Ak ste už čítali naše predošlé dva diely, možno ste tento článok otvorili s obavou, že tu zas vytiahneme Harryho Pottera (ak teda nepatríte k skalným fanúšikom). Preto sme sa rozhodli, že v tomto poslednom dieli ho vynecháme a celkom vecne vám naservírujeme posledné štyri mýty, ktorými je e-mail marketing opradený. A ak ste jedným zo skalných fanúšikov, neodchádzajte sklamaní. Ukážeme vám, že keď sa oslobodíte od mýtov, môžete robiť vlastné čáry-máry.

Vrelo vám tiež odporúčame prečítať si prvú aj druhú časť seriálu o e-mail marketingu. 

Mýtus 9: Kúpiť si zoznam e-mailových adries je dobrý nápad

Toto nerobte. Nikdy. Hoci sa to môže zdať ako jednoduchý spôsob na oslovenie širšieho publika, v skutočnosti to môže byť cesta do marketingového pekla

Ak si kúpite zoznam kontaktov, je pravdepodobné, že si ho:

  1. Kúpili aj ďalšie firmy, 
  2. ľudia na tomto zozname dostávajú kopec nevyžiadaných správ, ktoré nahlasujú ako spam,
  3. kontakty z tohto zoznamu sú nerelevantné, takže efekt kampaní je minimálny.  

Okrem toho porušujete GDPR (Všeobecné nariadenie o ochrane údajov). Spracúvať osobné údaje môžete len vtedy, keď človek vyjadrí súhlas s ich spracovaním alebo bude splnená niektorá z ďalších podmienok.

via GIPHY

Oveľa efektívnejšie (a etickejšie) je vytvoriť si vlastný zoznam e-mailových adries organicky, aj keď to trvá dlhšie. Nielenže splníte právne predpisy, ale aj posilníte reputáciu svojej značky a budete si budovať vzťah so zákazníkmi. Ako ukázal prieskum od firmy Adobe, budovanie vzťahu je kľúčové. Až 71 % ľudí nakupuje viac od značky, ktorej dôveruje

Mýtus 10: Predmet musí byť vždy krátky

Predmet je prvá vec, ktorú príjemca uvidí po tom, ako mu pristane váš e-mail v schránke. Presvedčivý a relevantný predmet môže výrazne zvýšiť mieru otvorenia. Aj preto sa mu venuje veľa pozornosti a vedú polemiky o jeho dĺžke.

MailChimp napríklad odporúča dĺžku maximálne 9 slov a 60 znakov. Podľa analýzy od spoločnosti AWeber mali predmety e-mailov v priemere 44 znakov

Analýza viac ako 9 miliónov e-mailov od spoločnosti Return Path ukázala, že aj dlhší predmet vie byť účinný. Predmety s dĺžkou 61 až 70 znakov mali priemernú čítanosť 17 %najvyššiu zo všetkých dĺžok.

Dajte si pozor na to, aby dĺžka nešla na úkor významu a zrozumiteľnosti. Ak je predmet taký krátky, že čitateľ nevie, o čom e-mail je, stráca účinnosť. Ako v prípade ideálneho dňa odoslania e-mailu platí, že je najlepšie si to otestovať. 

Spravte A/B test na rôzne dĺžky predmetov, či už podľa počtu slov, alebo znakov, a zistite, ktorá varianta fungovala lepšie. Pomôže vám to zároveň objaviť slová a frázy, ktoré fungujú na vašich odberateľov, čo môže viesť k väčšiemu počtu otvorení, kliknutí a konverzií v rámci kampane.

Mýtus 11: Responzívny dizajn netreba

Myslíte si, že vám stačí vytvoriť newsletter, ktorý vyzerá dobre pri zobrazení v počítači? Ajaj. Podľa prieskumu od HubSpot si 41 % ľudí pozrie e-maily v mobilných zariadeniach, za ktorými nasledujú počítače (39 %).

E-maily, ktoré nie sú navrhnuté responzívne, môžu byť náročné na navigáciu v mobilných zariadeniach. Text môže byť príliš malý na to, aby sa dal prečítať. Odkazy môžu byť príliš blízko pri sebe, aby sa na ne dalo presne ťuknúť. Obrázky nemusia vyzerať dobre a bannery nemusia byť čitateľné

Zlé používateľské prostredie môže viesť k tomu, že príjemcovia rýchlo vymažú váš newsletter alebo sa odhlásia z vášho zoznamu. Naopak, ak zabezpečíte, aby vaše e-maily vyzerali dobre na všetkých zariadeniach, zvýšite pravdepodobnosť, že si ich príjemcovia prečítajú, kliknú na odkazy a vykonajú požadovanú akciu.

via GIPHY

Mýtus 12: Neaktívni odberatelia sú záťaž

Je síce pravda, že je dôležité mať zoznam aktívnych odberateľov, ale to neznamená, že by ste sa mali ponáhľať s odstraňovaním tých neaktívnych. Títo ľudia v určitom okamihu prejavili záujem napríklad o zľavový kód alebo iný benefit, ktorý ste im ponúkli. Niektorí z nich potrebujú len malé postrčenie, aby sa prebudili.

Namiesto ich odstraňovania vyskúšajte kampaň na opätovné zapojenie. Tá by mohla zahŕňať zaslanie personalizovaného e-mailu so špeciálnou ponukou alebo hodnotným obsahom. Ak nevyjdú ani 2 – 3 pokusy o ich prebudenie, vtedy je na mieste ich odstrániť.

Gratulujeme! Práve ste sa prelúskali všetkými 12 mýtmi. Odteraz sa môžete usmievať popod fúz, keď vám bude niekto tvrdiť napríklad to, že e-mail marketing je strata času alebo že by ste si mali kúpiť zoznam e-mailových adries. 😏

A kde nestačia zbúrané mýty a potrebujete viac, tam pomôžeme my. Sme partnermi viacerých e-mailových nástrojov vrátane MailerLite a Samba. Ako kreatívna agentúra vytvoríme tučný obsah a vizualitu, avšak, vždy sa v prvom rade budeme opierať o dáta.