Farbou roka 2025 je Mocha Mousse! (Pantone Color Institute)
Ak pracujete ako grafický dizajnér či dizajnérka, určite sa každý rok tešíte na odhalenie farby roka, ktoré prináša Pantone Color Institute. Ako už viete z nadpisu, farbou roka 2025 sa stal odtieň PANTONE 17-1230 Mocha Mousse.
Mocha Mousse je jemný, teplý odtieň hnedastej farby s chromatickými tónmi, ktorý bol zvolený za farbu roka 2025. Táto farba vyžaruje eleganciu, nadčasovosť a komfort, pričom svojimi neutrálnymi tónmi pripomína hrejivý pocit domova. Mocha Mousse je symbolom stability a harmónie, dokonale spája prírodnú estetiku s modernými trendmi.
Farba roka 2025: Mocha Mousse
Hrejivý a prírodný tón Mocha Mousse je zasadený medzi jemnou hnedou a karamelovou. Tento odtieň prináša do moderného sveta pocit stability, komfortu a nadčasovej elegancie. Mocha Mousse odráža návrat k prírode a našu túžbu po zemitých a upokojujúcich farbách, ktoré podporujú harmóniu a vyváženosť.
Tento odtieň je ideálny pre dizajny, ktoré chcú pôsobiť útulne, dôveryhodne a sofistikovane, či už ide o interiérový dizajn, módu alebo branding. Farba roka 2025 odráža našu túžbu po upokojení a hľadaní rovnováhy v neustále sa meniacej dobe.
Pantone zdôrazňuje, že farba je ideálna na vytváranie dizajnov, ktoré sú príjemné na pohľad a vnášajú do prostredia teplo a pohodlie. Tento odtieň tiež reprezentuje vyváženosť medzi prírodnými a kultúrnymi trendmi, ktoré sa dnes stretávajú, čo má podľa odborníkov priaznivý vplyv na psychiku v našich každodenných životoch.
„Mocha Mousse sme zvolili pre jej schopnosť pôsobiť upokojujúco, no zároveň sofistikovane,“ uviedla viceprezidentka Pantone Color Institute. Tento odtieň sa stáva symbolom návratu k základom a hľadania vnútorného pokoja, ktorý je v dnešnej rýchlej dobe tak veľmi potrebný. Napriek tomu však pre mnohých môže hnedastý odtieň pripomínať aj smer, ktorým sa, ak sme úprimní, ako spoločnosť pomaly rútime.
Hnedé a béžové tóny v posledných rokoch zaplavili nielen kozmetický segment, ale aj všeobecné módne trendy, čím sa stali synonymom „bezpečného“ minimalizmu. Mocha Mousse tak pôsobí ako ďalší krok v tejto vlne neutrálnych farieb, ktoré síce ladia so všetkým, no zároveň vyvolávajú určitú uniformitu a vizuálnu únavu.
Napriek tomu Mocha Mousse ponúka dizajnérom možnosť vytvárať vizuálnu harmóniu a dodať projektom hrejivosť a nadčasovú eleganciu. Tento prírodný tón môže inšpirovať k návratu k jednoduchosti, no zároveň by nemal byť jedinou voľbou. V roku 2025 sa nechajme inšpirovať jeho jemnosťou, ale nezabúdajme na odvážnejšie a hravejšie farby, ktoré dokážu dodať dizajnom jedinečný charakter a sviežosť.
História farby roka
Prvú farbu roka uviedol Pantone Color Institute na začiatku milénia a stal sa ňou odtieň Cerulean Blue, ktorý reprezentoval podobu oblohy počas jasného dňa a vyvolával pokojnú a relaxačnú atmosféru.
Počas nasledujúcich 24 rokov sme hádali, ktorá farba si zaslúži tento prestížny titul. Nie vždy sa nám podarilo trafiť ten správny odtieň, a ak si už ani vy nepamätáte mená posledných víťazov, zaspomínajte si s nami na farby roka posledných niekoľkých rokov.
Prehľad posledných farieb roka
Farba roka 2024: Peach Fuzz
Broskyňový tón Peach Fuzz je zasadený medzi ružovou a oranžovou farbou s nádychom minulosti, no je upravený tak, aby našiel miesto aj v dnešnej modernej dobe. Sofistikovaná farba, ktorá sa stane lídrom paliet v roku 2024, bola vybraná, aby elegantne priniesla ľudskosť do digitálneho sveta a osviežila ho svojou romantickosťou. „Tiež to musí byť farba, ktorá je teplá a prívetivá.“, vyjadril sa viceprezident inštitútu Pantone o farbe roka 2024.
Tak ako aj v minulosti, farba reflektuje globálne dianie a snaží sa, nielen dizajnérom, vnuknúť nové nápady, ktoré svojou estetickosťou odľahčia každodenné problémy. Peach Fuzz nás nabáda na moment sa zastaviť v neutíchajúcom kolobehu života a nahliadnuť do našej duše, nájsť v sebe empatiu a pochopenie.
Aby sa nám rokom 2024 kráčalo ľahšie a našli sme v sebe všetky tie pozitívne vlastnosti, ktoré so sebou farba priniesla, môžeme sa obklopiť rôznymi predmetmi či dokonca nábytkom vo farbe Peach Fuzz. Inštitút Pantone myslel aj na univerzálnosť farby, ktorá sa dá naozaj použiť akokoľvek vám napadne.
Broskyňová vynikne na stenách či interiérových doplnkoch, po ktorých budeme chcieť siahnuť a obklopiť sa ich mäkkosťou. Farba sa bez pochýb ukáže aj v prácach grafických dizajnérov a prebojovala sa dokonca aj do sféry kozmetiky a doplnkov. Svoje miesto našla aj v móde a mnohí odevní dizajnéri farbu využili vo svojich kolekciach na jar 2024.
Už viac ako 20 rokov nám inštitút Pantone ukazuje najrôznejšie odtiene a ich vplyv nielen vo vizuálnom jazyku. Nebojme sa preto budúci rok obklopiť touto príjemnou farbou a staviť na ľudskosť. V niektorých kútoch sveta sa ani dnes nežije ľahko. Inšpirujme sa teda posolstvom farby Peach Fuzz a snažme sa v roku 2024 spraviť svet lepším miestom.
Farba roka 2023: Viva Magenta
Pred dvomi rokmi miesto farby roka zaujala výrazná Viva Magenta. Na prvý pohľad sa táto farba mohla zdať asertívna, no opak bol pravdou. Viva Magenta vyjadrovala novú silu, sebavyjadrenie a experimentovanie bez zábran. Táto farba nebola náhodným výberom. Odrážala tiež aktuálne, neľahké dianie vo svete práve v roku 2023.
V prípade výrazného odtieňa Viva Magenta 18-750 ide o netradičnú farbu v dnešných netradičných časoch. Prekypuje silou a prírodou. Podľa slov inštitútu pochádza z prírody a patrí do rodiny červených odtieňov, ktorý demonštruje novú silu. Farba sa síce môže zdať asertívnou, ale určite ju nemôžeme označiť za agresívnu. Práve naopak, podporuje experimentovanie a sebavyjadrenie bez akýchkoľvek zábran.
Už vyššie sme naznačovali, že výber tohto odtieňa pre rok 2023 nebol vôbec náhodný. Pri výbere sa vždy snažia nájsť prepojenie medzi farbou a kultúrou. V konečnom dôsledku tak vždy vybraná farba reflektuje globálnu kultúru a špecifické aktuálne či historické momenty. Pri zohľadňovaní farby roka sa inštitút zameriava na skúmanie rôznych oblastí a odvetví od zábavného priemyslu až po technológie, socioekonomické faktory a predikcie do budúcnosti.
MInulý rok pri ich výskume vyhral dôraz na prírodu. Stále častejšie si nosíme domov nové kvety, objavujeme radosť z pohybu v prírode a po pandemickej prestávke začíname opäť cestovať a objavovať svet okolo okolo nás.
Vo Viva Magenta objavíte aj emocionálny komponent. Podľa inštitútu Pantone práve tento odtieň harmonizuje smelosť so zábavou a sebadôveru s ľudskosťou. Prirovnávajú ju k tomu, ako digitalizácia prispela k rýchlejšej globalizácii, umožnila nám spojiť sa s ostatnými ľuďmi a prehĺbiť našu empatiu.
V roku 2022 sa na piedestál dostal odtieň Very Peri. Ide o dynamický modrý odtieň s oživujúcim fialovočerveným nádychom. Navodzuje futuristický pocit, vynaliezavosť a kreativitu. Spája energiu z modrej farby a z červenej si zas požičal vášeň. Môže sa pochváliť aj tým, že ide vôbec o prvý nový odtieň, ktorý spoločnosť vytvorila pri príležitosti vyhlásenia farby roka.
Rok 2021 priniesol neobyčajnú farbu roka, ktorá vznikla zmiešaním dvoch odtieňov Illuminating a Ultimate Gray. V celej histórii sa tak stalo iba dvakrát. Odtieň Ultimate Gray evokujepocity vyrovnanosti, stability a odolnosti. Tento všestranný odtieň pripomína kamienky na vašej obľúbenej pláži, ale aj iné prírodné prvky, ktoré dokázali obstáť skúšku času a starnutia. Do kontrastu postavili jasnú a veselú žltú farbu Illuminating. Tento hrejivý odtieň doslova prekypuje solárnou energiou.
Nekonečná večerná obloha a svet plný možností. Presne to evokuje farba roka 2020 s názvom Classic Blue.
Rok 2019 sa niesol v znamení živej farby s názvom Living Coral, v ktorej ste mohli vidieť dokonca aj zlatý podtón, ktorý dodáva energiu a prináša zjemnenie.
Farbou roka 2018 sa stal dramatický, provokatívny a premyslený odtieň Ultra Violet reprezentujúci originalitu, vynaliezavosť a vízie do budúcnosti.
Roku 2017 kraľovala svieža zelená s názvom Greenery, ktorá je symbolom nových začiatkov. Rok na to potešil Pantone Color Institute fanúšikov a fanúšičky fialových odtieňov.
Počas viac ako dvoch dekád sa podarilo inštitútu Pantone posunúť farby na úplne novú úroveň a poukázať na ich vplyv vo vizuálnom jazyku. Naučili nás nazerať na farebné odtiene odlišným spôsobom a ukázali nám, že každá farba má svoj vlastný príbeh a silu. Každý rok udávajú trendy v módnom či reklamnom priemysle, ale aj v technologických parkoch.