Snaha získavať a udržiavať si skvelých ľudí je základ firemného úspechu. Nášmu tímu vďačíme za to, kde ako agentúra dnes sme.

Preto sa ich snažíme viesť nielen k lepším výkonom, ale predovšetkým k tomu, aby boli u nás vo Visibility spokojní a šťastní. Sme presvedčení, že ľudí sa dá motivovať aj inak ako len cez peniaze. Tento článok som pôvodne napísala pred 2 rokmi. Keďže sa odvtedy niektoré veci zmenili, rozhodla som sa ho aktualizovať.

U nás motivujeme Visiľudí prostredníctvom týchto aktivít:

1. Podpora kreativity cez zmenu prostredia

Rutina je najväčší nepriateľ kreativity. Preto poskytujeme našim ľuďom viacero možností, ako zmeniť prostredie:

  1. Homeoffice – každý zamestnanec má nárok na čerpanie jedného homeofficu za týždeň. V prípade, že Visičlovek dochádza z väčšej diaľky, je možnosť čerpať aj viac homeofficov. Pracovať z domu je príjemnou zmenou. Ja osobne ho využívam aj vtedy, keď potrebujem písať článok či robiť iné veci, na ktoré sa chcem sústrediť, a v open office plnom kolegov to nejde.
  2. Chillout zóna – slúži pre ľudí, ktorým je príjemnejšie pracovať v tulivaku ako za kancelárskym stolom.
  3. Práca z parku či kaviarne – ak niekomu homeoffice a chillout zóna nestačia, môže si zobrať notebook a ísť pracovať do parku alebo kaviarne.
  4. Pravidelné stretnutia tímov mimo kancelárie – každý tím (SEO tím, PPC tím, copy tím,…) sa raz za mesiac vyberie na pivko alebo na obed a preberá, aké projekty kto rieši a ako mu ostatní kolegovia môžu pomôcť. Tiež sa bavia o novinkách v online marketingu.
  5. Tento rok sme s partnerskými agentúrami z Nemecka, Holandska a Švédska (a ďalších agentúr združených v Everywhere network) začali riešiť zahraničný výmenný program. Myšlienka je taká, že ľudia budú môcť pracovať 2 týždne alebo mesiac z partnerskej agentúry. Náplň práce bude rovnaká ako v domovskej agentúre. V hosťovskej agentúre však dostane človek svojho kamoša, ktorý mu ukáže, ako to tam chodí. Je to skvelá príležitosť nielen na zmenu prostredia, ale aj na spoznanie fungovania zahraničnej agentúry. Projekt je zatiaľ len v plienkach, pevne však veríme, že už začiatkom budúceho roka sa uskutočnia prvé výmenné pobyty :).

2. Work-life balance

Šťastní zamestnanci sú dobrí zamestnanci. Šťastím vás, samozrejme, môže napĺňať aj vaša práca. Ak ju však správne nevyvážite aktivitami v súkromnom živote, tak vám dosť pravdepodobne hrozí vyhorenie.

Preto u nás neuznávame nadčasy. Samozrejme, že občas treba zamakať, odpísať klientovi večer o desiatej alebo cez víkend. V zásade však máme 8-hodinový pracovný deň a toho sa držíme.

Tento balans tiež pomáha našim zamestnancom udržať možnosť flexibilnej pracovnej doby. Potrebujete si niečo vybaviť, ísť skorej po deti, vybehnúť na tréning? Alebo nie ste ranné vtáča a radšej prídete do práce na desiatu? Žiadny problém. V rámci našich pravidiel máme pracovný čas od 10:00 do 15:00. Zvyšné hodiny si každý môže odrobiť podľa vlastného uváženia.

3. Extra dovolenka

Pre udržanie psychickej pohody a zabezpečenie toho, aby ľudom z práce „nepreplo”, je dôležité ich od nej sem-tam na dlhšiu dobu odtrhnúť. Preto u nás zamestnanci dostávajú každý 3. rok 5 dní platenej dovolenky navyše.

4. Chceme, aby ľudia robili, čo ich baví

Jediným spoľahlivým spôsobom, ako dosiahnuť motiváciu, je povzbudzovať ľudí, aby robili na veciach, ktoré ich bavia a na ktorých im záleží, s ľuďmi, ktorých majú radi a na ktorých im záleží. Žiadne skratky neexistujú  (citát z knihy Práce na dálku).

Do maximálnej možnej miery sa snažíme ľuďom dávať slobodu pri ich rozhodovaní. Pokiaľ niekto nechce robiť na projekte, či už z etických dôvodov, alebo z presvedčenia, tak nemusí. Stalo sa, že sme odmietli pracovať pre niektorých politikov, lebo to odmietli všetci naši ľudia.

U nás je nielen zákazník, ale aj zamestnanec na prvom mieste. Preto ak je klient zlý, nechápe, čo pre neho robíme, stresuje našich ľudí, tak s ním spoluprácu ukončíme.

Ďalej organizujem polročné pohovory, kde s ľuďmi riešim, či ich práca baví a napĺňa. Rozhovor nie je ani tak o mojom feedbacku na nich, ako skôr o ich feedbacku na nás a zistení potrieb našich zamestnancov.

Viacerí kolegovia u nás tiež už využili možnosť presunu na inú pracovnú pozíciu v rámci firmy. Vrátane mňa, keď som z pôvodnej pozície SEO projektovej manažérky prešla na vedúcu kreatívneho oddelenia.

5. Možnosť ďalšieho rozvoja

Každý vo firme má možnosť prispievať na náš blog. Tým si buduje kredibilitu aj on sám ako odborník.

Tiež organizujeme rôzne vzdelávacie eventy. Akcie, kde môže prednášať každý jeden z našich zamestnancov, ktorý má o to záujem. Zlepšuje si tým svoj verejný prejav, sám sa tým učí a posúva.

Visitalk s účasťou 250 ľudí.

V rámci rozvoja máme tiež prepracovaný interný systém vzdelávania. Okrem účasti na rôznych konferenciách máme aj interné kurzy a školenia. Pokiaľ je u nás napríklad copywriter, ktorý by sa chcel naučiť základy kódovania, tak to zabezpečíme. Úspešne u nás prebehlo už množstvo takýchto kurzov, napríklad:

  • Výchova leadrov.
  • Pokročilé Google Analytics.
  • Základy HTML.
  • Ako brainstormovať.
  • Kreatívne kampane.
  • Ako písať kreatívne texty na sociálne siete.
  • Ako komunikovať s klientmi.
  • Obchod pre projektových manažérov.

Okrem toho má každý zamestnanec, ktorý je na fulltime, nárok na hodiny angličtiny alebo nemčiny, ktoré bývajú šesťkrát do mesiaca.

Novinkou v roku 2017 je, že sme každému z našich zamestnancov vypracovali individuálny rozvojový plán. V ňom má 2 – 3 oblasti, v ktorých by sa chcel za tento rok posunúť a zlepšiť. Ku každej oblasti je pridelený spôsob, akým sa to dosiahne (interné alebo externé školenie, certifikát, kniha,…). Aktuálne u nás prebiehajú pravidelné interné školenia, kde ľudia učia základy HTML, pokročilú analytiku či SEO.  Pre našich vedúcich tímov máme školenia s výbornou odborníčkou na reč tela Monikou Stehlíkovou. Sú nielen poučné, ale aj zábavné a vyzerá to tam napríklad aj takto. 🙂

6. Motivácia cez uznanie

Jednou z vecí, ktorá prirodzene dokáže ľudí namotivovať, je vyjadrenie uznania, pochvaly. To sa snažíme uplatňovať v každodennom prístupe ku kolegom. Vďaka celkovej snahe vytvoriť prostredie, kde si ľudia vedia vyjadriť pochvalu, sa u nás dočkáte uznania za dobrú prácu nielen od šéfa, ale často aj od kolegu.

Vyjadrením uznania je tiež titul Zamestnanec mesiaca. Pôvodne to vzniklo skôr ako vtip, tak trošku paródia na túto pozíciu. Výherca titulu získal „cennú odmenu“, ako napríklad lampión šťastia, zľavové kupóny do McDonnaldu, instantné rizoto v sáčku alebo inú vec, ktorú sme získali zadarmo k nákupu v Office depote ;).

Neskôr sme však zistili, že je to naozaj skvelý nástroj motivácie. A dnes zamestnanec získa odmenu 100 eur. Najkrajšie na tom je, že Zamestnanca mesiaca nominujú samotní kolegovia, ktorí napíšu svoj tip do dotazníka. Ak dostaneme počas mesiaca viac nominácii, tak až potom o Zamestnancovi mesiaca rozhodujem ja. Do dotazníka sa zapisuje nielen meno, ale aj dôvod, prečo by mal daný zamestnanec vyhrať. Ide o veľmi pekné pochvaly, a preto vždy po vyhlásení zamestnanca mesiaca posielam mail všetkým nominovaným, kde okopírujem, čo si na nich kolegovia vážia.

7. Motivácia cez súťaživosť

Povedzme si to na rovinu. Okrem pochvaly vie byť veľkým motivátorom aj výhra nad ostatnými. Pri snahe motivovať ľudí, aby písali články na blog, sme prišli na ďalší super titul „Autor mesiaca“. Získa ho ten, ktorého článok mal za uplynulý mesiac najvyššie skóre (kombinácia viacerých faktorov, ako je návštevnosť alebo social shares). Okrem nehynúcej slávy dostane autor mesiaca aj 50 eur.

Aktuálne tiež prebieha súťaž „Autor kvartálu“. Tu má zase najväčšiu šancu ten autor, ktorý napíše najviac článkov. Víťazom sa totiž stáva autor s najvyšším súčtom skóre za všetky články, ktoré napísal počas mesiacov jún, júl a august. Odmenou je deň dovolenky navyše.

8. Staráme sa o zdravie zamestnancov

A preto robíme pre podporu športovania a zdravého životného štýlu tieto aktivity:

  • Masáže raz za mesiac.
  • Máme saunu v kancelárii.
  • Každodenné rozcvičky. OK, uznávam, že to nie je úplne každý deň, ale pracujeme na tom. 🙂
  • Nákup ovocia do kancelárie.
  • Mali sme aj zdravý teambuilding, kde sme sa naučili napríklad aj to, ako správne v kancelárii sedieť.

rozcvicky

9. Naša firemná kultúra a teambuildingové aktivity

Od roku 2017 sme trošku zmenili prerozdelenie rozpočtu na teambuildingy. Každý z 5 tímov má svoj vlastný rozpočet na pol roka, ktorý môže minúť, ako uzná za vhodné. Členovia tímu môžu ísť na jeden väčší výlet alebo dve večere v Bratislave. Okrem toho máme 2 celofiremné teambuildingy do roka.

Takto nám bolo na babskom tímovom teambuildingu vo Viedni ;).

 

Približne každý tretí týždeň nám dvaja kolegovia pripravia mňamky raňajky. Posledné vyzerali takto :).

Aj firemnú kultúru uvádzame ako benefit. Sme veľmi pyšní na to, že napriek dosť rýchlemu nárastu (za 8 rokov z 3 ľudí na 55) sa nám podarilo udržať si kultúru. Dali sme dokopy ľudí, ktorí tvoria najlepší tím a na ktorých som najviac hrdá.