Tím copywriterov mám na starosti už skoro 2 roky. Za túto dobu sme si prešli všeličím. Nadšením aj zúfalstvom, poznaním aj sklamaním…a popritom všetkom sme získali nenahraditeľné skúsenosti. 🙂 No pred pár mesiacmi sme sa dostali aj do štádia, kedy sme už pri niektorých projektoch naozaj nemali inšpiráciu. Písať stále na to isté kľúčové slovo alebo o vážne nudnej téme nie je jednoduché.

Ale zistili sme, že písať sa dá aj pre (možno) nudné a často opakované témy a uchytiť sa môže aj blog s technickými a naozaj špecifickými produktmi. Naše nápady a nadšenie ale nespadli samé z neba. Museli sme sa celý tím stretnúť a urobiť si taký menší brainstorming.

V duchu som sa pýtala samej seba, či sa nám podarí nejako tie naše články oživiť….čo ak nenájdeme novú inšpiráciu…?!  Ale po našom spoločnom stretnutí tá inšpirácia prišla. Chcelo to iba dve prísady: trochu vzájomnej tímovej podpory a inšpiráciu. A práve to je kľúč k úspechu.

copywriting

Žiadna práca nie je jednoduchá…ani tá naša

A prečo sme mali vlastne problém s písaním článkov? Možno si niekto myslí, že copywriting je niečo podradné, čo môže robiť každý. No ja tvrdím, že to tak určite nie je. My si dávame na článkoch záležať a  nezbúchame” ich za 20 minút. Občas by som niektorým ľuďom priala, aby si vyskúšali našu prácu. Predstavte si, že musíte byť každý deň kreatívni, pozitívne naladení na písanie a plní nápadov! Hurá! Poviem vám ale, že vždy sa to nedá. Občas príde blok, občas zlá nálada, občas žiadny nápad. Každý to poznáme.

No netreba sa nechať odradiť. A to sme, samozrejme, neurobili ani my. 🙂 Naplánovala som teda spoločný meeting. Našou úlohou bolo prísť s vlastnými nápadmi, predstaviť ich, zapísať, diskutovať a hľadať ďalšie riešenia. Naša tabuľa sa zaplnila a všetkým zostal úsmev na tvári. Objavili sa na nej veci, o ktorých sme mali pocit, že nám v článkoch v poslednej dobe chýbajú. Niektoré vôbec neboli novinky, iba sme na ne pozabudli a aplikovali sme ich menej často. Ale prišli sme aj s novými nápadmi. Tu je pár rád, ktoré oživia vaše články…

 

Čím oživiť články. Rady pre nás aj pre vás 🙂

1.Vymýšľajte témy strategickejšie – tvorte články vzhľadom k nákupným štádiám cyklu. Kolega Ľuboš o tejto problematike napísal pekný článok. 🙂

2. Spravte článok inou formu – oživte svoj blog infografikou či fotoreportážou a oddýchnete si od klasického písania. Ja som napríklad využila photoshop online a vytvorila som do článku pre klienta vlastný obrázok. 😀 Naučila som sa niečo nové a zároveň som oživila článok vlastnou tvorbou, keďže vo fotobanke sa podobný obrázok nenachádzal.

3. Citáty sú dobrá voľba ľudia ich milujú a lajkujú.

4. Použite vyjadrenia odborníkov – zapojiť do písania článkov môžete aj klientov. Získajte od nich vyjadrenia k problematike alebo rôzne zaujímavosti o produkte, ktoré prekvapia.

5. Urobte rozhovory – nielen s klientom, ale aj s jeho zamestnancami, s tvárou ich kampane  a pod.

6. Ankety a dotazníky – perfektná forma, ako získať materiál k článku. Stačí využiť Google dotazník a rozposlať ho známym. Ja som takýto dotazník využila napríklad pri jednej háklivej a intímnej téme. 😀 A predstavte si, ľudia sa pri vypĺňaní dotazníka celkom rozpísali. Samozrejme, dotazník bol anonymný.

7. Vneste do článkov viac zábavy, humoru – naša copywriterka Lenka, ktorá pred pár mesiacmi prišla do nášho tímu, ukázala, že aj nudné témy môžeme prezentovať s humorom a iróniou. Z vážnych tém spravila ironické príbehy, vtipné poviedky, na ktorých sa zasmial aj klient. Nebojte sa do článkov vložiť samých seba a skúste aj niečo odvážnejšie.

sovičky

Alebo náš ďalší nový člen tímu – Majo. Prebral články, pri ktorých bol iný copywriter už doslovne vypísaný” a vdýchol im novú formu. Stačí aj malá výpomoc medzi kolegami a hneď sa pracuje lepšie a efektívnejšie.

8. Spojte články s udalosťami – my tvoríme redakčné kalendáre dopredu. Preto je dôležité pozrieť si rôzne udalosti  v nasledujúcom mesiaci. Zamyslieť sa nad sezónnymi témami, ktoré ocenia najmä klienti, pretože do článku pridáte aktualizačný moment.

9. Návody – skvelý typ článku, ktorý by na vašom blogu nemal chýbať. Učte, vzdelávajte, pomáhajte. Napríklad tak, ako my na našom VISIBILITY blogu. 😉

10. 10 rád… – ľudia tieto typy článkov stále vyhľadávajú. Viete ich napísať rýchlo, jednoducho, a pritom zaujať veľké množstvo ľudí.

11. Píšte o príbuzných témach – tým som myslela, že nemusíte písať iba o jednej konkrétnej téme. To znamená, že keď píšete články napríklad o výživových doplnkoch, môžete taktiež napísať článok o tipoch na zdravú desiatu. V článku teda čitatelia nájdu chutné recepty. Alebo ak píšete o pôžičkách, môžete napísať pokojne aj o miestach, kde si užijete parádnu dovolenku za málo peňazí. Prečo? Pretože práve takýmito článkami pritiahnete na váš blog viac nových ľudí. 🙂 Blog bude živší a zaujímavejší.

12. Zmeňte textovú formu článkov – ak dodržujete určitú formu článku, zmeňte ju. Každý článok nemusí mať 5 odsekov a jeden obrázok. Áno, aj my pri písaní článkov dodržujeme určitú stanovenú formu, ale to neznamená, že to tak musíme robiť stále. Napríklad pri mojom článku o gramatických chybách v rozprávke som zvolila úplne iný štýl, na aký som bola zvyknutá. 🙂

13. Pridajte do článku interaktivitu – navštívte človeka, pre ktorého píšete články. Zoznámte sa s ním, pozrite si, ako sa vyrábajú jeho produkty, ako funguje jeho firma. Aj menší náhľad do firemnej kultúry vás môže nasmerovať v písaní.

14. Viac spolupracujte s Facebookom – inšpirujte sa pri písaní FB komentármi, sledujte, čo ľudí zaujíma, publikujte články na FB. Urobte si silnejší kontakt so sociálnymi sieťami.

15. Republishing článkov – ak si neviete dať rady, akú tému vymyslieť, zoberte starý článok a aktualizujte ho. Vyberte ten, ktorý bol úspešný, upravte ho, vložte doň nejaké nové informácie a znovu ho publikujte. S takýmto nápadom za nami prišiel nedávno aj kolega Marek. Poradil mi, aby som aktualizovala môj rok a pol starý článok o tom, ako správne písať emaily. A v našej tabuľke úspešnosti článkov po republishingu vybehol na prvú priečku. Takže recyklovať staré články sa oplatí. 😉

A Juraj k tejto téme napísal trefný článok.

republishing článkov

16. Video – natočte vlastné a dajte ho do článku. Alebo vytvorte zaujímavé gifko. Oživiť článok môžete aj videami z iných stránok. Pokiaľ vložíte do článku video v cudzom jazyku bez titulkov, aspoň stručne čitateľom opíšte, o čo vo videu ide.

17. Pochváľte svoj tím a kolegov – aj toto je jedna vec, na ktorú by sme pri písaní článkov nemali zabúdať. Feedback je pre autorov veľmi dôležitý a posúva ich vpred. Pochvala nakopne ľudí k písaniu ešte viac, preto na ňu nezabúdajte. A ako dávať feedbacky správne, sa dozviete tu.

 

Čo nasledovalo po našom brainstormingu?

Po našom stretnutí každý z nás zapracoval niekoľko vecí z týchto bodov do článkov. Spoločne sme si hotové články prešli a výsledok bol super. 🙂 Nové živšie texty boli na svete. Okrem toho sme vymysleli aj nové koncepty článkov pre klientov…ale o tom až v ďalšom článku.

škola

Musím sa teda poďakovať mojim copywriterom:

♥ Peťke, ktorá dokáže za mesiac napísať nespočetné množstvo kvalitných článkov a kvalitnými článkami prispieva aj na náš blog,

♥ Lenke za to, že jej super články nám zdvíhajú kútiky nahor,

♥ Majovi za to, že bravúrne zvláda náročné technické témy.

 

Čím dokážete oživiť článok vy a kde čerpáte kreatívne nápady? Napíšte do komentára. 🙂