Možno budete prekvapení, ako blízko máte napríklad k Markovi Zuckerbergovi. Ďalej sa pozrieme na novinky Twitteru, vylepšené funkcie pri FB videoreklamách a dôležitú zmenu pri vnímaní samojazdiacich áut americkými úradmi.

Od hocikoho na FB nás delí priemerne 3,57 kontaktu

Aká dlhá reťaz kontaktov by sa musela spojiť, aby sa vaša správa dostala povedzme k Barackovi Obamovi? Alebo k nejakému bankárovi zo Singapuru? Pastierovi oviec na Novom Zélande? V globálnom meradle by na to stačili ani nie 4 ľudia. Na linku uvidíte číslo konkrétne pre váš profil.

Ako je to možné? Povedzme, že máte 100 unikátnych priateľov z ktorých každý má ďalších 100 unikátnych priateľov. To nám dáva už v druhej úrovni dosah na 10 000 ľudí. V tretej úrovni sme na milióne. A tak ďalej, a tak podobne.

V znižovaní tohto priemerného čísla ďalej pomáhajú takzvané HUBy. To sú influenceri a celebrity, ktorých virtuálne „pozná“ veľké množstvo ľudí z viacerých kútov sveta naprieč rôznymi druhmi záujmov.

V dávnejších dobách (písaných listov a poštárov) platilo, že sa ku každému môžete „prepísať“ cez približne 6 kontaktov. Facebook za pár rokov svojej existencie teda dostal toto číslo skoro na polovicu.

Twitter sčasti opúšťa chronologický výpis nových príspevkov

Twitter sa chystá opäť trošku pofaceboočiť. Podobne ako FB chce do výpisu príspevkov vniesť trochu toho algoritmu. Spočiatku pôjde o voliteľnú záležitosť riadenú používateľom.

Budete si môcť vybrať profily, ktorých tweety vo výpise príspevkov dostanú prioritu. Tie sa logicky zaradia na úvod timeline. Medzi nimi potom už opäť zavládne chronologické poradie. Vaša timeline teda bude potom vyzerať takto:

  1. Najnovšie prioritné tweety.
  2. Staršie prioritné tweety.
  3. Najnovšie neprioritné tweety.
  4. Staršie neprioritné tweety.

Stratili ste sa? Vyskúšajte sami, uvidíte.

Facebook vylepšil videoreklamy

Prvou novinkou sú automatické titulky pri videoreklamách. Facebook zistil, že používatelia na otitulkované videá reagujú lepšie, ako na tie so zvukom, a tak chce zadávateľom reklamy pomôcť.

Túto funkciu poznáme napríklad z YouTubu. Osobne dúfam, že algoritmus rozoznávania reči bude fungovať lepšie ako tam. Automatické titulky v YouTube totiž aj anglickým textom niekedy spravia skôr medvediu službu.

Druhou novinkou je vylepšený reporting a nová možnosť účtovania reklamy. Takzvaný 100% in-view formát zaúčtuje pozretie reklamy v momente, keď sa zjaví na obrazovke celý príspevok (viac v gife).

Vylepšený reporting potom Facebook rieši cez partnera MOAT.

Americké úrady: Počítač môžeme považovať za šoféra

Pri samojazdiacich autách začína platiť, že väčšími problémami ako technológie sú byrokracia a zákony. V súčasnosti šoféra vozidla chápeme ako človeka za volantom a rozoznávame tiež majiteľa auta, čo nemusí byť tá istá osoba. Vždy ale ide o ľudí z mäsa a kostí.

Práve preto je veľká vec, keď sa nejaký americký úrad vyjadrí inak. Americký právny systém je postavený na autoritách a precedensoch. Google preto podobnému úradu napísal list s otázkou „kto alebo čo je to šofér?“ A  NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration) minulý týždeň odpovedala, že šoférom je…:

„…čokoľvek, čo v danej chvíli šoféruje.“

Vidíte to tam? Čokoľvek! Nie ktokoľvek. Je to o slovíčkach, ale to právo vždy je. A týmto vyhlásením úrad pripustil, že zo nemusí byť človek. Ale napríklad počítač….

Samozrejme ostáva doriešiť asi miliardu ďalších vyhlášok (základná je tá, kto nesie zodpovednosť za prípadné nehody samojazdiaceho auta), ale aj malé kroky sa počítajú.