Prečo ľudia rušia odber vášho newslettra? Toto sú najčastejšie dôvody
Ak sa venujete pravidelnej tvorbe newslettra, viete čo to obnáša. Stávate sa copywriterom, grafikom a e-mail marketingovým špecialistom v jednom. Newsletter by mal byť totiž tip-top nielen po textovej stránke, ale mal by aj lahodiť oku a prinášať odberateľovi pridanú hodnotu, vďaka ktorej si e-mail od vás otvorí aj nabudúce.
Čo však robiť vtedy, ak vaši odberatelia hromadne opúšťajú vašu databázu? Spísali sme vám v tomto článku najčastejšie chyby, ktorých sa (možno) dopúšťate.
1. Odosielate ho príliš často
Akí sú nevďační! Poviete si azda niekedy pri pohľade na dashboard, ktorý hlási čím ďalej tým vyšší unsubscribe rate. Ľudia na to môžu mať rôzne dôvody – podľa dát dostupných na webe Mailchimpu, až 46 % ľudí opúšťa databázu kvôli vysokému počtu prijímaných e-mailov.
Zdroj: https://mailchimp.com/resources/email-unsubscribe-rate/
Ak máte potrebu svojim odberateľom povedať o každej novinke vo vašej firme hneď potom, ako sa stane, stopneme vás hneď na začiatku myšlienky. Vašich klientov totiž môžete takýmto spôsobom hneď odradiť, a to bez ohľadu na to, či ste jeho lovebrandom, alebo iba značkou, o ktorú sa občas obtrie. Takýto príbeh sa zväčša uberá iba jedným smerom. K tlačidlu unsubscribe.
Viac ako na kvantitu by ste sa mali sústrediť na kvalitu; zamyslite sa nad tým, čo skutočne zaujíma vašich odberateľov. Vytvorte si jednoduchý content plán, vďaka ktorému budete mať všetky plánované témy pre komunikáciu prehľadne zoradené a v určitom časovom horizonte.
Zdroj: https://memes.getyarn.io/yarn-clip/516bc431-1ae3-4ccd-b945-6d7d422ee63f/gif
Ako často odosielať newsletter?
Ideálna frekvencia odosielania závisí od viacerých faktorov, ako je charakter vášho podnikania, ponúkané služby či témy, ktoré chcete prostredníctvom newslettrov komunikovať. Vo všeobecnosti sa však odporúča odosielanie aspoň 1 newslettra mesačne, pričom by ste svojich odberateľov nemali obťažovať častejšie ako 2x do týždňa. I tu sa však bavíme o intenzívnej periodicite odosielania, ktorá nemusí byť vhodná pre všetky typy kontaktov.
2. Odosielate každému všetko (nesegmentujete)
Pokiaľ ste firmou, ktorá pokrýva kancelárskymi potrebami okrem B2C segmentu aj B2B zákazníkov, asi nebude úplne dávať zmysel oslovovanie týchto klientov B2C newslettrom propagujúcim bežné zľavy na aktovky a školské potreby.
Rovnako, ak ste spoločnosťou pôsobiacou na viacerých zahraničných trhoch, vaša databáza je (alebo by mala byť) rozdelená podľa jednotlivých jazykových mutácií.
Segmentácia prináša niekoľko výhod; okrem toho, že lepšie reflektuje záujmy, potreby a preferencie konkrétnych skupín príjemcov, vyznačuje sa aj vyšším percentom otvorení a preklikov.
Ako vieme segmentovať?
Rozdeľovanie kontaktov môže prebiehať na základe rôznych kritérií, najčastejšie ide o segmentáciu na základe demografických, geografických a behaviorálnych kritérií. Pokročilejšie formy segmentácie sa opierajú o preferencie a záujmy odberateľov a ich úroveň angažovanosti v rámci nákupného procesu.
3. Produkujete vizuálny balast
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, ako váš newsletter vizuálne pôsobí na vašich odberateľov? Nepoužívate priveľa farieb, nepodporované fonty či kvantum obrázkov? Newslettre si vyžadujú vyššiu pozornosť, najmä, pokiaľ ide o kompatibilitu s e-mailovými providermi, ako sú Gmail, Outlook či Apple Mail.
Pri tvorbe newslettrov by ste mali myslieť na to, že vaši odberatelia pravdepodobne používajú jednu z týchto služieb; každá z nich môže prinášať určité obmedzenia, najmä čo sa týka zobrazovania vašich newslettrov.
Na čo si dať pozor?
Obľúbenou činnosťou Gmailu aj Apple Mailu je prepínanie denného a nočného režimu. To znamená, že vy si síce zvolíte ako podkladovú farbu newslettra bielu, avšak Gmail ju môže, pokiaľ má zariadenie nastavený dark mode, zobrazovať ako čiernu. Mali by ste na to myslieť aj pri tvorbe newslettra a počítať s tým, že môže dôjsť aj k určitým grafickým nezrovnalostiam. V tom prípade sa odporúčame riadiť heslom „v jednoduchosti je krása“ a s farbami v rámci newslettra neexperimentovať.
Dark mode môže výrazne ovplyvniť vizualitu vášho newslettra
Rovnaký postup je vhodné zvoliť aj v prípade výberu fontu. Neimportujte vlastné fonty, ani nevoľte v rámci toolu nič zložité. Pohorieť totiž môžete opäť pri zobrazovaní newslettra v rámci e-mailového providera; väčšina z nich totiž podporuje iba základné fonty, ako sú Arial, Helvetica, Times New Roman a pod.
Dôležité je myslieť aj na responzivitu vašich newslettrov. Odhaduje sa, že až 60 % používateľov kontroluje svoju e-mailovú schránku práve prostredníctvom mobilu. Väčšina toolov na tvorbu a správu e-mailových kampaní (ako Mailchimp, Mailerlite či Ecomail) automaticky počíta v rámci svojich editorov s tvorbou responzívneho dizajnu; pozor by ste si mali dať najmä vtedy, ak newsletter skladáte svojpomocne, pomocou HTML.
4. Neprinášate svojim odberateľom pridanú hodnotu
Viete, prečo sa ľudia prihlasujú na odber vášho newslettra? Pravdepodobne ste im niečo sľúbili – napríklad pravidelný prísun zaujímavých informácií, know-how či zľavové kódy. Ak sa ľudia hromadne odhlasujú z vášho newslettra, je možné, že majú pocit, že tento svoj sľub nenapĺňate.
Prinášať pridanú hodnotu odberateľom v newslettroch je kľúčové, pretože práve ona odlišuje kvalitný obsah od bežného reklamného spamu; hodnotný obsah posilňuje dôveru a lojalitu, čím prispieva k dlhodobému budovaniu vzťahu medzi značkou a jej publikom. Odberatelia oceňujú, ak sú newslettre nositeľmi užitočných informácií, exkluzívnych tipov a rád, ktoré môžu skutočne využiť v každodennom živote či v rámci svojej profesie. Pokiaľ ste e-shopom, najväčšiu radosť svojim odberateľom určite urobíte zľavovým kódom na nákup.
Ak potenciálnym odberateľom sľubujete pravidelný prísun marketingových trendov, mali by ste to plniť
Ako zaujať svojich odberateľov?
Každý odoslaný newsletter by mal byť nositeľom zaujímavej myšlienky. Ak nie je dostatočne zaujímavá, pokúste sa ju atraktívne zaobaliť. Komunikujte najväčšie benefity produktu/služby a buďte struční.
5. Vaša databáza je plná botov
Ak vám v rámci e-mailovej databázy denne pribúda stovka nových odberateľov (a nie ste slovenským e-shop lídrom), pravdepodobne sa potýkate s problémom zvaným „boty“.
Ide o formu kybernetického útoku, pri ktorom automatizované „zlé“ boty zaplavujú odberné formuláre na registráciu e-mailov spamovými prihláškami na odber newslettra. Cieľom týchto útokov je zväčša snaha o poškodenie kvality vašej e-mailovej databázy.
Výsledkom takéhoto konania môže byť znížená doručiteľnosť e-mailov (teda vaše newslettre končia ako bounced alebo v spame) či poškodenie vašej reputácie ako odosielateľa.
Ako sa brániť pred inváziou botov?
Samozrejmosťou by malo byť nastavenie double-opt in a implementácia CAPTCHA v rámci odberného formuláru. Vďaka týmto krokom dokážete odfiltrovať pofidérne kontakty a nechať ich „stáť pred dverami“. Tieto kontakty sa tak nestanú súčasťou vašej e-mailovej databázy.
Ak máte pochybnosti o tom, či sú vaše kontakty v databáze relevantné, odporúčame vám tieto kontakty verifikovať, napríklad prostredníctvom toolov ako je MailerCheck, ktorý dokáže zanalyzovať kompletnú e-mailovú databázu a „oddeliť zrno od pliev“.