Len prednedávnom som náhodou natrafila na stránku, ktorú som natextovala približne pred 3 rokmi. Čo dodať? Bola som zhrozená. 🙂 Za ten rok vo Visi som sa ale, našťastie, naučila veľa o tvorbe webových textov. V tomto článku som pre vás zhrnula to najpodstatnejšie.

1. Škrtajte, škrtajte, škrtajte

Môj učiteľ programovania na výške povedal, že ho vždy udivuje neochota, akou sa študenti vzdávajú svojho totálne nefunkčného kódu. Podobne je to aj pri písaní. Byť stručný a písať „k veci” je oveľa ťažšie, než sa zdá. Verte mi, mňa nútia škrtať deň čo deň. Takže poznám ten srdcervúci pocit, keď môj text mizne vo vesmíre s názvom backspace. 🙂

V prvotnom online švungu sa stránka preplnená informáciami zdá ako brutálne dobrý nápad. Napíšete všetko, čo viete, ponúknete zákazníkom srdce na dlani a… A rýchlo zistíte, že tí nevďačníci totálne ignorujú väčšinu obsahu.

Samozrejme, každý web je iný. Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že:

  • Na homepage, respektíve na stránkach produktových kategórií, by sa mali nachádzať len texty, ktoré sa dajú pohľadom preskenovať na jeden šup. Žiadne testimoniály, 20-ročný príbeh firmy alebo, nebodaj, „vitajte na našej stránke!”.
  • Opisy produktov by mali pozostávať z max. 4 odsekov s 2-3 riadkami. Ak chcete pridať viac informácií, napríklad technické parametre, usporiadajte ich do zoznamu.

Nemilosrdne preto škrtnite všetky zbytočné slová a vety, čiže vatu, bez ktorej text stále dáva zmysel.

Malá ukážka zo slovenských internetov. Takto by váš text určite nemal vyzerať

„Internetový obchod xyz Vám ponúka širokú ponuku nábytku, a to sedací nábytok čalúnený aj kožený, obývací nábytok, detský nábytok, detské postele v prevedení auta, spálňový nábytok, postele masívne aj čalúnené, kuchyne, jedálenský nábytok, rustikálny nábytok, kancelársky nábytok a záhradný nábytok, aby každý zákazník našiel to najlepšie, čo ho uspokojí a umožní mu prežívať domácu pohodu tým najpríjemnejším spôsobom.”

2. Formátujte

Dlhé, jednoliate odseky na weboch pôsobia amatérsky. Odseky by nemali byť dlhšie než 4-5 riadkov a nezabúdajte ani na bold a podnadpisy, podobne ako keď píšete blogový článok.

Lebo keď budete písať strašne dlhé a nudné vety ktoré nikoho nezaujímajú a ideálne ich ešte všetky napcháte do jedného odseku a ešte aj zabudnete používať čiarky pretože si nedáte tú námahu aby ste si ich poriadne naštudovali tak sa nečudujte že nielen texty ale ani produkty nebudú mať úspech u vašich zákazníkov a tí odídu bez toho aby si vložili čo i len jeden kus tovaru do nákupného košíka ktorý ste mimochodom veľmi pekne nadizajnovali ale bohužiaľ úplne zbytočne lebo tým textom ste pokazili všetko čo sa len pokaziť dalo.

3. Máte claim? Vysvetlite ho

Je za vaším claimom nápad z neba? Zasiahol vás blesk kreativity, kopli vás múzy, je za ním nejaký príbeh, vaša filozofia? Rozviňte ho niekoľkými slovami hneď na vrchu homepage. (Áno, niekoľkými slovami, stále sa držíme na uzde. 🙂 )

Toto môžete spraviť aj v prípade, že váš claim je trochu jednoduchší. Hoci aj keby to bolo „viac než len okná”. Stojíte si za ním? Ponúkate naozaj „viac než okná”, napríklad technickú revíziu zadarmo raz do roka? Tak to tam napíšte. Priblížte sa návštevníkovi, vtiahnite ho do komunikácie!

Čo sa týka tvorby samotného claimu, áno, kreativita je dôležitá. Nemala by však byť samoúčelná. Avšak dôležitejšie je, aby claim zapadol do celkového obrazu firmy.

4. Prepelky a hrúbki

Firma, ktorá sa „pýši” gramatickými chybami na svojej stránke, automaticky stráca na dôveryhodnosti. Časť ľudí si chyby nevšimne, ale zvyšok tvoria fanatickí grammar nazis.

Navyše, návštevníci si právom môžu klásť otázku: ak vám nestojí za tú námahu skontrolovať si texty na webe, kde je záruka, že vám záleží na kvalite vašich produktov?

5. Píšte pre ľudí

Ak sa predajom živíte už dlhšie, viete, že ľudí nezaujíma váš produkt. Zaujímajú ich len vlastné problémy a potreby.

Príklad: Predstavte si, že vyrábate a predávate sedačky. Ich dizajnom a návrhom ste strávili dlhé mesiace a trvalo roky, kým ste nadobudli všetky potrebné zručnosti. Sedačka je trochu ako vaše dieťa.

Ostatným sa môže páčiť, môžu si ju obľúbiť, môžu ju chcieť, ale len vo vašich očiach bude vždy dokonalá a úžasná. Vaši potenciálni zákazníci chcú len sedačku. Nejakú sedačku, ktorá spĺňa ich túžby (je pohodlná, dá sa rozložiť, môžu si o ňu oprieť hlavu atď.). Hovorí váš web o nich, alebo len básnite o sebe a svojich gaučoch?

Aby sa ľudia začali zaujímať o samotný produkt, musia prejsť nejakou cestou a viacerými nákupnými fázami. Webstránky sú často zaťažené na fázu Do, teda fázu, kde je zákazník viac-menej presvedčený, že chce vás, váš produkt. Rovnako dôležité je ale pokryť aj ostatné etapy: See, Think a Care. A to na weboch často chýba.

S fázou See sa dá pekne pracovať na blogu. Ak už sme pri sedačkách, nezainteresovaného návštevníka môže na vašu stránku priviesť napríklad článok „5 súčasných trendov v interiérovom dizajne” alebo „Za bolesť chrbta môže aj nesprávny gauč”.

Vo fáze Think je už návštevník presvedčený, že chce nový gauč, ktorý sa navyše prispôsobí jeho obľúbenej telesnej polohe. Ale prečo by si mal vybrať práve ten váš?

Pripravte pre neho špeciálnu podstránku s bonusmi, ktoré viete poskytnúť, ale vaša konkurencia nie. Tu môžete spomenúť napríklad donášku a montáž zadarmo, dlhšiu záruku alebo, že používate výlučne materiály zo Slovenska.

6. Buďte zdvorilí. Ale nepreháňajte to, prosím

V temných zákutiach slovenského internetu (a nie je ich málo) sa stále môžeme stretnúť s vetami typu „Ponúkame Vám tie najlepšie riešenia pre Vašu záhradu, ktoré navyše ušetria Vašu peňaženku”.

Zámená vám, vás, váš, vaše píšeme veľkým písmenom iba v oficiálnej korešpondencii, prípadne v pracovných mailoch. Na stránke z roku 2018 už určite nie. 🙂 Okrem toho, že to nie je spisovné, je to veľmi oldschool.

S osobnými zámenami to na stránke aj tak netreba preháňať. Áno, stránky tvoríte pre druhých ľudí, chcete byť ich riešením, točiť sa len okolo nich. Ale nedávajte to najavo takto prvoplánovo.

7. Dokončite.to

Poriadok na webstránke je podobný ako poriadok v izbe. Ak je na stole prázdno, ale zásuvky sú plné smetí, tak máte stále bordel. Je jedno, že zásuvky otvárate len vy a váš manžel/manželka. Akonáhle ich vytiahnete, dojem z izby je pokazený.

Tak isto je to so stránkou. Nevyhovárajte sa na to, že podstránka so šálmi má mesačnú návštevnosť 50, kým podstránka s topánkami 3000, takže šály nemusia byť tip-top. Oni sú rovnako dôležité ako topánky. Ak sa návštevník preklikne na neupratanú podstránku, môže ho to ľahko odradiť od ďalšej aktivity.

Nedokončené stránky radšej nepublikujte a to sa týka aj rôznych jazykových mutácií. Nezabúdajte ani na preklad rôznych hlásení, napríklad pri nedostupnej stránke. Pôsobí veľmi zle, ak sa pred spokojnými očami návštevníka zrazu vynorí hatlanina, ktorej nerozumie.

8. Používajte jednotný štýl CTA prvkov

Zachovajte jednotnosť nielen v texte, ale aj v CTA, teda call-to-action prvkoch. Nevyzerá dobre, ak máte na jednej podstránke „Nakupovať ďalej” a na ďalšej zas „Nakupujte ďalej”.

Je dokázané, že výzvy (Získajte zľavu) fungujú lepšie ako napríklad trpný rod (Získať zľavu) alebo prvá osoba jednotného čísla (Chcem zľavu). Iste, nič vám nebráni používať tvar, aký sa vám páči/hodí najviac.

Môžete dokonca spustiť A/B testing: polovici vašich návštevníkov sa bude zobrazovať „Ukážte mi viac” a druhej polovici „Chcem vidieť viac”. Po istom čase možno zistíte, že ľudia reagujú úplne ináč, ako ste čakali. 🙂

Ak ste článok dočítali až sem, možno si kladiete otázku: a kde nechala SEO? Kde je analýza kľúčových slov, správne vytváranie H1 nadpisov, dopĺňanie vhodných meta popisov a titulkov?

Nuž, pýtate sa správne. 🙂 Samozrejme, SEO je pre webové texty úplný must-have, nultý krok. Celá tematika by sa do jedného bodu nezmestila. Určite si však o nej prečítajte viac v týchto výborných článkoch na Visiblogu:

Vytvárali ste aj vy texty na svoje alebo cudzie webstránky? Budem rada, ak sa o svoje skúsenosti podelíte so mnou v komentároch. Rada sa naučím niečo nové. 🙂