E-mail marketing: 12 mýtov, ktorým by ste nemali veriť (časť 2)
Pri slove e-mail marketing sa mnohým pretáčajú oči ako Alastorovi Moodymu vo filme Harry Potter. Je to aj preto, že o ňom koluje mnoho mýtov. Raz o nich možno vydáme knihu, no dovtedy si môžete čítať náš 3-dielny seriál. Postupne si v ňom berieme na paškál dvanásť z nich, aby sme vám ukázali, že aj tento marketingový kanál má potenciál.
Ak si aj vy myslíte, že e-mail marketing je strata času a e-maily nikto nečíta, tak hoďte jedným očkom na prvú časť nášho seriálu o mýtoch. A tým druhým môžete pokračovať v čítaní tohto článku.
Mýtus 5: E-mail marketing zaberá veľa času
Tie časy, kedy ste museli hodiny pidlikať jeden e-mail a následne ho manuálne poslať každému z 1500+ kontaktov, sú preč. Našťastie. Dnes viete v e-mailových nástrojoch poslať jednu kampaň na skupinu kontaktov naraz, vďaka čomu viete byť pri e-mail marketingu oveľa efektívnejší.
Uveďme si príklad. Hermiona sa na vašom webe prihlási na odber newslettra a vy jej chcete na privítanie poslať zľavový kód. V e-mailovom nástroji ste si predtým vytvorili uvítací e-mail a nastavili automatizáciu. Tá sa postará o to, že Hermiona (a aj ďalší ľudia po nej) dostane mail v správnom čase bez toho, aby ste vy museli pohnúť prstom.
Nehovoriac o tom, že aj umelá inteligencia (AI) vie zefektívniť vaše kampane a procesy. Existujú nástroje, ktoré na začiatku nastavíte a oni potom autonómne vytvárajú kampane a vyberajú produkty z vášho e-shopu pre zákazníkov na základe predošlých nákupov. Dobré, nie?
Mimochodom, čas venovaný e-mail marketingu viete skrátiť aj tým, že ho zveríte do rúk externých odborníkov. 😉
Mýtus 6: Existuje univerzálny deň a čas, kedy posielať e-maily
Ee, neexistuje. To dokazujú aj analýzy od nástrojov na e-mail marketing. Napríklad podľa dát od MailerLite sa najviac e-mailov v roku 2022 otváralo medzi 11:00 a 12:00 alebo od 18:00 do 19:00.
Najvyššiu mieru otvorenia do dvoch hodín od odoslania mali e-maily vo štvrtok, tesne za nimi bol pondelok. Zistenia od Moosend zas ukázali ako najefektívnejší čas medzi 8:00 a 9:00. Ako najlepší deň na odosielanie e-mailov bol štvrtok, utorok bol druhý.
Optimálny čas na odosielanie e-mailov sa líši v závislosti od rôznych faktorov, ako je odvetvie, cieľová skupina alebo aj časové pásmo. Ak by sme vám mali dať jedno všeobecné odporúčanie na základe našich skúseností, bolo by to: posielajte e-maily v dni, kedy zákazníci najviac nakupujú, a voľte čas tesne predtým.
Zároveň si vždy otestujte rôzne dni a časy odosielania, aby ste zistili, čo je pre vaše publikum najlepšie. Neviete, ako začať? Najskôr skúste všeobecné odporúčania pre vaše odvetvie. Postupne testujte aj ďalšie dni a časy, aby ste zistili, ktorý vám najlepšie funguje.
Mýtus 7: Zvýšenie frekvencie e-mailov automaticky odradí ľudí
Posielanie príliš veľkého počtu e-mailov bude odberateľov obťažovať a vyústi to do odhlásenia sa z odberu. Tiež si to myslíte? Je síce pravda, že posielať tri maily denne by bolo asi priveľa, ale posielať viac e-mailov nemusí byť na škodu.
Spoločnosť GetResponse analyzovala 7 miliárd e-mailov (wow!), ktoré sa poslali cez jej platformu v roku 2022. Najviac marketérov posielalo 1 newsletter týždenne, čo malo slušnú mieru prekliknutia (CTR) a tiež vysokú mieru odhlásenia. Najvyššia CTR (3,64 %) a najnižšia miera odhlásenia (1,77 %) bola pri 8 newsletteroch týždenne.
To ale neznamená, že by ste mali tiež posielať 8 e-mailov týždenne. Frekvencia závisí od viacerých faktorov, akými sú napríklad oblasť vášho pôsobenia, produkty/služby alebo vaše publikum. Dôležitú úlohu zohráva aj obsah.
Ak dokážete publiku posielať niečo, čo ho zaujíma a prinesie mu hodnotu, zvýšená frekvencia nemusí automaticky viesť k tomu, že sa ľudia budú húfne odhlasovať z odberu. Ako v prípade dňa a času odosielania, aj tu platí, že si frekvenciu vašich e-mailov vždy otestujte.
Naopak, ak posielate e-maily len občas, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že prídete o odberateľov, ktorí sú reálne pripravení nakupovať. A že vám budú venovať menej pozornosti a nebudú si vás pamätať.
Mýtus 8: Jeden e-mail pre všetkých stačí
Myslíte, že by sa váš starý otec potešil informácii o tom, že má nejaký e-shop v akcii epilátory? Alebo že by sa Harry Potter potešil akcii na krmivo pre mačky, keď má sovu? Žiadni dvaja ľudia z vášho e-mailového zoznamu nemajú rovnaké potreby a požiadavky.
Napriek tomu mnohé značky posielajú rovnaký e-mail všetkým kontaktom na zozname. Nebuďte ako oni. Segmentujte svoj zoznam. Čím viac si na tom dáte záležať, tým lepšie budú vaše e-maily cielené.
Existuje veľa kritérií, na základe ktorých môžete segmentovať svoje publikum – demografia, záujmy, preferencie, predchádzajúce nákupy a podobne. Pri klientoch z oblasti e-commerce sa nám osvedčila napríklad segmentácia na základe kategórií produktov. Pri klientovi, ktorý pôsobí vo financiách, zas dáva zmysel kategorizácia publika z hľadiska ponúkaných služieb.
Teraz viete aj to, že e-mail marketing viete robiť efektívne, že sa oplatí testovať deň a čas odosielania e-mailov, že viac e-mailov môže byť pre vás prínosom a že segmentácia publika vám pomôže posielať relevantný obsah.