Tento pondelok o možnostiach snáď najviac uzavretého „internetu“ sveta, reklamnej sieti Facebooku a prísnejších podmienkach pre výrobcov Android smartfónov.

Kwangmyong, alias severokórejský „internet“

Vedeli ste, že v Severnej Kórei majú 3G mobilné pripojenie? Jedná sa ale skutočne len o technológiu, ani „3Gčko“ obyvateľov tejto krajiny nedostane ďalej, ako do Kwangmyong-u.

Kwangmyong je to, čo by vám v Severnej Kórei bolo naservírované ako internet. Podľa našich zvykov a obyčajov je to ale skôr intranet.

Na tejto sieti sa nachádza cca 1000-5000 stránok. Tento výdobytok modernej techniky zatiaľ videlo odhadom do 10 % obyvateľov. Sieť poskytuje niečo-ako vyhľadávač, niečo-ako spravodajstvo a dokonca aj niečo-ako e-mail.

Obrázok @fastcolabs.com

Severokórejská vláda prísne kontroluje, čo stránky obsahujú, a to až na úroveň ich kódu. Pochopiteľne, do poznámok by totiž programátori mohli zaniesť niečo protištátne…

Aj v tejto spoločnosti ale platí, že existuje niekoľko desiatok vyvolených, ktorí majú prístup do kompletného „vonkajšieho“ internetu. Týchto ľudí vláda špeciálne vyberá. Špeciálnou kategóriou sú aj vedci a študenti, ktorí môžu v záujme rozširovania vzdelania komunikovať s inými zahraničnými vedeckými inštitúciami.

Atlas – reklamná sieť Facebooku pre web mimo sociálnej siete

Pre Facebook nastal najvyšší čas začať zarábať na všetkých dátach, ktorými disponuje, aj mimo sociálnej siete. Reklamy založené na cielení z Facebooku sa tak začnú objavovať aj na weboch tretích strán.

Snímka

Je to zle alebo dobre? Vymeníte ďalší kúsok anonymity za to, že reklamy na weboch budú menej otravné a viac zaujímavé konkrétne pre vás? Ak nie, ostáva už len prestať FB používať…

FB sľubuje, že osobné údaje si nechá sám pre seba a v surovej forme ich neposkytne ani webu, ani zadávateľovi reklamy. Vlastným reklamným systémom zároveň posiela Facebook jeden veľký pozdrav do Googlu.

Google pritvrdzuje pravidlá Androidu

Android je známy ako otvorený systém so slobodnou licenciou. Tým je ale len do chvíle, kým ho je výrobca ochotný nasadiť bez všetkých služieb Googlu (vrátane aplikačného obchodu Play Store).

Ak chce ísť výrobca telefónov cestou „plného“ Google-powered Androidu, musí splniť určité podmienky. Podmienky, ktoré Google v novej verzii OS poriadne rozšíri.

Tak napríklad, v súčasnosti musia výrobcovia do zariadení s takýmto Androidom povinne inštalovať 9 Google aplikácii. Od Android L ich ale bude 20.

Ďalej Google definuje, kde majú byť aplikácie viditeľné – množstvo z nich musí byť hneď po zapnutí na hlavnej obrazovke. Chýbať tiež nesmie aktívny widget Google vyhľadávania.

Samozrejme, väčšinu aplikácii si užívateľ bude môcť povypínať či skryť z dohľadu, aj tak toho ale Google vyžaduje celkom dosť. A to určite nepoteší skalných priaznivcov open sourcu.