Popularita sociálnych sietí na čele s nástrojmi umelej inteligencie bránia v spánku nejednému ideamakerovi prebíjajúcemu sa nástrelom kreatívnej kampane. Niet divu – v dňoch, ktoré už od počiatku prekvitajú podnetmi a tvoria stále rôznorodejší online priestor, môže byť oslovenie cieľovej skupiny čím ďalej náročnejšie.

V tomto článku si pripomenieme 5 kľúčových vecí, na ktoré by ste nemali (v záujme dosiahnutia úspechu) pri tvorbe obsahu zabúdať.

1. Poznáte dobre svoju cieľovú skupinu?

Kto je to? Koľko majú rokov, odkiaľ pochádzajú? Kde pracujú a čomu sa venujú vo voľnom čase? Až keď spoznáte režim svojej cieľovej skupiny a porozumiete jej hodnotám a preferenciám, budete pripravení tvoriť relevantný a užitočný obsah, ktorý dokáže zaujať potenciálnych, ale aj existujúcich zákazníkov.

Komunikujte so svojou cieľovou skupinou a veľa sa ich pýtajte. Aktívnou a vzájomnou diskusiou zároveň prispievate k budovaniu vzťahov s potenciálnymi zákazníkmi a obohacujete sa o možnosť vzbudiť v nich lojalitu a pripraviť si tak pôdu pre ďalšie aktivity (napr. affiliate marketing). Vďaka pravidelne aktualizovaným dátam o vašej cieľovej skupine dokážete promptne reagovať na rôzne sezónne príležitosti, ako aj zmeny v spoločnosti.

2. Hovorte o tom, čo chce „cieľovka“ počuť

Píšte o tom, o čom chcú ľudia čítať. Znalosť cieľovej skupiny ide ruka v ruke s typom obsahu, aký by ste mali šíriť – kvalitný a najmä relevantný. Ako na to?

Venujte pozornosť aktuálnym trendom a témam, ktoré rezonujú naprieč cieľovou skupinou. Ich poznanie vám poskytne vynikajúci výstupný bod pre tvorbu obsahu, ktorý bude v súlade s nastavením cieľovky. Nezabúdajte, ide o nikdy nekončiaci proces, ktorý vám však súčasne bude neustále prinášať ovocie.

Príklad: Ste výrobcom prírodnej detskej kozmetiky a detských hygienických potrieb a vašou cieľovou skupinou sú prevažne ženy vo veku 20 – 35 rokov s preferenciou k udržateľnosti a prírodným zdrojom. Dbajú na to, aby svojmu dieťaťu poskytli čo najlepšiu hygienickú starostlivosť za použitia organických produktov.

Ide prevažne o ženy s vyšším vzdelaním, ktoré inklinujú k neustálemu rozširovaniu svojich obzorov a vzdelávaniu (aj v oblasti rodičovstva). S ohľadom na aktuálne trendy a typológiu cieľovej skupiny sa rozhodnete pre tvorbu podcastov, prostredníctvom ktorých môžete šíriť unikátny edukatívny obsah (týkajúci sa rodičovstva a zdravia ženy a detí) vo forme rozhovorov s odborníkmi či známymi osobnosťami. Zároveň budete venovať pozornosť spolupráci s influencerkami a tvorbe Reels videí. 

3. Majte na pamäti hodnoty značky

Inšpirovať a zabávať, informovať o najnovších trendoch či odborných poznatkoch s úmyslom oslovenia potenciálnych zákazníkov, sa nám môže javiť ako úplná samozrejmosť. Držať sa však konzistentnej komunikácie, ktorá reflektuje identitu značky, jej filozofiu a hodnoty, to je výzva! 

Pamätajte na dôležitosť prinášať zákazníkom obsah, ktorý nielenže korešponduje s hodnotami značky, ale je aj stelesnením hodnoty a relevancie. Takáto podoba komunikácie pritiahne pozornosť širšieho okolia cieľovej skupiny a bude sa šíriť „sama“. Chytľavý nadpis, jasný úvod a vkusné použitie vizuálnych prvkov je čerešničkou na torte v ceste za budovaním imidžu dôveryhodnej značky. 

Dovoľte svojim zákazníkom, aby porozumeli vašej značke a jej víziám, dajte im možnosť nahliadnuť pod pokrievku. Vďaka otvorenej komunikácii, ktorá siaha až k pôvodu (značky), dokážete nadväzovať so svojimi zákazníkmi vzťahy, ktoré budú viesť od jednorazových nákupov k pravidelným. A to aj na základe zdieľaných hodnôt.

Príklad: K výrobe prírodnej detskej kozmetiky a detských hygienických potrieb ste sa nedostali náhodou. Ako rodič dvoch maloletých detí ste neustále inklinovali ku kúpe drahších detských produktov z drogérie, ktorých cena však negarantovala kvalitu, po ktorej ste podvedome túžili. Zlom prišiel narodením dcéry, ktorej citlivosť na kozmetické produkty prerástla do opakujúcej sa alergickej reakcie, na základe čoho skrsla potreba zakúpenia vyhovujúcich produktov – to sa však nepodarilo. Vaša zanietenosť v téme a neustále vzdelávanie sa v problematike vás podnietilo k založeniu firmy na výrobu prírodnej detskej kozmetiky.

Vďaka transparentnej komunikácii pôvodu, hodnôt a vízie urobiť svet krajším aj pre tých najmenších, sa vám podarilo vybudovať vzájomnú dôveru cieľovej skupiny, ktorá sa neustále vracia k nákupu produktov práve od vašej spoločnosti, s hrdosťou ju odporúčajú svojim známym a interagujú s vami aj na sociálnych sieťach.

4. Bez SEO sa ani lístok nepohne

Hoci by ste do tvorby svojho obsahu vkladali srdce i dušu copywritera, bez optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) je váš obsah iba stratenou ovečkou pátrajúcou po svojom stáde. Jednoducho, optimalizovaný obsah prináša vďaka zobrazovaní relevantných výsledkov vášmu webu lepšiu viditeľnosť v google vyhľadávaní s príležitosťou prilákať na web viac návštevníkov.

SEO vás uvedie do hlavy vašich potenciálnych klientov, veď napokon, práve výsledky analýzy kľúčových slov vám prezradia, aké slová a frázy týkajúce sa vášho tvoreného obsahu práve rezonujú na trhu. Tu ste už skutočne len krôčik od toho, aby ste „hovorili“ o tom, čo vaša cieľovka chce naozaj počuť.

Optimalizáciou obsahu pre vyhľadávače zároveň prispievate k zlepšovaniu používateľského zážitku. To zahŕňa rýchlosť načítania stránky, responzívny a prehľadný dizajn či jednoduchú navigáciu, ktoré vedú k udržaniu návštevníkov na vašej stránke a zlepšovaniu konverzií.

5. Ukážte zákazníkovi cestu ďalej

Potenciál obsahu nezačína a nekončí napísaním článku či uverejnením vtipného videa. Napokon, nechcete predsa, aby návštevník z vášho webu hneď po získaní informácií odišiel. Chcete, aby si kúpil váš produkt/službu či zanechal na seba kontakt? Musíte zákazníkovi ukázať cestu – intuitívne a viditeľne. 

Buďte vecní a motivujte. Nenásilne zmieňte benefity, vyzývajte k akci. Pomocou textových prelinkov a vkusne umiestnených CTA buttonov dokážete zákazníka nasmerovať na súvisiaci produkt, službu či dokonca ďalší, doplňujúci obsah. Vyvarujte sa však veľkého množstva prelinkov – pôsobí to nevkusne a odstrašujúco.

Pokúste sa vžiť do kože vášho zákazníka – dokáže nájsť na vašom webe všetko, čo potrebuje? Je vaše menu dostatočne prehľadné na to, aby mu umožňovalo jednoduchý „presun“ naprieč jeho kategóriami a neprinútilo ho k odchodu? Je váš obsah dobre čitateľný? Buďte k sebe úprimní a nepoľavujte. Úspech v podobe rastu organickej návštevnosti a konverzií sa dostaví.