovkami – kradnúť sa nepatrí.

Vo Visibility sme na tému písania napísali niekoľko užitočných článkov:

3. Blog založte na vlastnej doméne a hostingu

Či už sa rozhodnete pre tradičný spôsob blogovania, alebo sa inšpirujete trendom súčasnosti (pravidelný newsletter), mali by ste mať vlastnú doménu. Tá bude vašou značkou, priestorom, kde budete mať možnosť realizovať svoje pisateľské schopnosti/dávať priestor na odber pravidelného newslettra.

Newsletter Marš od marketéra Mareka Šulika

Príklad: Webová stránka Mareka Šulika je po navštívení primárne priestorom, kde ľudia môžu požiadať o odber jeho newslettra

A nezabudnite – ak píšete po slovensky pre slovenský trh, určite choďte do domény „.sk“. Ak po anglicky, berte doménu „.com“. Ak sa dá, vyhnite sa rôznym .biz, .info, .eu a pod. Nezabudnite tiež zvoliť čo najjednoduchší názov domény – vaše meno/meno vášho blogu/názov newslettra.

Websupport ponúka možnosť overiť si dostupnosť domény

Websupport ponúka možnosť overiť si dostupnosť domény a zakúpiť si ju za zvýhodnenú cenu

4. Blog si založte na WordPresse

Ide o najpopulárnejší a bezplatný open-source redakčný systém (CMS) slúžiaci na tvorbu webových stránok alebo blogov. Navyše, je kompatibilný s väčšinou hostingov a jeho implementácia je jednoduchá (v prípade Websupportu si ho dokonca dokážete automaticky inštalovať). 

Kde zoženiem WordPress? Pozrite si tento jednoduchý návod na inštaláciu WordPressu. Potrebujete poradiť či pomôcť? Pridajte sa na Facebooku do skupiny WordPress Slovensko, tam vám niekto rád poradí.

WordPress svojim používateľom umožňuje implementáciu šablón podľa výmyslu sveta – dôležité je však vždy myslieť aj na responzivitu daného dizajnu pre mobily. Širokou ponukou šablón od výmyslu sveta sú známe portály ako ThemeForest či Envato; niekoľko jednoduchých základných šablón má v ponuke aj WordPress.

ThemeForest ponúka veľké množstvo dostupných šablón v rôznych cenových hladinách a podľa témy

ThemeForest ponúka veľké množstvo dostupných šablón v rôznych cenových hladinách a podľa témy

Svoj web môžete upravovať aj prostredníctvom pluginov, ktoré vašu stránku obohatia o množstvo ďalších funkcionalít – a to bez znalosti programovania. Pri ich inštalácii by ste však mali byť obozretní, príliš veľké množstvo pluginov môže spomaliť vašu stránku; po ich implementácii by ste tiež nemali zabudnúť na ich pravidelnú aktualizáciu, aby ste si zabezpečili ich správne fungovanie.

Tieto pluginy sa vám môžu zísť:

  • RankMath – vďaka tomuto pluginu si zabezpečíte pokročilejšiu SEO optimalizáciu pre viditeľnosť vo vyhľadávačoch.
  • Jetpack – jeden plugin s množstvom prvkov (napr. bezpečnosť a rýchlosť webu).
  • Solid Security – pre bezpečnosť.
  • MailerLite – na zber e-mailových kontaktov a odosielanie newslettrov.
  • Podlove Podcast Publisher – umožňuje jednoduchú publikáciu zvukových nahrávok/podcastov.
  • Feeds for YouTube – plugin pre zobrazovanie videí z YouTube feedu.
  • Presto Player – priame vkladanie videí na web.
  • Akismet – proti komentárovému spamu (vo WordPresse je defaultne nainštalovaný, stačí ho len aktivovať).
  • Contact form 7 – na tvorbu jednoduchých kontaktných formulárov.

5. Zbierajte e-mailové adresy návštevníkov

Či už sa rozhodnete blogovať prostredníctvom pravidelných newslettrov, alebo sa vydáte tradičnou cestou na webe, mať dobrovoľne poskytnutý e-mailový kontakt na relevantného návštevníka vašej stránky, je poklad. 

Pokiaľ sa rozhodnete urobiť z vašej domény zberné miesto na e-mailové kontakty, malo by ísť o jednoduchú landing page, ktorá nebude návštevníka zbytočne rozptyľovať a privedie ho zdarne do cieľa → zanechať svoju e-mailovú adresu, najlepšie s menom a priezviskom (v prípade, že sa rozhodnete newslettre personalizovať). 

Ak má byť váš web priestorom na uverejňovanie článkov či iného typu obsahu (napr. videí, podcastov), e-mail marketing bude rovnako vaším priateľom. Prostredníctvom neho totiž môžete návštevníka kedykoľvek informovať o nových článkoch, videách, e-bookoch a podobne. 

V súvislosti s e-mail marketingom vás možno bude zaujímať:

Takto zbierame e-mailové kontakty my vo Visibility – v článkoch Takto zbierame e-mailové kontakty my vo Visibility – v pätičke webu Takto zbierame e-mailové kontakty my vo Visibility – pop-up formulármi

Takto zbierame e-mailové kontakty my vo Visibility – v článkoch, v pätičke webu, ale aj pop-up formulármi

6. Pozor na obrázky, ktoré používate

V súčasnosti existuje množstvo fotobaniek, ktoré poskytujú rozličné fotografie a obrázky zadarmo – niekoľko z nich sme zhrnuli v článku Fotobanky zadarmo: 10 najlepších zdrojov pre kvalitné obrázky. Pokiaľ vám nevadí zaplatiť si mesačne niekoľko eur, využiť môžete aj platené fotobanky ako Envato, iStock či AdobeStock.

Pomôcť si môžete aj generovaním obrázkov prostredníctvom umelej inteligencie, na čo však budete potrebovať aj dostatok času a trpezlivosti. Podstatné je dať si záležať na tvorbe promptu, od ktorého bude závisieť aj samotný výsledok. My vo Visibility máme najlepšie skúsenosti s Midjourney a DALL-E, v oboch prípadoch však ide o platené nástroje. 

7. Myslite od začiatku na SEO

Google má rád články, ktoré majú radi ľudia. Píšte pre ľudí, píšte kvalitne a snažte sa ľuďom pomáhať či prinášať zaujímavé informácie. Na SEO by ste mali myslieť už od prvého článku. V prípade WordPressu vám dobre poslúžia pluginy ako RankMath, Yoast SEO či SEOPress.

Kolega Jožko Jurík zhrnul všetky dôležité informácie na túto tému vo výbornom článku Ako pripraviť web na blogovanie?.

8. Podpisujte sa a dajte svojmu blogu tvár

Anonymné články pôsobia neosobne a menej dôveryhodne, zatiaľ čo meno a fotka pridávajú vášmu obsahu ľudský rozmer. Ak ste teda doteraz blogovali bez toho, aby ste sa podpisovali, je načase odhodiť Harryho neviditeľný plášť a ukázať, kto sa skrýva za vašimi slovami. 

Práve vaše meno a tvár by mali byť vašou značkou, pretože v konečnom dôsledku neblogujete len o témach, ale aj o sebe. Ľudia si radi spájajú obsah s konkrétnou osobou – buduje to dôveru a vytvára pocit autenticity.

Druhým dôvodom, prečo by ste sa mali priznávať k svojmu dielu je to, že tak ulahodíte Googlu. Viac na túto tému sa dozviete v článku E-A-T, YMYL a prospešnosť webu: Ako Google určuje kvalitu webu a jeho obsahu?.

Dôležité je v blogu uvádzať aj meno autora/ky Medajlón autorky na blogu Visibility

Dôležité je okrem mena autora/ky uvádzať aj dátum publikovania článku, môžete tiež pridať aj informácie o sebe

  9. Socializujte sa

Vytvorte si profily na sociálnych sieťach; na základe typu obsahu, ktorý tvoríte, by ste sa mali rozhodnúť, ktorá platforma je pre vás najprínosnejšia:

  • Ak je váš typ obsahu užšie a biznisovo profilovaný, nemali by ste sa vyhnúť LinkedInu.
  • Ak sa venujete aj tvorbe vizuálneho obsahu, vhodný je Instagram (must-have) či TikTok (najmä pri tvorbe pre mladšie cieľové skupiny).

Kombinujte obsah tak, aby malo zmysel sledovať vás na viacerých médiách a motivujte ľudí, aby vás tam nasledovali.

Nezabudnite tiež sledovať trendy na sociálnych sieťach – vývojári neustále prichádzajú s rôznymi vylepšeniami, ktoré tvorcom zjednodušujú (a občas aj ničia) život. Pre novinky nemusíte chodiť ďaleko, naša social media manažérka Aďka prichádza každý mesiac so svojím výberom noviniek, ktoré by mali zaujímať každého social media manažéra alebo tvorcu obsahu.

10. Nebojte sa outsourcovať

Je prirodzené, že nemôžete byť odborníkom na všetko – veď by vám vybuchla hlava a s výsledkom by ste v konečnom dôsledku asi aj tak neboli spokojní. Sústreďte sa na to, čo vám ide najlepšie – ak pokulhávate v grafike, mali by ste osloviť grafika. Na Facebooku je niekoľko skupín, kde zaručene nájdete niekoho, kto vám pomôže; skúsiť môžete skupinu Grafici, DizajneriSK či Marketéri, kde vám ľudia z fachu niekoho odporučia.

11. Plánujte

Máte veľa nápadov? Usporiadajte si ich. Či si ich budete zapisovať do Excelu, Google Sheetu alebo jedného z nástrojov na plánovanie obsahu na sociálne siete, je len na vás. Získate tak prehľad nad tým, čo ste už uverejnili, ktorý oceníte najmä v budúcnosti.

Viac užitočných rád nájdete v článku od kolegyne Márie Prokop Redakčný kalendár: Ako plánovať obsah na web.

12. Začnite

A posledná rada na záver – odhoďte strach a predsudky a začnite s blogovaním. Je len na vás, akou cestou sa vyberiete. Možno raz váš obsah niekomu zmení život. 🙂