E-mail marketing si vyslúžil asi takú reputáciu ako Veď-Viete-Kto vo filme Harry Potter. Majitelia firiem sa mu často vyhýbajú alebo ho podceňujú. No my sa usmievame popod fúz, lebo vieme, že to tak nie je. A práve tieto mýty nás inšpirovali k tomu, aby sme vytvorili 3-dielny seriál. V ňom sa postupne pozrieme na dvanásť z nich a ukážeme vám, že sa s týmto nástrojom dá pekne čarovať. Navyše s takým ROI, z ktorému sa nejednému marketérovi vie zatočiť hlava. 

Mýtus 1: E-mail marketing je strata času

Keby sme dostali euro zakaždým, keď toto počujeme, tak už by mal každý z tímu aspoň jeden zlatý zub. Fakt, nesmejte sa. Popularita tohto tvrdenia zrejme pramení z toho, že e-mailový marketing nefunguje vždy. Často je to ale spôsobené nesprávne nastavenou stratégiou, nie kanálom. 

V roku 2022 využívalo e-mail viac ako 4,2 miliárd ľudí na celom svete a v roku 2025 by to malo byť takmer 4,6 miliárd. Tieto čísla ukazujú, že e-mail marketing je príležitosť, ktorú by ste ako značka nemali zahadzovať. Bez ohľadu na veľkosť vašej firmy máte možnosť osloviť zákazníkov v podstate 24 hodín denne, 365 dní v roku. 

Keď vám e-mail marketing nefunguje, spravte si audit svojich cieľov, kampaní, zoznamov odberateľov, obsahu a dokonca aj dní a časov, kedy posielate e-maily zákazníkom. Problém môže byť v tom, že ľuďom posielate e-maily v čase, kedy sú ponorení do práce alebo zhadzujú nadbytočné kilá vo fitku.

via GIPHY

Mýtus 2: E-maily nikto nečíta

E-mail marketing nemá zmysel, pretože ľudia aj tak neotvárajú e-maily a len sa im kopia v schránke. Tiež zdieľate tento názor? No dobre. Nevieme odkontrolovať, či si príjemca reálne prečítal celý e-mail, ktorý mu vaša firma poslala. 

To, že si chce prečítať, ale naznačuje otvárateľnosť (miera otvorenia) e-mailov. Znamená to, koľko percent ľudí, ktorým ste e-mail poslali, ho aj otvorilo. Dobrá miera otvorenia je približne 17 až 28 %, pričom tieto čísla sa líšia v závislosti od odvetvia.

Platforma pre e-mail marketing MailerLite analyzovala v roku 2022 údaje z viac ako milión kampaní zo 40 000 účtov. Priemerná miera otvorenia e-mailov bola 37,65 % vo všetkých odvetviach, ktoré boli do tejto analýzy zahrnuté. Viete si predstaviť takmer 38 % klikateľnosť na vaše search alebo bannerové kampane? Sen, čo?

Pokiaľ vaše e-maily otvára len zopár percent odberateľov, opäť pátrajte po možnej príčine. Možno váš predmet nevie zaujať ľudí, možno je problémom nízka doručiteľnosť a možno si vaše e-maily párkrát prečítali a zistili, že ich obsah až tak nezaujíma. Príčinou ale môže byť aj to, že vašu databázu neozdravujete a neprečisťujete pravidelne, čo skresľuje výsledky úspešnosti newslettera.

Ak by sme mali vybrať pozitívny príklad z vlastnej praxe, tak tu je niekoľko kampaní pre klienta pôsobiaceho v segmente krabičkovej diéty. Otvárateľnosť je pri relatívne malej databáze zvyčajne okolo 38 %, no vidíte, že vie prekonať aj hranicu 50 %.

Aká je miera otvorenia e-mailov

Mýtus 3: E-mail marketing nezarába

Pravdou je, že tento kanál dokáže mať jednu z najvyšších návratností investícií (ROI). Celosvetový prieskum z roku 2020 ukázal, že za každý dolár investovaný do e-mail marketingu zarobili značky 36 dolárov. Čo sa týka odvetví, návratnosť investícií bola najvyššia v maloobchode, elektronickom obchode a spotrebnom tovare, a to 45 dolárov na jeden vynaložený dolár. Chcete ešte niečo? 🙂

Ak vám e-mail marketing neprináša takú návratnosť investícií, ako ste očakávali, možno je čas prepracovať stratégiu. Personalizácia je, rovnako ako využitie umelej inteligencie (AI), horúcim trendom v e-mailových kampaniach.

Keď už sme spomenuli AI, tak tu je jeden príklad z našej praxe za všetky drobné. Doslova. Predstavte si, že ste malý e-shop a nemáte rozpočet na drahšie performance kampane. Necháte sa ukecať na autonómny e-mail marketing a zistíte, že sa vám konštantne zdvihli tržby v priemere o 38 %, čo pre menšie e-shopy znamená existenčnú výhru. V tomto konkrétnom príklade vidíte, že len z e-mailov sme dokázali v jednom mesiaci vďaka AI zarobiť viac ako 5000 eur za mesiac.

Aká vysoká je návratnosť investícií v email marketingu

Mýtus 4: Odhlásenie z odberu = zlý marketing

Chápeme, že vidieť niekoho odhlásiť sa z odberu newslettera je asi tak potešujúce ako dostať škaredý štrikovaný sveter (spomeňte si na Rona Weasleyho). Pravdou však je, že odhlásenie nie je vždy zlým znamením.

Je bežné, že niektorí odberatelia vašich e-mailov po čase stratia záujem. Povedzme, že ste obchod s vybavením pre outdoorové športy. Zákazník si u vás kúpi sveter (samozrejme, pekný) a spacák. Po čase sa odhlási z odberu newslettera, pretože je spokojný s vybavením, ktoré má. Nič nové nepotrebuje, a teda nechce vedieť o akciách a novinkách. To ale neznamená, že v budúcnosti u vás už nenakúpi.

Priemerná miera odhlásenia zvyčajne býva pod dvomi percentami, v závislosti od odvetvia. Ak je u vás toto číslo vyššie, pátrajte po možných príčinách. Tými môžu byť napríklad frekvencia posielania e-mailov, chýbajúca alebo nesprávne nastavená segmentácia publika či kúpená databáza kontaktov (toto naozaj neodporúčame). 

via GIPHY

E-mail marketing vie byť silná zbraň každého marketéra. So správne nastavenou stratégiou má vysokú návratnosť investície a vašej značke dokáže zarobiť peniaze. Ešte stále sa tvárite skepticky? Možno vás presvedčí časť 2 seriálu o e-mail marketingových mýtoch, kde si vezmeme na paškál ďalšie štyri z nich.