Čo je A/B testovanie?

Je to metóda, ktorej cieľom je zvýšiť počet konverzií pomocou zmien na stránke.

Čo je A/B testovanie?

Určíme si dva varianty, ktoré chceme otestovať. Pôvodný variant A sa zobrazuje polovici používateľov a nový variant B sa zobrazuje druhej polovici. Variant, ktorý získa viac konverzií, vyhráva.

Pre koho je to určené?

A/B testovanie je určené pre všetky weby. Každý web má nejaký cieľ – konverziu, ktorú by vaši návštevníci mali dosiahnuť.

  • Eshopy chcú viac predávať.
  • Firmy ponúkajúce služby chcú viac vyplnených formulárov.
  • Webové služby chcú viac registrovaných používateľov.
  • Spravodajské portály a blogy chcú viac kliknutí alebo zdieľaní.

Prečo testovať?

Pravidelné A/B testovanie vám umožní spoznať vašich návštevníkov a zlepšiť vaše výsledky – finančné alebo nefinančné. Namiesto vašich dohadov budete mať v rukách reálne dáta.

Vďaka testovaniu sa nemusíte spoliehať iba na intuíciu, kvôli ktorej často chybujeme. Tejto téme sa venuje držiteľ nobelovej ceny Daniel Kahneman vo svojej knihe Myšlení rychlé a pomalé.

Hovorí o tom, že sme hľadači modelov správania a vidíme ich aj tam, kde nie sú. Ak sa budete riadiť iba intuíciou, tak budete častejšie chybovať ako nechybovať, pretože budete chybne klasifikovať náhodnú udalosť ako systematickú.

Tento problém, našťastie, vieme eliminovať. Vďaka pravidelnému A/B testovaniu získate konkrétne a merateľné dôkazy o tom, čo na vašej stránke skutočne funguje. Budete mať jasnú predstavu o tom, čo preferujú vaši návštevníci. Vďaka takýmto dátam môžete zlepšiť aj výsledky ďalších marketingových kanálov.

Ako to funguje?

Weby môžeme testovať dvomi spôsobmi:

  • Zmenou prvku priamo na stránke – používateľom sa náhodne zobrazuje buď jedna, alebo druhá verzia stránky.
  • Presmerovaním na inú stránku – používateľom sa namiesto stránky A zobrazí stránka B.

Väčšinou stačí na web vložiť JavaScript súbor, ktorý obsahuje všetko dôležité, aby mohol byť test spustený.

Čo môžeme A/B testovať?

Čo môžeme A/B testovať?

Testovať môžete takmer všetko, čo môže ovplyvniť správanie používateľov na stránke. Testy vyberáme podľa cieľov, ktoré chceme dosiahnuť.

  1. Titulky
  2. Podtitulky
  3. Texty na stránke
    • Dĺžka
    • Počet znakov v riadku
    • Tón a štýl
    • Umiestnenie textu
    • Zarovnanie
    • Odrážky, číslovanie alebo celé vety
  4. Call to Action prvky
    • Text
    • Farba
    • Pozícia
    • Počet
    • S obrázkami alebo bez
    • Tvar
  5. Obrázky a videá
    • Ľudia alebo produkty
    • Zamestnanci alebo ľudia z fotobanky
    • Vek, pohlavie, rasa, výzor
    • Veľkosť obrázkov
    • Počet obrázkov
    • Farby obrázkov
    • Pohyblivé alebo statické obrázky
    • Dĺžka videa
    • Animované alebo hrané video
  6. Dĺžka stránky
  7. Šírka stránky
    • Dlhá stránka s viac informáciami alebo krátka a viac nahustená
    • Rozloženie prvkov na stránke
  8. Položky v menu
    • Počet položiek
    • Ich poradie
    • Štruktúra menu
    • Statické alebo plávajúce menu
  9. Tlačidlá sociálnych sietí
    • Počet sociálnych sietí
    • Ich poradie
    • Štýl – štandardný alebo na mieru
    • Umiestnenie – na začiatku článku, na konci, plávajúce
  10. Veľkosť a druh písma
    • Pätkové alebo bezpätkové
    • Veľkosť písma
    • Medzery medzi písmenami
  11. Formuláre
    • Počet položiek vo formulároch
    • Všetky položky na jednej stránke alebo rozdelené na viacerých
    • Veľkosť políčok na text
    • Druh políčok

Ako vytvoriť A/B testovanie?

Ako vytvoriť A/B testovanie?

S A/B testovaním je to rovnaké ako s akoukoľvek inou marketingovou technikou – treba mať plán. Na vytvorenie testovania vám stačí dodržiavať týchto 7 krokov.

1. Definujem problém

Čo chcem testovať a zlepšit? Musíme si určiť cieľ testovania – napríklad chceme zvýšiť počet stiahnutí e-booku z môjho webu.

2. Analyzujem súčasný stav

Ako vyzerá stránka, z ktorej si návštevníci e-book sťahujú? Čo by sa na nej dalo zmeniť?

3. Vyslovím hypotézu

Ak zmením farbu, text a veľkosť tlačidla, na ktoré musia návštevnici kliknúť pri sťahovaní, tak sa zvýši celkový počet stiahnutí.

4. Určím si potrebnú vzorku

Koľko ľudí si počas testovania musí e-book stiahnuť, aby boli dáta presvedčivé? Vzorka nemôže byť príliš malá, inak nedosiahne štatistickú významnosť.

5. Spustím A/B testovanie

Variant A bude súčasná verzia stránky, variant B bude stránka s novým tlačidlom.

6. Analyzujem výsledky a určím víťaza

Nazbieral sa dostatočný počet návštevníkov a dát? Ak áno, tak môžeme vyhlásiť víťaza testu.

7. Zapracujem výstup z výsledkov

Tlačidlo buď vymeníme za nové, alebo ponecháme pôvodné a test zopakujeme s novou variantou B.

Ako testovanie ovplyvní SEO?

Pri testovaní myslite aj na to, aby ste neporušovali pravidlá pre webmasterov od Google. Ak nechcete riskovať penalizáciu, tak dodržiavajte tieto štyri základné pravidlá:

  1. Nepoužívajte maskovanie –počas testovania nezobrazujte Google botom inú verziu ako používateľom.
  2. Používajte rel=cannonical – ak testujete dve verzie stránok na rôznych URL adresách, tak nezabudnite označiť kanonickú verziu stránky.
  3. Používajte 302 presmerovanie – ak potrebujete počas testu presmerovať návštevníka na inú URL adresu, tak použite dočasné 302 presmerovanie.
  4. Testujte len tak dlho, ako je potrebné – testovanie ukončite po nazbieraní dostatočného objemu dát a nenechávajte ho na webe na trvalo.

Ako môžem začať testovať?

Nástrojov na testovanie je veľmi veľa. Väčšina z nich je platených. Vybral som pre vás tri nástroje, ktoré si môžete vyskúšať.

  • Experimenty v Google Analytics bezplatný nástroj, jeho nevýhodou je, že musíte vytvoriť testovacie stránky a nemôžete vytvárať variácie v rámci existujúcej stránky.
  • Optimizely tento nástroj používame aj vo VISIBILITY, výhodou je jednoduchosť používania. Nástroj si môžete vyskúšať na 30 dní zadarmo.
  • Visual Website Optimizer to isté ako Optimizely, najväčší konkurent. Niekomu viac vyhovuje jeden, niekomu druhý. Aj tento nástroj môžete mesiac skúšať zadarmo.

 

Prípadové štúdie

Barack Obama

Barack Obama využíval A/B testovanie už v roku 2007 vo svojej prezidentskej kampani. A získal vďaka tomu o 60 miliónov dolárov viac na dobrovoľných príspevkoch.

Jeho web slúžil na zbieranie e-mailových adries, ktoré neskôr využívali na získavanie finančných príspevkov. Jeho štáb boľ veľmi úspešný v získavaní príspevkov od tých návštevníkov, ktorí vložili svoj e-mail. Problém bol skôr v počte e-mailov. Konverzný pomer medzi návštevníkmi a tými, ktorí vyplnili formulár s e-mailom, bol nízky.

Štáb teda vytvoril 24 verzií vstupnej stránky, ktoré testovali – rôznymi obrázkami alebo videami a textom tlačidiel. Na ich prekvapenie bola medzi návštevníkmi najúspešnejšia verzia, ktorú nikto neočakával (viď. obrázok nižšie). Konverzný pomer bol oproti originálu vyšší o 40 %.

Obama

Naopak – verzia, ktorá bola favoritom u všetkých, úplne prepadla a jej konverzný pomer bol oproti originálu nižší o 26 %.

V tomto prípade teda išlo o milióny dolárov, ktoré by nezískali, ak by sa spoliehali na svoju intuíciu.

37signals

Druhý príklad je dôkazom toho, že A/B testovanie je dlhodobý proces a keď ukončíte jedno testovanie, tak by ste hneď mali spustiť ďalšie.

37signals (v súčastnosti pôsobia pod menom Basecamp) chceli na stránke svojho nástroja zvýšiť počet zaregistrovaných používateľov.

Okrem pôvodnej stránky začali testovať aj novú verziu, ktorá bola oveľa dlhšia a obsahovala viac textu.

Viac textu

Počet nových zaregistrovaných sa im podarilo zvýšiť o 37.5 %. Väčšina z firiem by sa pri tomto čísle zastavila a boli by spokojní s tým, čo sa im podarilo.

37signals ale pokračovali ďalej a vytvorili ďalšiu verziu, ktorá bola radikálne odlišná od tej predchádzajúcej. Bola to krátka verzia s veľkou fotkou.

Fotka

Výsledok? Počet konverzií stúpol o 102.5 %. Do tretice teda skúsili vytvoriť ultimátnu kombináciu, ktorá by mala fungovať najlepšie – dlhá stránka s veľkou fotkou.

Fotka s textom

Intuícia im hovorila, že táto verzia by mala byť najúspešnejšia. V skutočnosti sa počet konverzií znížil o 22.72 %.

Tieto informácie by nikdy nezískali, keby skončili po prvom teste alebo nezačali vôbec.

 

Záver

Nezáleží na tom, ako veľmi ste spokojní s výsledkami vášho webu. Vždy je čo zlepšovať a keď to nebudete robiť vy, tak s tým začne vaša konkurencia.

V online marketingu je extrémne konkurenčné prostredie, a preto by ste mali neustále analyzovať súčasnú situáciu a navrhovať zlepšenia. Ak sa nechcete spoliehať iba na svoju intuíciu, tak by ste určite mali začať aj s A/B testovaním.