Definícia

Pojem grafický dizajn označuje proces vizuálnej komunikácie, využívajúcej fotografiu, typografiu, ikonografiu alebo ilustráciu za účelom prezentovania informácií, myšlienok či emócií. Grafické prvky pritom zvyčajne spája s textom. 

Popis

Ide o proces, kedy profesionálni grafickí dizajnéri/ky vytvárajú vizuálny obsah na prezentáciu a komunikáciu želaného posolstva. Pri svojej práci používajú vizuálnu hierarchiu, rozloženie, typografiu a obrázky. Ich cieľom je logicky usporiadať jednotlivé komponenty tak, aby splnili požiadavky používateľov a ponúkli čo najlepší používateľský zážitok.

Grafický dizajn je jedným zo základných prvkov reklamnej komunikácie, bez ktorého by dnes marketing nefungoval. Takmer všetko, čo v reklamnej komunikácii vnímame zrakovým orgánom, môžeme označiť za grafický dizajn – či už sú to ilustrácie, fotografie, typografia či infografika. Dennodenne nás rôznou formou a pomocou rôznych nosičov ovplyvňuje v našich názoroch či nákupných rozhodnutiach. 

Grafický dizajn funguje v online aj offline svete a rovnako ako v digitálnej reklame, logách či na webových stránkach, ho nájdeme na billboardoch, plagátoch či polepoch. Jeho využitie sa však neobmedzuje len na reklamu, ale je súčinný tiež pri tvorbe novín, časopisov alebo kníh. Všetky tieto nosiče slúžia na vizualizáciu myšlienok a názorov, ktoré nemusia vždy predávať. 

Umenie grafického dizajnu je veľmi komplexné, podlieha trendom, spoločenskej situácii aj technickým inováciám a neustále sa mení. Aj preto je dobré zveriť grafickú prácu do rúk skúseným profesionálom. Takýchto ľudí nazývame grafický dizajnér/ka či grafik/čka, ktorí by mali mať prehľad v trendoch, mali by mať vizuálny vkus a vlastný názor. 

Vizuálnou komunikáciou dokážeme vzbudiť rôzne emócie. Preto by mal dizajnér/ka ovládať teóriu farieb, musí mať v oku to, ako jednotlivé prvky spolu ladia a aký tvoria celkový dojem. Pracuje so symetriou, vyvažuje použité prvky a rôznymi princípmi, napríklad zlatým rezom alebo tretinovým princípom.

Grafický dizajn sa čoraz viac spája s pojmom human-centered design. Označuje sa ním potreba toho, aby boli výstupy ako web stránky či aplikácie dizajnované priamo pre potreby používateľov. Snahou je, aby už pri prvotných prototypoch myslel dizajnér na to, čo používateľ potrebuje, kedy bude výsledný produkt používať a čo od neho očakáva. Už dávno nejde o to, aby bol dizajn iba pekný, ale hlavne, aby bol funkčný.