Google 10. mája 2023 na svojej konferencii Google I/O predstavil nový Google Search Engine – Search Generative Experience (SGE), ktorý bude poháňaný umelou inteligenciou (AI). Prečítajte si najpodstatnejšie informácie o SGE.

Predstavenie vyhľadávania pomocou umelej inteligencie

Po 3 mesiacoch od spustenia vyhľadávania pomocou umelej inteligencie spoločnosti Microsoft v ich prehliadači Bing sme sa dočkali tohto kroku aj od spoločnosti Google, ktorá to oznámila na svojej výročnej I/O konferencii.

Cieľmi integrácie tohto spôsobu vyhľadávania je lepšie porozumenie zložitým dopytom, ktoré ľudia do vyhľadávacieho pola zadávajú a poskytovanie relevantnejších odpovedí. Zložité vyhľadávacie kľúčové slová sa častejšie vyskytujú pri hlasovom vyhľadávaní.

Na druhej strane, využitie AI (umelej inteligencie) vo vyhľadávaní zároveň umožní používateľom zadávať podrobnejšie a dlhšie dopyty, často celé vety.

Ako bude vyzerať SERP?

SERP (search engine result page), alebo po slovensky stránka s výsledkami vyhľadávania, prejde zásadnou zmenou.

Po zadaní kľúčového slova do Googlu sa vám najskôr zobrazí odpoveď, ktorú umelá inteligencia vygenerovala na základe jazykových modelov (LLM), ktoré pozostávajú z neurónovej siete a strojového učenia.

Na pravej strane v hornej časti vašej obrazovky vedľa vygenerovanej odpovede sa budú nachádzať odkazy na webové stránky, ktoré ponúknu rozšírenie poznatkov na danú tému.

Ako bude vyzerať nový vyhľadávač od Googlu?

Zdroj: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

Kde nájdeme platené výsledky?

Samozrejme, Google nezabúda ani na platené výsledky vo vyhľadávaní, ktoré sa nachádzajú nad odpoveďou umelej inteligencie a sú odlíšené od zvyšku výsledkov – nájdete nad nimi nadpis „sponsored“ (sponzorované).

Google Shopping Graph je najväčší data set neustále sa meniacich produktov, predajcov a značiek, obsahuje viac ako 35 miliárd ponúk. Google Shopping Graph používateľom pomáha nájsť produkt so špecifickými kritériami a každú hodinu zaznamená 1,8 miliardy aktualizácií, čo zaručuje aktuálne a relevantné výsledky vo vyhľadávaní.

Ak vám odpoveď nebude vyhovovať, môžete umelú inteligenciu požiadať o doplňujúce informácie kliknutím na CTA “Ask a follow up” (požiadať o doplnenie/následné kroky) alebo vám umelá inteligencia ponúkne ďalšie návrhy na otázky. Po kliknutí na jednu z týchto možností budete presmerovaní do tzv. konverzačného módu, s AI si začnete chatovať (ako to poznáme od konkurenčného ChatGPT).

Kam sa posunú organické výsledky?

Neplatené výsledky v budúcnosti nájdeme v SERP-e až na 3. mieste. Pod odpoveďou vygenerovanou umelou inteligenciou a platenými výsledkami sa budú nachádzať výsledky vyhľadávania ako ich poznáme teraz.

Ako funguje vyhľadávanie pomocou umelej inteligencie?

Na I/O konferencii naživo predstavili, ako takéto vyhľadávanie funguje. Uviedli tiež, že generovanie odpovedí sa postupom času zrýchli.

Ak zadáte ako dopyt do Googlu produkt, ktorý musí spĺňať určité parametre, napríklad „android smartfón s kapacitou batérie 4000 mAh“, odpoveď AI vám napíše, aké ďalšie faktory by ste pri výbere mobilu mali zohľadniť a ponúkne vám produkty, ktoré vaše požiadavky spĺňajú.

Ponuka týchto produktov sa nachádza pod odpoveďou umelej inteligencie spolu s cenou, obrázkom, recenziou a popisom.

Po kliknutí na jeden z týchto produktov sa na pravej strane obrazovky zobrazí okrem ceny a obrázku produktu aj zoznam predajcov a rich snippety, ako napríklad dostupnosť na sklade, možnosť vrátenia tovaru a akcie. Takisto sa môžete prekliknúť na stránku predajcu.

Dostupnosť vyhľadávania pomocou umelej inteligencie

Testovanie vyhľadávania pomocou umelej inteligencie bude dostupné len používateľom, ktorí žijú v USA a pridajú sa na zoznam čakateľov, tzv. waitlist. Táto technológia bude dostupná len v prehliadači Google Chrome alebo mobilnej aplikácii Google a nazýva sa Search Generative Experience (SGE).

Ako bude vyzerať budúcnosť?

Je isté, že vyhľadávanie sa bude postupne časom meniť a Google posunie neplatené výsledky v SERP-e na menej prominentné miesta. 

Ak by sa tak skutočne stalo, tak najmä publisheri a majitelia obsahových webov môžu očakávať pri istých zámeroch vyhľadávania nižšiu návštevnosť, a tomuto budú musieť prispôsobiť svoju SEO stratégiu.

Zdroje: