Tento týždeň sa pozrieme na prehliadač, ktorý nepotrebuje servery, Pinpoint od Foursquare, novinky Google Cardboard a veľké jubileum WhatsApp.

„Torrentový“ prehliadač Project Maelstrom je v beta verzii

Internet, ktorý na svoj chod nepotrebuje fyzické servery tak, ako ich chápeme dnes. To je v skratke predstava, ktorú razí spoločnosť Bittorrent cez prehliadač Maelstrom.

Obsah, ktorý sa v ňom zobrazuje, teoreticky nemusí pochádzať výhradne zo zdrojového servera. Jeho časť (či dokonca kompletné stránky) môže do vášho počítača putovať priamo z iných strojov používateľov zapojených do siete.

Celé to funguje ako spomínaný torrent. Jednotlivé počítače nesú vždy časť dát, ktoré si od nich sťahujete, v prehliadači sa zložia do jedného celku a časť z nich na oplátku poskytnete na stiahnutie vy. Tak vzniká decentralizovaná sieť nezávislá na dostupnosti jedného konkrétneho bodu.

Pinpoint: Reklamy s podporou big data od Foursquare

Foursquare vie, kde sme, čo máme radi a ide na tom konečne vo veľkom zarábať. Zadávateľom reklamy sľubuje dáta v rozsahu, ktorý zďaleka nekončí len pri aktuálnej pozícii. Zhrnutím viacerých štatistík im ponúka pohľad priamo do našich hláv.

Zjednodušene: Ak niekto za posledného polroka bol 40× v jednej čínskej reštaurácii, asi má tú kuchyňu rád, dobre tam varia a nemá to tam ďaleko. A to je len jeden z tisícky možných scenárov využitia dát, ktorými disponujú.

Foursquare do novej platformy ráta analytický tool aj publisherov reklamy na rôznych platformách. Jednoducho všetko v jednom, ostáva nasadnúť a nechať sa viezť.

Google rozširuje projekt Cardboard

Keď začínal Google Cardboard (=virtuálna realita v kartóne), smiali sme sa. Google to ale predsa len myslí vážne. Okrem toho, že Cardboard skutočne funguje (overené!), dočkal sa teraz akejsi štandardizácie.

Okrem aktualizovaného SDK a guidelines pre vývojárov aplikácií to znamená aj posun pre výrobcov kartónového hardvéru. Tí môžu Googlom určený dizajn okuliarov upravovať podľa seba a na základe úpravy im Google vytvorí nastavovací QR kód pre telefón, aby obraz vždy vyzeral dobre.

WhatsApp má 800 miliónov používateľov

WhatsAppu nestačí byť veľký. Extrémne veľký má stále aj prírastok používateľov. Minulý týždeň jeho CEO oznámil dosiahnutie méty 800 miliónov aktívnych používateľov za mesiac. A to je veľké.

Veľké, hlavne keď si uvedomíme, ako sa na WhatsApp registruje. Áno, telefónnym číslom, a tak veľká databáza telefónnych čísel je na nezaplatenie. Vo Facebooku (ktorý WhatsApp kúpil) musia mať radosť.

Facebooku (ktorý vlastní napríklad aj Instagram) sa podarilo sprivatizovať veľkú časť online života značnej časti populácie. Nie je príjemné konštatovať to, ale v súčasnosti v tomto odvetví nemá konkurenta.