Viber ide zarábať, FBI rozložila internetových zlých chlapcov, Instagram potvrdil reklamy a Facebook vylepšil Graph Search. A možno nám aj zhoršuje náladu. Vysvetlíme v 15. Interwebz.

Komunikátor Viber hľadá cestičky k peniazom

Keď prevádzkujete komerčnú službu, ktorej kľúčovou vlastnosťou je to, že je zadarmo, časom začnete mať problém – ako na nej zarobiť. Mnoho firiem sa vydá cestou (ne)nápadnej reklamy, iné chcú platiacim ovečkám prihodiť nejaký ten bonus. Obľúbený komunikátor Viber sa vydal druhou cestou, ktorú vidí v stickers.

Stickers sú prerastené kreslené smajlíky, už ich asi poznáte z Facebooku. Niektoré sú generic, iné ale predstavujú maskota nejakej značky, celebritu či postavičku z kresleného filmu. A práve na „špeciálnych“ stickers sa chystá Viber zarábať. Ak teda budete cez Viber chcieť 11 ročnej sesternici poslať napríklad hlavu Justina Biebera, nebude to zadarmo.

Hodvábna cesta bola prerušená

Ale nie tá historická. Za hodvábnu cestu (v originále Silk Road) sa označovala aj stránka v šedej zóne internetu. Bolo to niečo ako Ebay, no s odlišným tovarom – na Silk Road sa predávali drogy, zbrane, nájomné vraždy, ženy… A hlavnou menou bol BitCoin.

Prečo všade minulý čas? Americkej FBI sa podarilo prísť až k zdroju – k zakladateľovi Silk Road. Na základe toho ho zatkli a celú službu zrušili. Okrem všetkých „používateľov“ Silk Roadu najviac utrpel práve BitCoin – nijakým spôsobom mu neprospelo spojenie s takouto kauzou. Zatknutý zakladateľ Silk Roadu naviac držal takmer 3% všetkých BitCoinov, ktoré budú kedy uvoľnené do obehu, a tie podľa FBI „budú znehodnotené.“

Instagram oficiálne oznámil reklamy

Spojenie foto-soc-siete a reklám som v tomto blogu už spomínal, teraz je to ale oficiálne. Vo feede sa začnú objavovať fotky a videá aj od značiek, ktoré nesledujete, ale zaplatili si to. Instagram sľubuje vysokokvalitný reklamný zážitok a vypočutie vášho názoru v prípade, že sa vám nejaká reklama nebude pozdávať.

Ľudia z Instagramu dodávajú, že je to len začiatok a v týchto vodách toho majú vymysleného ešte oveľa viac. Čo iného im v komerčnej sfére ostáva, že áno…

Facebook vylepšuje Graph Search

Ľudia, fotky, miesta, záujmy – tieto okruhy indexoval Facebookový Graph Search v dobe, keď ho táto sociálna sieť spustila. Teraz sa ale rozrastá. Ku všetkému spomenutému pridáva ešte aj obsah jednotlivých príspevkov, komentáre a check-iny.

Môžete si tak vyhľadať všetky príspevky, v ktorých sa spomína nejaké slovo alebo nechať si zobraziť všetko, čo bolo napísané na určitom mieste. Ešte viac ako kedykoľvek predtým vám tak odporúčam dať si pozor na nastavenie súkromia všetkého, čo na Facebook dávate. Neviete, kto a akým vyhľadávaním sa k tomu môže spätne, aj po rokoch, dostať…

Za zlú náladu možno môže Facebook

Nedávny výskum dokázal, že ľudia, ktorí sú priveľa na Facebooku, majú väčšie sklony k zlej nálade a k negatívnemu pocitu z vlastného života celkovo. Výskum prebiehal na študentoch amerických univerzít.

Jedným dychom ale dodáva, že do celého „procesu“ zlej nálady z Facebooku ale zasahuje viacero faktorov a že jeho výsledky netreba brať zas tak záväzne. Aj tu platí, že každý nástroj je len taký dobrý (či zlý), ako ho kto vie používať…

Dúfam, že čítanie tohto blogu každý pondelok naopak náladu zlepšuje. Ak áno, budem rád, ak si ju zlepšíte aj o týždeň.