Základným pilierom úspešného e-mail marketingu je funkčný nástroj, ktorý umožňuje jednoduchú výstavbu efektívnych e-mailingov, ich rýchle odosielanie a prehľad v jednotlivých reportoch.

Vo Visibility sa tvorbe pravidelných newslettrov v Mailchimpe venujeme už od roku 2012. Za tú dobu sa toho mnoho zmenilo – a ako kreatívec, ktorý prišiel do stretu s nejedným nástrojom na tvorbu newslettrov, Mailchimp stále hodnotím ako najintuitívnejšiu a najspoľahlivejšiu platformu. 

Čo je to Mailchimp?

What mailchimp

Mailchimp je online cloudová služba, ktorá slúži na tvorbu, odosielanie a reportovanie e-mailových newsletterov. Medzi používateľmi je známa predovšetkým pre možnosť bezplatného použitia (v základnej verzii) a množstvo užitočných funkcií.

Koľko stojí Mailchimp?

Mailchimp ponúka hneď niekoľko typov predplatného, z ktorých si určite každý vyberie. 

Free Plan Je vhodný najmä pre začínajúcich podnikateľov a menšie firmy, umožňuje odosielanie maximálne 1 000 e-mailov mesačne pri jednej databáze. Verzia ponúka aj využitie prihlasovacích formulárov a Mailchimp CRM.

Essentials Plan – Program začína na sume 13 dolárov mesačne a používateľom ponúka segmentáciu do 3 publík s možnosťou cielenia na základe správania publika, využitie Mailchimp CRM systému a prihlasovacie formuláre.

Samozrejmosťou je aj možnosť automatizácie kampaní, plánovanie či odosielanie e-mailov a A/B testovanie.

Standard Plan – V rámci programu za 20 dolárov mesačne dokážete segmentovať publikum do 5-tich skupín.

Plán navyše ponúka prednastavené templaty a odporúčanú segmentáciu publika, vychádzajúcu z predikcií nákupného správania odberateľov.

Premium Plan – Najvyšší program v sume 350 dolárov mesačne zahŕňa neobmedzený počet publík o veľkosti 10 000 kontaktov. Súčasťou je pokročilá segmentácia, rozmanitejšie spôsoby testovania a viac ako 100 pred-vytvorených templatov.

Program svojim používateľom umožňuje vlastniť databázu o veľkosti až 200 000 kontaktov, za čo si však priplatíte až 1 510 dolárov. V prípade, že potrebujete viac, Mailchimp vám vytvorí ponuku „na mieru“.

Cenník za Mailchimp

Na čo si dať pozor?

Uvedené mesačné platby pri jednotlivých programoch zahŕňajú databázu o veľkosti 500 kontaktov (s výnimkou Premium plánu), takže pokiaľ máte vyšší počet kontaktov, Mailchimp vám naúčtuje dodatočné poplatky. Napr. v prípade plánu Standard by ste s databázou 100 000 kontaktov zaplatili 700 dolárov mesačne. 

Rovnaký scenár môže nasledovať aj v prípade, že prekročíte počet odoslaných e-mailov v danom mesiaci – pre každý program sa povolený počet líši.

Prečo si vybrať Mailchimp?

Jednoduché používanie 

Mailchimp je používateľsky veľmi intuitívny a vďaka Novému editoru (New Builder) je výstavba newslettrov ešte jednoduchšia (v porovnaní s Classic Builder, ktorý už neodporúčam).

Šablóny 

V rámci predplatného má používateľ k dispozícii šablóny predpripravené k voľnému použitiu a úprave v rámci e-mailovej komunikácie. Tie sú navyše uspôsobené na otvorenie v desktopovej aj mobilnej verzii.

K templatom sa dostanete jednoducho – vytvorením nového e-mailingu, jeho pomenovaním a následne úpravou dizajnu (Create → Create an e-mail → Content (Design Email). Mailchimp vám zároveň odporučí template na základe toho, čomu sa budete v e-maile venovať (napr. Predaj, Ďakovný e-mail, Uvítací e-mail, atď.) či oblasti, v ktorej podnikáte (napr. Zdravie a wellness, Technológie, atď). 

Súčasne však dokážete do Mailchimpu importovať aj vlastné, už vytvorené šablóny, niekoľko z nich je voľne dostupných na internete:

Šablóny, ktoré môžete využiť v Mailchimpe

Mailchimp ponúka viac ako 100 pred-vytvorených šablón na rôzne príležitosti

Automatizácia 

Možnosť jednoducho automatizovať odosielanie e-mailov je kľúčová najmä v prístupe, ktorý zefektívňuje komunikáciu v rámci e-mail marketingu a marketingu. Automatizáciu ocenia najmä majitelia e-shopov, ktorí prostredníctvom nej dokážu jednoducho zastrešiť napríklad:

  • Uvítacie e-maily – Nová registrácia → získali ste nového potenciálneho zákazníka? Privítajte ho vo vašej komunite a dajte mu dôvod, aby sa z potenciálneho zákazníka stal skutočný. Napr. prostredníctvom zľavy z prvého nákupu.
  • Ponákupné e-maily Zákazník práve dokončil nákupný proces – dajte mu vedieť, že všetko prebehlo v poriadku – na objednávke práve pracujú vaši zamestnanci, odovzdávajú balíček prepravnej spoločnosti, balíček je už na ceste k vám a pod. Na maličkostiach záleží.
  • Opustené košíky – Prihlásený zákazník si hodil do košíka produkt a potom odišiel z vášho webu? Pripomeňte mu, že túto vec naozaj potrebuje a chce ju kúpiť u vás. 
  • Príležitostné e-maily – Databázu sa rozhodne oplatí rozširovať o osobné informácie. Oslavuje váš zákazník narodeniny? Spomeňte si na neho prostredníctvom zľavového kupónu z ďalšieho nákupu.

Segmentácia 

Mailchimp umožňuje relatívne podrobnú segmentáciu kontaktov na základe tagov, ktoré si dokážete vytvoriť podľa vlastnej vôle (a prideliť k vybraným kontaktom). 

Kontakty je ďalej možné segmentovať podľa:

  • Adresy.
  • Dôležitých dátumov, napr. dátum narodenia.
  • Ratingu kontaktu – Reaguje kontakt na vaše newslettre?
  • Zariadenia a platformy – Z akého zariadenia otvára používateľ váš newsletter? Je používateľom Gmailu alebo Outlooku?
  • Aktualizovaných informácií – Upravil si váš kontakt priezvisko či dátum narodenia? Mailchimp túto skutočnosť zohľadní.
  • Statusu – Ktoré kontakty sa odhlásili z vášho newslettra? Ktoré sa rozhodli vás odoberať? Mailchimp tieto kontakty dokáže vysegmentovať.
  • Jazyka – Segmentácia podľa preferovaného jazyka kontaktu.
  • Lokácie – Mailchimp zbiera informácie o polohe kontaktu, vďaka čomu je možné e-maily segmentovať na základe lokality.
  • Demografie Vek kontaktu a pohlavie.
  • Času a spôsobu získania kontaktu.

Reporting 

Prehľadné reporty kampaní neprinášajú iba poznanie ohľadom funkčnosti kampaní, ale aj pochopenie cieľovej skupiny a jej preferencií. 

K číslam ukazujúcim (ne)úspech jednotlivých e-mailingov sa dostanete jednoducho prostredníctvom vybraného e-mailingu (All Campaigns → Vybraný e-mailing → View Report). V reporte sa dozviete:

  • Na koľkých odberateľov bol odoslaný newsletter (Recipients).
  • Koľko odberateľov otvorilo newsletter (Opened).
  • Koľko odberateľov kliklo na CTA prvok (Clicked).
  • Koľkým odberateľom sa nepodarilo newsletter doručiť (Bounced).
  • Koľko odberateľov sa odhlásilo z odberu newslettra (Unsubscribed).
Ukážka reportingu v Mailchimpe

Reporting v Mailchimpe je veľmi prehľadný
Zdroj: https://mailchimp.com/features/reports-and-analytics/

V reporte sa rovnako dozviete, koľkým odberateľom bol newsletter doručený úspešne (Successful deliveries) – neúspešné doručenie môže nastať najmä v prípade problémov servera, už neexistujúcej e-mailovej adresy či v prípade, že odberateľ zastavil príjem akejkoľvek pošty. Kľúčové informácie prináša metrika, vďaka ktorej získate predstavu, koľko odberateľov (ktorí newsletter obdržali) ho skutočne aj otvorilo (Total Opens). 

Mailchimp vám rovnako prezradí, kedy naposledy bol newsletter otvorený (Last Opened), či ho niekto preposlal ďalej (Forwarded) a priblíži vám aj prekliknutia unikátnych otvorení newslettra (Click per unique opens), teda jedného otvorenia newslettra jedným návštevníkom.

Na svoje si prídu aj e-commerce zamerané newslettre; v reporte nájdete, koľko objednávok bolo uskutočnených vďaka newslettru, aká bola priemerná výška objednávky, ako aj celkové tržby. Pre zabezpečenie funkčnosti je však potrebné prepojiť e-shop s Mailchimpom a povoliť trackovanie.

Ukážka click mapy v Mailchimpe

Click Mapa vám ukáže, kde ľudia v newslettri najviac klikali
Zdroj obrázka: https://mailchimp.com/help/about-click-maps/

Neodmysliteľnou súčasťou reportu je časť Click Performance, kde nájdete tie najklikanejšie prelinky a Click Mapu, ktorá vám ukáže, kde ľudia v newslettri najviac klikali.

Integrácia

Mailchimp umožňuje svojim používateľom prepojiť si ho s rôznymi užitočnými aplikáciami. Šetriť čas tak dokážete vďaka prepojeniu s Canvou, Photoshopom; vďaka Google Analytics 4 vám neujde trackovanie e-mailových kampaní. V súčasnosti je možné Mailchimp prepojiť s viac ako 300 aplikáciámi a tento zoznam sa neustále rozširuje.

Možnosti integrácie Mailchimpu s inými nástrojmi

Mailchimp dokážete v súčasnosti prepojiť s viac ako 300 aplikáciami

Webové stránky

Pomocou Website Buildera dokážete vytvoriť vlastnú webovú stránku – a to aj bez akýchkoľvek znalostí kódovania a dizajnovej tvorby. Jej fungovanie je zabezpečené prostredníctvom Mailchimp domény; Mailchimp však umožňuje aj použitie vlastnej domény. 

Pomocou Website Buildera dokážete vytvoriť v Mailchimpe vlastnú webovú stránku

Rozsiahle tutoriály Mailchimpu uľahčujú založenie webovej stránky

Je na vás, pre aký e-mail marketingový nástroj sa rozhodnete. Jedno je však isté – vďaka pravidelnej e-mail marketingovej komunikácii dokážete pokryť celú CARE fázu podľa STDC modelu; inými slovami, kvalitným e-mail marketingom si poistíte zákazníka v ponákupnej fáze aj do budúcnosti v podobe ďalších nákupov.

Pokiaľ však hľadáte ľahko ovládateľný, jednoduchý nástroj – Mailchimp môže byť pre vás správna voľba.