Začínajúci copywriteri musia čeliť viacerým výzvam. Kde hľadať inšpiráciu? Ako sa zlepšiť v písaní? Aj ja som mala podobné otázky, na ktoré som hľadala odpovede.

Na rôznych weboch nájdeme množstvo cvičení, ktoré otestujú naše myslenie a rozšíria nám obzory pri tvorbe sloganov alebo claimov. Vo VISIBILITY využívame content marketing, preto som sa chcela zamerať skôr na cvičenia, ktoré mi pomôžu zlepšiť sa v tomto smere. Hľadala som niečo, čo mi pomôže zlepšiť sa v písaní textov a titulkov.

Takéto cvičenia sa nehľadajú tak ľahko. Našťastie ich pre nás, všetkých začínajúcich copywriterov, zhrnul do článku copywriter Evan Porter. So svojím tímom vyskúšal 7 copywriterských cvičení. Ja som z nich vybrala 3, ktoré sa môžu vypracovať aj individuálne.

1. Chytľavý headline

O tipoch, ako písať chytľavé titulky, ste sa už mohli dočítať v článku od Julky. Aj keď je váš článok kvalitne napísaný, všetko môže stroskotať na zle vybranom titulku.

Cieľ: Pochopiť, prečo sú niektoré titulky viac klikateľné. Na začiatku sa skúste zamyslieť nad tým, aké sú súčasné trendy v písaní titulkov a aké slová sa v nich vyskytujú najčastejšie. Pomôcť vám v tom môže už vyššie spomínaný článok z nášho blogu.

Čo potrebujeme: Stránku, kde nájdeme prehľad viacerých článkov na jednom mieste. Evan Porter odporúča Medium a jeho rebríček TOP 100 najčítanejších článkov za vybraný mesiac. Keďže som sa v písaní chcela zamerať na slovenčinu, nie angličtinu, snažila som sa nájsť vhodnú náhradu. Nastal však problém. Nič podobne prehľadné som nenašla. (Ale možno som len zle googlila. :))

Priebeh: Vyberieme si tri titulky, ktoré sa nám páčia a ktoré, naopak, považujeme za veľmi slabé. Pri výbere sa nemôžeme nechať ovplyvniť obsahom článku. Čo je niekedy naozaj ťažké.

Môj výber troch titulkov, ktoré sa mi páčili:
Prečo ľudia nenávidia svoju prácu
10 potrebných znalostí, ktoré vás v škole nenaučia (a ako sa k nim aj napriek tomu dostať)
„Stay weird, stay different”

Môj výber troch titulkov, ktoré sa mi nepáčili:
Predstavujeme Origami Live a Origami 2.0
Apple plánuje kúpiť spoločnosť Tesla za 75 miliárd dolárov v priebehu 18 mesiacov
Takže, ty sa chceš stať podnikateľom…

Titulky, ktoré sa páčili mne, sú jednoduché a výstižné. Už z ich prečítania viem, čo môžem od článku očakávať. Hoci druhý titulok patrí medzi tie dlhšie, mne osobne to vôbec neprekážalo. Pri tých, čo sa mi páčili menej, mi prekážala zložitosť a nezaujímavo podané informácie.

Skúste sa zamyslieť nad svojimi vybranými titulkami. Majú niečo rovnaké? Prečo sa vám páčili?

Na záver si vyberieme jeden titulok, ku ktorému napíšeme tri zlepšené návrhy. Pri hľadaní cvičení som narazila na zaujímavý článok, v ktorom autor odporúča túto zázračnú formulku:

Číslo alebo pútavé slovo + prídavné meno + kľúčové slovo + prísľub
Rozhodla som sa prerobiť titulok Takže, ty sa chceš stať podnikateľom… podľa odporúčaného vzorca.

Výsledok:
10 zaručených tipov, ako sa stať úspešným podnikateľom
Ako sa stať úspešným podnikateľom za 24 hodín
5 spoľahlivých spôsobov, ako sa stať úspešným podnikateľom

2. Redukovanie slov

Zhrnúť všetky myšlienky, výhody, informácie do jedného krátkeho odseku je niekedy veľmi ťažké. Často sa však stáva, že sa potrebujeme vyjadrovať stručne. Sme limitovaní voľným priestorom alebo počtom znakov.

Cieľ: Cvičenie sa zameriava na písanie krátkych a výstižných textov.

Čo potrebujeme: Budeme vychádzať z dlhšieho textu, v ktorom postupne redukujeme slová. Je tu však jedna podmienka. Zachovanie myšlienky. Pomohla som si portálom csfd.cz a použila som náhodne vybranú recenziu filmu.

Priebeh: Na začiatku zredukujeme text počtom slov na polovicu a postupne pokračujeme ďalej. Text, s ktorým som pracovala, mal pôvodne 333 slov. Najskôr som ho zredukovala na 150, potom 72, až som sa dopracovala k číslu 36 slov. Snažila som sa zachovať aj osobný postoj autora recenzie a pointu, ku ktorej sa chcel dopracovať. Vznikol z toho stručný popis filmu Teória všetkého.

Výsledok:
Životopisný film sa vedeckým výskumom takmer nevenuje. Opisuje život neobyčajného človeka vtesnaný do romantického filmu. Eddie Redmayne podáva fascinujúci výkon, sekunduje mu Felicity Jones. Kto chce vedieť o Hawkingových zásluhách viac, musí si kúpiť jeho knihu.

Pri tomto cvičení som zistila, že redukovanie slov z textu nie je jednoduché. Ako prvé som sa zamerala na zbytočné spojky, častice, potom zámená. Stále som však nemala dostatočný počet slov. Začala som teda mazať zbytočné prídavné mená a podstatné mená. V tomto kroku som už musela meniť skloňovanie slov a časovanie slovies.

Ako ste sa potrápili s redukovaním slov vy? Na čo ste sa zamerali ako prvé? 🙂

3. Vyhnite sa klišé výrazom

S klišé výrazmi sa stretávame vo všetkých médiách a internet nie je žiadnou výnimkou. Mne osobne prekáža, keď v každom druhom článku natrafím na slovné spojenia, ako dať niečomu červenú, mať niečo vo svojich rukách a pod. Medzi klišé výrazy, s ktorými sa môžeme najčastejšie stretnúť, patria aj prirovnania rýchly ako blesk, ľahký ako pierko a pod.

Cieľ: Identifikovať klišé výrazy, s ktorými sa stretávame najčastejšie, zamyslieť sa nad nimi a prísť s lepšou, kreatívnejšou náhradou. Najlepšie je, keď si stanovíte časový limit svojho súkromného brainstormingu.

Priebeh a výsledok: S pomocou kolegov som vytvorila zoznam 32 klišé výrazov. Na pár minút som sa zamyslela a vytvorila som vlastné náhrady. Napríklad smädný ako mních (je to malá slovná hračka a, áno, mám rada pivo), rýchly ako tryskáč McKač, hladný ako stroskotanec na opustenom ostrove. Zapíšte si všetko, čo vám napadne, nikto vás nebude kontrolovať ani vás nevysmeje.

Vyskúšate niektoré z cvičení? Ak máte nejaké vlastné cvičenia, sem s nimi! 🙂