12 najčastejších chýb pri tvorbe titulkov zo SEO hľadiska
Meta title tag, niekedy označovaný aj ako seo title tag alebo page title meta tag, je titulok stránky, ktorý sa zobrazuje buď v hornom pruhu, alebo v pruhu karty webového prehliadača. Hoci na stránkach tieto titulky priamo nevidieť, meta title tag je dlhodobo jeden z najdôležitejších SEO on page parametrov.
V zdrojovom kóde sa zapisuje takto:
<title>Tu sa zadáva meta titulok</title>
Pri zobrazení výsledkov vo vyhľadávaní tvorí najvýraznejšiu časť:
Podobne je najvýraznejší aj pri vyzdieľaní na sociálnych sieťach, ak nie je nasadený og:title a nelíši sa od meta title tagu:
Mnohí pri vyhľadávaní čítajú vo výsledkoch vyhľadávania iba titulky a podľa nich sa rozhodujú, na akú stránku kliknú. Preto má meta title tag taký kľúčový význam.
Vo všeobecnosti je dobré sa pri písaní titulkov do veľkej miery inšpirovať zásadami žurnalizmu na ich tvorbu, avšak zároveň akceptovať špecifiká, ktoré optimalizácia pre vyhľadávače vyžaduje.
Pri vypracovávaní SEO auditov sa stretávame s chybami pri tvorbe titulkov, ktoré sa notoricky opakujú. V tomto článku 12 najčastejších z nich popíšem a vysvetlím, ako sa týmto chybám vyhnúť.
1. Titulky sú rovnaké na každej podstránke alebo skupine podstránok
Ak má stránka titulok, ktorý je všade alebo na mnohých podstránkach rovnaký, zabíja tým veľkú časť svojej potenciálnej návštevnosti z organického vyhľadávania.
Titulok by mal byť jedinečný pre každú podstránku, hoci by sa líšil iba minimálne. Danú odlišnosť sa snažíme umiestniť na začiatok title tagu.
2. Sú príliš stručné
Obsahujú napr. iba kľúčový výraz alebo iba názov bez pridanej hodnoty. Napr.: „Hliníkové okná“ alebo „LL 243“. Takýto postup sa dá akceptovať akurát pre encyklopédie. Inak si ľudia z výsledkov vyhľadávania vyberú skôr stránku, ktorá im v meta titli priblíži bližšie svoj obsah. Napr.:
„LL 243 – stropné LED svietidlo do vlhkého prostredia“.
3. Sú príliš dlhé
Ak titulok presahuje cca 55 znakov (v minulosti cca. 70 znakov), tak z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače to jednak nemá príliš význam, ale predovšetkým vo výsledkoch vyhľadávania sa daný text neobjaví vo svojej úplnosti. To môže mnohých používateľov odradiť.
Ak sa do titulku automaticky pridáva brand či doména, tak si netreba robiť ťažkú hlavu s tým, ak sa vo výsledkoch vyhľadávania táto časť textu odsekne.
Podstatné je, aby sa vo výsledkoch vyhľadávania v titulku objavil text, ktorý dáva zmysel a je pri prípadnej redukcii dostatočne atraktívny.
Ak vyššie spomínam, že limit je cca 55 znakov, je to preto, lebo napr. Google v skutočnosti vychádza zo šírky danej pixelmi, nie počtom znakov. Ak titulok obsahuje veľa širších písmen (napr. písmen M), limit znakov je menší. Ak naopak obsahuje užšie písmená (napr. písmená I), limit znakov je širší.
Ak chcete mať istotu v tom, či váš meta title bude na Googli viditeľný v požadovanom rozsahu, môžete využiť niektorý z nástrojov, ktoré zobrazenie titulku simulujú. Napr. aj online nástroj na Moz.com.
4. Sú nekonkrétne
Ak nazvete svoj tovar alebo službu veľmi nekonkrétne, utopí sa v mori konkurencie.
Napr. „poháre“ je lepšie užšie vymedziť: napr. „poháre na biele víno“; namiesto „lak“ uviesť „lak na drevo“ alebo „lak na nechty“; namiesto „maľovanie“ dať „maľovanie bytov“, „maľovanie portrétov“ ap.
Samozrejme, vhodnejšie sú ešte užšie vymedzenia. Napr. „Rýchloschnúci lak na drevo“, „Maľovanie portrétov olejovou technikou na plátno“ atď.
5. Všetky obsahujú dlhý identický prídavok
Odporúčame pridávať na koniec titulkov názov domény, aby sa viac dostával daný web a daná značka do povedomia. Stretávame sa však aj s tým, že spolu s brandom sa v každom titulku nachádza zároveň aj napr. celý slogan.
Takýto prídavok si dokáže ukrojiť veľmi výraznú časť z primeraného rozsahu (cca 55 znakov) a v extrémnych prípadoch ho dokonca dokáže aj samotný presiahnuť.
6. Kľúčové výrazy sú na konci titulku
Vo všeobecnosti sa odporúča, aby boli vyhľadávané kľúčové výrazy skôr na začiatku SEO on page parametrov. Samozrejme, netreba ísť proti štylistickej prirodzenosti, aby titulok nestratil na celkovej atraktivite.
7. Majú príliš nízku výpovednú hodnotu
Potenciálny návštevník tak nezískava dostatočnú predstavu o tom, čo by mohlo byť obsahom, prípadne jeho upútanie je príliš neatraktívne, nestimuluje dostatočne zvedavosť ap.
Napr. „Pozreli sme sa na probiotiká.“ „Cesnak by mal jesť každý!“ „Zima prináša pre motoristov veľa starostí“ ap.
8. V meta titloch sa nachádzajú skratky
Ľudia radi skracujú veci, aby si uľahčili život. Ľuďom však nemusia byť skratky hneď zrejmé. A vyhľadávačom tiež nie. Namiesto „Luxusné hod. v darč. bal.“ napíšeme dôsledne: „Luxusné hodinky v darčekovom balení“.
9. Obsahujú synonymá či podobné výrazy
S cieľom získať kumulatívnu návštevnosť so synonymickými vyhľadávanými dopytmi niektorí optimalizátori nahádžu do titulku hromadu synonymických alebo príbuzných kľúčových slov. Napr. „Hypotéka, hypotekárny úver, úver na bývanie“.
Takéto titulky pôsobia jednak neprirodzene, ale navyše neostáva priestor pre ich osobitosť a na zaujatie niečím výnimočným.
10. Obsahujú viaceré kategórie produktov
Tento problém súvisí najmä s návrhom vstupných stránok, špeciálne so štruktúrou kategórií eshopov.
Napr. eshop predáva druhovo rovnaké produkty, ale v malom množstve. Aby daná kategória neobsahovala iba zopár produktov a ponuka eshopu tak nepôsobila chudobne, zvyknú sa niektoré kategórie zlučovať pod jednu vstupnú stránku. Typicky to možno vidieť v eshopoch s oblečením.
Napr.: „Bundy a kabáty.“ „Traky a opasky“. Ale tiež: „Interiérové dvere a plastové okná“. „Jednoduché a podvojné účtovníctvo“.
Vyhľadávače chcú ľuďom priniesť presný výsledok na ich zadanie. Takže, ak niekto zadá napr. skrutkovače, dostane vo výsledkoch vyhľadávania prioritne stránky výlučne so skrutkovačmi.
Samozrejme, tomuto problému by sme sa nemali vyhýbať za každú cenu, napr. na úkor UX webu.
11. Sú nerelevantné k obsahu
Tento problém sa týka najčastejšie úvodnej stránky menej významných spoločností. Web má svoju štruktúru, a tak vyhľadávané kľúčové výrazy sú spravidla pokryté či už kategóriami produktov, alebo produktovými podstránkami.
Úvodná stránka tak má často v meta titulku okrem brandu neraz aj ťažko zrozumiteľný slogan, ktorý vo výsledkoch vyhľadávania veľa vody nenamúti.
Úvodná stránka je však väčšinou zo SEO hľadiska najsilnejšia a menej vplyvné spoločnosti tak vedia využiť tento potenciál na relevantné kľúčové výrazy, cez ktoré môžu získať ďalšiu organickú návštevnosť z vyhľadávania.
12. Sú bez pridanej hodnoty
Väčšina webov či eshopov ponúka niečo, na čo existuje nemálo konkurencie. Výsledkom je, že ak si zadáte nejakú kategóriu produktu vo vyhľadávači, dostanete množstvo výsledkov so strohým pomenovaním danej kategórie.
Ako sa však odlíšiť od tohto priemeru? Meta titulkom treba dať nejakú pridanú hodnotu.
Zadajte svoj cieľový kľúčový výraz na Googli, pozrite si výsledky a pozorujte na sebe, ktoré titulky vás zaujali a zamyslite sa prečo. Svoje titulky následne urobte ešte lepšími.
Záver
Prešli sme si najčastejšie chyby pri tvorbe meta titulkov. Ak ich zo svojho webu odstránite a budete tvoriť meta titulky v súlade so všeobecnými odporúčaniami, máte takmer isté, že vaša organická návštevnosť vzrastie. Pri tvorbe titulku sa môžete inšpirovať aj našimi tipmi.