Sessions (relácie)
Definícia
Sessions, v preklade relácie či návštevy, je metrika, ktorá reprezentuje súhrn úkonov vykonaných používateľom počas návštevy na stránke. Relácia je časovo limitovaná a začína sa v momente, kedy návštevník navštívi web. Relácia je považovaná za ukončenú vtedy, keď návštevník stránku opustí alebo je nečinný, t.j nekliká, nescrolluje na stránke a pod.
V prípade, ak ten istý používateľ po tomto časovom limite začne znova so stránkou interagovať, spustí sa nová relácia.
Popis
Dĺžku toho, kedy bude session vnímaná ako neaktívna, si môžete upraviť podľa svojich požiadaviek v Google Analytics. Momentálne je limit definovaný na 30 min.
Zaujímavosťou tiež je, že každá relácia polnocou končí. To znamená, že ak máte na stránke návštevníka o 23:50, polnocou sa jeho relácia bude rátať ako 2 relácie, čím prvá relácia skončí o 23:59 a nová začne o 00:00.
Relácia sa zvyčajne vytvára pomocou unikátneho identifikátora relácie, ktorý je priradený k používateľskému prehliadaču, a ukladá sa do cookies alebo do session storage na strane servera. Týmto spôsobom webová stránka môže udržiavať informácie o aktivite používateľa na stránke, napríklad o tom, ktoré stránky navštívil, ktoré produkty si pozrel a podobne.
Relácie sú dôležitým aspektom webdesignu a vývoja webových stránok. Na základe ich analýzy viete zlepšiť používateľský zážitok, personalizovať obsah a ponúknuť relevantnejšie informácie svojim návštevníkom.
V rámci relácií môžeme sledovať napríklad:
- Aký je priemerný čas strávený na stránke návštevníkom webu.
- Kedy počas dňa návštevníci najviac interagujú s vašou stránkou.
- Aké eventy návštevník počas jeho návštevy spustil, a pri ktorom skončil.
Na základe správnej analýzy a vyhodnotenia relácií budete môcť vytvoriť lepšie prostredie pre používateľov a, v neposlednom rade, urobiť z vašej webovej stránky priestor, kde sa ľudia budú radi vracať, strávia tam dhší čas, čo v konečnom dôsledku môže pre vás znamenať zvýšenie predaja a profit.
Príklad
Relácie vašej webovej stránky si jednoducho pozriete v Google Analytics v ľavom paneli Publikum/Audience: Prehľad/Overview. V pravom hornom rohu si zmeňte časové obdobie, za ktoré vás dáta zaujímajú: