Pokiaľ staviate imidž svojej značky na tradíciách či lokálnych produktoch, zbystrite pozornosť. Stačí totiž jeden chybný krok a v očiach svojich zákazníkov môžete byť značkou, ktorá lásku k slovenským tradíciám len predstiera.

Poľské, české, maďarské či škandinávske ľudové motívy sú všade okolo nás – mávajú na nás z tričiek v neďalekom obchode so suvenírmi, sú súčasťou „tradičných“ magnetiek s nápisom Slovakia.

Cudzokrajné motívy si našli cestu aj do komunikácie veľkých a známych značiek. Tie nás chcú osloviť svojou láskou k slovenským tradíciám a ľudovej kultúre, často však bez akejkoľvek prípravy a výskumu, čo sa odzrkadlí na (ne)kvalite výsledku. 

Ako to nerobiť?

Slovenský folklór v štýle Slovnaftu

Zabudnite teraz na malé obchodíky so suvenírmi či červené goralské klobúky (aké sa za čias našich predkov nikdy nenosili). Problém s používaním cudzokrajných motívov sa dotýka reklám či billboardov známych značiek – nech zdvihne ruku osoba, čo zaregistrovala aspoň jednu z nich.

Pomerne známym je prešľap rafinársko-petrochemickej spoločnosti Slovnaft. Ich špeciálny rad produktov pod názvom „Leto v štýle slovenského folklóru“ ponúkal zákazníkom čerpacích staníc produkty so slovenským ornamentom. Na internete sa však takmer okamžite k problematike strhla diskusia. V ponuke bol totiž plechový hrnček s maďarským ornamentom či termoska zo „Škandinávie“. Slovnaft napokon svoju komunikáciu upravil na „Leto v štýle folklóru“.

„Slovenské“ tradičné vzory na produktoch značiek

„Slovenský“ folklór v podaní Slovnaftu

Zdroj obrázka: https://www.facebook.com/MySlovnaft/photos/a.485050821954/10159053353576955/?type=3#_=_ 

 

Maďarský motív na hrnčeku vydávajúci sa za slovenský

Maďarský motív použitý v kampani Slovnaftu

Zdroj: Adobe Stock

 

Škandinávsky motív na fľaške vydávajúci sa za slovenský

Škandinávsky motív použitý v kampani Slovnaftu

Zdroj: Shutterstock

Slovenská národná politika po česky

Keď nás v roku 2019 obklopili billboardy národne orientovanej politickej strany, všimli sme si dve veci: použitý slogan „Za rodinu – za národ“ nápadne pripomína heslo extrémisticky orientovanej strany a že použitý ľudový motív nie je slovenský. Ani trochu. 

Dvakrát meraj a raz rež asi nebolo to, na čo myslel autor grafiky. Inak by nebol na jej účely zakúpil moravský ľudový motív od českej autorky Lucie Skálovej. Tá pri jeho tvorbe, azda v snahe vytvoriť všeobecný moravský motív, skĺbila vzor z Lužíc (oblasť Podluží) a Strážnice (oblasť Dolňácka).

Využitie moravského motívu miesto slovenského na billboarde

Slovenská národná politika s moravským motívom

Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=2773611139337622&set=za-rodinu%EF%B8%8Fza-n%C3%A1rodn%C3%A1%C5%A1-n%C3%A1rod-je-na-kri%C5%BEovatke-dej%C3%ADn-bu%C4%8F-si-zachov%C3%A1me-dedi%C4%8Dstvo-na 

Napriek negatívnym ohlasom na pôvod motívu sa politická strana naďalej držala svojho stanoviska, a síce, že jeho pôvod „je staroslovanský“, a tak je všetko v poriadku. Nuž, veru nie je.

 

Moravský motív na billboardoch SNS

Moravský motív použitý na billboardoch SNS

Zdroj: Dreamstime

Slovenské čaje z Poľska

Ak ste častým konzumentom čajov (alebo aj nie), možno ste na pultoch predajní zazreli produkty najväčšieho pestovateľa liečivých rastlín na Slovensku – spoločnosti Agrokarpaty

Okrem bežných čajových produktov vyrábajú aj hrnčeky či darčekové čajové kazety s nápisom Slovakia. Tie však bežne zdobia už spomínané moravské motívy. Za zmienku však stojí aj použitie známeho ľudového motívu z poľského mesta Łowicz.

Poľský motív na slovenkých čajoch

Slovenský suvenír s motívom z Poľska

Zdroj: https://agrokarpaty.com/produkt/slovakia-drevena-cajova-kazeta/ 

 

Poľský motív

Poľský motív použitý na produktoch spoločnosti Agrokarpaty

Zdroj: Shutterstock

Ako využívať grafiku s ľudovým motívom správne?

Pozor na fotobanky

Stiahnuť si prvý obrázok z fotobanky, ktorý spĺňa parametre „folk art ornamentu“, sa síce zdá byť jednoduchým a pomerne rýchlym riešením, avšak, pokiaľ nie ste zanieteným folkloristom či laikom so záľubou v ľudových motívoch, môžete sa popáliť.

Fotobanky ako Shutterstock či VectorStock sú plné kvetinových pozadí a roztomilých vtáčikov, ktoré však vo väčšine prípadov nemajú so slovenským folklórom žiadne spojenie. Zamerajte sa preto na dostupné informácie o ľudovom motíve a jeho pôvode – vo väčšine prípadov sú súčasťou popisu každého obrázka. Pokiaľ tomu tak nie je, radšej sa motívu vyhnite. 

Oslovte lokálpatriotov

Pokiaľ si stiahnete prvý motív z fotobanky či nebodaj Obrázkov Googlu, dieru do sveta neurobíte. Okrem toho, že sú tieto motívy použité v každej druhej komunikácii s ľudovou tematikou, ľudia si vás zapamätajú ako tých, ktorí si so svojou kampaňou mnoho práce nedali. 

Hovorí sa, čo vŕšok prejdeš, to iný kroj nájdeš, a tak je to aj s ľudovými motívmi. Slovensko je nesmierne bohaté na výšivky ľudového odevu, tak prečo túto nápaditosť prastarých mám nevyužiť a nerozvinúť ďalej?

Nezastavujte sa iba pri Čičmanoch. Hoci sú tieto originálne maľby na dreveniciach krásne, rázovité Slovensko toho ponúka ešte viac. Nebojte sa osloviť folklórne súbory, zberateľov krojov či dokonca lokálpatriotov z konkrétnych regiónov. Pokiaľ máte čas, vydajte sa na cestu za storočnými kúskami, ktoré vás okrem jedinečnej výšivky očaria aj svojou históriou. Veď, čo vás viac nabije kreativitou, ako samotný príbeh?

Obstarajte si literatúru 

Skratkou k ľudovému motívu môže byť pre vás aj kvalitná literatúra. V súčasnosti je dostupných niekoľko knižných diel, ktoré poskytujú dostatok informácií o pôvode ľudových motívov s ich kvalitným vyobrazením. Niektoré je možné zakúpiť, iné sú dostupné iba v knižniciach či antikvariátoch.

Odporúčam:

Pomocou vám môže byť aj facebooková stránka Slovenský folklór bez fejku, ktorá upozorňuje na používanie zahraničných motívov či Instagram Naprieč dolinami, ktorý občasne uverejňuje prekreslené slovenské ľudové motívy s informáciou o ich pôvode.

Záver

Možno je pre vás výskum do tajov ľudového odevu a motívov iba zbytočným výdavkom navyše, možno na to nemáte čas ani chuť. Pokiaľ ste však slovenskou značkou využívajúcou tradičný koncept a nemáte istotu o tom, či bol posledný použitý ľudový motív vo vašej komunikácii slovenský, niečo je zle. 

Nebojte sa zainvestovať do svojho brandu. Jeho imidž vám za to neskôr poďakuje.