Slovné spojenie natívna reklama” nás prenasleduje už niekoľko rokov. Inzerenti a agentúry začali postupne hľadať cesty, ako bojovať s fenoménom bannerovej slepoty a vedomej ignorácie reklamných zdelení zo strany zákazníkov.

Riešením mala byť práve natívna reklama. Čo to vlastne je? Ide o marketingový buzz alebo reálnu budúcnosť reklamy u nás a vo svete? Viac sa dozviete v prvej časti seriálu, kde sa budeme venovať práve začiatkom a vývoju natívnej reklamy. Nevynecháme tiež tipy na nástroje na jej podporu.

História a vývoj natívnej reklamy

Keď nazrieme hlbšie do histórie, objavíme fenomén takzvaného product placementu”, ktorý sa rozšíril najmä vďaka filmom a televízii. Historicky však nezaostávali ani časopisy a rádio.

Príklad natívnej reklamy

Video formát bol vždy ideálnym spôsobom, ako do príbehu prirodzene dostať rôzne značky, produkty či podvedome zdelované reklamné texty.

Príkladov z Hollywoodu existujú stovky. Jedným z nich je film Superman 2, kde nájdeme kamión Marlboriek či LED panel Coca Cola:

Bežné je aj to, keď sa produkty dostávajú napríklad do videoklipov:

V novodobej ére tomu veľmi dobre rozumejú aj najväčší hráči vo svete video streamingu, akým je napríklad Netflix. S narastajúcim počtom vlastnej produkcie si postupne vo veľkom vytvárajú pôdu pre natívnu reklamu.

Natívna reklama sa začala omnoho viac využívať najmä na internete. To bol impulz aj pre IAB, aby ju nejakým spôsobom zadefinovala a určila pravidlá pre jej používanie. Ešte v roku 2015 vydala Native Advertising Playbook”.

Do kategórie natívna reklama patria podľa tejto príručky (a nielen nej) aj textové reklamy od Google či Yahoo, pretože sa prirodzene zobrazujú v kontexte toho, čo človek vyhľadáva.

Podľa IAB (rok 2015) sa teda formy natívnej reklamy dali rozdeliť do troch kategórií:

Reklama vo feede

 

Reklama vo vyhľadávaní

 

Odporúčacie widgety

 

Promované produkty/položky

 

Klasické reklamné formáty s prvkami natívnej reklamy

Natívna reklama

 

Ostatné vo videách, hudbe, social postoch a pod.

 

Tento rok uzrela svetlo sveta aj aktualizovaná príručka natívnej reklamy od slovenského IAB. Rastúca popularita rôznych systémov na blokovanie online reklamy (AdBlocker) a fenomén bannerovej slepoty, ešte viac naštartovali alternatívne cesty v podobe natívnej reklamy.

Niektoré štatistiky hovoria, že v roku 2021 bude natívna reklama predstavovať až 74 % zo všetkých reklamných výdavkov. Trend je jasný. Stačí sa pozrieť na rozloženie výdavkov na reklamu v USA:

 

Druhá štatistika hodnotí doterajší vývoj výdavkov na reklamu v USA. Zároveň potvrdzuje rastúcu dôležitosť natívnej reklamy ako nového reklamného fenoménu:

Natívna reklama nie je len o prirodzene pôsobiacom reklamnom článku či darčeku pre influencera. Treba si na ňu vytvoriť stratégiu a v ideálnom prípade ju zakomponovať do komplexného mediamixu. Tejto téme sme sa už venovali v jednom z našich predchádzajúcich videoblogov.

Ak to stručne zhrnieme, natívna reklama nie je len buzz, ktorý sa tu nedávno objavil a snaží sa od inzerentov vytiahnuť čo najviac peňazí. Je to dlhodobo vyvíjajúci sa fenomén v reklamnom priemysle, ktorý sa v poslednom čase omnoho viac formalizoval a zdigitalizoval. Treba s ním preto rátať aj do budúcnosti.

Nástroje na podporu natívnej reklamy

Natívna reklama nie len o článkoch a obsahu. V súvislosti s ňou sa rozvinuli aj rôzne nástroje, ktoré ju nielen šíria ďalej (reklamné siete), ale podporujú tiež ekosystém reklamy ako takej.

Influencer marketing

Práca s influencermi je dôležitou súčasťou natívnej reklamy a stratégie. Aby sme však vedeli správne vyhodnotiť ich dosah a prípadný efekt, treba na to použiť relevantný nástroj. Ponúkame niekoľko tipov:

Nástroj Cena Typ nástroja Free trial
www.onalytica.com Od 195 USD/mesiac Hľadanie influencerov a správa spolupráce s nimi Áno
www.buzzsumo.com Od 79 USD/mesiac Vyhľadávanie, analýza a oslovovanie influencerov Áno
www.buzzstream.com Od 24 USD/mesiac Vyhľadávanie, analýza a oslovovanie influencerov Áno
www.traackr.com Na mieru Správa spolupráce s influencermi Nie
www.findyourinfluence.com Od 300 USD/mesiac Správa kampaní s influencermi a marketplace Demo
Webfluential.com Od 100 USD/mesiac Hľadanie influencerov a správa spolupráce s nimi Áno

 

Referral marketing a tracking

Pri práci s natívnym obsahom je dôležité, aby sme vedeli merať výsledok. Často ide o  kombináciu plateného PR, influencerov a referralov. Súčasťou práce s influencermi zvykne byť aj progresívne odmeňovanie podľa výsledkov kampane.

V tomto prípade sa zíde nástroj na meranie týchto výsledkov. Vybrali sme niekoľko z nich:

Nástroj Cena Typ nástroja Free trial
Influitive.com Na mieru Kompletná správa odporúčaní a online ambasádorov Demo
viral-loops.com Od 34 USD/mesiac Viral a referral marketing Áno
sharesomefriends.com Od 25 USD/mesiac Referral program na oslovenie priateľov Áno
www.ambassify.com Na mieru Správa a odmeňovanie ambasádorov Demo

Reklamné siete na šírenie natívnej reklamy

S reklamnými sieťami, ktoré sú vyslovene určené na prácu s natívnym obsahom, sa roztrhlo vrece. V našich končinách je najznámejšou z nich Strossle.com, ktorá sa etablovala veľmi rýchlo. Postupne sa jej podarilo získať tie najväčšie mediálne domy.

Princíp siete Strossle je jednoduchý. Prirodzenou a nenásilnou formou podhodí” čitateľovi iné články, ktoré by ho mohli zaujímať na základe jeho profilu a obsahu. No a niektorý z nich môže byť sponzorovaný.

Dashboarding kampaní je prehľadný a ukazuje výkonnosť testovaných článkov (pokojne v AB verzii pre porovnanie výkonnosti napríklad obrázkov):

Strossle však nie je jediná sieť, ktorá je k dispozícii. Pripravili sme vám jednoduchý prehľad:

Názov Publisheri na Slovensku Cielenie na SK jazyk Typ siete
Strossle ÁNO ÁNO Natívna reklama
Revcontent NIE ÁNO Odporúčanie obsahu
AdNow ÁNO NIE Natívna reklama
Outbrain NIE NIE Natívna reklama
Taboola ÁNO NIE Natívna reklama
Nativo NIE NIE Natívna reklama
TripleLift NIE NIE Reklamná sieť
Polymorph NIE NIE Platforma pre publisherov
Gemini ÁNO NIE Reklamná sieť
Spoutable ÁNO NIE Reklamná sieť

Gratulujeme, úspešne ste sa dočítali na koniec prvej časti. Téme natívnej reklamy sa však budeme venovať aj naďalej. V pokračovaní článku sa dozviete viac o affiliate kampani a efektívnom využití natívnej reklamy. Nevynecháme ani silu influencerov a ambasádorov.

Budeme radi, ak sa so svojimi skúsenosťami, tipmi a radami podelíte v komentároch.