Trendy v online marketingu na rok 2021: Čo nás čaká?
Ani sme sa nenazdali a koniec roka 2020 sa blíži ku koncu. Rok, ktorý poznačil COVID-19, si budeme pamätať ešte dlho. Bohužiaľ, nebude to len okrúhlym číslom 2020. Posledné tri mesiace v roku sú zväčša hektické. Aj preto je na mieste povedať si, čo nás potenciálne čaká v roku 2021 z pohľadu trendov v online marketingu.
—
Samozrejme, mnohé trendy, ktoré spomeniem v tomto blogovom článku, nepovažujem za „mega novinky”. Niektoré aktivity, sociálne siete či reklamné možnosti už existujú. Do výberu som ich zaradil preto, lebo tam vidím priestor na výraznejšie presadenie sa.
Nebojte sa, nebude to článok o lokálnom SEO, natívnej reklame či hlasovom vyhľadávaní. A to aj napriek tomu, že stále ide o veľmi podstatné a relevantné témy z pohľadu online marketingu. Pozrime sa teda na veci, ktoré sú z môjho pohľadu dôležité:
Apple Pay či Google Pay a social selling
Je to už viac ako rok, čo sa Apple platby oficiálne spustili aj pre slovenský trh. Konkurenčný Google Pay je u nás o nejaký ten rok dlhšie. Pre masívne využívanie týchto platobných možností sú však potrebné dve veci. Adopcia služby zo strany miestnych bánk a implementácia platobnej možnosti na strane e-shopov a platobných brán.
Po dvoch rokoch je situácia na Slovensku celkom dobrá. Takto vyzerá adopcia Google a Apple Pay lokálnymi bankovými službami:
- Google Pay zoznam podporovaných bánk a kariet,
- interaktívne informácie o podporovaných bankách pre obe riešenia na Startitup.
Integráciou týchto platobných služieb to však zďaleka nekončí. Treba poznať celú zákaznícku cestu a umožniť ľuďom nakupovať cez mobil. Ideálne na čo najmenej klikov a „vyplňovačiek”.
Keď sa niekomu zapáči vaše tričko Instagrame, malo by sa dať kúpiť. Ideálne na dva kliky. Správne tagovanie produktov, shoppable posty či reklamy a maximálne využívanie používateľských dát (predchádzajúce nákupy, uložené profily, napojenie na Facebook účet alebo geo údaje) predstavujú jednotlivé časti nákupnej skladačky, kde je online platba iba čerešničkou na záver.
Koncepčne pripravované live stream videá
Streamovanie videa naživo sa vďaka Facebooku, YouTube a Instagramu stalo bežnou súčasťou nášho online života. Vo veľkom ho začali využívať mienkotvorné médiá, postupne sa pridali firmy a pandémia len urýchlila celý proces adaptácie live videa do bežných životov a online stratégií.
Život na internete sa neustále zrýchľuje a konzumácia obsahu je čoraz instantnejšia. Tu a teraz. Úspech formátov stories na Facebooku a Instagrame vytvoril predpoklad pre live streamovanie videa. Keď sa deje niečo zaujímavé, ľudia sa o tom nechcú dozvedieť z večerných správ alebo ranných novín. Chcú informácie okamžite.
V roku 2021 preto očakávam väčšiu stratégiu firiem a médií v tom, ako budú pracovať a využívať formát live videa. Doteraz sa to dialo takpovediac organicky, no so spojením nástrojov, ako napríklad Zoom na Facebooku, vznikli nové možnosti pre moderované a režijne lepšie pripravené živé videá.
Livestream v nakupovaní
Novinkou, ktorá sa pomaly derie do popredia, je využitie video live stream vysielania na nakupovanie. Toto riešenie v podstate kombinuje element sociálnych sietí, videa a priamej nákupnej interakcie. Keď si do toho zvolíte vhodného influencera, máte ideálny predpoklad pre podporu predaja.
V tomto novom segmente služieb pôsobí niekoľko úspešných firiem (najmä na US trhu), ktoré ponúkajú technologické a komunitné možnosti pre firmy a jednotlivcov, ako využiť live streaming pre nakupovanie:
Tieto tooly ponúkajú all-in-one riešenie od technického zabezpečenia obchodného video streamu cez komunikáciu so zákazníkmi až po platby. Čo je na tomto trende najbizarnejšie je to, že sa v podstate vraciame naspäť k teleshoppingom. Len nie je rok 2000, ale 2020 a nie sme v televízii, ale na sociálnych sieťach.
Product placement namiesto natívnej reklamy a influencerov
O natívnej reklame a influenceroch sme na našom blogu diskutovali pomerne intenzívne. Z môjho pohľadu sa však kategória natívnej reklamy a influencerov na internete pomaly mení na starý známy product placement.
Product placement poznáme už desiatky rokov a pár pekných príkladov sme uviedli aj v našom blogovom seriáli o natívnej reklame. Súčasní producenti obsahu, filmov a seriálov majú samostatné tímy dedikované len na manažment produkt placementu. Na stránke productplacementblog.com si viete pozrieť konkrétny film/seriál s informáciou o produktoch, ktoré sa tam objavili (väčšinou nie náhodou).
Veľké televízie a produkčné spoločnosti majú stále väčší presah do online prostredia vďaka sociálnym sieťam či online streamovacím platformám. Postupne tak mizne rozdiel medzi využívaním influencerov, natívnou reklamou a samotnou podstatou product placementu.
Na rok 2021 si teda dovolím nahradiť všetky tieto zaužívané termíny jedným, a to „online product placement”, ktorý by mal v jednej integrovanej stratégii spájať vhodné zobrazenie produktu:
- prostredníctvom influencerov
- natívnych článkov, videí a obsahu,
- sociálnych sietí.
Na internete dokonca nájdete špecializované nástroje, cez ktoré viete efektívne vytvárať rôzne mockup vizuály s produktami a využívať ich naprieč online kanálmi, napríklad smartmockups.com.
Vizuálne vyhľadávanie
Namiesto hlasového vyhľadávania vidím väčší priestor vo vyhľadávaní prostredníctvom vizuálneho obsahu, teda videí či obrázkov. V súčasnosti existuje niekoľko veľmi funkčných nástrojov, ako niečo efektívne hľadať prostredníctvom obrázkov:
Napríklad pri nahratí mojej profilovej fotky do Google Images mi Google navrhuje ako hľadaný výraz „gentleman”, za čo som veľmi rád. :))
Vizuálne vyhľadávanie nie je len o tom, že si nahráme fotografiu. Bing ide v tomto smere výrazne ďalej a umožňuje vyhľadaný obrázok doslova „rozobrať na drobné”, nájsť v ňom produkty či iné detaily:
Naopak, Google má na to mobilnú appku Google s funkcionalitou Google Lens, ktorá umožňuje cez kameru smartfónu hľadať napríklad:
- domáce spotrebiče, príslušenstvo a podobné produkty,
- čítať barkódy,
- čítať vizitky a ukladať z nich údaje,
- zistiť recenzie kníh,
- pridať podujatie z letáku do kalendára,
- zistiť informácie o budove stojacej pred nami či otváracie hodiny úradu,
- zobraziť informácie o autorovi maľby na stene,
- dozvedieť sa viac o starostlivosti o nasnímanú rastlinu v záhrade,
- preložiť text v cudzom jazyku.
Interaktívny obsah
Vo všeobecnosti sa dáva väčší dôraz na interaktívnosť obsahu, pretože ľudí bavia kvízy, dotazníky či možnosti aktívneho zapojenia sa (napríklad do videa). Aj na našom blogu sme pripravili niekoľko interaktívnych blogových príspevkov, napríklad kvíz o Instagrame.
Možností, ako urobiť obsah atraktívnejší a interaktívnejší, je viac:
- kvízy a ankety,
- vnorené kalkulačky,
- videá s rozšírenou realitou,
- 360 stupňové videá.
—
Z pohľadu online marketingu je mnoho vecí a aktivít, ktoré sú v kurze niekoľko rokov. Tak isto platí, že sa k nám mnoho vecí zo západných trhov (najmä US) dostáva len veľmi pomaly. Niektoré však nedorazia vôbec. Pekným príkladom sú podcasty, ktoré „fičia” vo svete už niekoľko rokov, no ich rozmach na našom trhu nastal až tento rok.
Jedno však platí naďalej: v online marketingu treba inovovať a skúšať nové veci. Inovačný cyklus sa aj vďaka koronavírusu skrátil na pár týždňov až mesiacov. Keď prevádzkujete e-shop a nemáte v roku 2020 platbu kartou, nielenže výrazne zaostávate za konkurenciou, ale vyslovene sa oberáte o veľký potenciál online nákupov, ktoré sa pre túto prekážku nikdy neuskutočnia.
A to nehovorím o tom, že platba cez Google či Apple Pay je pre mnoho e-shopov prioritou číslo X. Času nie je nazvyš. Nemôžete veci plánovať a implementovať do praxe v horizonte rokov. Takéto dôležité trendy treba spustiť v kvartálnych cykloch. O to viac, keď chcete držať krok s trhom a konkurenciou.