Obsah je jedným z najdôležitejších aspektov fungujúceho webu. Pri jeho tvorbe by ste sa mali držať istých pravidiel a odporúčaní, ktoré vám môžu priniesť na web vyššiu návštevnosť. Na aké aspekty a pravidlá treba pri tvorbe textu myslieť?

1. Čo chcete vašim zákazníkom povedať?

Predtým, než sa pustíte do samotnej tvorby konkrétnych textov, je nevyhnutné si túto otázku zodpovedať. Účel webu je jedným zo základných pilierov, na ktorých by ste mali stavať. Určite si jasný zámer webovej stránky, čo od neho očakávate?

Tip 1: Jednou vetou si jasne sformulujte hlavný cieľ. Nebudete písať mimo témy a nestratíte niť. Vaše texty budú zosúladené a s jednotným cieľom.

2. Definujte si cieľovú skupinu a štýl komunikácie

Poznanie cieľovej skupiny a definícia štýlu komunikácie je na začiatok krokom vpred. Kto sú vaši potenciálni zákazníci? Chcete vašim zákazníkom tykať alebo vykať? Chcete pôsobiť oficiálne alebo viac uvoľnene? Prispôsobte komunikáciu aj na svojom webe. Definujte si jasný štýl komunikácie a držte sa ho nielen vo vašich textoch na webe, ale všade tam, kde komunikujete so svojou cieľovou skupinou. Správnym štýlom komunikácie viete osloviť potenciálneho zákazníka hneď na začiatku.

Tip 1: Identifikujte svoju cieľovú skupinu. Urobte si vlastný prieskum a definujte si osobnosti kupujúcich, pomôcť vám môžu persóny. Bude sa vám ľahšie tvoriť štýl komunikácie.

3. Aj web potrebuje upratať

Nie je nič horšie ako web, na ktorom sa zákazník nevie orientovať. Nechajte váš web dýchať a nepreplňujte ho zbytočnými sekciami a haldami textov. Naplánujte si jeho štruktúru, definujte hlavné stránky, sekcie a témy, ktoré sú naozaj dôležité. Pomôže vám to pri tvorbe obsahu aj pri celkovom cielení na vášho zákazníka. 

Tip: Vyzualizujte si web: načrtnite si sekcie a celkovú štruktúru vášho webu. Tento plán vám pomôže logicky usporiadať váš obsah. Inšpirujte sa konkurenciou a vychytajte muchy.

4. Dbajte na kľúčové slová

Optimalizáciou textu na kľúčové slová urobíte váš web atraktívnejším pre vyhľadávače, (v našich končinách najmä pre Google). Takto optimalizovaný text vám pomôže zobraziť sa na vyšších priečkach vo výsledkoch vyhľadávania, a tak sa stať aj pre zákazníka atraktívnejším. Analyzujte kľúčové slová relevantné pre váš obsah a používajte ich vo svojich textoch.

Tip: Ak neviete, ako na analýzu kľúčových slov, pozrite si článok Analýza kľúčových slov, kde je problematika vysvetlená podrobnejšie.

5. Hlavne stručne a jasne

V dnešnom zrýchlenom svete už nikto nečíta dlhé monológy na webe. Vaši potenciálni zákazníci potrebujú informáciu rýchlo a zrozumiteľne. Nepíšte siahodlhé texty, ktoré aj tak nikto nebude čítať. Snažte sa písať pútavo a stručne, využívajte krátke odstavce. Web sa stane atraktívnejším a vaši zákazníci ušetria kopec času a, koniec koncov, vy tiež.

Tip: Pre naozaj lepšie texty si prečítajte rady od našich copywriterov v článku Ako písať kvalitné články.

6. Web ako pastva pre oči

Nesúď knihu podľa obalu v tomto prípade neplatí. Zlepšite svoj web odsekmi, vizuálmi, infografikami či videami. Vizuálne prvky rozdeľujú text a web tak pôsobí pútavejšie. Používajte relevantné, optimalizované a kvalitné vizuály kvôli rýchlosti načítania webu.

Tip: Rozdeľte text na kratšie odseky a používajte podnadpisy. Zvýraznite kľúčové body tučným písmom alebo kurzívou. 

7. Povedzte zákazníkom, čo od nich očakávate pomocou vhodného CTA 

Nasmerujte potenciálnych zákazníkov na požadovanú akciu vďaka CTA. Použite atraktívnu výzvu, ktorá ich navedie k požadovanému úkonu. Vhodná výzva k ďalšiemu kroku, či už nákupu, alebo odoberaniu newslettra, vám zapezpečí naplnenie konverzie.

Tip: Venujte pozornosť CTA prvkom pre produkty na web.

8. Gramatika, gramatika, gramatika…

Stále opakovaný kameň úrazu. Aj keď je všeobecne známe, že gramatika je samozrejmosťou, aj majster tesár sa utne. Preto svoje texty skontrolujte ešte pred tým, než uzrú svetlo sveta.

Tip 1: Použite gramatické nástroje na úpravu textu, pri angličtine napr. Grammarly.

Tip 2: Ak si nie ste istí gramatickou správnosťou slova, overte si ho na stránke Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV.

Tip 3: Medzi písaním a kontrolou textu si nechajte aspoň deň odstup.

Tip 4: Dajte texty na kontrolu aj niekomu druhému, kto text nepísal.