Koniec roka a blížiace sa sviatky sa nesú v znamení vianočných kampaní, vyhodnocovania uplynulého roka, v plánovaní cieľov na ten nasledujúci, a v neposlednom rade, v znamení darčekov.

Obdarovať klientov je dnes v biznise už bežnou praxou. To, že sa to patrí, vie každý správny obchodný partner. Latka sa však každým rokom posúva vyššie a vyššie a darovať klientovi diár či pero s potlačou sa dnes už nenosí.

Ak hľadáte vhodný darček pre klienta a neviete si poradiť, mám pre vás pár tipov. Nechajte sa inšpirovať!

Prečo je vianočný darček pre vašich klientov taký dôležitý?

Vianočný darček je poďakovaním za úspešnú spoluprácu. Zároveň chceme druhú stranu určite aj potešiť. Preto je dobré nájsť si čas a zamyslieť sa nad vhodným darčekom, jeho funkčnosťou, aby neskončil zabudnutý v zásuvke, no zároveň netreba zabúdať na štýl. 🙂

Každý darček pre obchodného partnera posilňuje váš vzťah, a najmä vtedy, keď je vidieť, že ste sa nad výberom zamysleli. Aj obchodný vzťah je predsa založený na dôvere, komunikácii, vzájomnej vďake a ocenení sa.

Aké sú výhody darčekov pre klientov?

  1. Upevňujú vzťahy s partnermi.
  2. Môžu vás odlíšiť od konkurencie.
  3. Pomôžete partnerom cítiť sa cennými.
  4. Svojim klientom dáte najavo, že si vážite vašu spoluprácu.
  5. Povzbudíte ich, aby v spolupráci pokračovali.
  6. Zvýšite svoju lojalitu.
  7. Zvýšite povedomie o svojej značke.

Aký zvoliť budget na darčeky?

Predtým, ako sa pustíte do výberu vianočných darčekov pre klienta, musíte si stanoviť budget, s ktorým môžete počítať. Zamyslite sa nad tým, koľko klientov chcete obdarovať a či dostane darček úplne každý. Následne si spravte zoznam klientov, ktorých budete obdarúvať.

Môže vám pomôcť rozdelenie si klientov na väčších a menších, a tomu prispôsobiť budget. Premyslite si, či všetci klienti dostanú rovnaký darček, alebo ich budete prispôsobovať na mieru. Takto zistíte, koľko môže maximálne stáť jeden darček. A nezabudnite si odkrojiť z budgetu na balenie a prípadnú dopravu.

Cena jedného darčeka sa môže vyšplhať veľmi vysoko, je to len na vás. Niekedy však stačí byť originálny a nezabúdať na to, že hlavné je, aby niesol silnú myšlienku. Vtedy môže byť tým najkrajším darčekom. Originalita klienta naozaj poteší. 

Firemné darčeky pre partnerov

Pokiaľ ide o rozdávanie darčekov v oblasti obchodného partnerstva, hrajte sa s pedantnosťou a pozornosťou. Namiesto toho, aby ste poslali klientom generický darček, obdarujte ich niečím, čo odráža vaše partnerstvo.

Ak bude očividné, že ste nad darčekom premýšľali, tým viac porastie ocenenie aj od vášho obchodného partnera.

Uistite sa, že máte predstavu o tom, čo sa vašim klientom páči a nepáči. V prípade, že zvolíte typ darčeka, ako je jedlo, pitie alebo má darček od vás špecifickú vôňu, preverte si jeho alergie. Ak neistota pretrváva, nebojte sa byť priamy a jednoducho sa opýtajte.

Či poznáte vášho klienta roky, alebo ste partnermi len niekoľko mesiacov, určite by ste už mali mať o ňom akú-takú predstavu. Čo má a nemá rád, aké má hobby, čomu sa venuje. Každý človek je jedinečný a má svoje špeciálne preferencie, záujmy a vášne. Nasledujúci zoznam obsahuje nápady, ktoré oslovia viac ľudí a dajú sa ľahko prispôsobiť každému jednotlivcovi. Koniec koncov, najlepšie darčeky sú tie, ktoré sa vyberajú s ohľadom na obdarovaného.

Aby sme neostali len pri teórii, poďme sa pozrieť na konkrétnejšie tipy.

Tipy na vianočné firemné darčeky pre klientov a partnerov

Niečo chutné pod jazyk

Ak má váš klient mlsný jazýček, môžete zvoliť výrobky od lokálnych výrobcov. Na Slovensku máme množstvo skutočne kvalitných značiek, ktoré boli dokonca ocenené v zahraničí. A povedzme si, koho by nepotešilo dobré jedlo?

Určite nič nepokazíte, ak siahnete po kvalitnom mede, orechoch, zdravšej alternatíve čokoládového masla, sušenom ovocí či kvalitnom džeme. Ak navyše toto jedlo pekne zabalíte alebo z neho vytvoríte darčekové krabičky, ideálny darček máte vymyslený.

Džemy od lokálnych výrobcov v drevenej krabičke Photo by Dmitry Mashkin on Unsplash

Výberové víno

Víno je reprezentatívny darček vhodný takmer na každú príležitosť. Pokiaľ chcete, aby vašich klientov víno skutočne potešilo, zamerajte sa na jeho kvalitu a uprednostnite ju pred vzhľadom fľaše či dokonca jej personalizáciou na etikete. To úplne stačí vyriešiť personalizovaným venovaním.

Kofeínová nádielka

Stretnutie s vaším klientom sa nezaobíde bez šálky dobrej kávy? V tom prípade sa obzrite po lokálnej pražiarni. Každý kávičkár vie, že dobrej kávy nikdy nie je dosť. Môžete ju zabaliť do kreatívneho balenia alebo na obal využiť váš brand.

Alebo naopak, sú vaši klienti druhý tábor a neodmietnu kvalitný zelený, ovocný či bylinkový čaj? Kvalitný sypaný čaj či dokonca pečený čajík je alternatíva, ktorá zaručene neskončí len v poličke a v peknom balení zároveň vyčarí úsmev na tvári.

Vianoce s grádmi

Elegantné balenie kvalitného korenia dodá Vianociam skutočné grády. V prípade, že máte vyšší budget, môžete ho nakombinovať napríklad s mlynčekom. Výrobcovia ponúkajú dokonca sadu korenia na prípravu vianočného vína.

Ak viete, že váš obchodný partner rád pečie, kedy je lepší čas na darovanie kvalitnej mletej cejlónskej škorice, vanilkového struku z Madagaskaru či tonka fazule? Takáto sada bude skutočným gastronomickým zážitkom. 🙂

Sada korenia a kávy zabalená do vianočného balenia

Voňavá vianočná atmosféra

Obchodné partnerky zaručene potešia ručne vyrábané mydlá. Môžete si vybrať z množstva slovenských handmade výrobcov. Nájdete ich v desiatkach farebných prevedení a vôní, ktoré ak náhodu netrafíte, si môžu kolegyne medzi sebou aj vymeniť. 😉 V spojení so sójovou sviečkou, ktoré sú u žien veľmi obľúbené, určite zabodujete. Sú oku lahodiace a dokážu navodiť tú správnu vianočnú atmosféru.

Ručne robené 4 mydlá Photo by Sincerely Media on Unsplash

Tip na záver

K darčeku pridajte aj kartičku s textom, v ktorom uvediete, čo si na vašej spolupráci vážite alebo za čo ste vďační vo vašom obchodnom vzťahu. Úprimná a zmysluplná vetička dodá vášmu darčeku dokonalú bodku na záver.

Najviac si však u klienta šplhnete, ak mu odovzdáte darček do vlastných rúk. Pri osobnom stretnutí môžete vidieť jeho reakciu a povedať mu, ako si vašu spoluprácu ceníte.