Kedy investovať do SEO a kedy do PPC?
V širokom svete online marketingu môže byť náročné určiť, ako rozdeliť marketingový rozpočet medzi optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) a reklamu platenú za kliknutie (PPC).
Primárnym cieľom je dosiahnuť čo najväčšiu návratnosť investícií, prilákať veľký počet návštevníkov či potenciálnych zákazníkov, no zohľadniť treba aj rôzne kľúčové ukazovatele.
Záleží od viacerých faktorov, do ktorej z aktivít investovať, no vo všeobecnosti je odpoveď jasná: investovať sa oplatí do oboch zároveň.
Rozdiely medzi SEO a PPC
SEO a PPC sú dva najúčinnejšie spôsoby, ako zvýšiť návštevnosť a konverzie na vašej webovej stránke. Fungujú však veľmi odlišným spôsobom. Poďme sa spoločne pozrieť, ako.
SEO (search engine optimization)
SEO – skratka pre optimalizáciu pre vyhľadávače je proces zlepšovania viditeľnosti webových stránok vo výsledkoch vyhľadávania. pre vyhľadávače, ako je napríklad Google. Keďže väčšina online interakcií začína práve vyhľadávaním, optimalizácia je nesmierne dôležitá.
SEO zahŕňa napr.:
- technické úpravy webstránky,
- vytváranie kvalitného obsahu,
- získavanie spätných odkazov (linkbuilding) zo spoľahlivých a relevantných zdrojov, ktoré napomáhajú zlepšovať autoritu a dôveryhodnosť daného webu.
Efektívna SEO stratégia tak umožňuje webovým stránkam dosiahnuť vyššie pozície vo výsledkoch vyhľadávania, čo vedie k vyššej návštevnosti a konverznej miere.

Ukážka SERP-u s organickými výsledkami
V konkurenčnom online prostredí je SEO nevyhnutným nástrojom pre každú firmu či značku, ktorá chce byť viditeľná a úspešná na internete. Takže, či už ste malá lokálna firma, alebo veľký korporát, investovanie času a zdrojov do SEO je kľúčom pre úspešnosť v online priestore.
PPC (pay-per-click)
Na druhej strane PPC je typ reklamy, ktorá sa zobrazuje cieleným používateľom po celom internete, a za ktorú inzerent platí iba v prípade, pokiaľ na ňu používateľ klikne.
Existuje viacero typov PPC reklamy, ako napr.:
- search reklama, ktorá sa zobrazí nad organickými výsledkami pri vyhľadávaní,
- alebo shopping reklama, ktorá je napojená na e-shop a automaticky ponúka dostupné výrobky.
Medzi najväčšie výhody PPC reklamy určite patrí sila, ktorou dokáže zvýšiť návštevnosť webu a takisto počet konverzií, a rýchlosť, ktorou dokáže tieto výsledky priniesť.
Za tieto výsledky vďačí najmä presnému zameraniu na zvolenú kategóriu používateľov podľa vybraných kritérií.
PPC reklamy sa najčastejšie viažu na celý ekosystém Googlu, teda vyhľadávač, partnerské weby, YouTube videá, Gmail, na Meta platformy ako Facebook a Instagram a takisto na menej rozšírené, ale za to viacej špecifické platformy, ako Bing alebo LinkedIn.
PPC reklamu väčšinou dokážeme spoznať na základe „sponsored“ tagu, ktorý sa pri nej nachádza:

Ukážka SERP-u s platenými výsledkami
V skratke povedané, SEO a PPC majú odlišné výhody, no často sa používajú súbežne ako súčasť komplexnej digitálno-marketingovej stratégie. To, či uprednostníte jedno pred druhým, závisí od vašich obchodných cieľov, rozpočtu a tolerancie rizika.
Kedy uprednostniť SEO pred PPC?
Ak sa zameriavate na dlhodobý rast či silu značky, uprednostnenie SEO pred PPC môže byť rozumnou stratégiou. Cieľom SEO je organické zlepšenie pozícií vo vyhľadávaní prostredníctvom on-page a off-page faktorov. Hoci môže trvať dlhší čas, kým uvidíte významné výsledky, SEO ponúka vyššiu návratnosť investícií, pretože neplatíte za každé kliknutie alebo impresiu.
Nákladová efektívnosť
PPC kampane si vyžadujú nepretržité financovanie, či už jednotlivých kampaní, tak aj PPC špecialistov, ktorí ich spravujú. Každý klik je spoplatnený a reklamné náklady sa môžu rýchlo nakopiť, najmä v konkurenčných odvetviach s vysokými cenami za kliknutie (CPC).
Na druhej strane, SEO začína dôkladným auditom webovej stránky, ktorý identifikuje oblasti na zlepšenie a vytvára základ pre budúcu stratégiu. Po audite nasleduje proces optimalizácie a tvorba hodnotného obsahu. Tieto aktivity môžu vyžadovať investície do interných alebo externých zdrojov, ako sú SEO špecialisti, web developeri či copywriteri.
Oproti PPC, SEO môže priniesť udržateľný rast organického trafficu a viditeľnosti bez potreby pokračujúcich výdavkov. Vytvorený obsah a získané spätné odkazy ostávajú dlhodobo hodnotné, čo prispieva k lepšej pozícii vo vyhľadávačoch a vyššej návštevnosti či konverzií stránky, čo v konečnom dôsledku znamená, že SEO je nákladovo veľmi efektívne riešenie.
Dobre optimalizovaný web umiestňujúci sa na popredných priečkach vám vie naďalej generovať vysokokvalitnú návštevnosť pomerne zadarmo. Okrem iného, dobre optimalizovaný web dokáže dopomôcť k nižšej cene za preklik pri platených reklamách.
Investícia do SEO môže byť zaujímavá tiež pre malé alebo začínajúce nekomerčné podniky, ktoré majú obmedzené finančné prostriedky a nemôžu si, naopak, dovoliť veľké a nákladné marketingové kampane. Touto formou môžu v online svete dostať svoju značku do povedomia ľudí bez toho, aby prerobili svoje peniaze.
Zasiahnite relevantnejšie publikum
SEO vám pomáha osloviť publikum, ktoré už hľadá jednotlivé druhy produktov alebo služieb, ktoré ponúkate. Títo návštevníci majú tendenciu konvertovať vo vyššej miere, pretože vás proaktívne vyhľadali.
PPC vám, naopak, umožňuje zacieliť na potenciálnych zákazníkov na základe atribútov, ako je lokalita alebo záujmy, ktorí však môžu byť menej náchylní k nákupu práve u vás.
Budovanie dôvery a autority
Vysoké pozície vo vyhľadávaní signalizujú návštevníkom, že vaša stránka je dôveryhodnou autoritou v danej oblasti. Často to u používateľov vzbudzuje dôveru a zvyšuje konverzie. V prípade PPC reklám táto definícia, naopak, úplne neplatí.
Hoci PPC reklama má svoje opodstatnené miesto v mnohých marketingových stratégiách, pri budovaní dlhodobého a udržateľného plánu rastu by malo byť prioritou SEO.
Zamietnutie či obmedzenie
Ako je už známe, pri PPC reklamách sa môžete často stretnúť s rôznymi obmedzeniami či zamietnutiami v rámci možností zobrazovania reklám. Reklamy môžu byť obmedzené alebo zamietnuté z mnohých dôvodov, no nie vždy sa ich podarí vyriešiť.
S týmto problémom sa môžete stretnúť najmä pri weboch, ktoré obsahujú napr. zbrane, nože, alkohol, hazardné hry, zdravotnú starostlivosť a pod. V tomto bode sa opäť otvárajú dvere pre SEO, prostredníctvom ktorého môžete tieto dané produkty, služby alebo všeobecne segmenty organicky pretlačiť do povedomia ľudí alebo potenciálnych zákazníkov.
Kedy je, naopak, PPC účinnejšie ako SEO?
V niektorých prípadoch je však investícia do PPC reklamy oveľa rozumnejšou voľbou ako investícia do SEO.
Ak potrebujete výsledky vidieť čo najskôr
PPC kampane sú oveľa lepším nástrojom v prípade, ak potrebujete vidieť želané výsledky čo najskôr. Aj pri kvalitne nastavenej SEO stratégii môže trvať celé mesiace, pokým začne generovať návštevnosť webu, pričom kvalitne nastavené PPC kampane fungujú prakticky okamžite od momentu ich spustenia. Toto je jedna z najväčších výhod PPC kampaní oproti SEO.
Časovo ohraničené ponuky
Časovo ohraničené ponuky, ako napríklad Black Friday, sú špecifické najmä tým, že trvajú len určitú dobu, napríklad iba počas jedného víkendu v roku. V týchto prípadoch je využitie PPC výborným krokom.
S PPC kampaňami si dokážete nastaviť reklamy a ich viditeľnosť iba na želané obdobie. Napríklad dokážete spustiť Black Friday kampaň, ktorá sa automaticky vypne po skončení týchto zliav.
Ideálne pre vysoko konkurenčné odvetvia
Pokiaľ sa vaša spoločnosť nachádza vo vysoko konkurenčnom prostredí, vytvorenie a pravidelné udržiavanie kvalitnej SEO stratégie je veľmi náročný cieľ. Je to najmä kvôli faktu, že väčší hráči majú zvyčajne oveľa väčšie rozpočty na SEO, pomocou ktorých si dokážu vyladiť svoju SEO stratégiu tak, aby im priniesla prvé miesto medzi veľkou konkurenciou.
PPC reklamy fungujú ako ekvalizér, ktorý nehľadí len na výšku rozpočtu pri zobrazovaní reklám. Pomocou PPC sa na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania dokážu zobraziť aj menšie firmy, pretože sa hľadí aj na iné faktory, ako napríklad relevanciu reklamy voči vyhľadávaciemu dopytu či vstupnej stránky.
Uvedenie novej webovej stránky alebo produktu na trh
V prípade, ak ste práve uviedli na trh nový produkt alebo novú webovú stránku, z pohľadu SEO môže trvať dlhší čas, kým stránka získa autoritu a zobrazí sa na vyšších priečkach v SERP-e.
PPC dokáže poskytnúť oveľa rýchlejšiu odozvu, pretože pri reklamách sa neberie do úvahy autorita webovej stránky, ale relevancia a kvalita reklamy. Znamená to, že zatiaľ čo pri SEO sa proces pri webovej stránke meria na týždne, mesiace či roky, PPC reklama dokáže používateľov získať prakticky okamžite.
Remarketing
Pomocou PPC kampaní dokážete zacieliť používateľov, ktorí si napríklad prezerali váš web alebo inak interagovali s vašou značkou, ale nevykonali želanú akciu. Tento typ reklám sa nazýva remarketing a jeho hlavným cieľom je dostať týchto používateľov znovu na webstránku a vykonať požadovanú akciu, či už sa jedná o nákup, alebo čokoľvek iné.
Obsahom týchto remarketingových reklám môže byť napríklad grafika vášho produktu, ale takisto to môžu byť aj napríklad výrobky, ktoré si daný človek vložil na webe do košíka, ale nenakúpil. Táto metóda sa nazýva dynamický remarketing.
Dáta, dáta a ďalšie dáta
Dnes by sa mali všetky marketingové stratégie a ciele nastavovať podľa dát. Správne nastavené PPC kampane sú zlatým dolom pre rôzne druhy dát, od základných, napr. geografických dát vašich zákazníkov, až po pokročilé dáta, ako napríklad efektívnosť určitých kľúčových slov, ďalej kvalitu web stránky, na ktorú sa zákazníci prostredníctvom PPC reklám dostanú a v neposlednom rade takisto efektívnosť samotnej PPC kampane.
Následnej analýze dát sa medze nekladú, pričom je možné na základe nich z jednotlivých kampaní prijímať rozhodnutia naprieč celou marketingovou stratégiou.
PPC kampane týmto spôsobom dokážu pomôcť aj pri zostavovaní SEO stratégie, a to najmä tým, že na základe kampaní vedia určiť, ktoré kľúčové slová sa najviac viažu na váš produkt alebo službu a teda, ktoré budú efektívne využité vo vašej SEO stratégii.
Rozpočtová kontrola a jednoduchšia škálovateľnosť
PPC kampane slúžia takisto ako flexibilný nástroj, pomocou ktorého je jednoduché alokovať rozpočet a škálovať jednotlivé kampane. Nie je žiaden problém upraviť denné alebo mesačné využívanie rozpočtu na základe výkonu jednotlivých kampaní. SEO, pričom stále legitímna a dobrá stratégia, nad rozpočtom nemá takúto priamu kontrolu.
S PPC máte plnú kontrolu nad tým, ako sa vaša reklama zobrazí a čo bude jej obsahom. Na základe tohto dokážete vytvoriť viacero typov reklám pre rôzne typy vašich zákazníkov, aby ste zvýšili pravdepodobnosť želanej akcie používateľa.
Lepšie metódy cielenia nových, potenciálnych zákazníkov
Pri PPC reklame existujú viaceré typy a metódy zacielenia nových, potenciálnych zákazníkov. Reklamy môžu byť cielené podľa pohlavia, veku, lokality, záujmov alebo napríklad na základe toho, čo ľudia radi vyhľadávajú online. Tieto metódy sú efektívne pri získavaní nových zákazníkov.
Do čoho teda investovať? Do SEO či do PPC?
Určite si neustále kladiete otázku: Do čoho teda investovať? Nemôžeme jasne vylúčiť ani jednu z možností, nakoľko každý projekt je individuálny, avšak základom je mať dobré SEO a od toho sa odrážať ďalej.
V prípade, že máte projekt krátkodobého charakteru (Black Friday, časovo limitované ponuky, sezónne produkty a pod.), určite je dobré zapojiť práve PPC reklamu na ich posilnenie a lepšie zviditeľnenie. Z hľadiska dlhodobého rastu a zárobku, ako bolo už raz spomenuté, je ideálne investovať ako do SEO, tak aj do PPC zároveň a tak nastaviť komplexnú a fungujúcu stratégiu.