Keď som nastupovala do VISIBILITY, netušila som, čo všetko sa za copywritingom skrýva. A vonkoncom som netušila, čo sa naučím za sedem mesiacov alebo za 1000 hodín písania článkov a iných textov. 

Kto je copywriter – bloger

Vo VISIBILITY máme copywriterov na sociálne siete a na blogy. My, blogujúci copywriteri, píšeme články na webové stránky klientov a PR články, ktoré sa umiestňujú v médiách. Náš obsah musí korešpondovať s vyhľadávanými kľúčovými slovami na Google.

V čom sa viacero zdrojov zhodne je, že webový copywriter nie je spisovateľ a musí mať okrem textárskeho citu aj čuch pre predajné frázy. Mal by vedieť vnímať, akým jazykom sa prihovárať k cieľovej skupine. Našla som aj ďalšiu definíciu copywritera, a to kúzelník za klávesnicou. 🙂 Občas pravdivé. 🙂

Táto práca je zábavná, inšpirujúca, ale aj náročná. Okrem hŕby nápadov a skúseností nás denne stretnú problémy ako nedostatok podkladov k témam, málo času alebo nereálne očakávania klientov.

Chcem vám však ukázať pozitíva, ktoré sa ňou v krátkom čase viete naučiť. Tu sú:

  1. Kreativita je obmedzený zdroj, ale dá sa trénovať

kava-pokrcene-papiere

Písanie je tvorivá činnosť. Nie je to nahadzovanie administratívnych údajov, ktoré môžete bez problémov robiť kedykoľvek počas dňa. U každého copywritera prichádzajú chvíle, keď mu nápady dochádzajú. Hľadajte svoje hranice kreativity a zvyšujte si ich, napríklad aj tvorivými cvičeniami.

Tip: Napíšte si každú myšlienku, čo vám k téme napadne. Podľa konceptu tvorivého písania prichádzajú tie najlepšie nápady až po tom, čo si myslíte, že už žiadny nápad nepríde. Najdôležitejšie je nechať priestor všetkým myšlienkam a neškrtať ich. Dá sa to využiť pri tvorbe tém článkov, titulkov či brainstormingoch.

2. Strach z nekomfortu? Píšte nepohodlné témy

Dobrým tréningom na prekonávanie strachu je občas napísať článok o téme, ktorá vám nie je blízka. Projekt, ktorý ma sprvoti nepotešil, bol o plynových vzperách. Nevedela som o nich vôbec nič, ani to, čo znamená tento názov. Vydesenie však vystriedala výzva: Nechceš prekonať svoju nekomfortnú zónu?

Pri študovaní témy som zistila, že mnoho informácií o plynových vzperách viem využiť vo svojom osobnom živote. Dať si plynovú vzperu do auta, okna, skriniek, pri vchode na povalu a neskromne zamachrovať pred kamarátmi o jej zložení a tlaku.

Vždy budete mať v živote veci, ktoré nebudú vaše srdcovky, ale aj tak ich treba spraviť. Na projekt preto spomínam s úsmevom a láskou. 🙂

3. Všeobecný rozhľad

Ak napíšete o plastových oknách 100 článkov, získate nielen všeobecný rozhľad, ale aj tipy na spoľahlivé firmy, na ktoré sa môžete obrátiť. Nikdy neviete, kedy sa vám tieto informácie zídu.

4. Bič na perfekcionizmus

Pri písaní článkov je skvelé byť precíznym, overovať si zdroje a snažiť sa každým článkom niečo naučiť a zlepšiť. Ak ste však „nezdraví“ perfekcionisti, a teda aj keď veci dvadsaťkrát prepíšete, stále sa vám nezdajú byť dosť dobré, pracuje to proti vám. Keď píšete veľa článkov, čas na prehnaný perfekcionizmus nemáte.

5. Doplnená trpezlivosť

Nie som trpezlivý človek, a preto nerada plytvám časom čo i len v rade pri pokladni. Copywriting ma naučil systematicky si zbierať a triediť informácie, ktoré mi v konečnom dôsledku šetria čas pri písaní.

6. Viac fantázie aj v bežných veciach

Keď celý deň tvoríte, začnete sa aj na obvyklé činnosti pozerať z iného pohľadu. Rozšírite si slovnú zásobu a keď budete musieť prezentovať pred ostatnými, lepšie sformulujete nadväznosť viet i celé príbehy. Nebudete mať problém vymyslieť si kreatívny argument, keď treba.

dreamstime_s_28707723

 

 

7. Spätná väzba ako hnací motor

Ak sa chcete stávať lepšími a lepšími, potrebujete sa ľudí pýtať na to, čo si o vašich článkoch myslia. Dobrá príležitosť naučiť sa prijímať spätnú väzbu.

8. Výsledok je vždy neistý

Pred tým, ako začnem písať článok, neviem odhadnúť jeho výsledok a spokojnosť klienta. Jediné, čo môžem spraviť, je dať do neho 100 % svojej energie a koncentrácie. Aj pri písaní tohto článku som uvažovala nad tým, či bude pre vás dostatočne užitočný a nápomocný.

Ako copywriter sa musím zmieriť s tým, že výsledok môže byť aj negatívny. Podobne ako v iných oblastiach života. 

9. Prax a inšpiratívne prostredie

Do VISIBILITY som nastúpila minulý rok po škole ako stážistka a neskôr som pokračovala ako brigádnička. Práca na polovičný úväzok ma krok po kroku zasvätila do neznámych tajov písania na blog, SEO a do kolobehu práce v marketingovej agentúre.

Odkedy som nastúpila na full-time, ubehlo sedem mesiacov. Čas, ktorý som odvtedy strávila písaním textov, presahuje 1000 hodín.

Zistila som, že v inšpiratívnom prostredí agentúry som sa naučila omnoho viac ako po 700 hodinách ťukania do klávesnice doma. A prečo je pre mňa inšpiratívne? Lebo som obklopená odborníkmi na rôzne oblasti online marketingu, komplexne vidím proces fungovania projektov a mám možnosť stretávať sa so zaujímavými ľuďmi na našich workshopoch.

Toto sú veci, kvôli ktorým by som odporučila vyskúšať si písanie článkov na plný úväzok každému, kto sa vážne zaujíma o marketing, predaj a osobný rozvoj. A tých bodov je určite ešte nespočetne viac.